Παιδεία – Εκπαίδευση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ 1ο:
Το επάγγελμα του δασκάλου είναι διαφορετικό απ’ αυτό των άλλων ανθρώπων. Ο δάσκαλος δεν είναι ένα ακόμη επάγγελμα ανάμεσα στα άλλα, αλλά έχει κυριαρχική θέση, γιατί είναι αυτός που διαμορφώνει και εποπτεύει τα άλλα επαγγέλματα. Ενώ τα άλλα επαγγέλματα υπηρετούν κάποια πτυχή της ζωής, ο δάσκαλος διαμορφώνει τη ζωή και την κοινωνία. Αυτό συμβαίνει γιατί ο δάσκαλος δουλεύει με τον νου του ανθρώπου, ενώ τα άλλα επαγγέλματα με υλικά στοιχεία. Και έτσι ο δάσκαλος διαπλάθει ανθρώπους, ενώ οι άλλοι επαγγελματίες δημιουργούν αντικείμενα που διευκολύνουν τη ζωή του ανθρώπου δευτερογενώς.
Λέξεις 89
ΘΕΜΑ 2ο:
Β1.
- Σωστό, κι αυτό φαίνεται – εκτός των άλλων – από το γεγονός ότι χρησιμοποιεί διαρθρωτικές λέξεις/φράσεις (στο τέλος – τέλος, Έτσι, Μ’ ένα λόγο, δηλαδή, Γιατί) για να συνδέσει τις επιμέρους ιδέες μεταξύ τους.
- Λάθος, είναι άνθρωπος που ζει από κοντά την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων κι αυτό φαίνεται από τις αναφορές που κάνει σε χειρωνακτικά επαγγέλματα όπως η βυρσοδεψία, ο γανωματής, κλπ.
- Σωστό – όλοι οι άνθρωποι που πλάθει ο δάσκαλος κάνουν ο καθείς το δικό του επάγγελμα, και είναι ο καθείς μία ψηφίδα στο ενιαίο ψηφιδωτό της οικονομίας της αγοράς της πολιτείας.
- Σωστό – Ετούτη η υποβάθμιση της φύσης και της δουλειάς του δάσκαλου, η πτώση του από τη θεία λειτουργία της αρχικότητας στην ταπεινή χειρωναξία της επανάληψης, σημάδεψε το πρώτο μεγάλο λάθος στην παιδεία. Και μέσα στην ιστορία και τον πολιτισμό αντίστρεψε το νόημα των πραγμάτων.
- Λάθος, το κείμενο αφορά κάθε άνθρωπο που ζει σε οργανωμένη κοινωνία.
Β2.α) θωπεύει, πλησμονή, Ο θυμός, δηλαδή οι επιθυμίες, τεφρό, η ακηδία, οντολογική μοναδικότητα, νοήμονος πλάσματος.
β) Εν αρχή ην, φυτουργός, ο σπορέας του λόγου, αγεώργητη
γ) θωπεύει, πλησμονή, ο κοσμητικός
δ) τα χουγιαχτά, κορφολογιέται, άφτουρη,
ε) βυρσοδεψία, ρεμίζαρε, ο καλαντζής, το καλάι, ο χαλκιάς, χαλκώματα
Β3.α. Μ’ ένα λόγο, ο δάσκαλος είναι ο ποιητής του ανθρώπου. Με την ίδια κυριότητα που ο ποιητής του κόσμου είναι ο θεός. = όπως ο θεός δημιούργησε τον κόσμο, έτσι ο δάσκαλος δημιουργεί τον άνθρωπο αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα της προσωπικότητάς του.
Να δουλεύει το μυαλό, όπως ο καλαντζής δουλεύει το καλάι = όπως ο γανωματής δουλεύει με το υλικό για τα γανώματα, έτσι το υλικό με το οποίο δουλεύει ο δάσκαλος είναι το μυαλό του ανθρώπου.
Συνήθως με τις αναλογίες ο συγγραφέας δίνει πιο παραστατικά τις θέσεις του. Διευκολύνει τον αναγνώστη να κατανοήσει την έννοια ή το φαινόμενο που παρουσιάζει, καθώς δίνει ομοιότητές του με κάποιο άλλο. Όταν μάλιστα το κείμενο είναι επιστημονικό, οι αναλογίες απλοποιούν, εκλαϊκεύουν και κάνουν πιο προσιτό το κείμενο στο μέσο αναγνώστη.
