Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κείμενο Ι
Η κυριότερη ένδειξη σωστής ανατροφής ενός παιδιού, είναι η ηρεμία του
Ένα παιδί μεγαλώνει μέσα σε ασφάλεια, ανθίζει μέσα σε αγάπη και μεγαλουργεί μέσα στην επιβράβευση. Όταν ένα παιδί νιώσει ασφαλές, μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, μπορεί να σκέφτεται ελεύθερα, να ενεργεί ελεύθερα και να πραγματοποιεί. Όταν νιώθει πως το αγαπούν, ανοίγει τα φτερά του να δημιουργήσει, να τολμήσει, να δοκιμάσει, να σηκωθεί και να ξαναπροσπαθήσει. Όταν επιβραβεύεται για κάθε του προσπάθεια, νιώθει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω, νιώθει σίγουρο να πάρει ρίσκο, μαθαίνει από την αποτυχία και δυναμώνει από την επιτυχία.
Ένα παιδί παίρνει ασφάλεια μέσα στην ήρεμη αγκαλιά σου, παίρνει δύναμη μέσα στο σίγουρο βλέμμα σου ότι μπορεί να τα καταφέρει. Παίρνει στήριξη στη σίγουρη φωνή σου που του δηλώνει αποδοχή και αγάπη. Αποδοχή για την επιλογή του, αποδοχή για την προσπάθειά του, που δεν στέφεται πάντα από επιτυχία.
Τι γίνεται, όμως, όταν ο ίδιος ο γονιός έχει μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον αστάθειας, ανασφάλειας, ένα περιβάλλον που αντί να τον επιβραβεύουν του υπενθύμιζαν κάθε φορά πως δε μπορεί να τα καταφέρει, πως δε χρειάζεται καν να προσπαθήσει γιατί η αποτυχία είναι δεδομένη; Πώς να συμπεριφερθεί ένας γονιός στο παιδί του όταν μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον που η αγάπη για να εκφραστεί είχε πάντα ως προυπόθεση το να είναι ‘καλό παιδί’, ικανοποιώντας τις επιθυμίες των δικών του γονιών, όταν αντίθετα η αγάπη θα έπρεπε να του δίνεται άμεσα και χωρίς όρους;
Η έλλειψη αγάπης στην παιδική ηλικία έχει διάφορες συνέπειες στην ενήλικη ζωή μας. Το συναισθηματικό κενό που βιώσαμε σαν παιδιά προσπαθούμε να το γεμίσουμε με το φαγητό, με υπερκαταναλωτισμό, με κούφιες σχέσεις, με εναλλαγή συντρόφων, με το να πληγώνουμε συντρόφους, φίλους με τον ίδιο τρόπο που μας πλήγωσαν κι εμάς.
Η ανασφάλεια που εισπράξαμε σαν παιδιά, γιατί οι γονείς μας αμφισβητούσαν τις πράξεις μας συνεχώς, γιατί «εκείνοι ήξεραν καλύτερα…», μας οδηγούν στην αμφισβήτηση των δικών μας παιδιών για να βάλουμε το φαύλο κύκλο σε λειτουργία, να εκπληρώσουμε την προφητεία. Η επιβεβαίωση που τόσο λαχταρούσαμε να πάρουμε στο βλέμμα των γονιών μας για να αισθανθούμε σίγουροι για τον εαυτό μας και να χτίσουμε την προσωπικότητά μας, γίνεται σαράκι στην ενήλικη ψυχή μας και μας τρώει καθημερινά.
Αφού δεν μάθαμε να την δίνουμε στον εαυτό μας, τη ζητιανεύουμε από τους άλλους, κι όταν εκείνη δεν έρχεται ή έρχεται μετά από πολύ κόπο και προσπάθεια, τη ματαιώνουμε στη στιγμή και αισθανόμαστε πιο κενοί κι ανασφαλείς από ότι στην αρχή. Ψάχνουμε την επιβεβαίωση της ομορφιάς, της ικανότητας, της επιτυχίας, την αγκαλιά της ασφάλειας σε κενές, ματαιόδοξες, ανάπηρες σχέσεις, σε σχέσεις δεκανίκια.
