Κριτήριο Αξιολόγησης Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ

Κριτήριο Αξιολόγησης Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Μη Λογοτεχνικό Κείμενο

«Εναλλακτική Κανονικότητα»

Η πραγματικότητα του «κορωνοϊού» είναι πρωτόγνωρη και σκληρή για όλους. Ο Covid-19 ήρθε, άλλαξε τις ισορροπίες και έφερε μαζί του πολλά προβλήματα να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες δυσχερείς οικονομικές συνθήκες που βίωναν οι Έλληνες. Οι ειδικοί, εκτός από τα προβλήματα στον τομέα της υγείας, κάνουν λόγο και για σοβαρότατες κοινωνικές, οικονομικές και ψυχολογικές επιπτώσεις λόγω της πανδημίας και προβλέπουν ότι οι χειρότερες συνέπειες αυτής θα γίνουν αντιληπτές στο εγγύς μέλλον. Αυτό που κάνει ακόμη πιο δύσκολη την όλη κατάσταση, όπως και σε κάθε κρίση, είναι ο απροσδόκητος χαρακτήρας της. Όλο αυτό ξεκίνησε ξαφνικά. Κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος, ούτε μπορούσε να φανταστεί ότι πόλεις ολόκληρες θα περιορίζονταν μέσα στα σπίτια.
Οι πόλεις ερήμωσαν, οι επιχειρήσεις έκλεισαν, οι αθλητικοί χώροι άδειασαν. Το μέλλον φαντάζει αρκετά αβέβαιο. Κανείς δεν μπορεί να πει το αντίθετο. Το θέμα είναι, ωστόσο, τι θα κάνουμε εμείς από εδώ και πέρα. Τώρα που πλέον τίποτε δεν θα πρέπει να θεωρείται απροσδόκητο. Η ζωή συνεχίζεται και εμείς οφείλουμε να στοχαστούμε ποια θα είναι η στάση και η αντίδρασή μας απέναντι σε όλα αυτά.
Το εύκολο είναι να μεμψιμοιρούμε, να το βάλουμε κάτω και να απογοητευτούμε εγκαταλείποντας τις προσπάθειές μας. Ο Επίκτητος λέει ότι υπάρχουν πράγματα που εξαρτώνται από εμάς (τὰ ἐφ ἡμῖν) και άλλα που δεν εξαρτώνται (τὰ οὐκ ἐφ ἡμῖν), θέση με την οποία υποστηρίζει πως οτιδήποτε δεν μπορούμε να ρυθμίσουμε, καλό είναι να το ανεχόμαστε (ἀνέχου καὶ ἀπέχου). Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό όσον αφορά τον Covid-19 από το να ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες των επιστημόνων και των ειδικών πάντα με αίσθηση κοινωνικής ευθύνης και αγάπης για τον συνάνθρωπο. Από εκεί και πέρα, βέβαια, δεν θα πρέπει να μείνουμε παθητικοί, αδρανείς και στάσιμοι ως προς την προσωπική μας εξέλιξη.
Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι υπάρχουν τα πάνω και τα κάτω. Σε αυτή την περίπτωση δεν επιβιώνει ο πιο ισχυρός, αλλά εκείνος που κατορθώνει να προσαρμοστεί αμεσότερα και πιο αποτελεσματικά (σε επαγγελματικό, οικονομικό και πρωτίστως σε ψυχολογικό επίπεδο) στις μεταβολές των συνθηκών. Αυτό, λοιπόν, καλούμαστε να κάνουμε τώρα. Οι περισσότεροι ψυχολόγοι και σύγχρονοι ψυχοθεραπευτές διατείνονται ότι η χαρά και η ευτυχία είναι νοητικές κατασκευές που εξαρτώνται από την οπτική που υιοθετεί κανείς για να ερμηνεύσει τα γεγονότα. Υποστηρίζουν, δηλαδή, ότι τα περισσότερα «πράγματα» αντιμετωπίζονται με την κατάλληλη διανοητική κατάσταση και την κατάλληλη οπτική, οι οποίες επιτρέπουν την επιστράτευση της λογικής στις δυσκολίες, για να δοθούν λύσεις στα δυσχερέστερα προβλήματα της ζωής.
Το πρόβλημα πράγματι υπάρχει και είναι το ίδιο για όλους. Αυτό που αξίζει, ωστόσο, να παρατηρήσουμε και να σκεφτούμε είναι ότι δεν το αντιμετωπίζουν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Πώς γίνεται οι ίδιες δυσκολίες και τα ίδια αδιέξοδα κάποιους να τους συντρίβουν, ενώ κάποιους άλλους να τους επηρεάζουν λιγότερο χωρίς να εμποδίζουν την εξέλιξή τους; […]