Η χρήση αναλογιών προσφέρει καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα καθώς το κείμενο κερδίζει σε ζωντάνια και γλαφυρότητα και προσελκύει το ενδιαφέρον του αναγνώστη
Μερικές φορές μάλιστα, όπως γράφει και ο Σεφέρης, οι παραβολές είναι ένας πολύ καλός τρόπος να ξεστομίσουμε αλήθειες ή πράγματα που δύσκολα τολμάμε να παραδεχτούμε και να αρθρώσουμε.
β. Στο τέλος – τέλος = τελικά – χρονική σειρά, ακολουθία νοημάτων
Έτσι = γι’ αυτό – αιτιολόγηση
Μ’ ένα λόγο = συνοπτικά – συμπέρασμα, σύνοψη
Δηλαδή = με άλλα λόγια – επεξήγηση
Γιατί = γι’ αυτό τον λόγο – αιτιολόγηση
ΘΕΜΑ 3ο:
Με μια σειρά αντιθέσεων ο ποιητής προσπαθεί να παρουσιάσει τη συμπεριφορά του κακού μαθητή: είναι αντιδραστικός στη λειτουργία του σχολείου και της τάξης (Λέει όχι με το κεφάλι / μα λέει ναι με την καρδιά»), Η συμπεριφορά του καθορίζεται από τα συναισθήματά του, αφού «Λέει ναι σε όσους αγαπάει / Λέει όχι στον καθηγητή», που προφανώς τον καταπιέζει.
Η παρουσία του στην τάξη παρουσιάζεται μέσα από δύο εικόνες: «είναι ορθός τον ρωτάν / κι όλα τα προβλήματα έχουν δοθεί.», δηλαδή, είναι όρθιος στον πίνακα, έτοιμος για να εξεταστεί. Όμως η κατάσταση που αντιμετωπίζει στην τάξη δεν είναι πολύ είναι πολύ ευχάριστη: «Ξαφνικά τον πιάνουν ακατάσχετα γέλια / και τα σβήνει όλα, τα ψηφία και τις λέξεις, / τις ημερομηνίες και τα ονόματα / και παρά τις φοβέρες του καθηγητή , κάτω από τα γιουχαΐσματα / των καλών μαθητών / με κιμωλίες όλων των χρωμάτων, / πάνω στο μαυροπίνακα της δυστυχίας / ζωγραφίζει το πρόσωπο της ευτυχίας»
Πολλοί μπορεί να είναι οι λόγοι που ωθούν τον κακό μαθητή σ’ αυτή τη συμπεριφορά: η αυστηρή πειθαρχία και η έλλειψη κίνησης που απαιτούνται σε μια τάξη, που έρχονται σε αντίθεση με την ανάγκη για δράση που χαρακτηρίζει την παιδική ηλικία, το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που είναι απαρχαιωμένο και μακριά από τα ενδιαφέροντα ενός ανήσυχου μυαλού, η συμπεριφορά του δασκάλου και των συμμαθητών του, κ.ο.κ.
ΘΕΜΑ 4ο:
Τίτλος: Ο Δάσκαλος στην εποχή μας
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Όπως είναι γνωστό, το έργο του δασκάλου δεν χαρακτηρίζεται απλά επάγγελμα αλλά θεωρείται και είναι λειτούργημα. Γι’ αυτό κι ανέκαθεν ο δάσκαλος έπαιζε καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του μαθητή. Η γνωστή ρήση του Μ. Αλέξανδρου για το δάσκαλό του τον Αριστοτέλη αποτελεί το πλέον γνωστό γεγονός απόδοσης τιμής για την προσφορά του δασκάλου. Στις μέρες μας, ωστόσο, λόγω των καταλυτικών αλλαγών που έχουν συμβεί στην κοινωνία παρατηρείται μια υποβάθμιση του ρόλου του δασκάλου. Πολλοί είναι οι παράγοντες που οδήγησαν στην κατάσταση αυτή.
ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ
1ο Ζητούμενο: Λόγοι υποβάθμισης του ρόλου του δασκάλου:
ΟΙ ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
- Ραγδαία εξάπλωση των μεσών πληροφόρησης – καταιγισμός πληροφοριών, που αποδυναμώνουν τον ρόλο του δασκάλου ως βασικού παρόχου γνώσεων.
- Διεθνοποιημένα πρότυπα συμπεριφοράς που χαρακτηρίζονται από οικουμενικότητα αλλά και από ισοπέδωση των πολιτιστικών και πνευματικών ιδιαιτεροτήτων των λαών τα οποία επιτείνουν την αμφισβήτηση των παραδοσιακών αξιών, όπως η παιδεία.
- Αλλαγές στην οικονομία και όξυνση της ανεργίας και ανάμεσα σε εξαιρετικά προσοντούχους νέους θέτουν σε αμφισβήτηση την αξία της εκπαίδευσης.
- Παρωχημένες αντιλήψεις και η αυταρχική εκπαίδευση που επιβιώνουν ως πρακτικές ή ως μνήμες μέχρι σήμερα.
- Ρευστότητα αξιών. Αμοραλισμός. Τεχνοκρατικοί στόχοι. Ωφελιμισμός, χρησιμοθηρική νοοτροπία (η παιδεία γίνεται μέσο κοινωνικής ανόδου).
- Παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως βαρετό περιεχόμενο σπουδών, έλλειψη σύνδεσης με κοινωνία, κλπ.
2ο Ζητούμενο: Τρόποι αναβάθμισης του σχολείου
Για να ανταποκριθεί το σχολείο στις νέες προκλήσεις που διαμορφώνονται στην εποχή μας χρειάζεται:
- Εφοδιασμός των νέων με γνώσεις και παιδεία που θα τους επιτρέπουν να λειτουργούν σεc ένα πολυεθνικό και πολυπολιτισμικό περιβάλλον.
- Σύγχρονο περιεχόμενο σπουδών, κατάλληλα βιβλία.
- Κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
- Δημοκρατική Εκπαίδευση.
- Ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση (δωρεάν Παιδεία).
- Αντικειμενική και αδιάβλητη αξιολόγηση διδασκομένων και διδασκόντων.
- Εκπαιδευτικοί με υψηλή επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση.
ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
- Ευελιξία προγράμματος: κοινός πυρήνας μαθημάτων που να αντιστοιχούν σε ένα απαραίτητο επίπεδο γνώσεων και σε ένα ευρύ φάσμα προαιρετικών που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες κλίσεις των μαθητών.
- Διεπιστημονικότητα: υπέρβαση του κατακερματισμού της γνώσης σε πρακτική και θεωρητική. Χρειάζεται ισορροπία και ενότητα στην επιστημονική, ανθρωπιστική και αισθητική μόρφωση. Σύνδεση με την κοινωνία: το σχολείο πρέπει να δέχεται και να οικειοποιείται στοιχεία από το κοινωνικό περιβάλλον και να προετοιμάζει την ουσιαστική ένταξη του μαθητή σε αυτήν.
ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ
- Πολλαπλότητα παιδαγωγικών μεθόδων, υποχρεωτικές και προαιρετικές διδασκαλίες, εναλλαγή θεωρητικής και πρακτικής άσκησης.
- Νέες τεχνολογίες: η σωστή αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας αλλάζει το χαρακτήρα της μάθησης που δεν περιορίζεται στην αποθήκευση γνώσεων, αλλά και στην αξιολόγηση και τη δημιουργική αξιοποίησή της. Χρήση πληροφορικής, βίντεο, πολυμέσων.
- Δια βίου παιδεία, που μπορεί να διευκολυνθεί με τις νέες τεχνολογίες. Συνίσταται στηc δυνατότητα όλων των ανθρώπων οποιουδήποτε επαγγέλματος να ενημερώνονται, να πληροφορούνται και να παρακολουθούν τις εξελίξεις και τα νέα επιτεύγματα όχι μόνο στο χώρο της δουλειάς τους, αλλά και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Πολύ μεγάλη η ανάγκη αναβάθμισης στον χώρο της εκπαίδευσης – πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για την κοινωνία, γιατί κρίνεται το μέλλον της νέας γενιάς.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Παιδεία – Εκπαίδευση
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Sevastoula Tsirigoti, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.