Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κείμενο Ι

Έξαρση mobbing λόγω πανδημίας

Το τελευταίο διάστημα λόγω της ύφεσης που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού καταγγέλθηκαν στις συντεχνίες μεμονωμένα περιστατικά εργασιακού εκφοβισμού. Με την πάροδο των ημερών, επιβεβαιώνονται όλο και περισσότερα περιστατικά εκφοβισμού στον χώρο εργασίας, σε διάφορους επαγγελματικούς τομείς. Σύμφωνα με τις συντεχνίες, τα περιστατικά εκφοβισμού είναι παράνομα, ανήθικα και πρέπει να καταγγέλλονται επίσημα και επώνυμα.

«Δυστυχώς η κρίση χειροτερεύει τα πράγματα. Ο φόβος απόλυσης σε περιόδους που η ανεύρεση νέας εργασίας θεωρείται από δύσκολη έως ακατόρθωτη οδηγεί σε ανοχή τέτοιου είδους συμπεριφορών», υπογραμμίζει στον «Π» η εγκληματολόγος, ψυχολόγος, συνθετική ψυχοθεραπεύτρια και υπ. διδάκτωρ Εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Όλγα Τζουραμάνη. «Σε μια τέτοια περίπτωση ο εργαζόμενος θα πρέπει να απευθυνθεί στο αρμόδιο τμήμα εργασιακών σχέσεων, προκειμένου να γίνουν συστάσεις στον εργοδότη», τονίζει στον «Π» ο λέκτορας της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Κωνσταντίνος Δημαρέλλης.

Τι ορίζουμε όμως ως εργασιακό εκφοβισμό και τι πρέπει να κάνει ένας εργαζόμενος όταν πέσει θύμα; Αρχικά, να σημειωθεί ότι εργασιακό εκφοβισμό (mobbing) ορίζουμε την επαναλαμβανόμενη, συστηματική επιθετική συμπεριφορά ενός ατόμου ή μιας ομάδας ατόμων απέναντι σε έναν ή/και σε περισσότερους συνεργάτες του/τους, σύμφωνα με τη δρα Τζουραμάνη, και όχι ένα μεμονωμένο ή ατυχές περιστατικό που μπορεί να λάβει χώρα ενίοτε. «Δεν θα πρέπει να συγχέουμε το bullying με μια αντιπαράθεση που μπορεί να προκύψει κατά καιρούς μεταξύ συνεργατών ή με ίσως αυστηρές αλλά όχι αδικαιολόγητες πρακτικές, για παράδειγμα στενά χρονικά περιθώρια όταν είναι όντως απαραίτητα, αναζήτηση ευθύνης σε κάποιον εργαζόμενο που μπορεί όντως να έκανε κάποιο σοβαρό λάθος», υποστηρίζει η δρα. Τζουραμάνη.

Βασικό χαρακτηριστικό του εργασιακού εκφοβισμού αποτελεί το ότι δεν ευθύνεται το θύμα ούτε υποκινείται από κάποια προηγούμενη προσωπική ή επαγγελματική έριδα μεταξύ θύτη και θύματος, σύμφωνα με τη δρα. Τζουραμάνη. «Το άτομο που εκφοβίζει μπορεί να είναι ο συνάδελφος, ο προϊστάμενος ή και ο ίδιος ο εργοδότης. Έχει ως κύριο στόχο και σκοπό την υποτίμηση και τη χειραγώγηση του θύματος». Ωστόσο, αυτή η συμπεριφορά προς το θύμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως «όπλο» για τον εκφοβισμό και των υπόλοιπων εργαζομένων ώστε να μην αντιδρούν, αλλά να υποτάσσονται σε αυτόν αμαχητί, υπογραμμίζει. Συχνά η ένταση του φαινομένου αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, δηλαδή παρατηρείται μια κλιμάκωση στη συμπεριφορά. Μπορεί να ξεκινήσει με μια καλυμμένη ειρωνεία και να εξελιχθεί σε προφανή κοροϊδευτικά σχόλια, ακόμα και σε σωματική επίθεση. «Φαινόμενα εργασιακού εκφοβισμού μπορούμε να συναντήσουμε σε ένα συνοικιακό κατάστημα, ακόμα και σε πολυεθνική εταιρεία η οποία διατηρεί καλή φήμη», τονίζει.

Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό είναι η αποσιώπηση του συμβάντος από θύτες, θύματα και μάρτυρες. Γι’ αυτό και η αντιμετώπισή του μπορεί να θεωρηθεί και πολύ δύσκολη, υποστηρίζει η δρα. Τζουραμάνη. «Οι εμπλεκόμενοι συνήθως δεν θα προβούν σε αποκαλύψεις καθώς -φαινομενικά τουλάχιστον- δεν κάνουν κάτι ενάντια στον νόμο ή κόντρα στους κανόνες λειτουργίας ενός εργασιακού περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, μπορεί να επιβάλουν ένα ιδιαίτερα πιεστικό deadline στο άτομο που τρομοκρατούν προκειμένου να το αναγκάσουν είτε να εξουθενωθεί είτε να μην τα καταφέρει ώστε μετά να μπορούν να το προσβάλουν», εξηγεί. Ωστόσο ένας τρίτος μπορεί να μην αντιληφθεί ότι πρόκειται περί στοχευμένης ενέργειας και ενδεχομένως να θεωρήσει την προσβολή έως και δικαιολογημένη αφού το άτομο «απέτυχε» στα καθήκοντά του. Από πλευράς των συναδέλφων που «δεν ανακατεύονται» μπορεί τόσο να υπερισχύει ο φόβος όσο και να το θεωρούν καλή τακτική αναρρίχησης σε υψηλότερες επαγγελματικές βαθμίδες.

Σε κάθε περίπτωση τα θύματα δεν καλούνται μόνο να αντιμετωπίσουν το άτομο που τα εκφοβίζει, αλλά έρχονται αντιμέτωπα και με πολλαπλές σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική τους υγεία, πολλές από τις οποίες μπορούν να τους απασχολούν για πολύ καιρό -εντός και εκτός του εργασιακού πλαισίου-, ακόμα και αν έχει περάσει κάποιο χρονικό διάστημα από την περιπέτειά τους, υπογραμμίζει η δρα. Τζουραμάνη. Μερικές από τις επιπτώσεις είναι το υπέρμετρο άγχος που οδηγεί σε σοβαρά προβλήματα στον εργασιακό χώρο, όπως άρνηση να προσέλθουν στην εργασία τους, αδυναμία συγκέντρωσης και μειωμένη αποδοτικότητα.

Πιστό στα πρότυπα της ομπρέλας του εκφοβισμού, έτσι και το εργασιακό bullying μπορεί να περιέχει όλες τις μορφές βίας, όπως λεκτική, σωματική ή ψυχολογική, όπως αναλύει η δρα. Τζουραμάνη. Επίσης, μπορεί να περιλαμβάνει συνεχή αυστηρή κριτική, απουσία επιβράβευσης, κακεντρεχές κουτσομπολιό, υπονόμευση της εικόνας του θύματος στους υπόλοιπους συναδέλφους, σαμποτάζ της δουλειάς του θύματος, καταστροφή αντικειμένων του, αμαύρωση κοινωνικής εικόνας, διάδοση ψευδών πληροφοριών, απομόνωση του θύματος, π.χ. να μην το καλούν μαζί τους στο διάλειμμα για φαγητό ή σε εξόδους εκτός γραφείου. Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα του Workplace Bullying Institute, μερικές από τις τακτικές που ακολουθούν συνήθως οι θύτες είναι να κατηγορούν άδικα κάποιον για λάθη που δεν έκανε, να κοιτάζουν επίμονα ή απειλητικά το θύμα, να οικειοποιούνται τη δουλειά του, να τιμωρούν το θύμα αν εκφράσει σχετικά παράπονα στους ανωτέρους του, να εμπαίζουν το θύμα για κάποιο χαρακτηριστικό του και να το «φορτώνουν» με υπερβολικές απαιτήσεις για να το εκδικηθούν, όπως πολλαπλά καθήκοντα ή ασφυκτικές διορίες.

Ορισμένες συμβουλές προς τα θύματα, σύμφωνα με τη δρα. Τζουραμάνη, είναι να «μην απαντάτε στην επίθεση με επίθεση». «Aπευθυνθείτε άμεσα στα αρμόδια όργανα, όπως στη συντεχνία σας, στην Επιθεώρηση Εργασίας ή στο νομικό τμήμα. Μην παραιτηθείτε από την εργασία σας ή, αν το κάνετε, δηλώστε τους λόγους που σας εξώθησαν σε αυτό το σημείο στους παραπάνω φορείς και κάντε όλες τις νομικές ενέργειες ώστε να σταματήσετε τη δράση της κακοποίησης», καταλήγει.

Mobbing: εκφοβισμός

(ελαφρώς διασκευασμένο άρθρο από την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας)

https://www.unic.ac.cy/el/exarsi-mobbing-logo-pandimias/

Κείμενο ΙΙ

Ο Δημήτρης Καταλειφός είναι γνωστός θεατρικός ηθοποιός και δάσκαλος υποκριτικής. Το 2020 κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο : «Συμπληγάδες γενεθλίων» στην οποία ανήκει και το συγκεκριμένο ποίημα.