Πώς ο γονιός μπορεί να δώσει στο παιδί του κάτι που ο ίδιος δεν έχει πάρει σαν παιδί. Σας ακούγεται δύσκολο και σας φαντάζει αδύνατο ε; Όχι και τόσο.Οι περισσότεροι από εμας που διανύουμε την τρίτη ή τέταρτη δεκαετία της ζωής μας, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό έχουμε βιώσει αυτή την έλλειψη και ως γονείς σήμερα καλούμαστε είτε να συνεχίσουμε την παράδοση είτε να σταματήσουμε το φαύλο κύκλο εδώ και να δώσουμε στα παιδιά μας αυτό που πραγματικά τους αξίζει. Αγάπη, Ασφάλεια, Αποδοχή.
Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε οι ίδιοι είναι να θεραπεύσουμε το δικό μας τραύμα, πετώντας μακριά εκείνους τους δόλιους, κούφιους μηχανισμούς που μας έμαθαν άθελά τους οι δικοί μας γονείς – γιατί μεταξύ μας κι εκείνοι δεν το επέλεξαν, το έμαθαν – να βγάλουμε το αιχμηρό αντικείμενο που λέγεται αναμνήσεις και να επουλώσουμε την πληγή με το φάρμακο της αγάπης στον εαυτό μας. Κάθε φορά που η ανάμνηση μιας δικής μας πληγής προσπαθεί να βρει διέξοδο στις λέξεις ή στις πράξεις μας, ας σκεφτούμε πόσο ματώνει η δική μας πληγή και πως αυτό τον πόνο δε θέλουμε να τον προκαλέσουμε στο δικό μας παιδί.
Η αμφισβήτηση που εισπράξαμε από τους γονείς μας, γιατί και οι ίδιοι ένιωθαν ανασφαλείς, ας μην σταθεί αγκάθι στη σχέση μας με το δικό μας παιδί. Ας του δείξουμε εμπιστοσύνη ότι μπορεί να τα καταφέρει. Κι αν δεν τα καταφέρει, ας του δώσουμε την αγκαλιά μας και την αποδοχή μας κι έτσι εκείνο θα μάθει να προσπαθεί, να μην εγκαταλείπει, να μην απογοητεύεται, να μην φοβάται. Μόνο έτσι θα είναι ήρεμο μέσα του. Γιατί η κυριότερη ένδειξη σωστής ανατροφής ενός παιδιού, είναι η ηρεμία του.
Χαρά Μαρκατζίνου
23.12.2018, ανάκτηση από alfavita newsroom
Κείμενο ΙΙ
Ο ύμνος της αγάπης
Αν ξέρω να μιλώ όλες τις γλώσσες των ανθρώπων και των αγγέλων, αλλά δεν έχω αγάπη, τότε έγινα σαν ένας άψυχος χαλκός που βουίζει ή σαν κύμβαλο που ξεκουφαίνει με τους κρότους του. Και αν έχω το χάρισμα να προφητεύω και γνωρίζω όλα τα μυστήρια και όλη τη γνώση, και αν έχω όλη την πίστη, ώστε να μετακινώ με τη δύναμη της ακόμη και τα βουνά, αλλά δεν έχω αγάπη, τότε δεν είμαι τίποτε απολύτως.
Και αν πουλήσω όλη την περιουσία μου για να χορτάσω με ψωμί όλους τους φτωχούς, και αv παραδώσω το σώμα μου για να καεί, αλλά αγάπη δεν έχω, τότε σε τίποτε δεν ωφελούμαι.
Η αγάπη είναι μακρόθυμη, είναι ωφέλιμη, η αγάπη δε ζηλεύει, η αγάπη δεν ξιπάζεται (= δεν καυχιέται), δεν είναι περήφανη, δεν κάνει ασχήμιες, δε ζητεί το συμφέρον της, δεν οργίζεται, δε σκέφτεται το κακό για τους άλλους, δε χαίρει, όταν βλέπει την αδικία, αλλά συγχαίρει, όταν επικρατεί η αλήθεια. Όλα τα ανέχεται, όλα τα πιστεύει, όλα τα ελπίζει, όλα τα υπομένει.
Προς Κορινθίους Α΄Επιστολή του Αποστόλου Παύλου, μετάφραση
Κείμενο ΙΙΙ
ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ (άι της αγάπης…)
Άι σκοτεινό φως του έρωτα
τρεμάμενο αίμα του έρωτα
μες τη γητειά σου ελησμόνησα τους φονιάδες καιρούς
γέννησα ρόδινα μωρά
σε μέλλον με αστέρια
άι σκοτεινό φως του έρωτα
Άι της αγάπης μαχαιριά
στης νιότης το κρουστό κορμί
πληγή που ανάβλυζε ευωδιές φιλιών
και μουσική
ντύνοντας το γυμνό έρημο κόσμο
άι της αγάπης μαχαιριά.