Αν δούμε, συνεπώς, πέρα από τις αντικειμενικές δυσκολίες, αξίζει να αναρωτηθούμε μήπως αυτή η κρίση τελικά μπορεί να αποτελέσει και μία σπουδαία «ευκαιρία» για αναστοχασμό και σταδιακή προσπάθεια ουσιαστικής εσωτερικής ανάπτυξης. Σίγουρα κάποιος θα σκεφτεί εύλογα ότι δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουν άσχημα η δουλειά και τα οικονομικά μας κι εμείς να είμαστε χαρούμενοι ή ευτυχισμένοι. Σε αυτό το σημείο ξεσκεπάζεται η ρίζα του κακού. Το πραγματικό πρόβλημα του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού. Ότι ο άνθρωπος, δηλαδή, έχει ταυτίσει την ευτυχία με την ύλη. Πράγματι για όλους (ή σχεδόν για όλους) τα χρήματα είναι αναγκαία συνθήκη για να «ζήσουν καλά». Θα είναι, όμως, ποτέ αυτά αρκετά για να μας εξασφαλίσουν την ευτυχία;
Τόσο καιρό μοχθούμε για την επαγγελματική μας αποκατάσταση και την «ευημερία» μας αφήνοντας τελείως στην άκρη την αληθινή «επιμέλεια του εαυτού». Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει, ωστόσο, ότι η «ευημερία» δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ανεξάρτητα από την φροντίδα του εαυτού μας. Βλέπουμε ότι πολλά πράγματα για τα οποία προσπαθούσαμε μανιωδώς είναι πολύ ρευστά και επουσιώδη μπροστά στην υγεία μας. Φαίνεται, λοιπόν, πως ήρθε η ώρα για μία διαφορετική προσέγγιση, μία διαφορετική προοπτική. Μιλάμε συνεχώς για τον ανθρωπισμό ως στάση ζωής φέρνοντας στο μυαλό μας το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά συγχρόνως έχουμε λησμονήσει ότι οφείλουμε να είμαστε ανθρωπιστές πρώτα ως προς τον ίδιο μας τον εαυτό που χρειάζεται κατ’ επειγόντως αγάπη και φροντίδα. Η εσωτερική ειρήνη και η προσωπική εξέλιξη μπορούν να διασφαλίσουν και να εδραιώσουν την παγκόσμια ειρήνη και πρόοδο και αυτό δεν είναι καθόλου εγωιστικό. Είναι η πραγματικότητα! […]
Τους τελευταίους μήνες ο άνθρωπος φαίνεται να ενδιαφέρεται περισσότερο από ποτέ για τη σωματική του υγεία και τη διανοητική-πνευματική του ανάπτυξη. Η απειλή του κινδύνου μετέβαλε τον τρόπο ζωής αρκετών και η φροντίδα του «εαυτού» τέθηκε ως προτεραιότητα. Οι διατροφικές συνήθειες μάλλον τροποποιήθηκαν, ενώ κάθε μέρα περισσότεροι άνθρωποι ασκούνται είτε στο σπίτι είτε στη φύση, όσο ο καιρός το επιτρέπει. Βρέθηκε επιτέλους λίγος χρόνος. Κάποιοι παρατήρησαν πόσο προγραμματισμένοι είμαστε. Βρισκόμαστε σε ένα συνεχές τρέξιμο χωρίς να γνωρίζουμε γιατί τρέχουμε. Απλά πρέπει. Έτσι μας έμαθε η κοινωνία.
Υπάρχουν άνθρωποι που μέσα από αυτή την περιπέτεια έχουν αλλάξει θεώρηση για τη ζωή. Αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους, ενώ το πιο σημαντικό είναι πως τα άτομα δείχνουν έμπρακτα σεβασμό και αλληλεγγύη, έχουν αίσθηση κοινωνικής ευθύνης και ενδιαφέρονται για το συλλογικό καλό. […]
Αυτή τη δυσμενή περίσταση είναι προτιμότερο να τη δούμε ως μία ευκαιρία για να επαναπροσδιορίσουμε τις προτεραιότητές μας. Δεν έχουμε και άλλη επιλογή. Ίσως όλο αυτό αποτελεί μία καλή αφορμή για να «δούμε καθαρότερα» και να επιστρέψουμε σε μία πιο ήπια «φυσική» κανονικότητα που θα έχει στο κέντρο της τον άνθρωπο. Μία «εναλλακτική κανονικότητα» που δε συνεπάγεται τη ροπή προς τη ραθυμία, την οπισθοδρόμηση και τη στασιμότητα. Αντιθέτως, σχετίζεται με την υγεία, την εσωτερική-πνευματική πρόοδο και την εξέλιξη του ατόμου που έχει άμεση επίδραση στο κοινωνικό σύνολο. Η «εναλλακτική κανονικότητα» είναι ένα βήμα πιο κοντά στον τρόπο ζωής που θα έπρεπε να έχουν υιοθετήσει από καιρό οι κοινωνίες, παρέχοντας τη δυνατότητα στον άνθρωπο να συνδεθεί ξανά με το φυσικό περιβάλλον, με τους γύρω του και τον εαυτό του.

