Ψηφιακός Εκφοβισμός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Σήμερα, λόγω της στενής σχέσης των νέων με το διαδίκτυο παρατηρείται αύξηση στο φαινόμενο ενδοσχολικής βίας στη χώρα μας τόσο με τη μορφή της «σωματικής» επιθετικότητας όσο και της ψυχολογικής. Είναι γεγονός ότι η χρήση του διαδικτύου έχει σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή των ανθρώπων, επειδή δεν υπάρχει οριοθέτηση ούτε στη χρήση του ούτε στην περιήγησή τους στο ουτοπικό κόσμο του διαδικτύου .Τέλος, το διαδίκτυο παρεμβαίνει ανεξέλεγκτα σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας
Θέμα Β
Β1.
1.Λάθος « Θεωρούμε λοιπόν ότι…οικογενειακό περιβάλλον»
2.Σωστό « Ένας στους τέσσερις εφήβους…πραγματοποιήσαμε»
3. Σωστό «Οι γονείς συχνά ρωτούν…διαδικτύου»
4. Λάθος «Μεγάλωσαν «δικτυωμένοι»…διασκέδαση»
5. Σωστό «Η εκπαίδευση στην ασφαλή…λειτουργική χρήση»
Β2. Στόχος του κειμένου είναι να πληροφορήσει το δέκτη σχετικά με τις προκλήσεις και ευκαιρίες του διαδικτύου. Περιγράφει και ερμηνεύει το φαινόμενο της αλόγιστης χρήσης του διαδικτύου από τους εφήβους.
Χρησιμοποιεί Οριστική έγκλιση για να τονίσει ότι η χρήση του διαδικτύου είναι βέβαιο γεγονός και Αναφορική γλώσσα για προσδώσει σαφήνεια στο κείμενο και να διευκολύνει τη μετάδοση των πληροφοριών.
Β3.α Το κείμενο 1 είναι επιστημονικό δοκίμιο. Το κείμενο είναι πειστικό, εφόσον επικαλείται τη λογική του δέκτη με επιχειρήματα όπως « Οι έφηβοι παρουσιάζουν…οικογενειακό περιβάλλον» και τεκμήρια όπως η αυθεντία «Επίσης σύμφωνα με τη διδάκτορα … πραγματοποιήσαμε».
Παράλληλα χρησιμοποιεί γ’ πρόσωπο για να προσδώσει αντικειμενικότητα, ουδετερότητα και απρόσωπο ύφος στο κείμενο .
Β3β.
«δικτυωμένοι» = μεταφορά
«φυσιολογική» = ειρωνεία
«παγίδες»= μεταφορά
«οικογενειακοί»= αποστασιοποίηση
(διεύρυνση κύκλου, αυτονόμηση, ανάπτυξη ταυτότητας)= επεξήγηση της φράσης «σημαντικές αναπτυξιακές ανάγκες»
Τα παραπάνω σημεία στίξης καθιστούν το ύφος του κειμένου οικείο και επικοινωνιακό, αφού με τα σχολιαστικά σημεία στίξης ο πομπός δημιουργεί ένα κείμενο πιο ευπρόσιτο και ενδιαφέρον για το δέκτη.
Β4. Οι σημερινοί έφηβοι έχουν γεννηθεί με την παρουσία του διαδικτύου στη ζωή τους. Μεγάλωσαν «δικτυωμένοι» και έχουν αποδεχτεί τελείως τη χρήση του Διαδικτύου στην καθημερινή τους επικοινωνία, ενημέρωση και διασκέδαση.
Θέμα Γ
Το κείμενο είναι αυτοβιογραφικό .Ο αφηγητής είναι αυτοδιηγητικός, αφού συμμετέχει στα γεγονότα της αφήγησης και η εστίασή του είναι εσωτερική. Χρησιμοποιεί κατεξοχήν α’ ενικό πρόσωπο για να τονίσει το βιωματικό χαρακτήρα του κειμένου και να καταστήσει το ύφος εξομολογητικό.
