Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Στο κείμενο μεταξύ άλλων αναφέρονται οι συνέπειες που έχει η έλλειψη αγάπης στην παιδική ηλικία και προτείνονται τρόποι ορθής συμπεριφοράς των σύγχρονων γονέων. Πιο συγκεκριμένα επισημαίνεται ότι τα παιδιά που δεν εισέπραξαν αγάπη θα γίνουν συναισθηματικά «ανάπηροι» ενήλικες , ανασφαλείς σύντροφοι, γονείς που θα αμφισβητούν τα παιδιά τους. Ωστόσο μπορούν να υπερβούν τις ανασφάλειές και τις κακές αναμνήσεις τους , να μην επαναλάβουν τα λάθη των γονιών τους, αλλά προσφέροντας αγάπη και αποδοχή στα παιδιά τους να θεραπεύσουν και το δικό τους ψυχικό τραύμα.
Θέμα Β
Β1. α – Σ (κείμενο 1- Όταν επιβραβεύεται ….νιώθει δύναμη (παρ.1)
β – Λ (κείμενο 1- και ως γονείς σήμερα καλούμαστε ….τους αξίζει (παρ. 7)
γ – Σ (κείμενο 1- Ψάχνουμε την επιβεβαίωση …σχέσεις δεκανίκια. (παρ.6)
δ – Λ (κείμενο 2- η 2η παράγραφος)
ε – Λ (κείμενο 2 “η αγάπη δε ζηλεύει….. δεν είναι περήφανη” (παρ.3)
Β2.
Τρόποι: Επίκληση στη Λογική/ Επίκληση στο συναίσθημα
Μέσα:
- Για λογική: Επιχείρημα: παρ. 4 με αίτιο – αποτέλεσμα παρουσιάζει με λογικό επιχείρημα τη θέση της: τις αρνητικές συνέπειες της έλλειψης αγάπης στην παιδική ηλικία
- Λογική: αλήθειες-παραδείγματα: παρ.4: οι συνέπειες (υπερφαγία, εφήμερες σχέσεις κλ.π.)
- Συναίσθημα: Συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις / μεταφορική χρήση της γλώσσας / εικόνες: κυρίως στις δυο πρώτες παραγράφους: «Όταν νιώθει πως το αγαπούν, ανοίγει τα φτερά του να δημιουργήσει, να τολμήσει, να δοκιμάσει, να σηκωθεί και να ξαναπροσπαθήσει»
Επιτυγχάνει τον στόχο της, γιατί καταφέρνει να μας πείσει και να μας ευαισθητοποιήσει για το θέμα.
Β3.
α. εκφραστικά μέσα-γλωσσικές επιλογές:
- 1. α’ ενικό πρόσωπο ως παράδειγμα- οικειότητα
- ασύνδετο σχήμα (τελευταία παράγραφος): διδάσκει τα χαρακτηριστικά αγάπης
- απλό ύφος- καθημερινό λεξιλόγιο (για να χορτάσω με ψωμί όλους τους φτωχούς)- απλότητα
- αντιθέσεις και υποθετικές/ παραχωρητικές προτάσεις: Αν… και αν έχω… και αν έχω.., αλλά δεν έχω αγάπη …τότε: η 1η παράγραφος)- διδάσκει μέσω του δικού του παραδείγματος
- Ενεστώτας: παραστατικότητα (απλότητα)
β. τροπικότητα: επιστημική: βεβαιότητα (έγκλιση Οριστική) και υπόθεση (αν + Οριστική: υποθετικές και παραχωρητικές προτάσεις)
Θέμα Γ
Ο έρωτας παρουσιάζεται ως μαχαίρι και ως φως, αφήνοντας γλυκόπικρη αίσθηση. Έτσι μέσα από οξύμωρα (σκοτεινό φως, πληγή που ανάβρυζε ευωδιές…μουσική..) και τολμηρές εικόνες (τρεμάμενο αίμα, ρόδινα μωρά, κρουστό κορμί, ντύνοντας τον γυμνό έρημο κόσμο), αλλά και μέσα από επιθετικούς προσδιορισμούς που εκ πρώτης όψεως είναι αταίριαστοι με το ουσιαστικό που προσδιορίζουν (τρεμάμενο αίμα) εκφράζεται η δύναμη του έρωτα. Το συναίσθημα του έρωτα προκαλεί τόσο θετικά συναισθήματα (ελησμόνησα τους …καιρούς), αφού μας παρηγορεί, γεμίζει με ενδιαφέρον τη ζωή μας (ντύνοντας…κόσμο), μας βοηθάει να αντέξουμε τις δυσκολίες, αντισταθμίζει τον πόνο που ο ίδιος προκαλεί (πληγή που ανάβλυζε…), δημιουργεί (γέννησα ρόδινα…) όσο και αρνητικά (σκοτεινός, μαχαιριά, πληγή). Τέλος με το επιφώνημα “άι” αφήνει μια αίσθηση επικοινωνίας του ερωτικού υποκειμένου με τον έρωτα και ίσως ένα παράπονο, αφού όσο και να πληγώνεται, στο τέλος του παραδίδεται.
Κατά την άποψή μου ο έρωτας… (δηλώνετε τη δική σας άποψη).
Θέμα Δ
Προσωπικό μπλογκ:
- α , β και γ πρόσωπο- έκφραση προσωπικής θέσης, απλότητα, προφορικότητα, αλλά χωρίς να ξεφεύγουμε- εξακολουθεί να είναι άρθρο.
- τίτλος
- αφόρμηση (καραντίνα, εφήμερες σχέσεις του διαδικτύου, αφορμή από τα κείμενα, ακόμη και από ένα τραγούδι)
α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ: αφόρμηση – τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με αυτό το θέμα
Κυρίως Θέμα: α. αναφέρετε με ποιο είδος αγάπης θα ασχοληθείτε και γιατί.(προσωπική απάντηση/ τεκμηρίωση)
β. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ (που ταιριάζουν στις περισσότερες μορφές):
αυτοπεποίθηση, αγάπη και σεβασμός στον εαυτό μας
ισότητα στη σχέση- αμοιβαιότητα
ανιδιοτέλεια,
αλληλεγγύη, συμπαράσταση στα δύσκολα, χαρά στην επιτυχία του άλλου
αποδοχή αυτού που δεν μας μοιάζει
υπομονή,
να μάθουμε να ακούμε, ενσυναίσθηση
διάθεση θυσίας – περιορισμός του εγωισμού
αναζήτηση της ουσίας- σοβαρότητα- υπευθυνότητα
να μην παρασυρόμαστε από επιδερμικές και ανούσιες συναναστροφές
να γινόμαστε καλύτεροι μέσα από τη σχέση αυτή- να μας ωφελεί
και άλλα πολλά…..
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: ανακεφαλαίωση, αναφορά και στις άλλες μορφές αγάπης που δεν αναλύθηκαν κάποιο απόφθεγμα, κάποιος στίχος ποιήματος.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Χριστίνας Βασιλείου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.