
Περιβάλλον Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α. O Σεμπαστιάο Σαλγκάδο παρατώντας τη δουλειά του οικονομολόγου έχει εδώ και 30 χρόνια αφοσιωθεί στη φωτογραφία. Το πρώτο του έργο είχε θέμα τους εργάτες ανά τον κόσμο και το επόμενο τους μετανάστες .To τελευταίο του έργο για το οποίο ταξίδεψε σε 32 χώρες έχει τον τίτλο «Genesis» και αφορά τη ζωή των ανθρώπων που εξακολουθούν να είναι αρμονικά ενταγμένοι στο φυσικό περιβάλλον, όπου υπάρχουν ακόμη στον πλανήτη.
Θέμα Β
1. Σ-Λ-Σ-Λ-Σ
2. Ο φωτογράφος καταθέτοντας την πολύχρονη και μακρά εμπειρία του επισημαίνει πως η ανθρώπινη φυλή είναι μία και αδιαίρετη. Το χρώμα του δέρματος μπορεί να διαφέρει αλλά αυτό, κατά τη γνώμη του, δε μας κάνει διαφορετικούς. Οι ανάγκες όλων των ανθρώπων είναι ίδιες και απαράλλαχτες και καμία διάκριση δεν πρέπει να γίνεται αποδεκτή από όπου και αν προέρχεται. Κοινός στόχος πρέπει να είναι η αρμονική συμβίωση όλης της οικουμένης χωρίς να τίθεται στην άκρη το περιβάλλον, το οποίο άλλωστε δίνει νόημα στη ζωή μας. Η συμπόρευση όλων των ανθρώπων αποτελεί το κλειδί τόσο για την αρμονική συνύπαρξη όσο και για την καλώς εννοούμενη πρόοδο.
3. Οι άνθρωποι γινόμαστε αντικείμενο εκμετάλλευσης του ενός από τον άλλο για να αυξηθούν οι τραπεζικοί μας λογαριασμοί.
4. θυμούνται =ανακαλούν, αφοσίωσης = πίστης, αποζητώ =ψάχνω, αναγκαστικά = υποχρεωτικά, εξελιχθείς = προαχθείς
5. ατελείωτα #πεπερασμένα, απογοητευτική# γοητευτική, συλλογικότητα# ατομικότητα, πραγματικές # πλασματικές, πίεση# εκτόνωση
6. Στο σκίτσο μπορούμε να διακρίνουμε την αλυσίδα παραγωγής ενός «οικολογικού» αυτοκινήτου. Με ζωντανά χρώματα μπορούμε να διακρίνουμε τους πανηγυρισμούς από την παρουσίαση του αυτοκινήτου αυτού ενώ στο βάθος με ασπρόμαυρη αποτύπωση φαίνεται η ενεργοβόρα αλυσίδα παραγωγής. Ο σκιτσογράφος θέλει να τονίσει την επίφαση της οικολογικής ανησυχίας που διακατέχει την ανθρωπότητα σήμερα, ενώ η κατανάλωση παραμένει η κύρια έγνοια του. Ο Σαλγκάδο από την πλευρά του τονίζει τον παρατηρεί τη δυστυχία του σημερινού ανθρώπου που ζει μια ζωή γεμάτη περιορισμούς και απαγορεύσεις απομακρυσμένος από το φυσικό περιβάλλον που αποτελεί την πραγματική πηγή της ευτυχίας του.
Θέμα Γ
Στο τραγούδι παρουσιάζεται με εύγλωττο τρόπο η οικολογική ανισορροπία που προκαλεί ο άνθρωπος σήμερα στο περιβάλλον. Με τη χρήση του β προσώπου (..που ψεκάζεις..) της προστακτικής έγκλισης (Πρόσεξε) που επαναλαμβάνεται στο τραγούδι επισημαίνεται η σημασία της ατομική ευθύνης στο περιβαλλοντικό πρόβλημα. Παράλληλα, μέσα από την ομοιοκαταληξία που έχει μάλλον χιουμοριστικό χαρακτήρα (Γκάζι/Βεγγάζη) αφήνεται να διαφανεί η παγκόσμια διάσταση του προβλήματος που επιφέρει η άμετρη ανθρώπινη δραστηριότητα στον πλανήτη.
Είναι αλήθεια πως η ανθρώπινη δραστηριότητα έχει δημιουργήσει αμέτρητα προβλήματα στο περιβάλλον. Η οικολογική συνείδηση είτε απουσιάζει είτε λειτουργεί ως πρόφαση για περισσότερες βλαβερές επεμβάσεις στον πλανήτη. Το τραγούδι πράγματι με χιουμοριστικό τρόπο καταδεικνύει την υπερβολή του ανθρώπου που ενώ μάλλον γνωρίζει το περιβαλλοντικό πρόβλημα δεν ενδιαφέρεται πραγματικά να το επιλύσει. Απομένει επομένως η Νέμεσις, ίσως με τη μορφή που ζει ο πλανήτης στις ημέρες της πανδημίας.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο στον ιστότοπο του σχολείου
Τίτλος: ΟΙΚΟΛΟΓΟΣ ΤΕΧΝΗ
Αφορμή από επίκαιρο περιστατικό: πχ μια έκθεση, ένα ντοκιμαντέρ με περιβαλλοντικό θέμα. Αναφορά στη σύμπλευση καλλιτεχνική δραστηριότητας και οικολογικής συνείδησης
Τρόποι: θεματική περιβαλλλοντική – παρέμβαση καλλιτεχνών σε θέματα οικολογικού ενδιαφέροντος-οικολογικές παρεμβάσεις με καλλιτεχνικό πρόσημο-καλλιτεχνική δράση με χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα
Καλό θα ήταν να τονιστεί ο σημαντικός ρόλος της τέχνης και του πολιτισμού σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και κάθε οικουμενικό πρόβλημα.
Στην εισαγωγή μετά το χαιρετισμό καλό θα ήταν να υπάρχει σύντομη αναφορά στα γεγονότα σε συνδυασμό με την ανάγκη της ενημέρωσης η οποία προέκυψε από την πανδημία.
Στο πρώτο ερώτημα καλό θα ήταν να αναφερθεί κανείς στη δύναμη του Διαδικτύου αλλά και στο θεσμικό ρόλο της τηλεόρασης καθώς και την ανάγκη ορισμένων για πιο ουσιαστική ενημέρωση μέσα από τις εφημερίδες.
Στο δεύτερο ερώτημα καλό θα ήταν να γίνει αναφορά στην κρισιμότητα της έγκυρης ενημέρωσης από αξιόπιστα μέσα και υπεύθυνους φορείς που θα αναλάβουν να μεταφέρουν πληροφορίες οι οποίες θα μπορούσαν να αποβούν σωτήριες ή καταστροφικές.
ΥΓ. Δεν ξεχνάμε το επικοινωνιακό πλαίσιο.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Περιβάλλον
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Πατέλη Βασιλείου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.