
Πολιτισμός και Πανδημία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Στο Κείμενο 1 επισημαίνεται ότι η πανδημία έχει ανακόψει τις δραστηριότητες όλων των μουσείων ανά τον κόσμο. Ωστόσο, διατυπώνονται τρόποι με τους οποίους μπορούν τα μουσεία να αντιμετωπίσουν την πρόκληση που επέφερε. Πρώτα από όλα, απαιτείται στο εξής ισορροπία μεταξύ του ψηφιακού και του πραγματικού τους χώρου. Έπειτα, αναγκαίες κρίνονται δράσεις που σχετίζονται με καθημερινά ζητήματα, προκειμένου να αναδειχθεί ο κοινωνικός ρόλος των μουσείων. Τέλος, η ψηφιοποίηση των συλλογών, η ευαισθητοποίηση των πολιτών και η επιμόρφωση των εμπλεκόμενων είναι ορισμένοι ακόμη τρόποι για την εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους. (λέξεις 88)
ΘΕΜΑ Β.
Κείμενο 1
- Το μέλλον των μουσείων διακυβεύεται εξαιτίας της πανδημίας. ΣΩΣΤΟ (Στο δεύτερο πια κύμα της πανδημίας που διανύουμε, τα μουσεία είναι πάλι κλειστά και κάποια εκπέμπουν SOS γιατί διακυβεύεται το μέλλον τους.)
- Η ψηφιακή «στροφή» των μουσείων είναι η μόνη λύση, αν θέλουν να επιβιώσουν. ΛΑΘΟΣ (Η ψηφιακή στροφή είναι γεγονός, εντούτοις η ισορροπία μεταξύ πραγματικού και ψηφιακού είναι το ζητούμενο.)
- Πολλές προκλήσεις, όχι μόνο οικονομικές αλλά και κοινωνικές, απαιτούν επαναπροσδιορισμό του ρόλου του μουσείου. ΣΩΣΤΟ (…Στο πλαίσιο αυτό τα μουσεία καλούνται και πάλι να επαναπροσδιορίσουν τον κοινωνικό τους ρόλο.)
Κείμενο 2
- Τα μουσεία οφείλουν να διατηρήσουν τον παραδοσιακό τους ρόλο, που είναι η έκθεση των συλλογών τους. ΛΑΘΟΣ (…τα μουσεία καλούνται να γίνουν πρωτοπόροι στη νέα εποχή.)
- Ένα δίκαιο και βιώσιμο μέλλον είναι πλέον το «στοίχημα» για ένα σύγχρονο μουσείο. ΣΩΣΤΟ (…να επιβεβαιώσουν με αποφασιστικό τρόπο τον ουσιαστικό και καθοριστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν για ένα δίκαιο και βιώσιμο μέλλον.)
Β2. «Πιστεύει ότι η πανδημία δεν είναι η μοναδική πρόκληση, ότι η κλιματική αλλαγή, οι φυσικές καταστροφές, οι ένοπλες συρράξεις, η δημογραφική έκρηξη, οι μεταναστευτικές ροές, η διατροφική ανεπάρκεια, είναι παγκόσμιες προκλήσεις που απαιτούν αποτελεσματικές λύσεις.» Στο παραπάνω χωρίο γίνεται χρήση ασύνδετου σχήματος από τον συντάκτη του κειμένου. Σκοπός του γράφοντος είναι να δοθεί έμφαση στο γεγονός ότι δεν είναι μόνο η πανδημία η πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα μουσεία, αλλά μια σειρά από προκλήσεις στις οποίες και οφείλει να ανταποκριθεί. Με τον τρόπο αυτό προσδίδει ζωντάνια στον λόγο του. Κινητοποιείται η σκέψη του αναγνώστη, προκειμένου να γνωρίσει την σειρά των προκλήσεων με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο πια το μουσείο.
Β3. Παρατηρείται πως και οι δυο τίτλοι χρησιμοποιούν τη μεταφορική λειτουργία της γλώσσας. Με τον τρόπο αυτό προκαλείται το ενδιαφέρον των αναγνωστών, προκειμένου να αναζητήσουν στο κείμενο την πραγματική διάσταση του θέματος που τίθεται. Επίσης, και στους δύο τίτλους απουσιάζουν τα ρήματα. Ο λόγος καθίσταται ελλειπτικός, γεγονός που κινητοποιεί τη σκέψη των αναγνωστών. Η σχέση των τίτλων με το περιεχόμενο των κειμένων είναι άμεση. Στην περίπτωση του Κειμένου 1 διαπιστώνεται με διάφορες αναφορές και έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί ότι τα μουσεία την περίοδο αυτή, λόγω της πανδημίας, διέρχονται κρίση. Στην περίπτωση του Κειμένου 2, επίσης, καταγράφονται στο κείμενο τα προβλήματα αλλά και η ανάγκη για επανατοποθέτηση των μουσείων απέναντι στο κοινό τους.
ΘΕΜΑ Γ.
