
Προσέγγιση Πολυτροπικού Κειμένου Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Προσέγγιση Πολυτροπικού Κειμένου Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Θεωρητική προσέγγιση
Πολυτροπικά θεωρούνται τα κείμενα στα οποία το μήνυμα αποδίδεται με συνδυαστικούς τρόπους όπως για παράδειγμα συνδυασμό εικονιστικού και γλωσσικού μηνύματος (εικόνας και λόγου).Έτσι ενδέχεται να μας δοθούν: ένα σκίτσο, μια εικόνα, μια αφίσα, μια φωτογραφία, μια γελοιογραφία, ένα γράφημα, ένα σχεδιάγραμμα και να ζητείται να σχολιαστεί κάποιο από αυτά τα είδη.
Εφαρμογή σε σκίτσο
Κείμενο 1: Μη λογοτεχνικό
1.Ποιο είναι το θέμα – μήνυμα της διαφήμισης; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Ενδεικτική απάντηση
Το θέμα της διαφήμισης είναι η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, η οποία είναι απαραίτητο και αναγκαίο εφόδιο για κάθε παιδί. Στη συγκεκριμένη διαφήμιση προβάλλεται φροντιστήριο αγγλικών. Η διαφήμιση στηρίζεται κυρίως στη φράση «ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ», γιατί αυτή περισσότερο από κάθε άλλη αγγίζει την ευαισθησία του γονιού. Τοποθετείται πρώτη με κεφαλαία γράμματα, καλύπτει το μεγαλύτερο τμήμα του κειμένου και χρησιμοποιούνται πολύ μεγάλα τυπογραφικά στοιχεία για τη στοιχειοθέτησή της. Η έγκλιση που χρησιμοποιείται είναι η προστακτική που δηλώνει έντονη προτροπή και προσδίδει αμεσότητα κατορθώνοντας να διεγείρει το συναίσθημα της ευθύνης στους γονείς που είναι οι αποδέκτες του μηνύματος. Αυτό επιτυγχάνεται και με τη χρήση του β` πληθυντικού προσώπου που προσδίδει επικοινωνιακό τόνο.
Στη συνέχεια του κειμένου της διαφήμισης «Στην επόμενη δεκαετία ο άνθρωπος που δεν θα ξέρει σωστά Αγγλικά θα είναι προβληματικός» με τη χρήση του επιθέτου «προβληματικός» και την επιλογή του μέλλοντα χρόνου καταφέρνει να προβληματίσει τους γονείς που ενδιαφέρονται για το μέλλον του παιδιού τους που αν δεν μάθει αγγλικά θα είναι αποκλεισμένο από πολλές δυνατότητες και προοπτικές. Χαρακτηριστικός είναι ο αποφθεγματικός τόνος της περιόδου με τη χρήση του γ` ενικού προσώπου που προσδίδει καθολικό ύφος με αποτέλεσμα η επισήμανση να παρουσιάζεται αναμφισβήτητη και γενικώς αποδεκτή. Παράλληλα, με την επιλογή της οριστικής «ο άνθρωπος που δεν θα ξέρει» ο συντάκτης εκφράζεται με βεβαιότητα για το μέλλον του κόσμου. Το θέμα που απασχολεί κυρίως τους γονείς είναι η μελλοντική αποκατάσταση των παιδιών τους που θα ικανοποιήσει και τους ίδιους που έχουν την ευθύνη τους, γι` αυτό με τη φράση «Εμείς σας δίνουμε τη λύση» με προστατευτικό και κατηγορηματικό ύφος και με τη χρήση του α` πληθυντικού προσώπου ο συντάκτης της διαφήμισης τους ευαισθητοποιεί, γιατί στο μέλλον η ευθύνη θα βαρύνει τους ίδιους και δημιουργεί μια αίσθηση οικειότητας – αμεσότητας ανάμεσα στον πομπό και τον δέκτη. Τέλος, η έκφραση «Μπορεί την καλύτερη» δηλώνει μετριοπάθεια.
Το κείμενο της διαφήμισης πλαισιώνεται από την εικόνα ενός μικρού κοριτσιού που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της. Με την επιλογή αυτής της εικόνας ο διαφημιστής στοχεύει να συγκινήσει τους γονείς που θα ταυτίσουν το παιδί τους με το εικονιζόμενο και να προσδώσει αμεσότητα σ` αυτή τη μορφή επικοινωνίας προσελκύοντας το ενδιαφέρον τους. Το μικρό κορίτσι δείχνει το φροντιστήριο αγγλικών και πάνω από το χέρι του έχει τοποθετηθεί η φράση «στηρίζουν το μέλλον» με μεγάλα τυπογραφικά στοιχεία και πεζά γράμματα. Η επιλογή της οριστικής εκφράζει βεβαιότητα για τη χρησιμότητα της παρακολούθησης μαθημάτων στο διαφημιζόμενο φροντιστήριο. Τέλος, παρατηρείται η εικόνα δύο παιδιών που δίνεται μέσα σε πλαίσιο με την επισήμανση «Ειδικά τμήματα για παιδιά Δημοτικού Σχολείου» έτσι δηλώνεται ότι η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας μπορεί να ξεκινήσει από μικρή ηλικία με την κατάλληλη μέθοδο.
Η παραπάνω ενδεικτική ανάλυση, σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου, εκπονήθηκε από τη συνάδελφο Μαρία Μποβολή, η οποία την παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.