Ευτυχία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Ο συντάκτης του Κειμένου Α στις τελευταίες παραγράφους πραγματεύεται τους παράγοντες που οδηγούν τον άνθρωπο στην ευτυχία. Αρχικά ως αναγκαία προϋπόθεση για την ευδαιμονία είναι η γνώση και η αυτογνωσία. Παράλληλα τονίζεται ότι ο άνθρωπος οφείλει να έχει ενστερνιστεί ένα σύνολο αξιών θεμελιωμένων στην ελευθερία, στον σεβασμό του άλλου και στον αυτοσεβασμό, καθώς επικρατούν πολλές αντιφάσεις και σύγχυση. Τέλος ο συγγραφέας κρίνει ότι αποτελεί αδήριτη ανάγκη να διαθέτει ο άνθρωπος όραμα, πολυπρισματική κρίση, δημιουργικότητα και δυνατότητα ενδοσκόπησης.
( Λέξεις 77)
Θέμα Β
Β1. Ο συντάκτης του Κειμένου Α υποστηρίζει πως ο άνθρωπος πρέπει να συλλογίζεται απελευθερωμένος από προκαταλήψεις κι αυτοπεριοριστικές πεποιθήσεις, άρα ελεύθερα. Μόνο τότε συλλογίζεται ορθά. Βέβαια αναγκαία προϋπόθεση σύμφωνα με τον συγγραφέα για να σκεφτόμαστε σωστά και να διευρύνουμε τις εναλλακτικές μας είναι η γνώση και η αυτογνωσία. Με την πρώτη ο άνθρωπος παύει να είναι μονοδιάστατος, έχει περισσότερες επιλογές και συνεπώς μπορεί να τις αξιολογεί με φρόνηση και σωφροσύνη. Εκτός μάλιστα από τη γενική γνώση ο συγγραφέας θεωρεί απαραίτητο παράγοντα ευδαιμονίας και την αυτογνωσία, την κατανόηση του εαυτού και όλων των παραμέτρων που τον αποτελούν. Η γνώση λοιπόν και η αυτεπίγνωση αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες ελεύθερων επιλογών που οδηγούν στην ευτυχία.
Ο συγγραφέας για να πείσει τον αναγνώστη, αξιοποιεί την αυθεντία. Συγκεκριμένα κάνει αναφορά στον Ρήγα Φεραίο και στη ρήση του «συλλογάται καλά, όποιος συλλογάται ελεύθερα» για να δηλώσει ότι η ελευθερία των επιλογών οδηγεί στην απόκτηση της ευτυχίας. Επιτυχημένα λοιπόν τίθεται στο σημείο αυτό η επίκληση στην αυθεντία, η οποία ισχυροποιεί την άποψη του συντάκτη και τον καθιστά αξιόπιστο, αφού εμφανίζεται να κατέχει την αντίστοιχη βιβλιογραφία κι αναδεικνύεται η ευρυμάθειά του και η επιστημονική του κατάρτιση.
Β2. Ο συντάκτης του κειμένου Α στην πρώτη παράγραφο επιλέγει τη χρήση επαναλήψεων και α΄ πληθυντικού προσώπου. Αρχικά με τη χρήση επαναλήψεων, όπως «η ζωή μας είναι μία» – «να το παίξουμε μόνο μία φορά», «εμείς επιλέγουμε – εμείς φτιάχνουμε – εμείς είμαστε – εμείς θα το χειροκροτήσουμε» εξασφαλίζεται έμφαση εγείροντας συναισθήματα υπευθυνότητας, αφού μόνο μία φορά ζούμε κι εμείς είμαστε υπεύθυνοι για τα αποτελέσματα των πράξεών μας. Παράλληλα η χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου με ενδεικτικές φράσεις «εμείς επιλέγουμε – εμείς φτιάχνουμε» δημιουργεί κλίμα οικειότητας με τον δέκτη και προσδίδει αμεσότητα στον λόγο, αφού ο συντάκτης εντάσσει και τον εαυτό του στο θέμα. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε ότι το ύφος χρωματίζεται έμμεσα με διδακτικό τόνο.
Β3. Ο τίτλος του κειμένου είναι περιεκτικός κι αποδίδει εύστοχα το περιεχόμενό του. Ο συντάκτης με ευσύνοπτο τρόπο και με μια υποθετική πρόταση δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να εικάσει τι θα γινόταν αν υπήρχαν δύο ζωές. Άρα εξαρχής του κεντρίζει το ενδιαφέρον να διαβάσει το κείμενο. Δεδομένου όμως ότι η υποθετική πρόταση δηλώνει το μη πραγματικό ο αναγνώστης γνωρίζει εκ των προτέρων πως ο συγγραφέας θα αναιρέσει την υπόθεση αυτή και θα κατευθύνει τον συλλογισμό του σε άλλο θέμα.