Στις αυλές των σχολείων ανοίγουν τα πρώτα τραύματα

Και έκτοτε αιμορραγείς. Αυτή η ανοησία για την

παιδική αθωότητα με υπερβαίνει.

Τερατάκια με κοντό παντελόνι ή λουλουδάτο φόρεμα

Στο πρώτο κουδούνισμα χιμούν λιμασμένα στην αρένα.

Εντοπίζουν το θύμα από μακριά, σπεύδουν κοντά του

Και το καταβροχθίζουν για κολατσιό. Στο μάθημα που

Ακολουθεί ακόμα γλύφουν ψίχουλα από το φαγοπότι.

Ο τραυματίας μάταια προσπαθεί να συγκεντρωθεί στον

Πίνακα. Αίμα και δάκρυα λεκιάζουν το τετράδιο που

Καμία γομολάστιχα δε σβήνει.

Αν θέλετε να πούμε για αθωότητα, οι γέροι μόνο έχουν

Κάποια ελπίδα. Είτε γιατί είναι χορτασμένοι πια από

Τη βλακεία τους είτε γιατί εμπέδωσαν εντέλει την μοιραία εξίσωση.

 

Δημήτρης Καταλειφός

Παρατηρήσεις

Θέμα Α

Α.1. Να παρουσιάσετε συνοπτικά σε 60-70 λέξεις τα χαρακτηριστικά του εργασιακού εκφοβισμού όπως παρουσιάζονται στο κείμενο 1.

Μονάδες 15

Θέμα Β

Β.1.α. Ποιος τρόπος και ποια μέσα πειθούς χρησιμοποιούνται στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου 1; Ποια θέση καλούνται να αποδείξουν;

Μονάδες 8

β. Να βρείτε τη δομή και τον/τους τρόπο/τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου του κειμένου 1 και να εξηγήσετε πως υπηρετούν τους σκοπούς του συγγραφέα.

Μονάδες 7

Β.2.α. Να σχολιάσετε τον τίτλο του κειμένου 1 ως προς την επίτευξη του επικοινωνιακού σκοπού του συγγραφέα.

Μονάδες 5

β. Να γράψετε έναν δικό σας τίτλο για το κείμενο 1 που να εμπεριέχει σχόλιο. Χρησιμοποίησε μεταφορική λειτουργία της γλώσσας.

Μονάδες 5

Β.3.α. «Το άτομο που εκφοβίζει μπορεί να είναι ο συνάδελφος, ο προϊστάμενος ή και ο ίδιος ο εργοδότης. Έχει ως κύριο στόχο και σκοπό την υποτίμηση και τη χειραγώγηση του θύματος». Ποιο ρηματικό πρόσωπο επιλέγεται από το συγγραφέα και γιατί;

Μονάδες 5

β. «Aπευθυνθείτε άμεσα στα αρμόδια όργανα, όπως στη συντεχνία σας, στην Επιθεώρηση Εργασίας ή στο νομικό τμήμα. Μην παραιτηθείτε από την εργασία σας ή, αν το κάνετε, δηλώστε τους λόγους που σας εξώθησαν σε αυτό το σημείο στους παραπάνω φορείς και κάντε όλες τις νομικές ενέργειες ώστε να σταματήσετε τη δράση της κακοποίησης»: Ποιο είναι το ύφος που επιλέγεται στο απόσπασμα; Με ποια γλωσσικά στοιχεία επιτυγχάνεται το συγκεκριμένο ύφος;

Μονάδες 5

Θέμα Γ

Ποιο είναι το βασικό θέμα του ποιήματος; Γράψτε το ερμηνευτικό σας σχόλιο και τεκμηριώστε την απάντησή σας με τρεις τουλάχιστον κειμενικούς δείκτες σε ένα κείμενο 150 περίπου λέξεων.

Μονάδες 15

Θέμα Δ

Διαβάζοντας το κείμενο 1 στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας σου δημιουργείται έντονος προβληματισμός για το φαινόμενο του εκφοβισμού που σύμφωνα με το κείμενο παρουσιάζει όξυνση λόγω της πανδημίας. Αποφασίζεις να γράψεις ένα άρθρο (350 – 400 λέξεων) στη σχολική εφημερίδα στο οποίο να αναφέρεσαι στα αποτελέσματα του εκφοβισμού (εργασιακού ή σχολικού) στα θύματα εστιάζοντας στο είδος της κοινωνίας που διαμορφώνει η επικράτηση του φόβου στους ανθρώπους.

Μονάδες 30

Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Γιώτας Μπάγκα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.