Κριτήριο Αξιολόγησης Δημοκρατία ΕΠΑΛ
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης Δημοκρατία ΕΠΑΛ Γ Λυκείου
Μα τι ακριβώς είναι «τα κίτρινα γιλέκα»;
[Απόσπασμα άρθρου από το Protagon.gr για τις κινητοποιήσεις στη Γαλλία διαδηλωτών με κίτρινα γιλέκα που αντιδρούν στις αυξήσεις στα καύσιμα και σε άλλα οικονομικά μέτρα https://www.protagon.gr/epikairotita/analysi-ma-ti-akrivws-einai-afta-ta-kitrina-gileka-44341737849]
Ο Γεωγράφος Κριστόφ Γκιλουί ήταν ο πρώτος που έκανε λόγο για τη «Γαλλία της Περιφέρειας» και τις λαϊκές τάξεις που ζουν στο περιθώριο της παγκοσμιοποίησης. «Δεν με άκουγαν για πολύ καιρό», αναφέρει σήμερα στον απόηχο του «πύρινου Σαββάτου» της 1ης Δεκεμβρίου 2018, που συγκλόνισε το Παρίσι και ολόκληρη τη Γαλλία, ο Γάλλος ακαδημαϊκός και οξυδερκής αναλυτής του ολοένα και βαθύτερου χάσματος που υφίσταται μεταξύ των λαϊκών στρωμάτων και των ελίτ.
«Στη Δύση βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία εσωτερικής απόσχισης», υποστήριξε, μιλώντας στην ιταλική εφημερίδα Repubblica, ενώ αναφερόμενος ειδικά στη Γαλλία υπογράμμισε: «Επί χρόνια εξηγώ πως υπάρχει ένας άρρωστος ελέφαντας στο μέσο ενός καταστήματος υαλικών. Πολλοί απαντούσαν πως επρόκειτο απλά για ένα σπασμένο φλιτζάνι. Να, όμως που ο ελέφαντας υπάρχει, είναι η μεσαία τάξη, είναι οι αγρότες και οι γεωργοί, οικογένειες ημιαστικών περιοχών, μικρέμποροι και μικροεπιχειρηματίες που δεν καταφέρνουν να βγάλουν τον μήνα. Μετά το Brexit, την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, την αλλαγή κυβέρνησης στην Ιταλία, όλοι βλέπουν το πρόβλημα αλλά έχουμε φτάσει ήδη σε ένα σημείο εξέγερσης».
Η πορεία που οδήγησε τελικά στην απόλυτη αποξένωση των ελίτ από τις λαϊκές μάζες άρχισε το 1987, όταν η τότε πρωθυπουργός της Αγγλίας, Μάργκαρετ Θάτσερ δήλωσε πως «δεν υπάρχει κοινωνία». Σύμφωνα με τον Γκιλουί το μήνυμά της ασπάστηκαν όχι μόνο οι συντηρητικές δυνάμεις αλλά το σύνολο των κυρίαρχων τάξεων του δυτικού κόσμου. Η έννοια του κοινού καλού σχεδόν ξεχάστηκε υπέρ της ιδιωτικοποίησης του κράτους. Το ότι η Γαλλία σήμερα είναι πιο πλούσια από όσο ήταν πριν από μια δεκαετία για την πλειονότητα των Γάλλων δεν έχει καμιά σημασία, καθώς η όποια βελτίωση αφορά μόνον τα μέλη της ανώτερης μεσαίας τάξης, «τους νικητές της παγκοσμιοποίησης που έχουν οχυρωθεί στο Παρίσι και τις άλλες μεγάλες μητροπόλεις. Το ισχύον οικονομικό μοντέλο δεν μπορεί να ενσωματώσει την πλειονότητα των εργαζομένων».
