Τηλεκπαίδευση: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Α
Η αρθρογράφος εστιάζει στα οφέλη της τηλεκπαίδευσης, αναφερόμενη στην εύκολη πρόσβαση και χρήση των νέων δεδομένων, τη δυνατότητα συνεργασίας και διάδοσης εκπαιδευτικού υλικού. Επιτυγχάνεται, παράλληλα, η ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση, η εξοικονόμηση χρόνου, η ελκυστικότητα των νέων τεχνολογιών και η αύξηση της συμμετοχής στη μαθησιακή διαδικασία. Τέλος, είναι δυνατή η παροχή γνωστικού υλικού προσαρμοσμένου σε ειδικές μαθησιακές ανάγκες και η διαθεματική σύνδεση ανάλογα με τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία. (68 λέξεις).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β
Β1
α. Σωστό (παράγραφος 1η «Εσπευσμένα οι φορείς εκπαίδευσης…τα καθιστούν αναγκαία»)
β. Λάθος (παράγραφος 3η «Αναμφισβήτητα τα οφέλη…πανδημίας»)
γ. Λάθος (παράγραφος 6η «Το ζητούμενο δεν είναι…και την πρόοδο»)
δ. Λάθος (παράγραφος 1η «Η απόσταση…πολιτισμική»)
ε. Σωστό (παράγραφος 9η «Ο σημερινός δάσκαλος…που τον ξεπερνά»)
Μονάδες 15
Β2
α. Στην άλλη πλευρά της τηλεκπαιδευτικής αισιόδοξης(θετικής) στάσης βρίσκονται και αυτοί που ξεχωρίζουν κινδύνους, αισθανόμενοι ότι οι νέες τεχνολογίες δεν αποτελούν θεραπεία / λύση για κάθε πρόβλημα, η διάθεση και η εφαρμογή τους δεν είναι ίδιες/ όμοιες και πετυχημένες σε κάθε σχολείο.
Μονάδες 5
β. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τρία από τα παρακάτω στοιχεία:
Η συντάκτρια του κειμένου Α προσεγγίζει το θέμα με αντικειμενική στάση, μέσω της παρουσίασης και των δύο εκφάνσεων του ζητήματος(θετική και αρνητική πλευρά της τηλεκπαίδευσης) της κυρίαρχης χρήσης του γ΄ενικού (2η παράγραφος: «Η πρόσβαση και η χρήση του δεν απαιτεί… στον εκπαιδευόμενο») και γ΄ πληθυντικού προσώπου (3η παράγραφος: «Αναμφισβήτητα τα οφέλη που προκύπτουν…της πανδημίας»), της κυριολεκτικής χρήσης της γλώσσας, της επίκλησης της λογικής με επιχειρήματα (4η παράγραφος: «Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι εξίσου σημαντικός, παραμένει στο επίκεντρο, καθώς αποτελεί τον αρωγό, σύμβουλο, οργανωτή, καθοδηγητή, συντονιστή, εμπνευστή και δημιουργό της όλης διαδικασίας») και τεκμήρια, όπως επικαιρικά γεγονότα 1η παράγραφος: («Η αναστολή λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας επιβαλλόμενη από την ανάγκη ανάσχεσης μετάδοσης του ιού»), αυθεντία(Ματσαγγούρας 2004), αλήθειες (3η παράγραφος: «Αναμφισβήτητα τα οφέλη που προκύπτουν…της πανδημίας»), η παθητική σύνταξη και η υποτακτική σύνδεση (6η παράγραφος: «Ο υμέναιος τεχνολογίας – εκπαίδευσης… ανοικτή εκπαίδευση του μέλλοντος»), ο μακροπερίοδος λόγος(«εσπευσμένα…καθιστούν αναγκαίο»).
Μονάδες 5
γ. Στην 2η παράγραφο του κειμένου Β ο συντάκτης επιδιώκει: α. να πείσει, παραθέτοντας αρχικά τον ισχυρισμό του και διατυπώνοντας τον με βεβαιότητα (Αναμφίβολα, χρήση οριστικής»διαμορφώνουν»), χρήση επανάληψης ούτε – ούτε), καθώς και με τη χρήση τεκμηρίου(παραδείγματος, στο τέλος της ίδιας παραγράφου: «Παραδείγματος χάριν, …του iPhone ή του facebook»).
Μονάδες 5
Β3
α. Επιδιώκει να εκφράσει β. Υποχρέωση (Είναι ανάγκη να…). Μετασχηματίζουμε σε ευχή (δηλαδή μια πιο έντονη επιθυμία) με τη χρήση του: Μακάρι να ή «Ας ορίσουμε, λοιπόν, εκ νέου έναν τόπο κοινό, ας επαναθεωρήσουμε συγκεκριμένες κοινωνικές αξίες και ας συμφωνήσουμε πάνω σ’ αυτές όσον αφορά την σημασία τους και τη λειτουργικότητά τους».