Τίτλος: Ευτυχία: Συγκυριακή ή ατομική υπόθεση;
Β4. Στο κείμενο διακρίνεται η ποιητική λειτουργία της γλώσσας. Δύο χωρία που επιβεβαιώνουν τη λειτουργία αυτή είναι:
«οι επιλογές μας είναι που καθορίζουν το θέατρο της ζωής μας»
«ικανότητα να βλέπουμε τα πράγματα από το μπαλκόνι»
Η χρήση συνυποδηλωτικής έκφρασης προσδίδει στο κείμενο αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα και ποικιλία στον λόγο. Το κείμενο γίνεται περισσότερο λυρικό-ποιητικό και το ύφος γλαφυρό. Ακόμη, οι ιδέες τις οποίες πραγματεύεται ο συγγραφέας γίνονται περισσότερο κατανοητές. Ιδιαιτέρως σ’ ένα κείμενο, ‘όπως το δοθέν, που θίγει ένα πολύ αόριστο και πολυσχιδές θέμα, αυτό της ευτυχίας και της ολοκλήρωσης του ανθρώπου, η χρήση του μεταφορικού λόγου συμβάλλει στην ουσιαστικότερη προσέγγιση και πρόσληψη του κειμένου από τον αναγνώστη.
Θέμα Γ
Ο Τάκης Παπατσώνης στο ποίημά του αναφέρεται στις προϋποθέσεις κατάκτησης της ευτυχίας. Συγκεκριμένα στις τρεις πρώτες στροφές χρησιμοποιώντας δύο υποθετικές (αν μόνο…αν μόνο) και μία χρονικοϋποθετική πρόταση (όταν μια σου στιγμή…) και με έντονο το στοιχείο της επανάληψης (τούτο μόνο θ’ αρκούσε – ετούτο θα ΄ταν κιόλας η ευτυχία) το ποιητικό υποκείμενο προσπαθεί να ορίσει τι είναι ευτυχία. Στην τρίτη στροφή μάλιστα στον προβληματισμό του αυτό κάνει συμμέτοχο και τον αναγνώστη χρησιμοποιώντας κλητική προσφώνηση (άνθρωπε) και β΄ ενικό πρόσωπο (που ΄χεις ξεφύγει – αισθανθείς). Μέσα από συνεχείς μεταφορές και εικόνες όπου μπορεί ν’ αναζητηθεί η ευτυχία το ποιητικό υποκείμενο καταλήγει ότι η ευτυχία βρίσκεται παντού κι αρκεί να της επιτρέψουμε το πέρασμα (ας έρθει) για να τη βιώσουμε.
Δυστυχώς στη σημερινή εποχή ο άνθρωπος όσο ποτέ άλλοτε πρέπει ν’ αποφύγει πολλών ειδών «Σειρήνες» που τον αποπροσανατολίζουν από την κατάκτηση της ευδαιμονίας. Έτσι επιβάλλεται να βρει τρόπους ν’ απαλλαγεί από τον υλικό ευδαιμονισμό που τον κατατρύχει και να κατανοήσει πως η ευτυχία βρίσκεται στα απλά, καθημερινά πράγματα που μας πλαισιώνουν. Παράλληλα πρέπει ν’ απαλλαγεί από το αίσθημα της ματαιοδοξίας και της υπέρμετρης φιλοδοξίας που δεν του επιτρέπει να ζήσει ευχάριστα όμορφες στιγμές με τους αγαπημένους του. Τέλος στους χαλεπούς αυτούς καιρούς που ζούμε ο σύγχρονος άνθρωπος έχει ν’ αντιμετωπίσει έναν συνάνθρωπο ανταγωνιστή, που σαν θηρίο προσπαθεί να τον κατασπαράξει και να τον υποτιμήσει. Αυτοί λοιπόν οι τοξικοί, κακεντρεχείς και χειριστικοί άνθρωποι πρέπει να εξοβελίζονται δια παντός από τη ζωή μας.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο
Τίτλος: Αναζητώντας την ευτυχία…
Γλώσσα: αναφορική λειτουργία, χρήση κυρίως γ΄ προσώπου με εναλλαγή α΄ πληθυντικού.
Ύφος: σοβαρό, επίσημο
Πρόλογος: γενική αναφορά στην έννοια της ευτυχίας και τη συνεχή απομάκρυνσή της από αυτή.
Κυρίως θέμα:
Α. Προϋποθέσεις κατάκτησης ευτυχίας:
1) Υγεία : Δίνει τη δυνατότητα απόλαυσης κάθε αγαθού, επηρεάζει τον ψυχισμό και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανύψωση του ατόμου.
2) Πνευματική καλλιέργεια: Προσφέρει πλατιά-σφαιρική γνώση, βοηθά τον άνθρωπο να αξιοποιήσει τις διανοητικές του δυνατότητες. Εξευγενίζει τον εσωτερικό του κόσμο και τον οδηγεί στην ψυχική ωριμότητα και τελείωση.
3) Οικονομική ευχέρεια: Εξασφαλίζει στο άτομο ένα υψηλό βιοτικό επίπεδο με δυνατότητες επιλογών στη μόρφωση και την ψυχαγωγία.
4) Ορθή επιλογή επαγγέλματος: Δίνει τη δυνατότητα για προσωπική έκφραση, κοινωνική αναγνώριση και αυτοπραγμάτωση.