Τα Κίτρινα Γιλέκα αποδεικνύουν, ωστόσο, με τον πλέον ηχηρό τρόπο «πως οι χαμένοι δεν είναι πλέον αόρατοι. Δεν είναι τυχαίο που το κίνημα επέλεξε ως σύμβολό του το κίτρινο γιλέκο που φορούν οι οδηγοί για να είναι διακριτοί στον δρόμο. Είναι ένας στοιχειώδης τρόπος για να πολεμήσουν κατά της κοινωνικής αφάνειας. Τα Κίτρινα Γιλέκα κέρδισαν την πολιτισμική μάχη τους, όπως θα έλεγε ο Γκράμσι. Επιτέλους μιλάμε για αυτούς τους ανθρώπους», εξήγησε ο Γκιλουί, επισημαίνοντας πως οι πρωτοφανείς κινητοποιήσεις των Κίτρινων Γιλέκων «αποτελούν μόνον την αρχή».
Οξυδερκής: ευφυής, πολύ έξυπνος
Απόσχιση: διαχωρισμός, διχοτόμηση, απομάκρυνση
Ελίτ: οι ανώτερες οικονομικά και μορφωτικά τάξεις
Ιδιωτικοποίηση του κράτους: η εκχώρηση κρατικών υπηρεσιών σε ιδιωτικές εταιρίες, π.χ. συγκοινωνίες, υπηρεσίες υγείας, οργανισμοί κοινής ωφέλειας που ήταν κρατικοί και από τη δεκαετία του ’80 και μετά άρχισαν να περνούν στα χέρια ιδιωτικών επιχειρήσεων
Παρατηρήσεις
- Να σημειώσετε στην κόλλα σας ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι σωστές και ποιες όχι. (15 μονάδες)
Α. Στη Γαλλία οι φτωχότεροι άνθρωποι ζουν στην περιφέρεια.
Β. Τον συγγραφέα απασχολούν οι ελέφαντες που αρρωσταίνουν και γίνονται επικίνδυνοι.
Γ. Κατά τον Γκιλουί το κοινό καλό ξεχάστηκε όταν αποφασίστηκε η εκχώρηση δημοσίων υπηρεσιών στους ιδιώτες.
Δ. Η Γαλλία έγινε πιο πλούσια αλλά μόνο για μία μειοψηφία.
Ε. Οι διαδηλωτές φορούν κίτρινα γιλέκα για να τους βλέπουν οι οδηγοί όταν κινούνται στον δρόμο.
- Να επισημάνετε έναν τρόπο ανάπτυξης στην δεύτερη παράγραφο (5 μονάδες) δικαιολογώντας την απάντησή σας (10 μονάδες)
- «Το ότι η Γαλλία σήμερα είναι πιο πλούσια από όσο ήταν πριν από μια δεκαετία για την πλειονότητα των Γάλλων δεν έχει καμιά σημασία, καθώς η όποια βελτίωση αφορά μόνον τα μέλη της ανώτερης μεσαίας τάξης» επισημαίνεται στο κείμενο. Ο Μουζέλης στο κείμενο με τίτλο: «Η έννοια της Παγκοσμιοποίησης» του σχολικού βιβλίου υποστηρίζει ότι παράγεται πολύ περισσότερος πλούτος αλλά τον απολαμβάνουν λίγοι άνθρωποι στον πλανήτη. Είναι γεγονός ότι οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες έχουν αρνητικές συνέπειες για τη ζωή των ανθρώπων. Να γράψετε ένα άρθρο (200-250 λέξεων) για να δημοσιευτεί σε ένα τοπικό ιστολόγιο, που φιλοξενεί απόψεις νέων ανθρώπων για επίκαιρα θέματα, στο οποίο να παρουσιάζετε τις επιπτώσεις της ανισότητας στην κατανομή του πλούτου. (20 μονάδες)
Λογοτεχνικό Κείμενο
Κάθαρσις (απόσπασμα)
[Στο διήγημα «Κάθαρσις» ο Καρυωτάκης εκφράζει την αγανάκτησή του για την κατάσταση στη δημόσια υπηρεσία όπου τον έχουν μεταθέσει για να τον τιμωρήσουν για τη δράση του (δυσμενής μετάθεση). Περιγράφει συνθήκες διαφθοράς και δουλικής εξάρτησης από τους προϊσταμένους. Για να επιβιώσει θα έπρεπε να υποταχθεί, να «σκύψει». ]
Έπρεπε να σκύψω, να σκύψω, να σκύψω. Τόσο που η μύτη μου να ενωθεί με τη φτέρνα μου. Έτσι βολικά κουλουριασμένος, να κυλώ και να φθάσω.