Διασκευασμένο κείμενο από διαδικτυακό ιστότοπο

Παρατηρήσεις

1η Δραστηριότητα

Α1. Το κείμενο έχει αναρτηθεί σε διαδικτυακό ιστότοπο. Διαβάσατε το κείμενο και θέλετε να ενημερώσετε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σας για το περιεχόμενό των πέντε τελευταίων παραγράφων («Αν δούμε, συνεπώς, πέρα από τις αντικειμενικές δυσκολίες… με το φυσικό περιβάλλον, με τους γύρω του και τον εαυτό του»). Να γράψετε ένα κείμενο 100-120 λέξεων, όπου θα τις παρουσιάζετε με συντομία

Μονάδες 10

A2. Σε καθεμία από τις προτάσεις που ακολουθούν να δώσετε τον χαρακτηρισμό «ΣΩΣΤΟ» ή «ΛΑΘΟΣ», ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά ή όχι. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο.
α) Σύμφωνα με τον Επίκτητο οι άνθρωποι μπορούν να ελέγξουν και να καθορίσουν τα πάντα.
β) Όλοι αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες με τον ίδιο τρόπο.
γ) Η φροντίδα του εαυτού αποτελούσε πάντοτε προτεραιότητα για τους ανθρώπους.
δ) Όλοι οι ψυχολόγοι και οι σύγχρονοι ψυχοθεραπευτές διατείνονται ότι η χαρά και η ευτυχία είναι νοητικές κατασκευές που εξαρτώνται από την οπτική που υιοθετεί κανείς για να ερμηνεύσει τα γεγονότα.
ε) Η «εναλλακτική κανονικότητα» είναι μία μορφή αμφισβήτησης του τρόπου ζωής που έχουν υιοθετήσει οι σύγχρονες δυτικές κοινωνίες.

Μονάδες 5

2η Δραστηριότητα

Α3. α) Στο κείμενο που σας δόθηκε σε πολλά σημεία κυριαρχεί το α’ πληθυντικό ρηματικό πρόσωπο. Τι εξυπηρετεί αυτή η επιλογή του συγγραφέα;

Μονάδες 2,5

β) «Η απειλή του κινδύνου μετέβαλε τον τρόπο ζωής αρκετών.» Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης που χρησιμοποιείται και να εξηγήσετε τι πετυχαίνει με αυτήν ο συγγραφέας. Στη συνέχεια να μετατρέψετε τη σύνταξη στο αντίθετο είδος.

Μονάδες 2,5

Α4. α) Πώς οργανώνεται ο λόγος της πρώτης παραγράφου («Η πραγματικότητα του «κορωνοϊού» είναι πρωτόγνωρη… θα περιορίζονταν μέσα στα σπίτια.»);

Μονάδα 1

β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι ακόλουθες διαρθρωτικές λέξεις του κειμένου; «βέβαια» (τρίτη παράγραφος), «λοιπόν» (τέταρτη παράγραφος), «δηλαδή» (τέταρτη παράγραφος), «ωστόσο» (πέμπτη παράγραφος), «συνεπώς» (έκτη παράγραφος).

Μονάδες 1,5

γ) «Οι πόλεις ερήμωσαν, οι επιχειρήσεις έκλεισαν, οι αθλητικοί χώροι άδειασαν.» (δεύτερη παράγραφος). Τι επιτυγχάνει ο συγγραφέας με το ασύνδετο σχήμα;

Μονάδες 1,5

Α5. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμία από τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου: απροσδόκητο (δεύτερη παράγραφος), κατορθώνει (τέταρτη παράγραφος), μοχθούμε (έβδομη παράγραφος), φροντίδα (έβδομη παράγραφος), τροποποιήθηκαν (όγδοη παράγραφος).

Μονάδες 2,5

β) πρωτόγνωρη, υποστηρίζει, επιτρέπει, εναλλακτική. Χρησιμοποιώντας το δεύτερο συνθετικό αυτών των λέξεων να γράψετε νέες σύνθετες λέξεις (μία για κάθε λέξη).