5) Αυτογνωσία: Ο άνθρωπος βελτιώνει τις ατέλειες του, κατευνάζει τον εγωισμό του, συνειδητοποιεί, τις κλίσεις του, αναλαμβάνει έργο που ανταποκρίνεται στις δυνατότητες του, αποφεύγοντας έτσι αποτυχίες και απογοητεύσεις.
6)Αυτοπεποίθηση: Ενισχύει τη θέληση για ανάληψη και πραγμάτωση υψηλών στόχων. Όποιος πιστεύει στον εαυτό του αντιμετωπίζει με σθένος τις δυσκολίες, αγωνίζεται με θάρρος, επιμονή και δεν επιτρέπει στους αστάθμητους παράγοντες της τύχης να γίνονται ρυθμιστές της ζωής του.
7) Σύναψη υγιών διαπροσωπικών σχέσεων: καλύπτονται οι επικοινωνιακές ανάγκες, αποφεύγεται η μοναξιά και ολοκληρώνεται το άτομο ως κοινωνικό ον.
Δημιουργείται αίσθηση ασφάλειας και πρόσφορο έδαφος για άνθηση των γραμμάτων και των τεχνών, για οικονομική ανάπτυξη και άνοδο γενικότερα του βιοτικού επιπέδου.
9) Η κατοχύρωση της Ελευθερίας-Δημοκρατίας: Προωθείται ο διάλογος, διασφαλίζονται η δικαιοσύνη και η αξιοκρατία, κατοχυρώνονται η εύρυθμη λειτουργία των κοινωνικών θεσμών, η ευσυνείδητη πειθαρχία στους νόμους που θεμελιώνουν τον αμοιβαίο σεβασμό και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ατομική και κοινωνική ευδοκίμηση.
10) Η θεμελίωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων : Εξασφαλίζει την ελευθερία του ατόμου να σκέφτεται, να εκφράζεται, να αποφασίζει, να ενεργεί χωρίς εξωτερικούς καταναγκασμούς και να απολαμβάνει όλα εκείνα τα αγαθά που ταιριάζουν στην ανθρώπινη υπόσταση και την εξυψώνουν οδηγώντας την στην ευδαιμονία.
Β. Μορφές αλλοτρίωσης :
1) Οι συνθήκες ζωής στα σύγχρονα αστικά κέντρα: Η κακοποίηση της αισθητικής, η καταστροφή της φύσης, ο συνωστισμός, η ανωνυμία, η μαζοποίηση διαβρώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις, επιτείνουν το άγχος και ευνοούν την εκδήλωση ψυχικών διαταραχών.
2) Το υλιστικό και καταναλωτικό πλαίσιο ζωής: Η θεοποίηση του κέρδους και το αέναο κυνήγι των υλικών αγαθών καλλιεργούν τον εξουθενωτικό ανταγωνισμό, περιορίζουν τις κοινωνικές αρετές για ομαλή συμβίωση και αποπροσανατολίζουν τις ανθρώπινες προσπάθειες για πνευματική ανάταση, πολιτιστική δημιουργία και ηθική ολοκλήρωση.
3) Η μαζοποίηση: Αναιρεί την ατομικότητα, τη μοναδικότητα, τα ιδιαίτερα στοιχεία της προσωπικότητας και οδηγεί στον εκφυλισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, σε απώλεια αυτοτέλειας, αυτοκυριαρχίας και στην πνευματική υποδούλωση.
4) Η σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την εργασία: Τα συστήματα αυτοματισμού και η επιλογή επαγγέλματος με βάση τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας περιορίζουν την φαντασία, αποξενώνουν το δημιουργό από το δημιούργημα και του στερούν τη χαρά της δημιουργίας.
5) Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση : Η απομάκρυνση από τη φύση, η εξαντλητική εκμετάλλευση της για εύκολο πλουτισμό με επακόλουθο την αλόγιστη οικολογική καταστροφή, η άγνοια των νόμων, των μηχανισμών και των επιταγών της έχουν υποβαθμίσει αισθητά την ποιότητα ζωής του σύγχρονου ανθρώπου και επιτείνουν το ψυχολογικό αδιέξοδο.
6) Η σχέση με την πολιτική : Τα οράματα για την κοινωνική δικαιοσύνη και ευημερία που νοηματοδοτούσαν τη ζωή του ανθρώπου έχουν εκλείψει και τη θέση τους έχει πάρει ο έντονος ατομικισμός, η παθητικότητα και η αποστασιοποίηση από τα πολιτικά δρώμενα.
7) Η σχέση με τον συνάνθρωπο: Οι διαπροσωπικές σχέσεις χαρακτηρίζονται από τυπικότητα που φτάνει μέχρι την αδιαφορία, αφού η αναλγησία, ο κυνισμός και ο αμοραλισμός παρεμποδίζουν το πλησίασμα των ψυχών.
Επίλογος:
Τρόποι με τους οποίους ο άνθρωπος μπορεί να προσεγγίσει την ευτυχία και να πετύχει μια αξιοπρεπή ποιότητα ζωής.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ευτυχία
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Γεωργίας Μωραΐτη, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.