Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ Γ Λυκείου
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1η Δραστηριότητα
Α1. Η κακοποίηση ζώων συσχετίζεται με διάφορες μορφές αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Η απάθεια προς τον σεβασμό της υγείας των ζώων συχνά επεκτείνεται και στα ανθρώπινα όντα. Αμερικανικές έρευνες αποδεικνύουν τη διασύνδεση περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας με την κακοποίηση κατοικίδιων. Η ανοχή στη βία έναντι των ζώων υποθάλπει την βία σε όλες της τις μορφές. Παρόλα αυτά στις μέρες μας παρατηρούνται σημάδια βελτίωσης της κατάστασης.
Λέξεις 61
2η Δραστηριότητα
Β1α) Με την παρουσία των ερωτήσεων ο αρθρογράφος εξωτερικεύει τις σκέψεις του με απλό και κατανοητό τρόπο. Μεταφέρει με αυτόν τον τρόπο τον προβληματισμό του στον αναγνώστη καλώντας τον έμπρακτα να απαντήσει στα ερωτήματα που τίθενται. Έτσι το κείμενο γίνεται πιο διαδραστικό και ο αναγνώστης από παθητικός δέκτης μετατρέπεται σε νοερό συνομιλητή ο οποίος καταλήγει σε δικά του συμπεράσματα χωρίς να αρκείται στις προβαλλόμενες απόψεις του συγγραφέα.
Β1β) Η δομή της 7ης παραγράφου έχει ως εξής:
Θεματική περίοδος: Η κακοποίηση των ζώων … με ψυχοπαθολογικό υπόβαθρο
Λεπτομέρειες: Οι έρευνες έχουν δείξει … κατά της ανθρώπινης ζωής
Κατακλείδα: Δεν υπάρχει
Η παράγραφος αναπτύσσεται με αιτιολόγηση. Ο αρθρογράφος παρουσιάζει μια θέση στην θεματική περίοδο η οποία, για να γίνει αποδεκτή/ κατανοητή, απαιτεί πρόσθετες πληροφορίες, οι οποίες προσφέρονται στις λεπτομέρειες της παραγράφου.
Εναλλακτικά
α1) Τα εισαγωγικά χρησιμοποιούνται για την αυτούσια μεταφορά λόγων τρίτου προσώπου, συγκεκριμένα του αν. καθηγητή κ. Δημήτρη Τόντη.
Η λέξη «πράγματα» χρησιμοποιείται μεταφορικά για να δηλώσει ότι τα ζώα αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα και όχι ζωντανά όντα.
β1) Φρικιαστικό: αποτρόπαιο, αηδιαστικό
Αμέλεια: αδιαφορία, απροσεξία
Συσχέτιση: σύνδεση, διασύνδεση
3η Δραστηριότητα
Ενδεικτικός Τίτλος: Αγαπάτε τα κατοικίδια σας!/ Ξυπνάς μέσα μου τον… άνθρωπο!
Επίκαιρο γεγονός: Αδιαφορία για την παροχή νερού σε αδέσποτα ζώα εν μέσω καλοκαιριού.
α’ ερώτημα
- Σωστή ενημέρωση για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους και συνειδητοποιημένη ανάληψη της ευθύνης τους.
- Φροντίδα σε μόνιμη βάση κι όχι περιστασιακά
- Κατανόηση της ιδιαίτερης φύσης των ζώων συντροφιάς (οι σκύλοι είναι πιστοί – οι γάτες ανεξάρτητες)
- Συνειδητοποίηση ότι είναι έμβια όντα κι όχι άψυχα αντικείμενα, επομένως περισσότερη ανοχή στις υλικές φθορές που μπορεί να επιφέρουν.
- Σκοπός δεν είναι η καταπίεση και η υποταγή στη βούληση του ανθρώπου, αλλά η παροχή φροντίδας και αγάπης.
- Αλλαγή νοοτροπίας απέναντι σε όλα τα ζώα, κατανόηση, ανεκτικότητα και σεβασμός των αναγκών τους.
- Απαλλαγή από την ατομοκεντρική νοοτροπία, ότι δηλαδή αυτός ο κόσμος ανήκει μόνο στους ανθρώπους. Μοιραζόμαστε τον κόσμο με όλα τα έμβια πλάσματα.
β’ ερώτημα
- Έγκυρη ενημέρωση για τις μορφές βίας και κακοποίησης που υφίστανται τα ζώα.
- Καταγγελία των φαινομένων αυτών. Η παθητική στάση ή η αδιαφορία ενισχύει αυτές τις συμπεριφορές.
- Η κακοποίηση αποτελεί πλέον ποινικό αδίκημα. Η επιβολή κυρώσεων λειτουργεί ως μέτρο πρόληψης για ανάλογες κακοποιητικές συμπεριφορές.
