Τεχνητή Νοημοσύνη & Εκπαίδευση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α1. Ο συνεντευξιαζόμενος εξηγεί πως το Elements of AI είναι ένα ανοιχτής πρόσβασης διαδικτυακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την τεχνητή νοημοσύνη, σχεδιασμένο για να είναι κατανοητό και προσβάσιμο σε όλους, χωρίς προϋπάρχουσες γνώσεις. Οι στόχοι του είναι να εξοπλίσει τους ανθρώπους ώστε να αξιοποιούν και να συμβάλλουν στην τεχνητή νοημοσύνη και να ενισχύσει την ενημερωμένη δημόσια συζήτηση γύρω από τη ρύθμισή της.
Θέμα Β
Β1.
1.γ) υποστηρίζει ότι το Elements of AI είναι ένα “δημοκρατικό’’ ψηφιακό εργαλείο
2.β) προετοιμάζει τους ανθρώπους ώστε να γίνουν “ψηφιακοί πολίτες”
3.γ) θα εφαρμοστεί σε συγκεκριμένες μαθησιακές περιπτώσεις
- α) καθορίζει τη μετάβαση από την απλή βιολογική ύπαρξη στην πνευματική και νοητική ανάπτυξη του ανθρώπου
5.α) τα συναισθήματα είναι αποκλειστικά ανθρώπινα, γιατί απαιτούν διαμόρφωση αυτογνωσίας και συνείδησης μέσω της διδασκαλίας
Β2. Η βασική θέση του συνεντευξιαζόμενου είναι ότι δεν πρέπει να μείνουν πίσω οι μεγαλύτερες ηλικίες στην τεχνολογική εξέλιξη. Το επιχείρημά του οργανώνεται με αναγνώριση της δυσκολίας προσέγγισης αυτών των ανθρώπων, αλλά τονίζει τη θεμελιώδη σημασία της ισότητας στην εκπαίδευση. Τεκμηριώνει τη θέση του με θετικά παραδείγματα, όπως τη στάση των φινλανδικών πανεπιστημίων απέναντι στη δια βίου μάθηση.
Β3α. Ο συνεντευξιαζόμενος εμφανίζεται βέβαιος, κάτι που φαίνεται από τη χρήση της αποφαντικής διατύπωσης και τη χρήση οριστικής έγκλισης: «Θα είναι μια σημαντική αλλαγή…».
Αντιθετική διατύπωση (αβεβαιότητα) με χρήση λέξης που εκφράζει πιθανολόγηση: Ίσως αποτελέσει μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την εκπαίδευση.
Β3β. Η τρίτη απάντηση του συνεντευξιαζόμενου παρουσιάζει την τεχνητή νοημοσύνη ως εργαλείο με περιορισμένο ρόλο στη μάθηση, κυρίως σε επαναληπτικές δραστηριότητες. Από την άλλη, ο Λιαντίνης εξυψώνει τον ρόλο του δασκάλου ως δημιουργού της ανθρώπινης πνευματικής υπόστασης. Τα δύο αποσπάσματα συνομιλούν αντιθετικά: το πρώτο τονίζει τον τεχνολογικό περιορισμό, το δεύτερο την αναντικατάστατη πνευματική αποστολή του δασκάλου.
Θέμα Γ
Γ1. Το ποιητικό υποκείμενο στο Κείμενο 3 («Η προσευχή της δασκάλας» της Gabriela Mistral) εκφράζει μια βαθιά πνευματική και συναισθηματική προσέγγιση του λειτουργήματος του δασκάλου. Η αποστολή του δεν περιορίζεται στη μετάδοση γνώσεων, αλλά επεκτείνεται στην παιδαγωγική αγάπη, την αφοσίωση, την προσφορά και την ηθική διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
- Χρήση α’ ενικού ρηματικού προσώπου: αυτοαναφορικότητα, εξομολογητικός τόνος, βιωματική προσέγγιση του ποιητικού υποκειμένου, που είναι δασκάλα, απέναντι στην αποστολή της.
- Εκφώνηση προσευχής: Το ποίημα είναι γραμμένο σε ύφος εσωτερικής επίκλησης – «Δάσκαλε», «Δώσε μου», «Βόηθα με». Αυτές οι προστακτικές μορφές δηλώνουν ταπεινότητα και εσωτερική δέσμευση.
- Μεταφορές: Χρησιμοποιούνται έντονες μεταφορές, όπως «στίχο μου τέλειο» για να δηλώσει την εκπαιδευτική ολοκλήρωση κάθε παιδιού. Η μάθηση παρουσιάζεται ως ποίημα, και ο μαθητής ως δημιουργία ψυχής.
- Αντιθέσεις: Η ποιήτρια αντιπαραθέτει έννοιες όπως ενθουσιασμός – απογοήτευση, τιμωρία – χάδι, δείχνοντας την παιδαγωγική ισορροπία που οφείλει να τηρεί ο δάσκαλος με σοφία και ευαισθησία.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο
Τίτλος: Ο ρόλος του δασκάλου στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) αλλάζει ραγδαία τον κόσμο και η εκπαίδευση δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστη. Από τα προγράμματα ανοιχτής μάθησης, όπως το Elements of AI, μέχρι τις έξυπνες πλατφόρμες διδασκαλίας, οι ευκαιρίες που δημιουργούνται είναι πολλές. Μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση σε εξατομικευμένο περιεχόμενο, να εξασκούνται σε ξένες γλώσσες με ρομπότ και να απολαμβάνουν άμεση ανατροφοδότηση. Παράλληλα, οι δάσκαλοι έχουν εργαλεία που βελτιώνουν τη διδασκαλία τους και εξοικονομούν χρόνο.
Ωστόσο, προκύπτουν και σημαντικές προκλήσεις. Η χρήση της ΤΝ μπορεί να εντείνει το γνωσιακό χάσμα μεταξύ γενεών ή κοινωνικών ομάδων, όπως επισημαίνει και ο Τιμού Ρόος. Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος η προσωπική επαφή, που χαρακτηρίζει τη διδασκαλία, να υποχωρήσει. Η μάθηση, όπως τονίζει και ο Λιαντίνης, είναι βαθιά ανθρώπινη και συναισθηματική διαδικασία, η οποία δεν μπορεί να αυτοματοποιηθεί πλήρως.
Ο ρόλος του δασκάλου στην εποχή αυτή δεν μειώνεται – αντίθετα, ενισχύεται. Πέρα από τη μεταφορά γνώσης, ο δάσκαλος πρέπει να καλλιεργεί ήθος, κριτική σκέψη και ενσυναίσθηση. Όπως προσεύχεται και η δασκάλα του ποιήματος της Γκαμπριέλα Μιστράλ, πρέπει να είναι “πιο μάνα από τις μάνες”, να αγαπά και να καθοδηγεί με κατανόηση και θάρρος.
Συμπερασματικά, η ΤΝ προσφέρει πολύτιμα εργαλεία, αλλά ο δάσκαλος παραμένει αναντικατάστατος. Είναι αυτός που δίνει νόημα στη γνώση και προετοιμάζει τον άνθρωπο να ζήσει σε έναν κόσμο που αλλάζει – όχι μόνο τεχνολογικά, αλλά και ηθικά.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Τεχνητή Νοημοσύνη & Εκπαίδευση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σοφίας Βασιλειάδου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.