Κανάγιες!
Το ψωμί της εξορίας με τρέφει. Κουρούνες χτυπούν τα τζάμια της κάμαράς μου. Και σε βασανισμένα στήθη χωρικών βλέπω να δυναμώνει η πνοή που θα σας σαρώσει.
Σήμερα επήρα τα κλειδιά κι ανέβηκα στο ενετικό φρούριο. Επέρασα τρεις πόρτες, τρία πανύψηλα κιτρινωπά τείχη, με ριγμένες επάλξεις. Όταν βρέθηκα μέσα στον εσωτερικό, τρίτο κύκλο, έχασα τα ίχνη σας. Κοιτάζοντας από τις πολεμίστρες, χαμηλά, τη θάλασσα, την πεδιάδα, τα βουνά, ένιωθα τον εαυτό μου ασφαλή. Εμπήκα σ’ ερειπωμένους στρατώνες, σε κρύπτες όπου είχαν φυτρώσει συκιές και ροδιές. Εφώναζα στην ερημιά. Επερπάτησα ολόκληρες ώρες σπάζοντας μεγάλα, ξερά χόρτα. Αγκάθια κι αέρας δυνατός κολλούσαν στα ρούχα μου. Με ήβρε η νύχτα…
Παρατηρήσεις
4 α. Σε ποιους απευθύνεται ο ήρωας του διηγήματος και χρησιμοποιεί δεύτερο πρόσωπο; Να απαντήσετε με μία λέξη ή μία σύντομη φράση. (7 μονάδες)
β. Διαλέξτε τη σωστή απάντηση: ο ήρωας της ιστορίας αποφασίζει να επισκεφτεί το ενετικό φρούριο γιατί:
- Είχε τα κλειδιά 2. Ήθελε να ξεσκάσει 3. Ήθελε να μείνει μόνος 4. Φοβόταν τις κουρούνες (8 μονάδες)
5 α. Ποιο είναι το είδος του αφηγητή του διηγήματος; (3 μονάδες) και πώς φαίνεται αυτό; (5 μονάδες)
β. Με ποιες λέξεις ή φράσεις εκφράζει ο συγγραφέας πιο έντονα τα συναισθήματα του αφηγητή (4 μονάδες) και ποια είναι τα κυρίαρχα συναισθήματα; (3 μονάδες)
6. Να επιλέξετε μία από τις παρακάτω δραστηριότητες γράφοντας ένα κείμενο 120-150 λέξεων. (μονάδες 20)
α. «Σε βασανισμένα στήθη χωρικών βλέπω να δυναμώνει η πνοή που θα σας σαρώσει»: Ο συγγραφέας φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι ορισμένα προβλήματα αντιμετωπίζονται με τη μαζική συλλογική κινητοποίηση των ανθρώπων. Πώς συνδέεται αυτή η φράση με το σύγχρονο κίνημα «Κίτρινα Γιλέκα» και με κάθε εξέγερση καταπιεσμένων λαών και κοινωνικών ομάδων;
β. Ο ήρωας της ιστορίας βιώνει ένα περιβάλλον στον χώρο εργασίας του όπου κυριαρχούν η διαφθορά, η καταπίεση, ο αυταρχισμός και αντί να εξεγερθεί, έχοντας ήδη τιμωρηθεί με δυσμενή μετάθεση, σκύβει το κεφάλι. Συμφωνείτε με τη στάση αυτή; Εσείς πώς θα αντιδρούσατε σε μία ανάλογη κατάσταση;
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο εκλεκτός συνάδελφος Δρ. Τάσος Χατζηαναστασίου, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.