Υπευθυνότητα: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου Εκδόσεις Χατζηθωμά
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κείμενο Ι
Υποχρέωση και Δικαίωμα
Η έννοια της υποχρέωσης υπερέχει εκείνης του δικαιώματος, που εξαρτάται από αυτήν και είναι σχετική με αυτήν. Ένα δικαίωμα είναι ενεργό αφ’ εαυτού, μόνο λόγω της υποχρέωσης με την οποία συνδέεται· η ουσιαστική πραγμάτωση ενός δικαιώματος προέρχεται όχι από εκείνον που το έχει, αλλά από τους άλλους ανθρώπους που αναγνωρίζουν ότι είναι υποχρεωμένοι σε κάτι απέναντί του. Η υποχρέωση ισχύει από τη στιγμή που αναγνωρίζεται. Μία υποχρέωση ακόμα κι αν δεν αναγνωρίζεται από κανέναν, δε χάνει τίποτε από την πληρότητα της ύπαρξής της. Ένα δικαίωμα που δεν αναγνωρίζεται από κανέναν, δεν είναι και τίποτα σπουδαίο.
Αυτό δε σημαίνει ότι λέμε πως οι άνθρωποι έχουν από τη μία δικαιώματα και από την άλλη υποχρεώσεις. Οι λέξεις αυτές εκφράζουν απλώς διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η σχέση τους είναι η σχέση του αντικειμένου με το υποκείμενο. Ένας άνθρωπος, θεωρούμενος αυτός καθαυτός, έχει μόνο καθήκοντα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται ορισμένα καθήκοντα απέναντι στον εαυτό του. Οι άλλοι, θεωρούμενοι από τη δική του οπτική γωνία, έχουν μόνο δικαιώματα. Έχει, με τη σειρά του, δικαιώματα θεωρούμενος από την οπτική γωνία των άλλων, οι οποίοι αναγνωρίζουν ότι έχουν υποχρεώσεις απέναντί του. Ένας άνθρωπος που θα ήταν μόνος στον κόσμο δε θα είχε κανένα δικαίωμα, αλλά θα είχε υποχρεώσεις.
Όντας αντικειμενική, η έννοια του δικαιώματος είναι αδιαχώριστη από τις έννοιες της ύπαρξης και της πραγματικότητας. Εμφανίζεται όταν η υποχρέωση κατεβαίνει στον τομέα των πράξεων· κατά συνέπεια εγκλείει πάντα σε κάποιο βαθμό τη συνεκτίμηση των de facto καταστάσεων και των ιδιαίτερων καταστάσεων. Τα δικαιώματα εμφανίζονται πάντοτε συνδεδεμένα με ορισμένες προϋποθέσεις. Μόνο η υποχρέωση μπορεί να είναι άνευ όρων. Βρίσκεται σε έναν τομέα, ο οποίος είναι υπεράνω όλων των προϋποθέσεων, διότι είναι υπεράνω αυτού του κόσμου.
(…) Η υποχρέωση δεσμεύει μόνο τα ανθρώπινα όντα. Δεν υπάρχουν υποχρεώσεις για τις συλλογικότητες θεωρούμενες ως σύνολα. Αλλά υπάρχουν για όλα τα ανθρώπινα όντα, τα οποία απαρτίζουν, υπηρετούν, διευθύνουν ή εκπροσωπούν μία συλλογικότητα, στο κομμάτι της ζωής τους που σχετίζεται με αυτήν, καθώς και σε εκείνο που είναι ανεξάρτητο από αυτήν. Ίδιες υποχρεώσεις δεσμεύουν όλα τα ανθρώπινα όντα, παρ’ όλο που αντιστοιχούν σε διαφορετικές πράξεις ανάλογα με τις καταστάσεις. Κανένα ανθρώπινο ον, όποιο κι αν είναι, σε καμία περίσταση, δεν μπορεί να τις αποφύγει χωρίς να διαπράξει έγκλημα· εξαιρείται η περίπτωση κατά την οποία, επειδή δύο πραγματικές υποχρεώσεις είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους, ένας άνθρωπος είναι αναγκασμένος να εγκαταλείψει τη μία από τις δύο.
