Αστικό Περιβάλλον – Εναλλακτικές Μετακινήσεις: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Αστικό Περιβάλλον – Εναλλακτικές Μετακινήσεις: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Κείμενο Ι
«Ηλεκτρονική Πολεοδομία»
Ένα προφητικό κείμενο του Τάκη Ζενέτου, αρχιτέκτονα, δημοσιευμένο το μακρινό 1969 στο περιοδικό «Αρχιτεκτονικά Θέματα».
Η πόλη είναι το τελειότερο δημιούργημα του ανθρώπου στην προσπάθειά του να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσής του και να αναπτύξει ένα σύστημα κοινωνικών λειτουργιών. Η παραγωγική δραστηριότητα συνδέεται άμεσα με τις κοινωνικές λειτουργίες, εφόσον το μέγεθος της πόλης ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη κλίμακα. Τότε ο αστός έχει άμεση αντίληψη του αποτελέσματος της εργασίας του και του ρόλου του στη διαμόρφωση του κοινωνικού περιβάλλοντος. Σήμερα, λόγω της ειδικής ανάπτυξης της τριτογενούς παραγωγής και της αυξανόμενης μετακίνησης της απασχόλησης προς αυτήν, η ανθρώπινη κλίμακα και το optimum μέγεθος της πόλης ξεπεράστηκαν. Η πόλη μετατρέπεται προοδευτικά σε έναν απρόσωπο χώρο αφιερωμένο αποκλειστικά στην παραγωγή, ενώ η κατοικία εκτοπίζεται προς την περιφέρεια.
Ο φυσικός χώρος που περιέβαλλε την πόλη καταλαμβάνεται σε όλο και μεγαλύτερη έκταση από οικισμούς- υπνωτήρια για τους εργάτες του τριτογενούς τομέα που βαθμιαία εκδιώκονται από την πόλη, και για τους μετανάστες που έρχονται από τις περιοχές που φθίνουν. Η διαδικασία αυτή συντελείται με ταχύτερο ρυθμό στα μεγάλα οικονομικά κέντρα επιταχύνοντας έτσι τη συμφόρησή τους, ενώ ταυτόχρονα οι υπόλοιπες πόλεις τείνουν να εξαφανιστούν.
Η μετατροπή της πόλης αποκλειστικά σε χώρο παραγωγής, που λειτουργεί μάλιστα μόνο επτά ώρες το εικοσιτετράωρο, επιβάλλει τεράστιες επεμβάσεις στη δομή του αστικού ιστού για τις επεκτεινόμενες εγκαταστάσεις του τριτογενούς τομέα και τα έργα κυκλοφορίας και στάθμευσης, και καταστρέφει τις κοινωνικές λειτουργίες, οι οποίες δεν μπορούν να αναδημιουργηθούν στις περιοχές των υπνωτηρίων.[…]
Έτσι ενώ η πόλη καταστρέφεται με συνεχώς μεγαλύτερες οικονομικές θυσίες του κοινωνικού συνόλου για έργα που δεν θα αποσβεσθούν ποτέ και θα αποτελούν εμπόδιο για μια μελλοντική ορθολογική ανάπτυξη, το πρόβλημα της ομαλής λειτουργίας των παραγωγικών διαδικασιών δεν επιλύεται. Συγχρόνως, το περιβάλλον που δημιουργείται καταστρέφει ψυχικά και σωματικά τον εργαζόμενο αστό.
Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να σταματήσει η αναζήτηση προσωρινών λύσεων του προβλήματος. Πρέπει να αρθούν οι αιτίες, αντί να αμβλύνονται οι συνέπειες τους. Αντί να κατασκευάζονται έργα διευκόλυνσης, πρέπει να καταργηθούν οι ανάγκες που τα επιβάλλουν.
Τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα επιτρέπουν την αντικατάσταση των παραδοσιακών μεθόδων λειτουργίας και ανάπτυξης του τριτογενούς τομέα που αποτελούν την αιτία του αδιεξόδου, εφόσον σχεδιασθεί η έγκαιρη εφαρμογή τους στην πολεοδομία, μέσα στα πλαίσια ενός γενικού σχεδίου περιφερειακής ανάπτυξης που θα προσφέρει παντού ομοιόμορφες κοινωνικές εξυπηρετήσεις και ίσες δυνατότητες επιλογής και άσκησης επαγγέλματος.
Η λειτουργία των «Υπηρεσιών Διεκπαιρεώσεως» θα πραγματοποιείται με την τηλεργασία από οποιαδήποτε θέση του αστικού, του εθνικού, ή του παγκόσμιου χώρου, και θα επιτρέπει την «τηλε- εξυπηρέτηση». Ο άνθρωπος, αντί να χάνει πολύτιμο χρόνο στις καθημερινές του μετακινήσεις, σέ ένα χάος αυτοκινητοδρόμων, για να απασχοληθεί με δραστηριότητες ρουτίνας σε ένα περιβάλλον άγνωστο και εχθρικό, θα εργάζεται στο σπίτι του ή σε κοινόχρηστους χώρους των μονάδων κατοικίας ή σε περιφερειακά κέντρα ανάλογα με το είδος της διαδικασίας, πάντοτε όμως μέσα σε ακτίνα πεζού. Έτσι θα έχει την ευκαιρία να συναντά πάλι τους συνανθρώπους του, όχι πια πίσω από το γυαλί του αυτοκινήτου του ή μέσα σε υπόγειους σιδηροδρόμους μιας αχανούς πόλης. Η πόλη θα αποκτήσει μια κοινωνική ενότητα.