Μονάδες 2,5

 3η Δραστηριότητα

Α6. «Τόσο καιρό μοχθούμε για την επαγγελματική μας αποκατάσταση και την “ευημερία” μας αφήνοντας τελείως στην άκρη την “επιμέλεια του εαυτού”. Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει, ωστόσο, ότι η “ευημερία” δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ανεξάρτητα από την φροντίδα του εαυτού μας.»
Σε ένα άρθρο (200-250 λέξεις) που θα δημοσιευτεί στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου σας να αναφερθείτε στους λόγους που ωθούν τον σύγχρονο άνθρωπο στην «παραμέληση του εαυτού» καθώς και στους τρόπους με τους οποίους τα άτομα μπορούν να γαλουχηθούν στην ιδέα της «φροντίδας του εαυτού».

Μονάδες 20

Λογοτεχνικό Κείμενο

Εισαγωγικό σημείωμα

Ο Κ. Π. Καβάφης ήταν Έλληνας ποιητής ο οποίος θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της σύγχρονης εποχής. Γεννήθηκε το 1863 και έζησε στην Αλεξάνδρεια, γι’ αυτό και αναφέρεται συχνά ως «ο Αλεξανδρινός». Δημοσίευσε ποιήματα, ενώ δεκάδες παρέμειναν ως προσχέδια. Τα σημαντικότερα έργα του τα δημιούργησε μετά τα 40 έτη. Το ποίημα «Κεριά» είναι ένα από τα απλούστερα ως προς τη σύλληψή τους ποιήματα, παράλληλα όμως κι ένα από τα πλέον αποτελεσματικά ως προς τη μετάδοση των συναισθημάτων του ποιητή.

«Κεριά»

Του μέλλοντος η μέρες στέκοντ’ εμπροστά μας
σα μια σειρά κεράκια αναμένα —
χρυσά, ζεστά, και ζωηρά κεράκια.

Η περασμένες μέρες πίσω μένουν,
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβυσμένων·
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά, λυωμένα, και κυρτά.

Δεν θέλω να τα βλέπω· με λυπεί η μορφή των,
και με λυπεί το πρώτο φως των να θυμούμαι.
Εμπρός κυττάζω τ’ αναμένα μου κεριά.

Δεν θέλω να γυρίσω να μη διω και φρίξω
τί γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τί γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.

[πηγή: Κ.Π. Καβάφης, Τα ποιήματα. Β΄(1919-1933)]

Παρατηρήσεις

1η Δραστηριότητα

Β1. Ποια είναι η κύρια ιδέα του ποιήματος; Να την αναπτύξετε σε ένα κείμενο 50-60 λέξεων.

Μονάδες 10

2η Δραστηριότητα

Β2. α) Να επισημάνετε την κυρίαρχη λέξη-σύμβολο που υπάρχει στο ποίημα. Να γράψετε τι συμβολίζει και τι πετυχαίνει ο ποιητής με τη χρήση του συμβόλου.

Μονάδες 5

β) Να γράψετε δύο διαφορετικά εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής και να σχολιάσετε τη λειτουργία τους.

Μονάδες 5

Β3. «Από το 1891 ο Kαβάφης θα στραφεί στη γαλλική ποίηση και θα βρεθεί κάτω από τη διπλή επιρροή του συμβολισμού και του παρνασσισμού». Ο συμβολισμός αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την απομάκρυνση από την παραδοσιακή ποίηση και τη μετάβαση προς τη νεωτερική. Να εντοπίσετε τρία χαρακτηριστικά του ποιήματος που θυμίζουν νεωτερική ποίηση.

Μονάδες 5

Β4. Να σχολιάσετε τη χρήση του α’ ενικού ρηματικού προσώπου στους τελευταίους στίχους του ποιήματος («Δεν θέλω να τα βλέπω· με λυπεί…μη διω και φρίξω.»).

Μονάδες 5

3η Δραστηριότητα

Β5. Γράφουν για το ποίημα του Καβάφη: «Στην ουσία, τα “Κεριά” καταφέρνουν και συνθέτουν έναν πίνακα, που συμπυκνώνει καθολικά την ανθρώπινη φύση. Τα άπειρα ανθρώπινα “γιατί”. Το δέος και το φόβο απέναντι στον Θάνατο.». Πώς η ποίηση φιλοσοφικού περιεχομένου αλλά και γενικότερα το διάβασμα, η φιλοσοφία και ο στοχασμός μπορούν να βοηθήσουν τους νέους να απολαύσουν περισσότερο τα νιάτα και τη ζωή τους; Να αναπτύξετε τις ιδέες σας σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων.

Μονάδες 20

 

Για να δείτε τις απαντήσεις στο παρόν Κριτήριο αξιολόγησης πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Κριτήριο Αξιολόγησης Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ- Απαντήσεις 

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου στα ΕΠΑ.Λ. και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Μάριου Ζαφειρόπουλου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.