Το αντικείμενο της υποχρέωσης, στον τομέα των ανθρώπινων πραγμάτων, είναι πάντα ο άνθρωπος ως ανθρώπινο ον. Υπάρχει υποχρέωση απέναντι σε κάθε ανθρώπινο πλάσμα, εκ του γεγονότος και μόνο ότι είναι άνθρωπος, χωρίς να απαιτείται να συντρέχει καμία άλλη προϋπόθεση, ακόμη κι αν εκείνος δεν αναγνωρίζει καμία. Αυτή η υποχρέωση δε στηρίζεται σε καμία de facto κατάσταση, ούτε στις νομολογίες, ούτε στα έθιμα, ούτε στην κοινωνική δομή, ούτε στους συσχετισμούς δυνάμεων, ούτε στην κληρονομιά του παρελθόντος, ούτε στον υποτιθέμενο προσανατολισμό της ιστορίας. Διότι καμία de facto κατάσταση δεν μπορεί να δημιουργεί κάποια υποχρέωση. Αυτή η υποχρέωση δε στηρίζεται σε καμία σύμβαση. Διότι όλες οι συμβάσεις είναι τροποποιήσιμες ανάλογα με τη βούληση των συμβαλλομένων, ενώ σε αυτήν καμία αλλαγή στη βούληση των ανθρώπων δεν μπορεί να τροποποιήσει το παραμικρό.
Αυτή η υποχρέωση είναι αιώνια. Ανταποκρίνεται στην αιώνια μοίρα του ανθρώπου. Μόνο ο άνθρωπος έχει αιώνια μοίρα. Οι ανθρώπινες συλλογικότητες δεν έχουν. Γι’ αυτό δεν υπάρχουν απέναντί τους άμεσες υποχρεώσεις που να είναι αιώνιες. Το μόνο αιώνιο είναι το καθήκον προς τον άνθρωπο ως ανθρώπινο ον. Αυτή η υποχρέωση είναι απόλυτη. Αν θεμελιώνεται πάνω σε κάτι, αυτό το κάτι δεν ανήκει στον κόσμο μας. Στον κόσμο μας, δε θεμελιώνεται πάνω σε τίποτε. Είναι η μοναδική σχετική με τα ανθρώπινα πράγματα υποχρέωση, η οποία δεν υπόκειται σε καμία προϋπόθεση.
Simone Weil, «Ανάγκη για ρίζες – μια διακήρυξη καθηκόντων απέναντι στον άνθρωπο
και στην κοινωνία», εκδ. Κέδρος, 2014 (διασκευασμένο)
Κείμενο ΙI
Κείμενο ΙII
Έμμεση αδράνεια
Ευλογημένο νά ‘ναι το Εμπόδιο
και τρισευλογημένο,
Δέντρο ισκιερής δικαιολογίας
ότι δεν φταίμ’ εμείς,
να βρίσκει δροσερήν αθώωση
ο λιποτάκτης Χειρισμός,
να κολατσίζει με το πάσο της
το μεροκαματιάρικο άλλοθί της
η Αλλοτρίωσή μας.
Κική Δημουλά, Ποιήματα, Εκδόσεις Ίκαρος
Παρατηρήσεις
ΘΕΜΑ Α
Να αποδώσετε συνοπτικά τις διαφορές των εννοιών «υποχρέωση» και «δικαίωμα» με βάση τις τρεις πρώτες παραγράφους του Κειμένου 1 (70 – 90 λέξεις).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β
Β1. Να γράψετε δίπλα από κάθε γράμμα τη λέξη Σωστό ή Λάθος, ανάλογα με το αν νομίζετε ότι η πρόταση αποδίδει ορθά το νόημα του Κειμένου 1. Στη συνέχεια να τεκμηριώσετε την απάντησή σας, παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία από το κείμενο.
1. Το δικαίωμα εξαρτάται απόλυτα από την υποχρέωση με την οποία συνδέεται.
2. Οι άνθρωποι αναγνωρίζουν στους εαυτούς τις υποχρεώσεις, ενώ για τους υπόλοιπους ανθρώπους αντιλαμβάνονται ότι έχουν δικαιώματα αλλά όχι καθήκοντα.
3. Η υποχρέωση όπως και το δικαίωμα είναι πάντοτε συνδεδεμένα με διάφορες προϋποθέσεις.
4. Οι υποχρεώσεις αφορούν συλλογικά τις ομάδες και μόνο κάποιο άτομο μεμονωμένα μπορεί να τις αποφύγει.
5. Αυτό που δεν μπορεί να μεταβληθεί είναι η υποχρέωση του ανθρώπου απέναντι στους άλλους ανθρώπους.
Μονάδες 15
Β2. Η συγγραφέας του Κειμένου 1 εμφανίζεται πολύ βέβαιη για τις απόψεις της. Με ποιες εγκλίσεις, με ποια σχήματα λόγου, με ποιες επιλογές στο λεξιλόγιο δείχνει τη βεβαιότητα της; Να αναφέρετε από ένα παράδειγμα από την πέμπτη παράγραφο για κάθε μια
από τις παραπάνω γλωσσικές επιλογές της συγγραφέως. Συμμερίζεστε τη βεβαιότητα της; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
Μονάδες 15
Β3. Να σχολιάσετε το περιεχόμενο της εικόνας (Κείμενο 2) και να συγκρίνετε το θέμα της εικόνας με το κεντρικό θέμα του Κειμένου 1. Οι απόψεις ταυτίζονται ή διαφέρουν; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας χρησιμοποιώντας και αποσπάσματα του πρώτου κειμένου. (70 – 90 λέξεις)
Μονάδες 10
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΟΣ Β ΓΙΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ
1. Από ποια στοιχεία του Κειμένου 1 επιβεβαιώνεται ότι μπορείτε να το κατατάξετε στο είδος του αποδεικτικού δοκιμίου; Για την απάντησή σας να λάβετε υπόψη το θέμα, την πρόθεση του συγγραφέα και την κυρίαρχη στο κείμενο λειτουργία της γλώσσας.