Κεντρικός πυρήνας του ποιήματος θεωρείται η έκπτωση που επέρχεται με την πάροδο του χρόνου. Όλα κάποτε «σβήνουν», ακόμα και τα αγάλματα, που μπορούν και αντέχουν περισσότερο μέσα στον χρόνο. Στο ποίημα παρατηρείται η χρήση α’ ενικού προσώπου. Το ποιητικό υποκείμενο παρακολουθεί τα αγάλματα και τις αρχαίες κολόνες (βλέπω τ’ αγάλματα να στέκουν λυπημένα, Βλέπω ν’ ανατριχιάζουν αρχαίες κολόνες). Η χρήση του α΄ ενικού καθιστά το ύφος εξομολογητικό. Το ποιητικό υποκείμενο εκφράζει το προσωπικό του βίωμα μέσω της παρατήρησης. Μια αίσθηση απογοήτευσης το διακρίνει. Η απαισιοδοξία που το διακατέχει διαφαίνεται εντονότερα με την εικόνα στους τελευταίους στίχους (Λαθρεπιβάτες του χρόνου ανήμποροι- Μέτριοι- Δουλοπρεπείς). Το ποιητικό υποκείμενο βρίσκεται σε απόγνωση. Νιώθει πως δεν μπορεί να κάνει τίποτα για τη φθορά που προκαλεί ο χρόνος. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής είναι λιτή. Έτσι, διοχετεύει ευκολότερα το μήνυμά του στον αναγνώστη.
ΘΕΜΑ Δ.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: δημόσια ομιλία
Έχουμε στο μυαλό μας τα παρακάτω στοιχεία:
Δημόσια ομιλία
- Προσφώνηση: Αγαπητό ακροατήριο κ.λπ.
- Πρόλογος: οφείλει να περιέχει τρία βασικά χαρακτηριστικά: την αφορμή της ομιλίας, την ιδιότητα του πομπού και την έκθεση του θέματος με συντομία.
- Κύριο μέρος: επιχειρηματολογία στην οποία ο πομπός εκθέτει τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του αναφορικά με το θέμα αξιοποιώντας δημιουργικά τα κείμενα που του έχουν δοθεί. (αναγνωστική ανταπόκριση).
Το κείμενο που παράγει μπορεί να διανθίζεται με στοιχεία προφορικότητας, καθώς πρόκειται για ομιλία.
- Επίλογος: αποτελεί μια ανακεφαλαίωση των βασικών σημείων της ομιλίας και τονίζονται κάποια σημεία ιδιαίτερα.
Άξονες πάνω στους οποίους μπορεί να κινηθεί η απάντηση αξιοποιώντας τα κείμενα 1 και 2.
Ρόλος των σύγχρονων μουσείων.
Υλικό που μπορούμε να αντλήσουμε από τα δοθέντα κείμενα:
Ένα σύγχρονο μουσείο οφείλει να:
- Επικοινωνεί με το κοινό του μέσω δραστηριοτήτων που αφορούν την καθημερινή ζωή.
- Διαχέει με ποικίλους τρόπους την πολιτιστική του δημιουργία.
- Ισορροπεί μεταξύ του ψηφιακού (άυλου) και πραγματικού (υλικού) του χώρου.
- Επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με το κοινό του επιδιώκοντας την επαφή μαζί του.
- Φροντίζει για μια πιο βιώσιμη ανάπτυξη.
Επιπρόσθετα στοιχεία:
- Ένα σύγχρονο μουσείο έχει χρέος να βρίσκεται στην υπηρεσία της κοινωνίας του φροντίζοντας για την πολιτιστική ανάπτυξη και ευημερία της.
- Το σύγχρονο μουσείο αποκτά πλέον ψυχαγωγικό και παιδαγωγικό ρόλο. Δεν θα πρέπει, δηλαδή, να παρουσιάζει μόνο τις συλλογές του αλλά μέσα από αυτές να ψυχαγωγεί, να μεταφέρει μηνύματα, να διαπαιδαγωγεί.
- Ρόλος ενός σύγχρονου μουσείου είναι να αποτελεί, πέρα των παραπάνω, μοχλό για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου του.
Μέσα που αξιοποιεί το μουσείο για να «απαντά» σε προκλήσεις.
Υλικό που μπορούμε να αντλήσουμε από τα δοθέντα κείμενα:
- Ψηφιοποίηση συλλογών.
- Επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού.
- Συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο.
- Προσαρμογή σε τοπικές απαιτήσεις.
- Περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
- Διεπιστημονικές συνεργασίες.
Επιπρόσθετα στοιχεία:
- Μείωση ενεργειακού αποτυπώματος και ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον.
- Προγράμματα κοινωνικής αλληλεγγύης, ευαισθητοποίησης και στήριξης ευπαθών ομάδων.
- Νέες εμπειρίες για μικρούς και μεγάλους μέσα από τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Πολιτισμός και Πανδημία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Δ. Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.