Το θέμα του κειμένου είναι η ενδοσχολική βία και η αντίδραση του γονέα για την προστασία του παιδιού του.
Η μητέρα μόλις έμαθε για την επίθεση του συμμαθητή εναντίον της κόρης της «όταν μπαμ, να η γροθιά» πήγε στο σχολείο για να γνωρίσει το «θύτη» και να αξιολογήσει την κατάσταση « Η μητέρα μου πήγε στο σχολείο για να γνωρίσει προσωπικά το παιδί , θέλοντας ν’ αξιολογήσει τον βαθμό της απειλής που αντιπροσώπευε». Συνέβαλε στη λύση του προβλήματος , πράγμα που φαίνεται από το γεγονός ότι ο συμμαθητής του κοριτσιού την επόμενη μέρα της ζήτησε συγγνώμη. Δεν κατηγόρησε το μαθητή που χτύπησε την κόρη της, αλλά προέτρεψε το παιδί της να δει τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία και να ερμηνεύσει την επιθετική συμπεριφορά αυτού του αγοριού λέγοντας «Το παιδάκι ήταν απλώς φοβισμένο..με σένα» και ότι «έχει ένα σωρό δικά του προβλήματα».
Κατά την προσωπική μου γνώμη, η μητέρα του κοριτσιού στο κείμενο ανέλαβε αμέσως την ευθύνη να λύσει το πρόβλημα, αποκαθιστώντας την ισορροπία στην σχολική ζωή αλλά και στην ψυχή της κόρης της. Επιπλέον, βρήκε την ευκαιρία να δώσει ένα μάθημα ζωής για τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε παραβατικές καταστάσεις. Πρώτα εξακρίβωσε τον κίνδυνο, επήλθε η τιμωρία από το σχολείο , στη συνέχεια η μετάνοια του «θύτη» και στο τέλος η κατανόηση της συμπεριφοράς αυτού του παιδιού. Έτσι μαθαίνει την κόρη της να βλέπει τα πράγματα όχι μόνο από τη δική της πλευρά. Συνεπώς, θα μπορέσει στο μέλλον να ενταχθεί ομαλά στην κοινωνία και να γίνει χρήσιμη γι’ αυτήν.
Θέμα Δ
ΤΙΤΛΟΣ: Διαδίκτυο και Έφηβοι. Προβληματισμοί
Πρόλογος
Αναφορά στην εκτεταμένη χρήση του διαδικτύου από τους εφήβους , αναφορικά με την τηλεκπαίδευση , τη μάθηση, την πληροφόρηση, την ανάπτυξη της ταυτότητάς τους, επικοινωνία, την ψυχαγωγία .
Η ανεξέλεγκτη χρήση όμως έχει επιπτώσεις και προκαλεί νέους προβληματισμούς .
Κύριο μέρος
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ 1.
Προβληματισμοί
- Ο έφηβος έρχεται σε επαφή με καταιγισμό πληροφοριών και εικόνων που έχουν σχέση με παραβατικά πρότυπα
- Ο εκτεταμένος χρόνος ενασχόλησης με το διαδίκτυο αποτρέπει τους μαθητές ν’ ασχοληθούν επαρκώς με τις σχολικές τους υποχρεώσεις
- Βιώνει την εικονική πραγματικότητα του διαδικτύου
- Απομονώνεται συχνά από τους φίλους και την οικογένειά του
- Δεν έχει την ευκαιρία να αποκτήσει κριτική σκέψη
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ 2
- Ενημέρωση των γονέων για τις δυσμενείς επιπτώσεις του διαδικτύου
- Οριοθέτηση κανόνων χρήσης του διαδικτύου στο οικογενειακό περιβάλλον
- Διάλογος μεταξύ γονέων και παιδιού για την ασφαλή χρήση της τεχνολογίας
- Προτροπή των γονέων για εξωτερικές δραστηριότητες και επαφή με τη φύση
Επίλογος
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Ψηφιακός Εκφοβισμός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Κλεονίκη Πανταζή, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.