Μονάδες 10
2. «ούτε στις νομολογίες, ούτε στα έθιμα, ούτε στην κοινωνική δομή, ούτε στους συσχετισμούς δυνάμεων, ούτε στην κληρονομιά του παρελθόντος, ούτε στον υποτιθέμενο προσανατολισμό της ιστορίας». Η συγγραφέας του Κειμένου 1 χρησιμοποιεί ασύνδετο σχήμα. Τι επιτυγχάνει με τη χρήση του ως προς το ύφος του κειμένου;
Μονάδες 10
3. Να εντοπίσετε και να εξηγήσετε τους τρόπους με τους οποίους επιτυγχάνεται η συνοχή ανάμεσα στις περιόδους της πέμπτης παραγράφου του Κειμένου 1.
Μονάδες 10
4. «Αλλά υπάρχουν για όλα τα ανθρώπινα όντα, τα οποία απαρτίζουν, υπηρετούν, διευθύνουν ή εκπροσωπούν μία συλλογικότητα, στο κομμάτι της ζωής τους που σχετίζεται με αυτήν, καθώς και σε εκείνο που είναι ανεξάρτητο από αυτήν. Ίδιες υποχρεώσεις δεσμεύουν όλα τα ανθρώπινα όντα, παρ’ όλο που αντιστοιχούν σε διαφορετικές πράξεις ανάλογα με τις καταστάσεις. Κανένα ανθρώπινο ον, όποιο κι αν είναι, σε καμία περίσταση, δεν μπορεί να τις αποφύγει χωρίς να διαπράξει έγκλημα· εξαιρείται η περίπτωση κατά την οποία, επειδή δύο πραγματικές υποχρεώσεις είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους, ένας άνθρωπος είναι αναγκασμένος να εγκαταλείψει τη μία από τις δύο». Να ξαναγράψετε το απόσπασμα του Κειμένου 1 αντικαθιστώντας τους τύπους της αναφορικής αντωνυμίας με άλλη αναφορική αντωνυμία ή επίρρημα, όπου αυτό είναι δυνατό, κάνοντας όλες τις αναγκαίες αλλαγές. Να γράψετε ποια διαφορά παρατηρείτε στο ύφος του κειμένου.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο θεωρείτε πως είναι το θέμα του ποιήματος (Κείμενο 3); Ποια είναι η δική σας άποψη σε σχέση με αυτό; (150 – 200 λέξεις)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
«Το αντικείμενο της υποχρέωσης, στον τομέα των ανθρώπινων πραγμάτων, είναι πάντα ο άνθρωπος ως ανθρώπινο ον. Υπάρχει υποχρέωση απέναντι σε κάθε ανθρώπινο πλάσμα, εκ του γεγονότος και μόνο ότι είναι άνθρωπος, χωρίς να απαιτείται να συντρέχει καμία άλλη προϋπόθεση, ακόμη κι αν εκείνος δεν αναγνωρίζει καμία». Η συγγραφέας του Κειμένου 1 υποστηρίζει ότι η υποχρέωση συνδέεται με την ανθρώπινη κατάσταση. Σε ένα άρθρο που θα ετοιμάσετε για τη σχολική εφημερίδα να αναφερθείτε στα στοιχεία που θεωρείτε ότι υπερισχύουν στην προσωπικότητα ενός κοινωνικά υπεύθυνου ατόμου, καθώς και στους παράγοντες που μπορούν να καλλιεργήσουν την κοινωνική υπευθυνότητα. (350 – 400 λέξεις)
Μονάδες 30
Για να δείτε τις απαντήσεις στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Υπευθυνότητα Απαντήσεις Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης (Εκδόσεις Χατζηθωμά)
Το κριτήριο που μόλις διαβάσατε συνέταξαν οι Κωνσταντίνος Μάντης και Μαρία Καζακίδου. Προέρχεται από το υπό έκδοση νέο βιβλίο των Εκδόσεων Χατζηθωμά για τη Γ Λυκείου σύμφωνα με τον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος, ο οποίος περιλαμβάνει την ενιαία εξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σύμφωνα με τις αποφάσεις της κ. Κεραμέως.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.