
Θέατρο Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κείμενο Ι
Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
1.Η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου (27 Μαρτίου) είναι η ετήσια γιορτή της διεθνούς θεατρικής κοινότητας, από το 1961, όταν πρωτοεμφανίστηκε με πρωτοβουλία του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Εορτάζεται κάθε χρόνο με θεατρικά δρώμενα και άλλες συναφείς με το θέατρο εκδηλώσεις, που διοργανώνονται από τα εθνικά τμήματα του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που συνενώνει τους επαγγελματίες του θεάτρου και συνεργάζεται στενά με την UNESCO.
2. Είναι μια ευκαιρία κάθε χρόνο τέτοια μέρα να τιμάμε μια από τις ύψιστες τέχνες και τους ανθρώπους που συμβάλλουν στην διαμόρφωσή και εξέλιξή της. Το θέατρο δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Αρχαία Αθήνα, σαν μια εξέλιξη του διθυράμβου. Η εξέλιξη του θεάτρου σαν χώρου, έχει άμεση σχέση με την πορεία της θεατρικής λογοτεχνίας.
3. Το θέατρο είναι μια πολύ ιδιαίτερη μορφή τέχνης που συμπεριλαμβάνει άλλες. Η ίδια η λέξη εννοεί τον χώρο, τους ανθρώπους, την δράση, την προετοιμασία, την τεχνική. Βέβαια η πιο σημαντική έννοια που κρύβει είναι αυτή της βιωματικής αποκάλυψης των «μυστηρίων» της ζωής. Στο θέατρο καταλύεται ο χρόνος και η απόσταση και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο επιτρέπεται η πραγματοποίηση της ανάπτυξης και της αλλαγής. Κι αυτό είναι μια ευκαιρία που έχει ο κάθε άνθρωπος που βιώνει τα πράγματα, είτε εξωτερικά ως θεατής είτε εσωτερικά ως ενεργό κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας. Η αξία του θεάτρου είναι μεγάλη. Είναι ένα δώρο που μας δόθηκε σε κάποια στιγμή της ιστορίας της ανθρωπότητας.
4. Το θέατρο έχει τη δύναμη ν’ αγγίξει τον κάθε άνθρωπο πιο έντονα και σε βάθος από κάθε άλλη τέχνη. Με μια αμεσότητα μοναδική, ανεπανάληπτη, για οποιοδήποτε θεατή, σε οποιοδήποτε χώρο και χρόνο. Είναι μαγικό και άξιο θαυμασμού πόσα πράγματα μπορούν να χωρέσουν σε ένα θεατρικό έργο: Τα γεγονότα, οι σκέψεις, οι ιδέες, τα προβλήματα, ο ενθουσιασμός, η απογοήτευση, η φτώχεια, η φιλία, ο έρωτας, ο πόλεμος, η ειρήνη, το σοβαρό, το γελοίο, το κωμικό, το δραματικό, το μεγαλείο, η παραφροσύνη, το καλό, το κακό, η πατρίδα, το φεγγάρι, η επιστήμη, η βλακεία, η εξυπνάδα, ο πλούτος, η ερημιά, η ευτυχία, η οικογένεια, η μοναξιά, τα παιδιά, η λογική, η ηθική, το πρόστυχο, το όμορφο, το άσχημο, τα γηρατειά, τα νιάτα, η ζωή και ο θάνατος, όλα μπορούν να μεταφερθούν από το σανίδι στην πλατεία αστραπιαία, να συνταράξουν τον θεατή και να τον κατευθύνουν σίγουρα εκεί που στοχεύει ο συγγραφέας.
5. Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο και ιδιαιτέρως τον μαθητή να ανακαλύψει πράγματα που δεν μπορούσε να φανταστεί ποτέ ότι τα διαθέτει. Το θέατρο συνδράμει στο να μπορέσει ένα παιδί να γίνει καλύτερο με τον εαυτό του αλλά και με τους γύρω του. Τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και την αυταξία των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
6. Δεν είναι αρεστά όλα τα μαθήματα στα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνωρίζει το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο. Οι μαθητές μέσα από ένα έργο κάνουν πράξη τη ρήση του Μακρυγιάννη «Το εμείς πάνω απ’ το εγώ». Τα παιδιά «τσαλακώνουν» το είναι τους και στο βωμό του συλλογικού αποτελέσματος και του πνεύματος της ομαδικότητας αίρουν τους όποιους εγωισμούς και βάζουν μπροστά το καλό της ομάδας – παρέας.
