Ανθρώπινες Σχέσεις – Συγχώρεση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α1. Αναπάντεχες καταστάσεις που ανατρέπουν τη ζωή μπορούν να αντιμετωπιστούν με τη συγχώρεση. Η ικανότητα να συγχωρούμε αποτελεί μια προσωπική υπόθεση, η οποία καθορίζεται από την αυτοεκτίμηση αλλά και τον τρόπο που επιλέγουμε να ισορροπήσουμε απέναντι σε σοβαρές αδικίες. Όσο και αν είναι δύσκολο, όποιος συγχωρεί καταφέρνει να μην έχει αρνητικά συναισθήματα για πρόσωπα ή πράξεις. Ακόμα και αν δεν συγχωρέσει, είναι σημαντικό, τόσο για την αξιοπρέπεια του όσο και για τη μελλοντική του πορεία στη ζωή, να εξοικειωθεί με ό,τι συνέβη.
Θέμα Β
B1.ΛΑΘΟΣ / 2.ΣΩΣΤΟ / 3.ΛΑΘΟΣ / 4.ΣΩΣΤΟ / 5.ΣΩΣΤΟ
Β2. α) Στόχος του συγγραφέα στη συγκεκριμένη παράγραφο είναι αφενός να κάνει αντιληπτές τις επιπτώσεις μιας σοβαρής πράξης στον ψυχισμό του θύματος, αφετέρου να εξηγήσει γιατί ορισμένοι αισθάνονται προσβεβλημένα ενώ άλλοι ούτε καν αγγίζονται από τις ίδιες ακριβώς πράξεις. Για τον λόγο αυτό επιλέγει πρώτα να αναπτύξει την παράγραφο με την μέθοδο αιτίου – αποτελέσματος, αναδεικνύοντας έτσι τις αιτιακές σχέσεις ανάμεσα σε μια σοβαρή πράξη και στα συναισθήματα που αυτή προκαλεί. (Οι συνέπειες μιας… πράξεις). Παράλληλα, αναπτύσσει και με την μέθοδο της αιτιολόγησης, αξιοποιώντας επιχειρήματα με τα οποία αιτιολογεί την άποψή του (Αυτό οφείλεται… ισορροπία).
β) Στην τελευταία παράγραφο του ΚΕΙΜΕΝΟΥ 1 ο συγγραφέας επικαλείται μια αυθεντία. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί αυτούσια τα λόγια του Francis Bacon. Έτσι, ο λόγος του αποκτά κύρος και αξιοπιστία, ενισχύεται η επιχειρηματολογία του για την αξία της συγχώρεσης, ενώ αναδεικνύεται η ευρυμάθεια και η επιστημονική του κατάρτιση. Ως αποτέλεσμα, γίνεται σαφώς πειστικός.
B3.
- Περιεχόμενο: Το απόσπασμα είναι από τη συνέντευξη της ηθοποιού Δανάης Επιθυμιάδη, πρωταγωνίστριας στο έργο “Πυρκαγιές” που παίχτηκαν στο Βασιλικό Θέατρο Θεσσαλονίκης.
- Δομή: Έχει τη μορφή ερωτήσεων – απαντήσεων
- Γλώσσα: Απλή, καθημερινή, με τη χρήση σχολίων
- Ύφος: Οικείο, με τη χρήση Ά κ ΄Β ρηματικού προσώπου
- Σκοπός: Να ενημερώσει το κοινό για την αξία της συγχώρεσης, όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από τις σχέσεις των ηρώων.
Θέμα Γ
Θέμα του ποιήματος αποτελεί η συγχώρεση. Μέσα σε λίγες λέξεις το ποιητικό υποκείμενο επιλέγει να εξομολογηθεί τον τρόπο με τον οποίο τα βράδια βρίσκει την εσωτερική του γαλήνη και κοιμάται: συγχωρεί. Στην προσπάθειά του αυτή αξιοποιεί το Ά ρηματικό πρόσωπο (έχω, κοιμάμαι) με το οποίο προσδίδει βιωματικό τόνο στα λεγόμενά του. Στο ύφος όσων δηλώνονται από το ποιητικό υποκείμενο, μέσα στα πλαίσια της ποιητικής χρήσης της γλώσσας (έχω βρει), αποκαλύπτεται μια ελαφριά ειρωνεία (ωραίο τρόπο) και μια διάθεση να διασκεδάσει τις αρνητικές εμπειρίες που στερούν τον ύπνο του. Έτσι, για να ξεφύγει από αυτές, για να ηρεμήσει και να μπορέσει να κοιμηθεί, συγχωρεί αδιακρίτως όλους (έναν-έναν) όσοι τον πλήγωσαν, σωματικά ή ψυχικά.
Κατά την προσωπική μου άποψη, η συγχώρεση όντως αποτελεί μια δύναμη λυτρωτική. Όσες αρνητικές εμπειρίες και αν έχουμε από ορισμένα πρόσωπα στη ζωή μας, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την συγχώρεση. Σε διαφορετική περίπτωση, ζούμε διαρκώς με συναισθήματα μίσους για όσους μας αδίκησαν, μη μπορώντας να βρούμε μέσα μας γαλήνη και ηρεμία.
Θέμα Δ
– Αποδεικτικό Δοκίμιο: Σοβαρό ύφος, κυριολεκτική γλώσσα, γ΄ πρόσωπο (κυρίαρχα)
– ΤΙΤΛΟΣ: Η αξία της συγχώρεσης
– ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Αναφορά στην ανάγκη συγχώρεσης στη ζωή διαχρονικά και στην τήρηση προϋποθέσεων ώστε να είναι επωφελής. (Περίπου 50 λέξεις)
– Κ. ΜΕΡΟΣ: Δύο παράγραφοι με επιχειρήματα για την αξία της συγχώρεσης και άλλες δύο για τις προϋποθέσεις. (Περίπου 70-80 λέξεις η καθεμιά)
Η αξία της συγχώρεσης:
– Συμφιλιώνει/αποκαθιστά ισορροπίες
– Δημιουργεί προϋποθέσεις για κοινωνική πρόοδο
– Αποκαθιστά την ισορροπία στον ψυχισμό του ατόμου
– Βοηθά να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία
Προϋποθέσεις:
– Ειλικρίνεια / σιγουριά / αξιοπρέπεια
– Αυτογνωσία
– Αισθήματα καλοσύνης / αγάπης / αυτοθυσίας
– Απουσία εγωισμού
– ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Αναφορά στην ανάγκη για εξοικείωση με την έννοια της συγχώρεσης.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ανθρώπινες Σχέσεις – Συγχώρεση
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Πατέλη Βασιλείου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.