Κριτήριο Αξιολόγησης Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1η Δραστηριότητα
Α1. Στο απόσπασμα αυτό παρουσιάζεται η συμβολή της «γρήγορης μόδας» στη ρύπανση του περιβάλλοντος. Οι βιομηχανίες παραγωγής ρούχων ρυπαίνουν το νερό και τον αέρα με τα απόβλητά τους, ενώ για λόγους κερδοφορίας δεν παίρνουν κανένα μέτρο προστασίας. Από την άλλη πλευρά, οι συνθετικές ίνες, από τις οποίες κατασκευάζονται τα ρούχα χαμηλού κόστους, μετά το πλύσιμο καταλήγουν στη θάλασσα, γίνονται τροφή των ψαριών και μετέπειτα των ανθρώπων, προκαλώντας ανυπολόγιστες βλάβες.
2η Δραστηριότητα
Α2. Η συνοχή ανάμεσα στις δύο παραγράφους επιτυγχάνεται με τη χρήση της φράσης «Οι πολυεθνικές αυτού του κλάδου». Στην πρώτη παράγραφο αναφέρονται ονομαστικά τα πολυκαταστήματα που πουλούν ρούχα «γρήγορης μόδας» ενώ στη δεύτερη παράγραφο συμπεριλαμβάνονται στην φράση αυτή, που έχει παρόμοια σημασία.
Α3. Η αρθρογράφος επικαλείται τη λογική για να πείσει τους αναγνώστες. Συγκεκριμένα χρησιμοποιεί τεκμήρια: α) παράδειγμα (4η παράγραφος « Για παράδειγμα, οι βιομηχανίες της πόλης Κανπούρ…. τοξικά απόνερα»), β) αριθμητικά δεδομένα (2η παράγραφος: « Ο μέσος Βρετανός…δεκαετία του 1980»).
Α4. Βιομηχανίες = μηχανισμός / μηχανολόγος
Απορρίπτονται= ρίψη / ρίψασπις
Περιβάλλον= βολικός / διάβολος
3η Δραστηριότητα
Τίτλος
Πρόλογος: Αφόρμηση από το κείμενο Α, προβληματισμός για το αν ο σύγχρονος τρόπος ζωής, εκτός από τις ανέσεις που παρέχει, αλλοιώνει το περιβάλλον.
Κυρίως θέμα: Πως ο σύγχρονος τρόπος ζωής καταστρέφει το περιβάλλον:
Σκουπίδια – χωματερές, μόνιμη πηγή μόλυνσης.
Οικιακή χρήση απορρυπαντικών που καταλήγουν στο νερό.
Υπέρμετρη χρήση αυτοκινήτου αντί των ΜΜΜ.
Χημικά / λιπάσματα στο έδαφος, επικίνδυνα για τον άνθρωπο αλλά και για την παραγωγικότητα του εδάφους.
Αποψίλωση δασών, οικοπεδοποίηση.
Επίλογος: Προτροπή: να σκεφτεί ο σύγχρονος άνθρωπος ότι καταστρέφει το σπίτι του. Παραίνεση: να αρχίσει να δρα οικολογικά.
Λογοτεχνικό Κείμενο
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1η Δραστηριότητα
Β1. Το θέμα του τραγουδιού είναι η οικολογική καταστροφή για τη οποία ευθύνεται ο άνθρωπος. Ο καταναλωτικός τρόπος ζωής συμβάλλει στην αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο αφού η αλόγιστη χρήση προϊόντων προκαλεί βλάβες στο οικοσύστημα όλου του πλανήτη και όχι μόνο σε μια περιοχή. Πετυχαίνει το στόχο του γιατί χρησιμοποιεί παραδείγματα που κάνουν το τραγούδι να αποκτήσει ζωντάνια και παραστατικότητα.
2η Δραστηριότητα
Β2.α) Ο στιχουργός χρησιμοποιεί β΄ ενικό πρόσωπο γιατί έτσι προσδίδεται ζωντάνια και παραστατικότητα στο τραγούδι. Δημιουργείται οικειότητα γιατί δίνεται η εντύπωση του διαλόγου ανάμεσα σε πομπό και δέκτη.
Β2.β) Επανάληψη του στίχου « και τα φτερά μιας πεταλούδας απ’ την Κίνα θα φέρουν τότε καταιγίδες στην Αθήνα». Με την επανάληψη τονίζεται η σημασία του στίχου. Επιβεβαιώνεται ότι η έλλειψη φροντίδας για το περιβάλλον, στη μια άκρη του πλανήτη προκαλεί φυσικές καταστροφές στην άλλη πλευρά του.
3η Δραστηριότητα
Β3. Το τραγούδι αυτό αναφέρεται στην καταστροφή του περιβάλλοντος λόγω της ανθρώπινης ανευθυνότητας. Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει με όλες τις ανέσεις, ωστόσο αυτές οδηγούν στη ρύπανση του πλανήτη. Το τραγούδι μου προκαλεί σκέψεις σχετικά με την ανευθυνότητα του ανθρώπου, ο οποίος παραμελεί τη φύση ξεχνώντας ότι αυτή είναι το σπίτι του. Λησμονεί ότι αν αυτή καταστραφεί, καταστρέφεται και η ζωή όλων των ανθρώπων. Προβληματισμός δημιουργείται επίσης από τη συνειδητοποίηση ότι η αμέλεια για το περιβάλλον σε μια γωνιά του πλανήτη έχει ανυπολόγιστες συνέπειες σε μια άλλη περιοχή, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Αυτό σημαίνει ότι όλοι ευθυνόμαστε το ίδιο και έχουμε την υποχρέωση να παραδώσουμε έναν καθαρό και βιώσιμο πλανήτη στις επόμενες γενιές.
Για να δείτε το Κριτήριο αξιολόγησης πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Περιβάλλον ΕΠΑΛ
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Άννα Παντελάκη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.