Στίχοι: Λένα Παπά
Μουσική: Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας
Παρατηρήσεις
ΘΕΜΑ 1ο:
A. Να αποδώσετε περιληπτικά, σε 70-80 λέξεις, τις συνέπειες της έλλειψης αγάπης στην παιδική ηλικία και τους τρόπους με τους οποίους οι σύγχρονοι γονείς οφείλουν να φέρονται στα παιδιά τους,σύμφωνα με το κείμενο 1.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 2ο :
Β.1. Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες (Σ ή Λ) τις παρακάτω προτάσεις που αφορούν στα κείμενα 1 και 2. Να τεκμηριώσετε τις θέσεις σας με παραπομπές στο κείμενο:
α.Ένα παιδί που μεγαλώνει σε κλίμα αποδοχής γίνεται πιο δυνατό ψυχικά (κειμ.1)
β. Ο γονιός οφείλει να διαπαιδαγωγεί το παιδί του με τον τρόπο που τον διαπαιδαγώγησαν και οι δικοί του γονείς (κειμ.1)
γ. Οι εφήμερες σχέσεις μπορεί να είναι σημάδι αναζήτησης της επιβεβαίωσης που δεν έχει εισπράξει κάποιος από την οικογένειά του (κειμ.1)
δ. Η πίστη, η προσφορά και η θυσία είναι πιο σημαντικές από την αγάπη (κειμ.2)
ε. Όταν επιτύχω τον υψηλότερο στόχο, αυτόν της αγάπης, θα πρέπει να αισθανθώ υπερηφάνεια (κειμ.2)
Μονάδες 15
B.2α. Να αναφέρετε δύο τρόπους και τρία μέσα με τα οποία η συντάκτρια του κειμένου 1 προσπαθεί να μας πείσει. Επιτυγχάνει τον στόχο της;
β. Να αλλάξετε το ρηματικό πρόσωπο της τέταρτης και πέμπτης παραγράφου του κειμένου 1, και να κάνετε και όσες ακόμη αλλαγές χρειάζονται , ώστε το κείμενο να γίνει πιο ουδέτερο, πιο αποστασιοποιημένο.
Μονάδες 15 (7+8)
Β3. Το κείμενο 2 είναι επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς την Εκκλησία (το σύνολο των πιστών ) της Κορίνθου, με στόχο να τους διδάξει τις χριστιανικές αρχές.
Τα κείμενα αυτού του είδους απευθύνονται σε απλούς ανθρώπους
α. Να εντοπίσετε τέσσερα εκφραστικά μέσα – γλωσσικές επιλογές που αποδεικνύουν την παραπάνω θέση
β. Ποια είναι η επικρατούσα τροπικότητα (δεοντική ή επιστημική) κατά τη γνώμη σας; Να τεκμηριώσετε την επιλογή σας.
Μονάδες 10 (8+2)
ΘΕΜΑ 3ο:
Γ. Πώς παρουσιάζεται ο έρωτας στο κείμενο 3; Να τεκμηριώσετε τη θέση σας με συγκεκριμένους κειμενικούς δείκτες. Ποια είναι η δική σας άποψη για το συναίσθημα αυτό και τον ρόλο του στη ζωή σας;
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ 4ο:
Δ. Η αγάπη μπορεί να έχει πολλές μορφές: ερωτική, πατρική – μητρική, αδελφική, προς τους γονείς, φιλική, χριστιανική, ανθρωπιστική, προς τα ζώα, ακόμη και προς έναν σκοπό κ.λ.π. Σε ένα κείμενο 350-400 λέξεων στο προσωπικό σας μπλογκ να επιλέξετε μία από τις μορφές αγάπης,αυτήν που θεωρείτε πιο σημαντική,να εξηγήσετε τι σημαίνει για σας, και να παρουσιάσετε τις προϋποθέσεις που απαιτούνται , ώστε να μη χαθεί η αληθινή της αξία στη σύγχρονη εποχή.
Μονάδες 30
Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις Κριτηρίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Χριστίνα Βασιλείου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.