Κείμενο ΙI
Συνέντευξη που έδωσε στην Άννα Κόκορη ο Γιάννης Τζιβιέρης. Ο ίδιος είναι ποδηλάτης μακρινών αποστάσεων και έχει συμμετάσχει πολλάκις σε μια από τις δυσκολότερες ποδηλατικές εμπειρίες, το μπρεβέ.
— Πότε ξεκίνησες να κάνεις συστηματικά ποδήλατο;
Έκανα πάντα ποδήλατο από παιδί κι από μικρός είχα την επιθυμία ν’ ασχοληθώ πιο συστηματικά με το άθλημα. Το 2004 γράφτηκα σε ομάδα (Ολυμπιακός Περιστερίου-Χαϊδαρίου). Από τότε, σε ηλικία 12 ετών, ξεκίνησα να τρέχω τους πρώτους αγώνες. Πρώτα σε αγώνες δρόμου και mountain κι αργότερα σε πίστα στο ΟΑΚΑ.
Οι αγώνες συνεχίστηκαν μέχρι το 2011, όταν ξεκίνησα τα πρώτα brevet (μπρεβε). Είναι ποδηλατικές μη ανταγωνιστικές διοργανώσεις μεγάλων αποστάσεων με αυστηρά χρονικά όρια και συγκεκριμένους κανόνες που ακολουθούμε από τη Γαλλία. Ο ποδηλάτης χρειάζεται να είναι αυτόνομος, χωρίς αυτοκίνητο συνοδείας ή οτιδήποτε άλλο, έχοντας όλα τα πράγματα που χρειάζεται μαζί του και βρίσκοντας μόνος του πού θα φάει και πού θα κοιμηθεί (αν αυτό χρειάζεται). Ο θεσμός των μπρεβέ είναι γαλλικής προέλευσης και υπάρχει σε περισσότερες από 50 χώρες σ’ όλο τον κόσμο.Οι μεγάλες αποστάσεις γρήγορα με κέρδισαν κι αποφάσισα να ασχοληθώ πιο εντατικά με αυτό το είδος της ποδηλασίας γιατί πρόσφερε το αθλητικό κομμάτι σε μεγάλο βαθμό, μια και χρειάζεσαι καλή φυσική κατάσταση για να κάνεις τέτοιες διαδρομές, που ταυτόχρονα προσφέρουν τη μαγεία του ταξιδιού. Τη μαγεία να γυρίζεις και να γνωρίζεις πολλά διαφορετικά μέρη σε όλη τη χώρα.
— Tι σημαίνει το ποδήλατο για σένα;
Το ποδήλατο είναι από μόνο του μία μικρογραφία της ζωής. Έχει τις όμορφες καταστάσεις, τις δύσκολες, τις πιο απλές και τις πιο επικίνδυνες. Σου μαθαίνει όσο προχωράς να βρίσκεις τρόπους κάθε φορά να ξεπερνάς τα εμπόδια και σου θυμίζει ότι πάντα υπάρχουν δρόμοι ακόμα και τις φορές που δεν μπορούμε να τους δούμε. Ο αθλητισμός είναι ένας από τους πιο βασικούς πυλώνες για να έχει ένας άνθρωπος καλή ζωή. Χρειάζεται εξάσκηση τόσο το μυαλό όσο και το σώμα.
— Στην Αθήνα κυκλοφορείς με ποδήλατο;
Πάντα κυκλοφορούσα με ποδήλατο στην Αθήνα. Αρχικά για βόλτες, μετά για προπονήσεις και τώρα και για δουλειά. Σίγουρα έχω συνηθίσει τις δυσκολίες που υπάρχουν, αλλά θεωρώ πως είναι μία πολύ δύσκολη πόλη για ποδήλατο. Ειδικά για έναν νέο ποδηλάτη που δεν γνωρίζει πώς να κινηθεί είναι αρκετά αφιλόξενο το περιβάλλον.
Χρειάζεται προσοχή και ηρεμία καθώς δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, υπάρχουν πολλές κακοτεχνίες και η συνύπαρξη με τα αυτοκίνητα και τους πεζούς δεν είναι και η πιο ιδανική. Όλοι έχουν τα δικά τους προβλήματα μέσα στους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας οπότε καλό είναι να προσέχουμε πρώτα εμείς για εμάς, χωρίς να έχουμε πολλές απαιτήσεις απ’ τους άλλους.
www.lifo.gr 16/5/2022
Κείμενο ΙII
Ποδηλασία.
