Ανθρώπινη Eπαφή Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α. Η Μαρία Κουλούρη επισημαίνει τη μεγάλη σημασία της επαφής ήδη από την εμβρυική περίοδο κάθε ανθρώπου. Η επαφή αυτή κορυφώνεται μετά τη γέννηση του παιδιού με το μητρικό άγγιγμα που δημιουργεί αίσθημα φροντίδας και εμπιστοσύνης. Το αίσθημα αυτό αμβλύνεται σταδιακά με την είσοδο και άλλων ανθρώπων στη ζωή μας χωρίς όμως να χάνεται η ανάγκη μας να ερχόμαστε ευκολότερα σε σωματική επαφή με τους ανθρώπους που σχετιζόμαστε.
Θέμα Β
1. Στον πίνακα του Μπρέγκελ μπορούμε να δούμε χαρακτηριστικές σκηνές από την καθημερινή ζωή στη Φλαμανδία κατά τον 16ο αιώνα. Οι άνθρωποι, όπως μπορούμε να δούμε στον πίνακα, έρχονται σε άμεση σωματική επαφή χωρίς δισταγμούς και φαίνεται να το διασκεδάζουν. Στο κείμενο 1 διαβάζουμε πως στην εποχή μας η σωματική επαφή φαίνεται να φοβίζει τους ανθρώπους από την ενηλικίωση τους και μετά καθώς επηρεάζονται από τη όλο και πιο συχνή χρήστης οθόνης που υποκαθιστά το τόσο πολύτιμο ανθρώπινο άγγιγμα. Αλήθεια πόσο μακριά είμαστε από τη Φλαμανδία του Βορρά το 1557 από τη μεσογειακή Ελλάδα του 2020!
2. Αποτελέσματα έρευνας / αυθεντία /αλήθειες (καταλήγουμε …που ετοιμάζονται από τη ζωή.)
Με τα δύο πρώτα τεκμήρια η αρθρογράφος δίνει κύρος στο λόγο του, ενισχύει την αξιοπιστία της αλλά αποδεικνύει τον ερευνητικό χαρακτήρα της δημοσιογραφίας της. Με την αλήθεια κάνει πιο άμεσο και κατανοητό το περιεχόμενο των λόγων της.
3.
Τίτλος με σχόλιο
Ανέπαφη επαφή στις μέρες της οθόνης.
Τίτλος χωρίς σχόλιο
Η σημασία της ανθρώπινης επαφής.
4. συνδέεται = ενώνεται, καταστρατηγείται = καταλύεται/καταργείται, αναγκαστικά = υποχρεωτικά, επείγουσα = αναγκαία, θεραπευτικές = ιαματικές
5. συγκεκριμένη # αφηρημένη, προσβάσιμο # απροσπέλαστο, ασυνείδητα # συνειδητά /ενσυνείδητα, αδιανόητα # φυσιολογικά, φειδωλή # σπάταλη
Θέμα Γ
Γ. Στο λογοτεχνικό κείμενο του Χριστόφορου Τριάντη παρακολουθούμε την αντίδραση των θαμώνων ενός εστιατορίου που αγανακτούν με τη συμπεριφορά ενός πελάτη ο οποίος απαιτεί να μην έρχεται σε επαφή με τους γύρω του. Με τον παντογνώστη αφηγητή να γνωρίζει τις μύχιες σκέψεις των ηρώων του και την αφήγηση σε γ πρόσωπο μπορούμε να δούμε με πόση ευκολία κρίνουμε τη στάση των γύρω μας χωρίς να γνωρίζουμε τους λόγους που υπαγορεύουν αυτή τη στάση. Ο συγγραφέας χρησιμοποιώντας ευθύ λόγο στα λόγια του Τζούλιο Ροσάντι ώστε να προσδώσει δραματικότητα και αυθεντικότητα εξηγεί την εμμονή του πρωταγωνιστή να αποφεύγει την επαφή. Μέσα από τις εικόνες (..Οι επαφές σωμάτων, οι μυρωδιές, οι εκκρίσεις..) γίνεται απόλυτα κατανοητή η απέχθεια του Ροσάντι αλλά καταδεικνύεται και η ανάγκη να μην κρίνουμε απερίσκεπτα και πικρόχολα τον διπλανό μας.
Θέμα Δ
Δ. Προσοχή στο επικοινωνιακό πλαίσιο. Μη διστάσετε να αναφερθείτε αλλά με φειδώ στην επικαιρότητα της εποχής.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ανθρώπινη Eπαφή
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Πατέλη Βασιλείου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.