Κριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας (Θέμα Β) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Β
- Το κείμενο είναι άρθρο. Στοιχεία που το επιβεβαιώνουν:
- Αποτελεί έντιτλο δημοσίευμα στο διαδίκτυο που ασχολείται με ένα ζήτημα της επικαιρότητας (νεανική βία)
- Κυριαρχεί το γ’ ρηματικό πρόσωπο και η κυριολεκτική χρήση της γλώσσας
- Οι συγγραφείς κάνουν χρήση τεκμηρίων (π.χ. φυλακές) και αναφέρονται σε αυθεντίες (Θ. Βαλτινός, Ελευθεροτυπία 17.5.2009) για να ισχυροποιήσουν την επιχειρηματολογία τους.
- 1η Παράγραφος: – αδιάφθορη ακόμα –
Σχολιάζει με τη χρήση διπλής παύλας την ψυχή των νέων, για να τονίσει την αθωότητα τους.
5η Παράγραφος : (πώς να μπορέσει άραγε;)
Σχολιάζει με τη χρήση παρενθέσεων την αδυναμία του σχολείου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που οι νέοι μεταφέρουν από το σπίτι τους.
- Οι συγγραφείς χρησιμοποιούν, αρχικά, γ’ ρηματικό πρόσωπο (βιώνουν) προσδίδοντας στον λόγο του αντικειμενικό, ουδέτερο χαρακτήρα, σοβαρό και επίσημο ύφος. Στη συνέχεια κάνουν χρήση του α’ πληθυντικού προσώπου (Ξεχνάμε). Με την αλλαγή αυτή θέλουν να δώσουν αμεσότητα και ζωντάνια στον λόγο, ευαισθητοποιούν και ενεργοποιούν τον αναγνώστη σχετικά με το θέμα της νεανικής βίας. Δηλώνουν έτσι πως το ζήτημα μας αφορά όλους.
- Οι συγγραφείς επιχειρούν στην 3η παράγραφο και – κατά την γνώμη μου – καταφέρνουν να μας πείσουν ότι η νεανική βία έχει τις ρίζες της σε ποικίλους παράγοντες. Για να το κάνουν αυτό, αρχικά, προσπαθούν να μας ευαισθητοποιήσουν για το πρόβλημα επηρεάζοντάς μας συναισθηματικά μέσα από τη συγκινησιακή χρήση του λόγου. Κυριαρχεί η μεταφορική χρήση της γλώσσας (βλέπουν το πρόσωπό τους κατακερματισμένο), εντοπίζονται σχήματα λόγου (σαν ένα ενέχυρο), αλλά και περιγραφές των συναισθημάτων των νέων. Στη συνέχεια, επικαλούμενοι την λογική, παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος πουθεωρουν ότι ευθύνονται για την νεανική βία (πιέζονται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης αγοράς, με τυποποιημένες γνώσεις, με αυστηροποίηση των εξετάσεων, με βαθμοθηρία, άγχος και ανταγωνισμό).
- Στοιχεία προφορικότητας είναι:
- Απλό, καθημερινό λεξιλόγιο (λαμογιές, μάνα, 15αριδες, 16αριδες)
- Προσφώνηση (Φίλοι μου, ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας).
- Ευθύς λόγος («Δώστε μας ένα ζευγάρι, μεταχειρισμένα έστω, ιδανικά»)
Ο λόγος αποκτά οικειότητα, ζωντάνια, αμεσότητα, το μήνυμα γίνεται πιο εύληπτο.
- Ο τίτλος του κειμένου σχετίζεται άμεσα με το περιεχόμενό του. Συγκεκριμένα, καθώς αποτελείται από μια ονοματική φράση, προσεγγίζει με σοβαρό και επίσημο ύφος το θέμα της νεανικής βίας. Με την χρήση ευθείας ερώτησης τίθεται ξεκάθαρα ένα ερώτημα, κάνοντας το μήνυμα τους εύληπτο. Διερωτώμενοι, λοιπόν, αν ευθύνονται μόνο οι νέοι για τα φαινόμενα βίας, έρχονται στο κείμενό τους να απαντήσουν στο ερώτημα αυτό με πλήθος επιχειρημάτων. Οι ευθύνες δεν εντοπίζονται μόνο στους νέους. Σύμφωνα με το κείμενο, συνυπεύθυνοι είναι και άλλοι παράγοντες, όπως η οικογένεια και το σχολείο. Έτσι επιτυγχάνεται στο μέγιστο και ο επικοινωνιακός τους στόχος.
Για να δείτε το αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας (Θέμα Β)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Παναγιώτης Καραβάς, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.