Τα ποιήματα της συλλογής “Μια βολτά μόνο”, εκδ. Άγρα, 2016, της Ειρήνης Ρηνιώτη αναφέρονται στην επαναλαμβανόμενη πτώση, στη διαρκή προσπάθεια ν’ αντεπεξέλθει κανείς σε ό,τι συμβαίνει ανά πάσα στιγμή εντός και εκτός των συνόρων της ύπαρξης.
Άστραφτε το ποδήλατο στον ήλιο!
Μια βόλτα μόνο! Είπα
Δεν ξέρω να ισορροπώ
όμως τολμώ να πέσω για να μάθω
Άλλο αν δεν έμαθα
Ανέτοιμη κάθε φορά
με βρίσκει η επιθυμία
καθώς σκορπίζουνε γι’ αλλού
η σέλα τα πετάλια το τιμόνι
Μονάχα το φωτάκι του οδηγού
μένει στο δρόμο.
Ειρήνη Ρηνιώτη
Παρατηρήσεις
ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε συνοπτικά τις αλλαγές που προτείνει ο Τάκης Ζενέτος προκειμένου να αποκτήσει η πόλη κοινωνική ενότητα. (50-60 λέξεις).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τo Κείμενo 1 και το Κείμενο 2, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στα κείμενα:
α. Η ανάπτυξη του τριτογενούς τομέα οδηγεί όλες τις πόλεις στην εξαφάνιση σύμφωνα με το συντάκτη του Κειμένου 1.
β. Τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα προσφέρουν τη δυνατότητα στην πόλη να αποκτήσει ένα κοινωνικό πρόσωπο και δημιουργούν ισότιμες επαγγελματικές ευκαιρίες σύμφωνα με το συντάκτη του Κειμένου 1.
γ. Σύμφωνα με το Γιάννη Τζιβιέρη στο κείμενο 2 η Αθήνα δεν είναι φιλόξενη πόλη για πεζούς και ποδηλάτες.
δ. Για να αποφύγουν οι πόλεις την καταστροφή πρέπει να ληφθούν μέτρα πρόληψης και λύσεις πρόσκαιρου χαρακτήρα σύμφωνα με το Κείμενο 1.
ε. Σύμφωνα με τον συνεντευξιαζόμενο στο Κείμενο 2 το ποδήλατο βοηθάει τον άνθρωπο να ξεπερνάει τις δυσκολίες και τον διαπαιδαγωγεί.
Μονάδες 10
Β2α. “ Είναι αυτονόητο ….. που τα επιβάλλουν.” Το ύφος του αποσπάσματος χαρακτηρίζεται σοβαρό. Να αιτιολογήσετε αυτή την άποψη με αναφορά σε τρεις γλωσσικές επιλογές (μονάδες 6) και να εξηγήσετε αυτήν την επιλογή με κριτήριο την πρόθεση του συγγραφέα (μονάδες 3). Να κάνετε τις αλλαγές που απαιτούνται ώστε από σοβαρό το ύφος να γίνει απλό. (μονάδες 6)
Μονάδες 15
Β3. α. Στο Κείμενο 2, στην απάντηση της πρώτης ερώτησης της δημοσιογράφου, παρατηρούμε πολλές φράσεις που προσδιορίζουν το χρόνο. Να επισημάνετε δύο παραδείγματα, στα οποία οι προσδιορισμοί αυτοί διατηρούν τη συνοχή μεταξύ των λεπτομερειών της ίδιας παραγράφου (μονάδες 4). Να εξηγήσετε την επιλογή αυτή λαμβάνοντας υπόψη το είδος του κειμένου (μονάδες 4).
Μονάδες 8
β. Στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1 εντοπίζεται και η μέθοδος της σύγκρισης – αντίθεσης. Να βρείτε τα συγκρινόμενα μέρη (4 μονάδες) και να εξηγήσετε ποια πρόθεση του συντάκτη εξυπηρετεί αυτή η μέθοδος. (3 μονάδες)
Μονάδες 7
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο νομίζετε ότι είναι το βασικό θέμα στο Κείμενο 3; Να αναπτύξετε την απάντησή σας στηριζόμενοι/ες σε τρεις κειμενικούς δείκτες. ( 150 λέξεις)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Σε μια ομιλία στο δημοτικό κέντρο της περιοχής σας με αφορμή εκδηλώσεις εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας ποδηλάτου στις 3 Ιουνίου, να αναλύσετε τους τρόπους με τους οποίους υποβαθμίζεται το περιβάλλον στα σύγχρονα αστικά κέντρα και να προτείνετε λύσεις προκειμένου να βελτιωθεί η κατάσταση. Να αξιοποιήσετε υλικό και από τα δύο κείμενα. ( 350- 400 λέξεις)
Μονάδες 30
Για να δείτε τις απαντήσεις στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αστικό Περιβάλλον – Εναλλακτικές Μετακινήσεις: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις των συναδέλφων Ειρήνη Αρχοντίδου και Ελένη Λεμονάκη, οι οποίες το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τις ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.