Επιστήμη-Κορονοϊός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α
Το κείμενο – με αφορμή την πανδημία – εστιάζει στα αίτια δυσπιστίας των Ελλήνων προς την Επιστήμη. Ως αίτια αναφέρονται η παραπληροφόρηση, η συνωμοσιολογία, η διασπορά ψευδών ειδήσεων που κυριαρχούν λόγω του χαμηλού επιπέδου επιστημονικής κατανόησης και άγνοιας για ζητήματα βιοασφάλειας. Η απαξίωση της επιστήμης παρασύρει το κοινό και το καθιστά ευάλωτο σε δημαγωγούς που παρουσιάζουν τις επιστημονικές αντιπαραθέσεις ως τεκμήριο άγνοιας των ειδικών. Παράλληλα, η πολυφωνία των σχολιαστών στα ΜΜΕ οξύνει τη σύγχυση, την παραπληροφόρηση και κατ’ επέκταση τη δυσπιστία του κοινού απέναντι στην Επιστήμη. (93 λέξεις)
ΘΕΜΑ Β
Β.1. Σ- Λ- Σ- Λ- Σ
Β.2.
Οι συγγραφείς στην συγκεκριμένη παράγραφο αποσκοπούν να μας πείσουν για τη θέση που διατυπώνουν στη θεματική πρόταση της παραγράφου ότι συνέπεια της χαμηλής επιστημονικής κατανόησης της επιστημονικής μεθόδου είναι ότι οι Έλληνες είναι δύσπιστοι και δεν αντιλαμβάνονται τα οφέλη της επιστήμης και της τεχνολογίας. Για να μας πείσει χρησιμοποιεί Επίκληση στη Λογική με τεκμήριο και επιχείρημα. Το τεκμήριο είναι πόρισμα έρευνας του Ευρωβαρομέτρου του 2010 που δείχνει ότι: « δύο στους τρεις Έλληνες, το δεύτερο ποσοστό στην Ευρώπη» πιστεύουν ότι η επιστημονική γνώση, παρέχει ισχύ που την καθιστά επικίνδυνη. Χρησιμοποιεί επίσης το επιχείρημα:
α. Οι Έλληνες απαξιώνουν και έχουν άγνοια για την Επιστήμη.
β . Λόγω της παραπάνω στάσης τους παρασύρονται από θεωρίες συνωμοσίας που διαχέονται στα δικτυακά μέσα.
Άρα: Οι Έλληνες αντιμετωπίζουν με δυσπιστία την επιστήμη και τα επιστημονικά και τεχνολογικά οφέλη.
Β.3.Η σύγχυση των Ελλήνων για την πανδημία επιδεινώνεται από τους επιστήμονες και τους πολιτικούς. Οι πρώτοι φέρουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης, γιατί δεν αντιλαμβάνονται πως τα μέτρα προστασίας και βιοασφάλειας που προτείνουν προϋποθέτουν ένα κοινό ενημερωμένο για παρόμοια ζητήματα με υψηλό βαθμό επιστημονικής κατανόησης. Οι πολιτικοί από την άλλη ευθύνονται, γιατί με τα αντιφατικά και ατελέσφορα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας ενισχύουν την κοινωνική σύγχυση και κόπωση. Επομένως, απαιτείται συνεργασία επιστημόνων, πολιτικών και διαφανής ενημέρωση για την υγειονομική επιτυχία. (78 λέξεις)
Β.4.
