Κριτική- Αυτοκριτική Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ 1ο:
Α. Ο συγγραφέας στο κειμενικό απόσπασμα αναφέρει τις απόψεις του για την άσκηση αυτοκριτικής. Οι άνθρωποι που την ασκούν του εμπνέουν εμπιστοσύνη. Επισημαίνει ότι στην Ελλάδα από κρατικούς και μη η αυτοκριτική θεωρείται αδυναμία και για αυτό όλοι την αποφεύγουν. Τέλος, πιστεύει πως ασκώντας την κανείς μπορεί να βελτιωθεί και να πετύχει τους τελικούς του στόχους.
ΘΕΜΑ 2ο:
Ερώτημα 1ο
Σ
Σ
Λ
Λ
Σ
Ερώτημα 2ο
Α) Η συναισθηματική φόρτιση του αναγνώστη επιτυγχάνεται με τις παρακάτω γλωσσικές επιλογές:
- Χρήση ερωτήσεων: Πότε είναι η τελευταία φορά που κάποιος κρατικός ή άλλος λειτουργός υπέβαλε αυτοβούλως κι όχι εξαναγκαστικά την παραίτησή του, μετά από έναν άστοχο χειρισμό;
- Χρήση μεταφορικού λόγου: φοβούνται να τσαλακώσουν την εικόνα τους.
- Κατάλληλα σημεία στίξης: «να μην γίνει η στραβή».
Β) Οι ερωτήσεις χρησιμοποιούνται για να προσδώσουν στον λόγο ζωντάνια και παραστατικότητα, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν τον αυτονόητο χαρακτήρα των ιδεών του συγγραφέα.
Ερώτημα 3ο
Με την άσκηση της αυτοκριτικής ο άνθρωπος:
- Καταπολεμά τον εγωισμό του.
- Προσανατολίζεται σωστά συνειδητοποιώντας τις κλίσεις του.
- Η αυτοκριτική οδηγεί στον αυτοσεβασμό και προφυλάσσει το άτομο από ενέργειες που τον υπονομεύουν.
- Δείχνει υπευθυνότητα προς τον εαυτό του και το κοινωνικό σύνολο.
ΘΕΜΑ 3ο:
Κειμενικοί δείκτες:
- χρήση β’ ενικού προσώπου,
- χρήση εικόνων,
- σχήματα λόγου.
Θέμα: προσπάθεια του ανθρώπου να αλλάξει τη ζωή του και θλιβερή διαπίστωση ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξεφύγει από τις αδυναμίες του.
ΘΕΜΑ 4ο:
- Καλλιέργεια γόνιμου διαλόγου κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής πράξης.
- Ανάθεση ομαδικών εργασιών.
- Αποφυγή του δασκαλοκεντρικού μοντέλου διδασκαλίας (αυθεντία του διδάσκοντος).
- Καθιέρωση ωρών ανάγνωσης ποιοτικών βιβλίων.
- Ύπαρξη βιβλιοθηκών.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Κριτική Αυτοκριτική
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Άννας Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η Άννα Σιάτρα έχει συγγράψει και βιβλίο για την Νεοελληνική έκθεση και Λογοτεχνία από τις Εκδόσεις Ζήτη. Το βιβλίο της μπορείτε να το προμηθευτείτε από .
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.