Μονάδες 5
β. Με τη χρήση των ρηματικών συνόλων προσδίδεται σαφήνεια, οικειότητα και αναλυτικότητα στον λόγο, δίνεται έμφαση στην πράξη και επεξηγείται εκτενέστερα η βασική θέση του γράφοντος αναφορικά με τους τρόπους αντιμετώπισης του εκπαιδευτικού προβλήματος. Επιπλέον, εκλαϊκεύεται ο λόγος και διασαφηνίζεται το μήνυμα το οποίο επιδιώκει να μεταδώσει. Ο ρηματικός χρόνος που χρησιμοποιείται είναι ο ενεστώτας (φοβάμαι, στοχεύουμε, ακυρώνονται), μέσω του οποίου αισθητοποιείται το πρόβλημα και την ανάγκη εύρεση λύσης του, προσδίδεται ζωντάνια, αμεσότητα, παραστατικότητα και έμφαση μέσω της διάρκειας που εκφράζει.
Μονάδες 6
γ. Ο τίτλος σχετίζεται άμεσα με το περιεχόμενο του κειμένου. Όλο το κείμενο αποτελεί μια περιγραφή των συνεπειών που προκύπτουν σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο από τη δυσχερή επικοινωνία(γίνεται αναφορά στην αδυναμία επικοινωνίας του εκπαιδευτικού με τους μαθητές εξαιτίας της γλωσσικής τους καχεξίας, στην αδυναμία μετάγγισης αξιών που τις θεωρούν παρωχημένες). Οι νέοι, ως μόρφωμα της εποχής τους, ενδιαφέρονται κυρίως για όσα αφορούν την ψηφιακή εποχή. Τα αίτια, λοιπόν, σχετίζονται με την ψηφιακή εποχή, με την υπερβολική χρήση κινητών. Επομένως, ο τίτλος («Δυσχερής επικοινωνία με νέα μοντέλα iPhone») είναι ιδιαιτέρως υπαινικτικός και μας προετοιμάζει για το θέμα.
Μονάδες 4
ΘΕΜΑ Γ
Θέμα του ποιήματος είναι η διάσταση ανάμεσα στη ρεαλιστική έκφανση της επιστήμης και στον ρομαντισμό της ανθρώπινης ψυχής. Η επιστήμη προβάλλεται ως φραγμός στην εκδήλωση πηγαίων συναισθημάτων καθώς παραγκωνίζει την αξία της συναισθηματικής προσέγγισης της ζωής και της ελεύθερης περιδιάβασης στον χώρο των φαντασιακών ιδεών και ρομαντικών αντιλήψεων. Ως βασικός στόχος της επιστήμης τίθεται η κάλυψη των θεμελιωδών βιοτικών αναγκών, που συνιστούσαν κυρίως στο παρελθόν τη στοιχειώδη μέριμνα(«Γνήσια κόρη της παλιάς εποχής είσαι!»). Ο επιστήμονας παρουσιάζεται ως ο μεταδότης της αντικειμενικής αλήθειας που καταρρίπτει τους μύθους και απαλλάσσει το άτομο από την άσκοπη ονειροπόληση και την εθελοτυφλία(«Και την Αμαδρυάδα από τα δάση… κάτω απ’ τον κόκκινο ταμάρινδο;»). Ο επιστήμονας σε αντίθεση με τους εκπροσώπους της τέχνης αρνείται την αποπεράτωση γενναίων εγχειρημάτων και υιοθετεί μια ορθολογική και πραγματιστική αντίληψη που αντικατοπτρίζεται στα αποτελέσματα των ενεργειών του. Το ποιητικό υποκείμενο χρησιμοποιεί προσωποποίηση(«Γιατί ορμάς έτσι πάνω στην καρδιά του ποιητή»), για να αποδώσει στην επιστήμη ανθρωπόμορφα βίαια γνωρίσματα. Χρησιμοποιεί, επίσης, το β΄ ενικό πρόσωπο εδραιώνοντας μέσω αυτού κλίμα διαλόγου και επικοινωνιακής διάθεσης, με θεατρικότητα, διάχυτο λυρισμό και γλαφυρότητα. Με τη χρήση τέλος της οριστικής έγκλισης αναδεικνύεται η βεβαιότητα και η αντικειμενικότητα του ποιητικού υποκειμένου, το οποίο φαίνεται να προσεγγίζει με ρεαλισμό τον ρόλο του επιστημονικού τομέα στην κοινωνική ζωή.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Θέμα Δ: Τηρούμε το επικοινωνιακό πλαίσιο. Πρόκειται για ομιλία σε σχολική εκδήλωση(Ανάλογη προσφώνηση, χρήση στοιχείων προφορικότητας, επιφώνηση, υιοθέτηση ανάλογου ύφους και για την ανάλυση του θέματος αξιοποιούμε στοιχεία από τον παρακάτω πίνακα).
ΘΕΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ – ΟΦΕΛΗ |
Τηλεκπαίδευση
Τηλεπιστήμη
Τηλεργασία
|
ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ |
Τηλεκπαίδευση
Τηλεπιστήμη
Τηλεργασία
|
Μονάδες 30
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Τηλεκπαίδευση: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Τις απαντήσεις στο κριτήριο που μόλις διαβάσατε συνέταξαν οι συνάδελφοι: Πετροπούλου Μαρία & Μαργαρίτη Σοφία, συγγραφείς του βιβλίου Νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία Γ’ Λυκείου, το οποίο κυκλοφορεί από τις .
Τα βιβλία των μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το ηλεκτρονικό τους βιβλιοπωλείο ή τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.