Το σκίτσο αναφέρεται στην προσπάθεια των γιατρών και γενικότερα των επιστημόνων να προστατέψουν την ανθρώπινη ζωή. Στο σκίτσο παρουσιάζεται ο Θάνατος ως μια σκοτεινή και απρόσωπη μορφή που κρατά ορθωμένο το δρεπάνι – σύμβολο του θερισμού της ανθρώπινης ζωής. Στο δρόμο του Χάροντα μπαίνει (απλώνει τα χέρια για να τον εμποδίσει) ένας γιατρός ( φορά χειρουργική μάσκα και γάντια) σε μια προσπάθεια να εμποδίσει τη θανατηφόρα προέλαση. Ο Χάρος αντιδρά εκνευρισμένος προστάζοντας το γιατρό να κάνει στην άκρη για να επιτελέσει το μακάβριο έργο του. Ο σκιτσογράφος στοχεύει στο να αναδείξει το έργο των γιατρών και των επιστημόνων γενικότερα στη δύσκολη, σύγχρονη συγκυρία της πανδημίας, τη μάχη που δίνουν για να προστατεύσουν την ανθρώπινη ζωή αναχαιτίζοντας τον ιό. Θέλει να μεταδώσει ένα μήνυμα εμπιστοσύνης και ταυτόχρονα αναγνώρισης της προσφοράς του έργου των επιστημόνων σε κρίσιμες παγκόσμια συνθήκες. Στοχεύει επίσης να μεταφέρει ένα μήνυμα ελπίδας και νίκης της ζωής επί της πανδημίας λόγω της επιστήμης και των ανθρώπων που την υπηρετούν. (159 λέξεις)
Τίτλος: «Η επιστήμη εμπόδιο … στο Χάρο» ή «Γιατροί της πανδημίας στην μάχη υπέρ της ζωής»
Τίτλος: «Η επιστήμη εμπόδιο … στο Χάρο» ή «Γιατροί της πανδημίας στην μάχη υπέρ της ζωής»
ΘΕΜΑ Γ
Το ποίημα «Για τη ζωή» του Ναζίμ Χικμέτ μιλά για την αξία της ζωής και τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι οφείλουν να τη βιώνουν. Η ζωή για το ποιητικό υποκείμενο δεν είναι αστείο . Η επανάληψη του στίχου: «δεν είναι παίξε γέλασε» στις δύο πρώτες στροφές και η επανάληψη του στίχου: «πρέπει να τήνε πάρει σοβαρά» σε όλες τις στροφές δείχνει με έμφαση πως οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε με τρόπο σοβαρό τη ζωή. Στην πρώτη στροφή με την παρομοίωση του σκίουρου: «όπως … κάνει ο σκίουρος… τίποτα» ο ποιητής τονίζει πως μοναδικό μέλημα του ανθρώπου – όπως των ζώων – πρέπει να είναι η ζωή. Στη δεύτερη στροφή με δύο εικόνες: η μια του μελλοθάνατου μπρος στο εκτελεστικό απόσπασμα και η άλλη του επιστήμονα στο εργαστήριό του αποδεικνύει γιατί πρέπει να πάρουμε τη ζωή τόσο σοβαρά: γιατί πρέπει να είμαστε έτοιμοι να την προσφέρουμε μέσα από αυτοθυσία ( ο άνθρωπος στο εκτελεστικό απόσπασμα προσφέρει τη ζωή του για το κοινό καλό) ή να την αφιερώσουμε στην επιστήμη (ο επιστήμονας στο εργαστήριο) για το καλό του Ανθρώπου. Ο ποιητής επιλέγει σε όλο το ποίημα να χρησιμοποιήσει β ενικό πρόσωπο, απευθυνόμενος παραινετικά στο δέκτη και δημιουργώντας ένα κλίμα οικειότητας και καθιστώντας το θέμα καθολικό. Στην τρίτη στροφή υμνεί τη ζωή μέσω της εργασίας: «που θα φυτεύεις … ελιές … στα εβδομήντα σου» μέσω μιας υπέροχης εικόνας ενός υπερήλικου ανθρώπου να μοχθεί στη γη και θέλοντας να υμνήσει την εργασία ως νίκη του φόβου του θανάτου, γιατί τελικά αυτό που μετράει είναι η ζωή.
Στις σύγχρονες συνθήκες πανδημίας με τις εκατόμβες νεκρών σε ολόκληρο τον πλανήτη το μήνυμα του ποιητή είναι πιο ισχυρό από ποτέ: η ζωή, το μεγαλύτερο αγαθό τελεί υπό απειλή. Για αυτό το λόγο οι επιστήμονες στα εργαστήριά τους ή στα νοσοκομεία αφιερώνουν τη ζωή τους στην προστασία της Ανθρώπινης ζωής.
ΘΕΜΑ Δ
Πρόλογος: Αγαπητοί συμπολίτες, συμμαθητές και δάσκαλοί μου,
Βρίσκομαι σήμερα εδώ σας συγκλονισμένος/η από τον αριθμό των θυμάτων του ιού παγκόσμια, από εικόνες φρίκης σε πολλές χώρες που αδυνατούν να αντιμετωπίσουν την υγειονομική κρίση και να περιθάλψουν με αξιοπρέπεια όσους νοσούν. Ένας ιός, κάτι τόσο μικρό και αόρατο στο ανθρώπινο μάτι επιτίθεται αμείλικτα και απειλεί την ανθρώπινη ζωή. Η πίστη στην δύναμη της επιστήμης και η ελπίδα που αυτή υπόσχεται είναι ο λόγος για τον οποίο βρίσκομαι εδώ να σας μιλήσω ως εκπρόσωπος του σχολείου μου για να προσθέσω μια νεανική φωνή και οπτική στην πολύ σημαντική εκδήλωση του Δήμου μας με θέμα: «Επιστήμη – Εμβολιασμός : ελπίδα για την αντιμετώπιση της πανδημίας».
Κύριο μέρος
Γιατί εμπιστευόμαστε την επιστήμη και την προσφορά της:
Α. ΕΠΙΣΤΗΜΗ – ΥΓΕΙΑ – ΖΩΗ
- Αύξηση του προσδόκιμου ζωής και βελτίωση της ποιότητας ζωής του σύγχρονου ανθρώπου, εμβόλια που αντιμετωπίζουν αρρώστιες – μάστιγες που έπληξαν τον πλανήτη (π.χ. ευλογιά), εξελιγμένα φάρμακα που αντιμετωπίζουν ασθένειες που μέχρι τώρα ήταν θανατηφόρες (π.χ. AIDS), νέες μέθοδοι θεραπείας για σοβαρές ασθένειες (π.χ. βλαστοκύτταρα, γονιδιακή θεραπεία), εξελιγμένες μέθοδοι προληπτικής ιατρικής, αντιμετώπιση του πόνου μέσω αναλγητικών φαρμάκων προηγμένης τεχνολογίας, βελτίωση συνθηκών υγιεινής, περιορισμός πανδημιών.
- Εξερεύνηση του ανθρώπινου γονιδιώματος, πρόληψη και αντιμετώπιση κληρονομικών ασθενειών, κατανόηση των νόμων που διέπουν την ανθρώπινη ζωή, κατανόηση του κόσμου, των φυσικών δυνάμεων και των νόμων του σύμπαντος, εξερεύνηση του διαστήματος.
Β. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
- Μείωση του ανθρώπινου μόχθου.
- Μείωση του χρόνου που απαιτείται για την εκτέλεση μιας εργασίας.
- Μείωση των αποστάσεων, προηγμένα συγκοινωνιακά μέσα που μετατρέπουν την υφήλιο σε «πλανητικό χωριό».
- Διευκόλυνση επικοινωνιών με άτομα, οργανισμούς ή επιχειρήσεις που βρίσκονται σε όλο τον κόσμο.
- Διευκόλυνση της διεθνούς συνεργασίας και αλληλοκατανόησης.
Γ. ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
- Καλλιέργεια ορθολογισμού, κριτικής ικανότητας, διανοητικής δύναμης αντίστασης σε ψευδή επιχειρήματα και θεωρίες συνωμοσίας.
Επίλογος:
«Πολλά γεννούν το δέος, το μέγα δέος ο άνθρωπος γεννά», γράφει ο Σοφοκλής στην Αντιγόνη του. Δέος είναι αυτό που πρέπει να νιώθουμε για τη δύναμη της επιστήμης, δύναμη να διαφυλάττει τη ζωή, να την κάνει καλύτερη και πιο άξια τνα τη ζούμε. Δέος για την ελπίδα που γεννά η επιστήμη, όταν όλα δείχνουν πως τελειώνουν. Δέος, σεβασμός και τιμή για όλους εκείνους τους ανθρώπους που υπηρετώντας την Επιστήμη γίνονται πρόμαχοι στον αγώνα υπεράσπισης της ανθρώπινης ζωής.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Επιστήμη-Κορονοϊός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Οι απαντήσεις στο κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκαν σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχονται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Γιώτας Μπάγκα, η οποία τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.