7. Το θέατρο είναι ακόμη ένα μέσο ώστε τα παιδιά να συνεργαστούν βαθύτερα με τους καθηγητές – εμψυχωτές τους να δημιουργήσουν μια πιο δυνατή σχέση και να δουν ότι και εμείς οι «μεγάλοι» έχουμε ανησυχίες, αναζητήσεις και προβληματισμούς. Οι μαθητές χωρίς να το καταλάβουν αυθυποβάλλονται μέσα από το θέατρο παίρνουν μαθήματα ψυχολογίας και συμπεριφοράς, αφού κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου οι εμψυχωτές προσπαθούν να εμφυσήσουν στους μικρούς ηθοποιούς το πώς πρέπει να δείξουν πως αισθάνονται οι ήρωες, γιατί συμπεριφέρονται έτσι και πώς πρέπει να διαχειριστούν τα πρόσωπα που υποδύονται.
Διασκευασμένο άρθρο από το Διαδίκτυο
Κείμενο ΙΙ
«Αρχαίο θέατρο»
«Όταν, κατά το μεσημέρι, βρέθηκε στο κέντρο του αρχαίου θεάτρου,
νέος Έλληνας αυτός, ανύποπτος, ωστόσο ωραίος όπως εκείνοι,
έβαλε μια κραυγή (όχι θαυμασμού· το θαυμασμό
δεν τον ένιωσε διόλου, κι αν τον ένιωθε
σίγουρα δε θα τον εκδήλωνε), μια απλή κραυγή
ίσως απ’ την αδάμαστη χαρά της νεότητάς του
ή για να δοκιμάσει την ηχητική τού χώρου. Απέναντι,
πάνω απ’ τα κάθετα βουνά, η ηχώ αποκρίθηκε –
η ελληνική ηχώ που δε μιμείται ούτε επαναλαμβάνει
μα συνεχίζει απλώς σ’ ένα ύψος απροσμέτρητο
την αιώνια ιαχή του διθυράμβου.»
Ανθολογία Γιάννη Ρίτσου, επιλογή Χρύσα Προκοπάκη, Κέδρος)
Παρατηρήσεις
Θέμα Α
Α1. Να αποδώσετε περιληπτικά το νόημα των 4 πρώτων παραγράφων του Κειμένου Ι σε 80 λέξεις περίπου
Μονάδες 15
Θέμα Β
Β1. Να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις αν είναι σωστές ή λανθασμένες τεκμηριώνοντας την απάντηση σας:
α) Το θέατρο έχει τη δύναμη να εκφράζει ελάχιστα συναισθήματα
β) Στο θέατρο ο χρόνος και η απόσταση είναι υπαρκτός και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο επιτρέπεται η πραγματοποίηση της παράστασης
γ) Οι μαθητές ασυνείδητα μέσα από το θέατρο παίρνουν μαθήματα ψυχολογίας και συμπεριφοράς.
Μονάδες 15
Β2. Ποιος είναι ο ισχυρισμός τον οποίο επιχειρεί να αποδείξει ο συγγραφέας στην 6η παράγραφο του κειμένου Ι . Να αιτιολογήσετε με πειστική επιχειρηματολογία την απάντησή σας.
Μονάδες 10
Β3. Να αξιολογήσετε τη χρήση του ασύνδετου σχήματος στην 4η και των εισαγωγικών στην 3η παράγραφο που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στο κείμενο Ι.
Μονάδες 10
Β4. Να σχολιάσετε τη σύνταξη της πρότασης και να την μετατρέψετε στην αντίστοιχη «Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο και ιδιαιτέρως τον μαθητή να ανακαλύψει πράγματα».
Μονάδες 5
Θέμα Γ
Αξιοποιώντας κειμενικούς δείκτες (γλωσσικές επιλογές, σημεία στίξης) να παρουσιάσετε το θέμα του κειμένου σε 150-200 λέξεις.
Μονάδες 15
Θέμα Δ
Στη βουλή των εφήβων καλείσαι να παρουσιάσεις μια εισήγηση με θέμα: «Η Θεατρική αγωγή στο ελληνικό σχολείο απουσιάζει σε μια εποχή που χρειάζεται τη δημιουργικότητα των νέων μαθητών». Με ποιους τρόπους δύναται το σχολείο να καλλιεργήσει το ταλέντο τους. Πιστεύετε ότι οι διαδικτυακές παραστάσεις προσφέρουν κάτι από τη μαγεία του θεάτρου;
Μονάδες 30
Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Θέατρο Κριτήριο Αξιολόγησης Ενδεικτικές Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σιώκου Καλλιόπης, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.