Ανθρωπισμός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Η απάντηση πρέπει να βασιστεί στα εξής σημεία:
- Η καλλιέργεια του πνεύματος
- Η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας και της ομαδικότητας
- Η παροχή ποιοτικής παιδείας
- Ο αλληλοσεβασμός και η αποδοχή της διαφορετικότητας, η συλλογικότητα
- Απόρριψη των κακώς κειμένων του σύγχρονου τρόπου ζωής – ατομικισμός, συμφεροντολογισμός, υλισμός, υπερκαταναλωτισμός
ΘΕΜΑ Β.
Β1
α. Σ «Η καλοκαγαθία…ανθρωπισμού»
β. Λ «Η αποδοχή…πολυπολιτισμικές κοινωνίες»
γ. Λ «Η έννοια … προσωπικές τους επιθυμίες»
δ. Σ «Λιώνουν τα μάτια μας…τηλεόραση, δεχόμαστε πλύση εγκεφάλου»
ε. Λ ισχύει μόνο για το Κείμενο 1
Β2α) Στο συγκεκριμένο απόσπασμα το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί είναι το β΄ πληθυντικό πρόσωπο «θέλουμε, να μη στεκόμαστε, μπορούμε να αντισταθούμε». Με τη χρήση του συγκεκριμένου προσώπου η συντάκτρια επιδιώκει να προσδώσει στο κείμενο της συλλογικότητα, καθώς το θέμα της κρίσης των ανθρωπιστικών αξιών δεν αφορά μόνο τους αναγνώστες, αλλά και την ίδια και όλους τους πολίτες. Επίσης, ταυτόχρονα το ύφος του κειμένου γίνεται πιο άμεσο και οικείο και το κείμενο αποκτά ζωντάνια και παραστατικότητα.
β) Η πρώτη και η δεύτερη παράγραφος του Κειμένου 1 συνδέονται νοηματικά μέσω της σύγκρισης-αντίθεσης. Συγκεκριμένα, στην πρώτη παράγραφο η συντάκτρια επισημαίνει πως στην αρχαιότητα, είχε αναπτυχθεί το ανθρωπιστικό ιδεώδες που βασίζονταν σε αξίες που αποτελούν θεμέλια του ανθρωπισμού «Ακόμα, η προσέγγιση…του ανθρωπισμού». Στη συνέχεια, στη δεύτερη παράγραφο η αρθρογράφος αναφέρεται αντιθετικά στη σύγχρονη εποχή, στην οποία παρατηρείται έλλειψη αλτρουιστικών αξιών και κυριαρχία του ατομικισμού, του υλισμού και του υπερκαταναλωτισμού «Στη σημερινή εποχή…ηθικών αξιών». Μέσω της αντίθεσης αυτής τονίζεται η αλλαγή και η αρνητική μετάπτωση της νοοτροπίας και της ιδεολογίας του σήμερα, συγκριτικά με την αρχαιότητα.
Β3. Ο στόχος του συντάκτη στην τελευταία παράγραφο του κειμένου είναι να συγκινήσει και να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη. Προκειμένου να πετύχει τον στόχο αυτόν χρησιμοποιεί μεταφορές «Παγιδευμένοι στη ζυγαριά των αξιών, του εκβιασμού και του δικαίου» «μπλεγμένοι σε αδιέξοδα» «ωμές προκλήσεις» με τις οποίες θέλει να τονίσει την δεινή θέση του ανθρώπου που έχει γίνει έρμαιο των συνθηκών και των συμφερόντων των δυνατών. Επιπρόσθετα, η χρήση του β΄ ρηματικού προσώπου «δεν διαλέξαμε αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε, Τι είμαστε;» προσδίδει συλλογικότητα στο κείμενο, καθώς ο συγγραφέας εντάσσει και τον εαυτό του στο σύνολο των ανθρώπων που είναι παγιδευμένοι και έχει απομακρυνθεί από τις αξίες του ανθρωπισμού, ενώ παράλληλα το ύφος γίνεται οικείο, άμεσο, ζωντανό και παραστατικό. Τέλος, ο συντάκτης χρησιμοποιεί δύο ερωταπαντήσεις «Τι είμαστε; ….Τίποτα δεν φταίνε.» με τις οποίες θέλει να αναδείξει πως όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι και ίσοι και δεν ευθύνονται για τις δυστυχίες τους.
ΘΕΜΑ Γ.
Γ1. Το ποιητικό υποκείμενο έχει υιοθετήσει μια στάση ζωής που βασίζεται στην απλότητα και την αγάπη. Αναλυτικότερα, είναι φανερό ότι το ποιητικό υποκείμενο έχει βρει την ευτυχία στα απλά πράγματα, σε πράγματα που πολλοί θεωρούν ασήμαντα και δεδομένα. Δεν έχει ανάγκη από πολυτέλεια, υπερβολή, λάμψη, γεγονός που είναι καταφανές μέσα από τη συνεχή χρήση της πρότασης «μου φτάνει» και τις αλλεπάλληλες δευτερεύουσες αναφορικές προτάσεις που στοιχειοθετούν όλο το ποίημα, μέσα από τις οποίες φανερώνει τις ευτυχισμένες, πολύτιμες στιγμές της ζωής του. Επίσης, η χρήση του α΄ ρηματικού προσώπου δίνει έναν προσωπικό τόνο στο ποίημα, χαρίζει ένα εξομολογητικό, οικείο ύφος που βοηθά τον αναγνώστη να αντιληφθεί τις αξίες, τις πεποιθήσεις που πρεσβεύει ο ποιητής. Τέλος, οι προσωποποιήσεις σε όλο το ποίημα «χρόνια φυλάνε Χριστούγεννα, μουσικές που με συναρπάζουν, ευωδιές που με γοητεύουν» πολύ εύστοχα αποδίδουν τις στιγμές ευτυχίας του, που μπορεί να αφορμώνται από κάτι απλούστατο, όπως μια μουσική, μυρωδιά ή τους κοντινούς του ανθρώπους.
Ο μαθητής μπορεί να δώσει τη δική του τοποθέτηση σχετικά με τον τρόπο ζωής του ποιητή, αν συμφωνεί ή θεωρεί ότι η ευτυχία κρύβεται κάπου αλλού, καταθέτοντας τεκμηριωμένα τη δική του άποψη.
ΘΕΜΑ Δ.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο – απαραίτητος ο τίτλος
Ύφος λόγου: Σοβαρό , αντικειμενικό.
Γλώσσα: αναφορική λειτουργία
Ενδεικτικά για το α΄ ζητούμενο ο/η μαθητής/τρια μπορεί να αναφέρει:
-υλιστικό πρότυπο ζωής και υιοθέτηση ατομικισμού στη σύγχρονη εποχή
– έλλειψη στέρεου παιδευτικού υπόβαθρου
-στερεότυπα, προκαταλήψεις, ρατσιστικές συμπεριφορές
– η λανθασμένη χρήση τεχνολογίας
-η αποξένωση και αλλοτρίωση του σύγχρονου ατόμου
Ενδεικτικά για το β΄ ζητούμενο ο/η μαθητής/τρια μπορεί να αναφέρει:
- Παροχή ανθρωπιστικής παιδείας που βασίζεται στην καλλιέργεια αλτρουιστικών αξιών (ενσυναίσθηση, ανιδιοτέλεια, αποδοχή, αλληλοσεβασμός)
- Η καλλιέργεια κριτικής ικανότητας και σκέψης, ώστε το άτομο να απαλλαγεί από στερεοτυπικές αντιλήψεις
- Η οξύνοια του πνεύματος και η πολύπλευρη μόρφωση των νέων, προκειμένου οι νέοι να λειτουργούν ως ολοκληρωμένες και ανεπηρέαστες προσωπικότητες
- Η ανάδειξη και η καλλιέργεια της αξίας της ομαδικότητας, της συλλογικότητας, η πρόταξη του «εμείς» και όχι η ατομικιστική αντίληψη των πραγμάτων
- Η ανάδειξη κοινωνικών και όχι μόνο προβλημάτων, ώστε οι νέοι να προβληματίζονται για κοινωνικά θέματα
Επίσης σε συνδυασμό με τα παραπάνω, ο/η μαθητής/τρια μπορεί να κάνει λόγο για:
- Βιωματική μάθηση
- Δράσεις και ενέργειες στο σχολικό πλαίσιο (εθελοντισμός, εκδηλώσεις, παρουσιάσεις)
- διάλογος
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Ανθρωπισμός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Ειρήνης Αθανασίου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.