
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Με αφορμή μια σειρά ερευνών που διεξήχθησαν σε κοινοτικό και εθνικό επίπεδο προέκυψαν ασφαλή συμπεράσματα επί της εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου. Όπως προκύπτει από αυτές, η ρίζα του προβλήματος πρέπει να παταχθεί στο σχολείο μιας και η ενημέρωση του μαθητή- καθηγητή είναι η μόνη τελεσφόρα προοπτική κατά το 90% των πολιτών. Οι παρεμβάσεις αυτές δεν θα είχαν ανταπόκριση αν δεν παρατηρούνταν παραλλήλως μια ποιοτική μεταβολή στη συλλογική θέαση του νέου τύπου πολίτη ο οποίος αφορμώμενος από την ευρύτερη κρίση (και όχι μόνο) φαντάζει πιο πρόσφορος από ποτέ στις ποιοτικές αλλαγές που θα κληθούμε να κάνουμε ως κοινωνία.
Θέμα Β
Β1α.
Α. Σωστό (Σ), «ΕΡΕΥΝΑ: ΕΠΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΘΥΜΩΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ»
Β. Λάθος (Λ), Πορίσματα Ερευνών- Στατιστικά Στοιχεία: «Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι ο αριθμός των καπνιστών έχει μειωθεί κατά 27,1% στο διάστημα περίπου μίας δεκαετίας»
Γ. Λάθος (Λ), «Σύμφωνα με τον κ. Μπεχράκη, συνολικά οι αντικαπνιστικές ενέργειες έχουν, και οφείλουν να έχουν, ως στόχο πρωτίστως τους μαθητές»
Δ. Λάθος (Λ), «αυτή η μεταβολή συνοδεύεται και από ποιοτικά χαρακτηριστικά που αναφέρονται στη σημερινή κοινωνία, στοιχεία αλλαγών που, κατά τον κ. Μπεχράκη, οι επιστήμονες δεν αποδίδουν, αποκλειστικά έστω, στην κρίση»
Ε. Σωστό (Σ), «το ότι εξακολουθούμε να είμαστε στην κορυφή της Ευρώπης έχει πάψει να είναι αληθές εδώ και πολύ καιρό»
Β1β.
Πρόκειται για ένα πολυτροπικό κείμενο εικόνας και στατιστικών στοιχείων με σαφές μήνυμα. Μέσω αυτού αισθητοποείται η προσπάθεια του συντάκτη να αντιληφθούμε και να κατανοήσουμε τη μάστιγα του καπνίσματος που πλήττει την ελληνική κοινωνία. Το 21% των Ελλήνων μέχρι 24 ετών δηλώνουν καπνιστές πράγμα που προοικονομεί την εκτόξευση του αντίστοιχου ποσοστού στο 55% μέχρι τα 55 έτη. Συνειδητοποιούμε το μέγεθος του προβλήματος αν κοιτάξουμε τις αντίστοιχες καταναλώσεις τσιγάρων που φτάνουν μέχρι και τα 20 ημερησίως στο 50% των καπνιστών. Η αφύπνιση της ζοφερής αυτής πραγματικότητας μπορεί να έχει ως απαρχή την ανάληψη ευθυνών σε ατομικό και θεσμικό επίπεδο. Αυτό απορρέει από την αποστροφή που πρέπει να επιδείξουμε στην αποδεδειγμένη ροπή μας στο να παρακούσουμε τους ισχύοντες αντικαπνιστικούς νόμους. Συμπερασματικά, καλούμαστε να κινητοποιηθούμε και να αναλάβουμε δράση με υπομόχλιο το ελπιδοφόρο 74% των Ελλήνων που δηλώνουν θυμωμένοι που δεν εφαρμόζεται ο αντικαπνιστικός νόμος και ένα συναφές ποσοστό που ζητά αυστηρότερη εποπτεία από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Β2.α.
Εισαγωγικά (Ευθύς Λόγος): «για πρώτη φορά, το “θηρίο” του καπνίσματος που παλεύουμε πολλά χρόνια, το νικάμε (πλέον), ότι το “θηρίο” άρχισε να τιθασεύεται σε μια χώρα που επί δεκαετίες βρισκόταν στην κορυφή μιας αρνητικά φορτισμένης κατάταξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης» – Προσδίδει στο λόγο ζωντάνια, αμεσότητα, παραστατικότητα, οικειότητα, διασπά τη μονοτονία του λόγου, αίσθηση προφορικότητας.
Εισαγωγικά (Μεταφορά): «το “θηρίο” του καπνίσματος» – αισθητική απόλαυση, πολυσημία στο λόγο, απελευθερώνεται η φαντασία, διαισθητική και συνειρμική σύνδεση των νοημάτων, δίνονται ιδιαίτερες σημασιολογικές αποχρώσεις.