- Η υιοθεσία ενός αδέσποτου ζώου και η παροχή φροντίδας και αγάπης σε ένα φιλόξενο και ζεστό περιβάλλον τού εξασφαλίζουν σωματική και ψυχική υγεία, δηλαδή ευζωΐα.
Λογοτεχνικό Κείμενο
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1η Δραστηριότητα
Β.1. Ο Μπάλιος βρίσκεται εγκλωβισμένος μέσα σε ένα πηγάδι και με το ένστικτό του αντιλαμβάνεται ότι κινδυνεύει. Ο μόνος τρόπος για να ζητήσει βοήθεια ήταν το κλάμα του (Το κλάμα του ολοένα και δυνάμωνε). Μόλις τον εντοπίζει ο Μέλιος, το κλάμα αλλάζει και αποκτά τόνο προσμονής (δυνατό και γεμάτο λαχτάρα) κι απογοητεύεται όταν το παιδί τού πετά ένα κομμάτι ψωμί. Όταν, όμως, ο Μέλιος πέφτει στο πηγάδι, το σκυλί συνεχίζει με τον τρόπο του να εκλιπαρεί για τη σωτηρία του (τον μύριζε τρέμοντας σαν να του ‘λεγε «σώσε με»). Τη στιγμή που τα καταφέρνει και τον σώζει, το σκυλί ησυχάζει από την αγωνία του θανάτου (ξάπλωσε δίπλα του… ευτυχία στα μάτια).
2η Δραστηριότητα
Β. 2. α) Τότε θυμήθηκε τον χτεσινό περίπατο του καντηλανάφτη. Σίγουρα ο Περδικόπουλος την έκανε τη δουλειά. (αναδρομή)
Ο Μέλιος τράβηξε ολόισια κατά την πηγάδα (ιστορικός χρόνος ή οποιαδήποτε πρόταση σε ιστορικό χρόνο)
Απ’ τη μέρα εκείνη έγινε σκλάβος του (επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου)
β) «Κρύος ιδρώτας άρχισε να λούζει τον Μέλιο»
Μεταφορά: Σκοπός του συγγραφέα είναι να δείξει την μεγάλη αγωνία και το άγχος που νιώθει ο ήρωας.
«Μόνο ο θάνατος πια θα τους χώριζε»
Υπερβολή: Σκοπός του συγγραφέα είναι να δείξει την βαθύτατη σύνδεση, την αμοιβαία και τόσο δυνατή αγάπη που αναπτύχθηκε ανάμεσα στους δύο, το παιδί και τον σκύλο, την οποία μόνο το τέλος της ζωής μπορεί να διασπάσει.
3η Δραστηριότητα
Ο ήρωας υποκινείται από συμπόνια και άδολη αγάπη για το σκυλί. Επινοεί τρόπο για τη σωτηρία του, χωρίς τη σύμπραξη άλλου ανθρώπου, παρά με τη βοήθεια ενός βοδιού από το κοπάδι του. Σώζει ουσιαστικά ένα αδύναμο πλάσμα από τη βέβαιη μοίρα του που θα ήταν ο θάνατος από την έλλειψη νερού και τροφής. Η σωτηρία οποιουδήποτε έμβιου όντος είναι πράξη που καταξιώνει τον άνθρωπο ως ανώτερο ον.
Σήμερα καταγράφονται αρκετά περιστατικά βίαιης συμπεριφοράς απέναντι στα ζώα συντροφιάς αλλά και στα παραγωγικά. Απ΄ ό,τι φαίνεται η φύση του ανθρώπου εξακολουθεί να είναι σκληρή και άγρια, όπως η στάση του ήρωα που έριξε τον σκύλο μέσα στο πηγάδι για να απαλλαγεί από αυτόν. Δυστυχώς, ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται την ανωτερότητά του με λανθασμένο και αλαζονικό τρόπο, ότι δηλαδή είναι ένα ον που μπορεί να ορίζει τη ζωή και τον θάνατο των υπολοίπων πλασμάτων του πλανήτη μας. Αρκετοί άνθρωποι συμπεριφέρονται με βαρβαρότητα απέναντι στα ζώα είτε για να τα τιμωρήσουν, είτε για να τα καθυποτάξουν στη βούλησή τους. Επινοούν διάφορους τρόπους βασανισμού που δυστυχώς πολύ συχνά οδηγούν στον θάνατο. Είναι μία στάση που φανερώνει χαμηλό δείκτη ανθρωπιάς και υποβιβάζει τον πολιτισμό μας στο επίπεδο της αγριότητας.
Για να δείτε το Κριτήριο αξιολόγησης πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι συνάδελφοι Κασιμάτη Μαρία και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα: