Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Η συντάκτρια του κειμένου διερωτάται αν ο πολιτιστικός τουρισμός είναι χαμένη ευκαιρία ή μπορεί να αποτελέσει μια νέα για τη χώρα. Η απάντησή της είναι αισιόδοξη με την προϋπόθεση κάποιων αλλαγών. Αρχικά, ο πολιτιστικός τουρισμός οφείλει επικοινωνιακά να στοχεύει σε νέους που ενδιαφέρονται για διαφορετικές εμπειρίες συνδυάζοντας την τεχνολογία αλλά και στη μεγαλύτερη γενιά που διαθέτει ελεύθερο χρόνο. Είναι ανάγκη να αξιοποιηθούν σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, ώστε η πολιτιστική κληρονομιά να συνυπάρξει αρμονικά με την τεχνολογία. (76 λέξεις)
ΘΕΜΑ Β.
Β1. ΛΑΘΟΣ- ΛΑΘΟΣ- ΣΩΣΤΟ- ΛΑΘΟΣ- ΣΩΣΤΟ
Β2. Το ερώτημα που τοποθετείται στον τίτλο του κειμένου έχει ως βασικό στόχο να διεγείρει/ κινητοποιήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Μπορεί πράγματι ο τουρισμός να αποτελέσει μια νέα ευκαιρία για τη χώρα; Παράλληλα, προσδίδεται στον λόγο αμεσότητα και παραστατικότητα. Ένα κλίμα επικοινωνίας και οικειότητας δημιουργείται με τον αναγνώστη, καθώς η συντάκτρια επιδιώκει να του προσελκύσει το ενδιαφέρον, προκειμένου να «δει» με ποιους τρόπους μπορεί να αναδειχθεί, τελικά, ο πολιτιστικός τουρισμός.
Β3. Ο συντάκτης του δεύτερου κειμένου προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες για την αναγκαιότητα επανόδου του πολιτιστικού τουρισμού στην μετά- πανδημική εποχή. Αυτό το επιτυγχάνει επικαλούμενος τη λογική του δέκτη. Ειδικότερα, στην 2η παράγραφο του κειμένου παρατηρούμε να αξιοποιούνται ως τεκμήρια στατιστικά στοιχεία που δείχνουν την πτώση που προκλήθηκε λόγω της πανδημίας στην άφιξη των τουριστών. Ωστόσο, η ανάκαμψη του τουριστικού τομέα μπορεί να υλοποιηθεί και αυτό γίνεται φανερό στο κείμενο μέσω παραδειγμάτων: ποικιλομορφία των πολιτιστικών υποτομέων, συμπεριλαμβανομένων των πολιτιστικών χώρων, των μουσείων, αλλά και της ζωντανής κληρονομιάς, ιδίως των τοπικών πρακτικών, της παραγωγής τροφίμων και χειροτεχνίας, περισσότερες τοπικές, κοινοτικές- πολιτιστικές εκφράσεις, διερεύνηση τρόπων για μια γρήγορη πορεία προς μια πιο πράσινη, πιο βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
ΘΕΜΑ Γ.
Στο κείμενο κυριαρχούν δύο αντιτιθέμενες έννοιες. Από τη μια η τουριστική ανάπτυξη από την άλλη το φυσικό- ανθρώπινο περιβάλλον. Ξεκινώντας παρουσιάζεται η φυσική ομορφιά του νησιού. Μια εικόνα λυρική που μπορεί να συγκινήσει τον αναγνώστη. Γρήγορα, όμως, ανατρέπεται με την περιγραφή ενός μικρού χωριού. Το χωριό αυτό, αν και προσπαθεί να διατηρήσει τον αγροτικό του χαρακτήρα, δεν τα καταφέρνει, καθώς δεσπόζει ο τουρισμός και η ανάπτυξή του: εστιατόρια, ξενοδοχεία, καταστήματα, ξενώνες, κάμπινγκ, μέσα μεταφοράς καταλύουν το όμορφο φυσικό τοπίο. Ο συγγραφέας παρεμβάλλει τον προβληματισμό των κατοίκων του νησιού για την επιλογή ανάμεσα σε αγροτικές παραγωγικές δραστηριότητες ή στροφή στην τουριστική οικονομία. Με μια γλώσσα απλή δίνει κιόλας την απάντηση: Με την άνθηση του τυχαίου και τη χάρη του ευχάριστου, τι να τον κάνεις τον προγραμματισμό; Το κείμενο ολοκληρώνεται με έναν εσωτερικό μονόλογο του συγγραφέα, ο οποίος παρουσιάζει με αυτόν τον τρόπο τις σκέψεις του για το τι θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς να αλλοιώνεται η ομορφιά του τόπου.
ΘΕΜΑ Δ.
Άρθρο: τίτλος
Πομπός: μαθητής
Δέκτης: τοπική κοινότητα
Δεδομένο: Ο κερδοσκοπικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται συχνά ο πολιτιστικός τουρισμός έχει δημιουργήσει μια σειρά από προβλήματα.
Ζητούμενα: προβλήματα στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού και τρόποι ανάκαμψης του τομέα.
Προτάσεις που τροφοδοτούν τη σκέψη για το 1ο ερώτημα:
- Απουσία μακροπρόθεσμης πολιτικής για περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη.
- Μαζικοποίηση του πολιτιστικού τουρισμού (επιπόλαιη εκμετάλλευση πολιτιστικών χώρων, φθορές κ.ά.).
- Έλλειψη συνεργασιών με τοπικούς φορείς για την ανάδειξη της κουλτούρας κάθε τόπου.
- Εξασθένιση τοπικών πολιτιστικών παραδόσεων.
- Ανεπαρκής ενημέρωση σε πολλές πολιτιστικές εκθέσεις.
- Απουσία προγραμματισμού από την κεντρική εξουσία.
Προτάσεις που τροφοδοτούν τη σκέψη για το 2ο ερώτημα:
Ιδέες από τα κείμενα:
- Ο πολιτιστικός τουρισμός οφείλει επικοινωνιακά να στοχεύει σε νέους που ενδιαφέρονται για διαφορετικές εμπειρίες συνδυάζοντας την τεχνολογία αλλά και στη μεγαλύτερη γενιά που διαθέτει ελεύθερο χρόνο.
- Αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς.
- Προώθηση προορισμών πολιτιστικού τουρισμού που βασίζονται στην ποικιλομορφία των πολιτιστικών υποτομέων, συμπεριλαμβανομένων των πολιτιστικών χώρων, των μουσείων, αλλά και της ζωντανής κληρονομιάς, ιδίως των τοπικών πρακτικών, της παραγωγής τροφίμων και χειροτεχνίας.
- Πράσινη, πιο βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Επιπλέον στοιχεία:
- Ενθάρρυνση τοπικών δραστηριοτήτων.
- Σύνδεση του πολιτιστικού τουρισμού με προϊόντα δημοφιλούς και όχι μόνο υψηλής κουλτούρας.
- Στροφή στην αειφόρο ανάπτυξη.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Δ. Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.