Εισαγωγικά (Επωνυμία): «Πρακτορείο 104,9 FM» – λειτουργεί επεξηγηματικά, προσθετικά, χρησιμοποιείται ως διασάφηση.
Β2.β.
1η– 2η ημι-περίοδος: απλή υπόταξη (κύρια με δευτερεύουσα)
2η– 3η ημι-περίοδος: διαδοχική υπόταξη (δευτερεύουσες διαφορετικού είδους)
Ο λόγος γίνεται πολύπλοκος, δείχνουμε τις λογικές σχέσεις ενός σύνθετου νοήματος.
Β3.α.
«που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2017 από την εταιρεία ερευνών ΚΑΠΑ Research»: Δευτερεύουσα αναφορική ονοματική πρόταση. Είναι παραθετική- προσθετική γιατί περικλείεται σε κόμματα και δεν αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα της προηγούμενης πρότασης, αλλά έναν επιπρόσθετο μη αναγκαίο για το νόημα προσδιορισμό. Λειτουργεί προσθετικά, ως διασάφηση- επεξήγηση στο νόημα του κειμένου σε οργανική σχέση με αυτό.
Β3.β.
Προκύπτουν- Εκπορεύονται
Πρόσφατης- Τελευταίας
Διαφορετικά- Ανόμοια/ Αποκλίνοντα
Παρέμβαση- Ανάμειξη
Καταδεικνύουν- Δείχνουν
Προκύπτουν- Ανακύπτουν
Πρόσφατης- Αφανής
Διαφορετικά- Φορολογία
Παρέμβαση- Επιβατικός
Καταδεικνύουν- Αναδεικνύουν
Θέμα Γ
Ο τραγουδοποιός τιτλοφορεί ένα τραγούδι αναπόλησης της νιότης του ως «Κακές Συνήθειες». Αισθητοποιεί μέσα από παραστατικές εικόνες («να κλέψω το γλυκό μέσα απ’ το βάζο») τις ματαιώσεις , τις απαγορευμένες τέρψεις, τις επαναστατικές εξάρσεις της νιότης και τις ήττες μια περασμένης εποχής. Οι συναπτές μεταφορές («ό,τι μας δένει στα παλιά») και η συγκινησιακή χρήση της γλώσσας (« Από παιδί…») δείχνει την ατέρμονη προσπάθειά του για συμφιλίωση με το παρελθόν. Η πρωτοπρόσωπη γραφή του («βάζω, γουστάρω») δείχνει την απεγνωσμένη του αντίδραση στα αδιέξοδα της ζωής και το τσιγάρο λειτουργεί λυτρωτικά ως προς τη λήθη τους. Ο ρόλος του είναι καθόλα καταπραϋντικός, του προσφέρει μια διάθεση φυγής, μια παροδική αισιοδοξία και μια φευγαλέα ελπίδα για όλα αυτά που έπονται στο διάβα του.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό Πλαίσιο: Εισήγηση
Α’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
- Ανάδειξη του προτάγματος της υγειονομικής υγείας ως κοινωνικό αγαθό
- Στροφή στις «πράσινες πόλεις», στη μείωση ρύπων, απορριμμάτων, δημόσιας υγείας, πρόταξη ενός κοινού οράματος
- Ανάδειξη αισθητικής αγωγής και ευαισθητοποίησης των πολιτών
- Σεβασμός των ευπαθών κοινωνικών ομάδων (Τρίτη ηλικία, παιδιά)
- Ορθά παραδείγματα για τη νέα γενιά
- Αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης της οικονομίας
- Πολιτισμική ανάταση/ Υψηλός συμβολισμός
- Ποιοτικά τουριστική αναβάθμιση
- Λαϊκή απαίτηση μεγάλης μερίδας των πολιτών (κείμενο αναφοράς)
- Ενδοσκόπηση των πολιτών λόγω κρίσης (κείμενο αναφοράς)
Β’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
- Ενημέρωση από το σχολείο για την επικινδυνότητα του καπνίσματος (κείμενο αναφοράς)
- Παροχή συμβουλευτικής από ειδικούς/ εντεταλμένους Υπουργείου Υγείας
- Στροφή στη γνήσια ψυχαγωγία, στην επαφή με του χώρους αθλητισμού- πολιτισμού
- Ορθά παραδείγματα από τους εκπαιδευτικούς (κείμενο αναφοράς) – πολιτικούς ταγούς
- Ελεγκτικοί μηχανισμοί για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου/ αυστηροποίηση ποινών
- Μέριμνα της τοπικής αυτοδιοίκησης με ημερίδες/ ενημερώσεις
Επίλογος
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Δημήτριου Ζανδέ, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.