
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Α1. Ο αρθρογράφος του κειμένου επισημαίνει ότι το Metaverse θα επιφέρει αλλαγές στον τρόπο εργασίας. Σύμφωνα με τη γνώμη ειδικών, το εικονικό περιβάλλον όχι μόνο θα αλλάξει τον παραδοσιακό τρόπο εργασίας, αλλά θα δημιουργήσει και νέες θέσεις. Ωστόσο, θα επιφέρει μεγάλο ανταγωνισμό, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις θα επιφέρει και απώλεια ανθρώπινου δυναμικού. Τέλος, ίσως δημιουργήσει προβλήματα, καθώς κρίνεται επισφαλής η ιδιωτικότητα των εργαζομένων.
ΘΕΜΑ Β.
Β1.
α. Λάθος
β. Σωστό
γ. Λάθος
δ. Λάθος
ε. Σωστό
Β2. α.
Τίτλος με κυριολεκτική χρήση της γλώσσας: «Metaverse: τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς.»
Τίτλος με μεταφορική λειτουργία της γλώσσας: Metaverse: μια γεύση για τους γονείς…
β. Ο συγγραφέας του Κειμένου 1 στην τέταρτη παράγραφο χρησιμοποιεί το α΄ πληθυντικό πρόσωπο (Όταν το metaverse μπει στις ζωές μας, αναμένεται να αλλάξει εκ θεμελίων τον τρόπο που εργαζόμαστε, θα μας κάνουν να αισθανόμαστε σαν να βρισκόμαστε πράγματι εκεί. Και φορώντας ειδικά γάντια, θα μπορούμε να αγγίζουμε και να μεταχειριζόμαστε εικονικές εκδοχές πραγμάτων, όπως μηχανήματα ή υφάσματα.) Με τη χρήση α΄ πληθυντικού προσώπου ο αρθρογράφος δηλώνει την ένταξη του στο σύνολο. Το θέμα που θίγεται (το metaverse στη ζωή των ανθρώπων) αποκτά καθολικότητα καθώς και ο ίδιος ο συγγραφέας είναι θα είναι μέτοχος του μέλλοντος που περιγράφει. Η επικοινωνία με τον αναγνώστη καθίσταται πιο άμεση και ζωντανή.
Μετατροπή σε γ΄ πρόσωπο: Όταν το metaverse μπει στις ζωές των ανθρώπων, αναμένεται να αλλάξει εκ θεμελίων τον τρόπο που εργάζονται, σύμφωνα με τη Wall Street Journal. Ειδικότερα, κάθε φορά που θα πρέπει να συναντηθεί κάποιος με συναδέλφους ή πελάτες, θα συνδέεται σε εικονικούς χώρους, οι οποίοι θα είναι τόσο ρεαλιστικοί που θα τον κάνουν να αισθάνεται σαν να βρίσκεται πράγματι εκεί. Θα βλέπει ο ένας τον άλλον σε μορφή avatar, τα οποία – εάν το θέλει – θα είναι σχεδόν ίδια με εκείνον. Και φορώντας ειδικά γάντια, θα μπορεί να αγγίζει και να μεταχειρίζεται εικονικές εκδοχές πραγμάτων, όπως μηχανήματα ή υφάσματα.
Με τη χρήση γ΄ ρηματικού προσώπου το ύφος του κειμένου γίνεται ουδέτερο και απρόσωπο. Με το γ΄ πρόσωπο ο λόγος αποκτά αντικειμενικότητα.
Β3.α. Ο συγγραφέας του Κειμένου 2 προσπαθεί να πείσει τον αναγνώστη για τους κινδύνους του Metaverse. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί την επίκληση στη λογική. Ειδικότερα, χρησιμοποιεί τεκμήρια: παραδείγματα: «τα βιντεοπαιχνίδια…παιδιά», αποτελέσματα ερευνών: «Σύμφωνα με ορισμένες έρευνες… ενήλικες». Χρησιμοποιεί το γ΄ ρηματικό πρόσωπο (θα φαίνεται, αναμένεται κ.ά.) και σε ορισμένα σημεία τον μακροπερίοδο λόγο (Σύμφωνα με… στο Metaverse) στοιχεία που καθιστούν το ύφος σοβαρό και επίσημο.
β. Η βεβαιότητα του αρθρογράφου εκφράζεται με:
- Με τη χρήση οριστικής έγκλισης (αναμένεται, θα παρακολουθούν κ.ά.)
- Με επιρρήματα που εκφράζουν βεβαιότητα (βέβαια, αναμφίβολα)
ΘΕΜΑ Γ.
Γ1. Στο απόσπασμα του έργου Νευρομάντης του Ουίλιαμ Γκίμπσον ο ήρωας βιώνει με ενθουσιασμό την εμπειρία της περιήγησης στον εικονικό κόσμο του Ηλεκτροσύμπαντος. Μέσω της λεπτομερούς περιγραφής της διαδικασίας πρόσβασής του στον κυβερνοχώρο (Φόρεσε τη μαύρη υφασμάτινη ταινία γύρω από το κεφάλι του, προσέχοντας να μη κουνήσει τα ευαίσθητα ηλεκτρόδια, Έκλεισε τα μάτια. Βρήκε με την αφή το κουμπί που έβαζε σε λειτουργία τη συσκευή) ο παντογνώστης αφηγητής αναπαριστά με λεπτομέρεια (Σύμβολα, εικόνες, πρόσωπα, ένας χείμαρρος από οπτικές πληροφορίες) τον τρόπο σύνδεσης στο εικονικό δίκτυο αλλά και τι μπορεί να παρακολουθήσει ο ήρωας. Με αυτόν τον τρόπο διεγείρει και τη φαντασία του αναγνώστη. Οι οπτικές εικόνες που παρατίθενται (ξεδιπλωνόταν μπροστά του, μια τρισδιάστατη σκακιέρα που εκτεινόταν στο άπειρο. Είδε την πορφυρή πυραμίδα της Eastern Seaboard Fission Authority πίσω από τους πράσινους κύβους της Mitsubishi Bank of America και πιο πάνω, πολύ πιο μακριά, είδε τις σπείρες των στρατιωτικών συστημάτων, επιβλητικές και απρόσιτες) μεταφέρουν με εύστοχο τρόπο την εμπειρία του ήρωα, ενώ παράλληλα προσδίδουν στο ύφος του κειμένου ζωντάνια και παραστατικότητα.
Συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό του ήρωα για την περιήγησή του σε έναν εικονικό κόσμο, καθώς του προσφέρει τη δυνατότητα να πλησιάσει σε μέρη που δεν θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες. Πράγματι, σήμερα η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας χρησιμοποιείται σε πολλούς τομείς της ζωής μας παρέχοντας πρόσβαση σε διάφορες τοποθεσίες που δεν θα μπορούσαμε να δούμε υπό άλλες συνθήκες καθώς και αλληλεπίδραση. Ωστόσο, δεν θεωρώ πως μπορεί να αντικαταστήσει την πραγματική κοινωνική μας ζωή.
ΘΕΜΑ Δ.
Άρθρο: τίτλος: «Εικονική πραγματικότητα. Προβληματισμοί»
Ζητούμενο πρώτο: οφέλη εικονικής πραγματικότητας σε διάφορους τομείς της ζωής μας.
Εκπαίδευση:
- Ο μαθητής συμμετέχει ενεργά στην απόκτηση- δόμηση της γνώσης. Μια σύγχρονη μορφή διδασκαλίας θέλει τον μαθητή να συμμετέχει ενεργά και όχι απλώς να αποκτά τη γνώση παρακολουθώντας παθητικά τον εκπαιδευτικό. Η ενεργός συμμετοχή του μπορεί να τον καταστήσει ικανότερο να αφομοιώνει ευκολότερα τη νέα γνώση (μοντέλο: «κάνω και μαθαίνω»). Κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να υλοποιηθεί με τη χρήση τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας.
- Η εικονική πραγματικότητα μπορεί να περιέχει ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για τους μαθητές που θα τους βοηθήσουν να «οικοδομήσουν» μόνοι τους τη γνώση μέσω των προσωπικών τους εμπειριών. Διδάσκεται μέσω της ενεργούς εξερεύνησης και η μάθηση αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Εργασία:
- Μέσω της τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας η ανάγκη για φυσική παρουσία των εργαζομένων ελαχιστοποιείται.
- Όλοι οι εργαζόμενοι θα έχουν πρόσβαση στις ίδιες πληροφορίες.
- Θα υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης με τους συναδέλφους σε εικονικό περιβάλλον μέσω avatar.
- Σε πολλές εργασίες καλλιεργείται η δημιουργικότητα και η φαντασία.
- Δημιουργία νέων κλάδων και νέων επαγγελμάτων.
Πολιτισμός:
- Παρέχεται σε πολλούς ανθρώπους (με οικονομικές, κινητικές ή άλλες δυσκολίες) που δεν έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν μουσεία η ευκαιρία να περιηγηθούν μέσω εικονικού περιβάλλοντος.
- Τα εκθέματα παρουσιάζονται με ασφάλεια χωρίς χρονικό ή χωρικό περιορισμό.
- Υπάρχει η δυνατότητα στους επισκέπτες να αλληλεπιδρούν.
- Οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν σκηνές που υπάρχουν μόνο στη φαντασία.
- Το κόστος μέσω εικονικής περιήγησης σε μουσεία είναι σαφώς χαμηλότερο.
- Συστήματα εικονικής πραγματικότητας παρέχουν τη δυνατότητα στους επισκέπτες να δουν σε προσομοίωση χώρους, αντικείμενα κλπ. που σήμερα δεν υπάρχουν ή είναι κατεστραμμένα.
Ζητούμενο δεύτερο: κίνδυνοι
Εκπαίδευση:
- Εθισμός στην τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας.
- Υπονόμευση του ρόλου του δασκάλου.
- Αναγκαιότητα απόκτησης νέων ψηφιακών δεξιοτήτων, αφού ο ρόλος του δασκάλου αλλάζει. Από απλός μεταδότης της γνώσης μετατρέπεται σε υποστηρικτή της προσπάθειας των μαθητών.
- Υψηλό το κόστος εξοπλισμού.
Εργασία:
- Αμφιβολίες ως προς την προστασία των πληροφοριών που διακινούνται αλλά και την ιδιωτικότητα των εργαζομένων.
- Υψηλό κόστος εξοπλισμού για τις επιχειρήσεις. Η χρήση της εικονικής πραγματικότητας αποτελεί μεγάλη επένδυση με υψηλά ρίσκα.
- Απώλεια θέσεων εργασίας.
Πολιτισμός:
- Δημιουργία χάσματος ανάμεσα σε αυτούς που γνωρίζουν και μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη νέα τεχνολογία και σε αυτούς που είναι ψηφιακά αναλφάβητοι. Οι δεύτεροι αποκλείονται αμέσως της διαδικασίας περιήγησης σε εικονικά μουσεία.
- Μονόπλευρη θέαση ενός θέματος (από τους κατασκευαστές του προγράμματος).
- Στα εικονικά μουσεία απουσιάζει η αλληλεπίδραση.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Δ. Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.