Καλλιτεχνική Αγωγή Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Σύμφωνα με την Τζωρτζίνα Κακουδάκη το θέατρο στο σχολείο προσφέρει δύο ωφέλειες: την αγωγή και την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών. Έχει τη δυνατότητα και οφείλει να μεταδώσει αξίες όπως της ομαδικότητας, της αλληλεγγύης, της ανεκτικότητας στο διαφορετικό, της ανιδιοτελούς δημιουργίας, της ελεύθερης έκφρασης και της ενσυναίσθησης. Επίσης μέσω του θεάτρου ο έφηβος μαθητής ενισχύεται ψυχικά στην κατανόηση και διαχείριση των υπαρξιακών του ερωτημάτων.
ΘΕΜΑ Β.
Β1.
- ΣΩΣΤΟ «υπάρχουν ενήλικοι στο επαγγελματικό θέατρο, στο οποίο υποδύονται τους εφήβους, υπάρχουν θεάματα που απευθύνονται στους εφήβους με ήρωες εφήβους είτε με ήρωες ενήλικες και, σπανιότερα, θεάματα όπου οι ηθοποιοί είναι έφηβοι που υποδύονται ρόλους εφήβων»
- ΛΑΘΟΣ «Ο γόνιμος συγκερασμός της Δραματικής Τέχνης και των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι σε θέση να αναζωογονήσει το μαθησιακό πλαίσιο, φέρνοντας στο επίκεντρο τον μαθητή και τις ανάγκες του, χωρίς ταυτόχρονα να καταστρατηγούνται οι καλλιτεχνικές και αισθητικές παράμετροι του Θεάτρου.»
- ΣΩΣΤΟ «να απολαύσουν την εμπειρία του πρωταγωνιστή»
- ΛΑΘΟΣ «Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ζωντανή διακρατική διαδικασία, η οποία διατηρεί πολλές από τις παραδοσιακές τεχνικές του θεάτρου»
- ΣΩΣΤΟ «ενώ ταυτόχρονα προωθείται η επικοινωνία μεταξύ μαθητών από διαφορετικά μέρη της ίδιας χώρας ή του κόσμου και η παραγωγή από κοινού ενός τελικού καλλιτεχνικού προϊόντος»
Β2. Η ανθρώπινη κοινωνία βρίσκεται σε μια διαρκή εξελικτική πορεία με συνέπεια κάθε νέα γενιά να είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Η επιστήμη και η τεχνολογία προσφέρουν στον άνθρωπο τα μέσα τόσο αντιμετώπισης της φύσης όσο και αποτελεσματικότερης οργάνωσης της κοινωνίας και ανάλυσης της ανθρώπινης ψυχής. Η τέχνη πάλι επινοεί διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης. Επομένως κάθε νέα γενιά έχει τις προϋποθέσεις να καταστεί καλύτερη από τις προηγούμενες με την προϋπόθεση να μην επαναλάβει λάθη του παρελθόντος, των οποίων υφίσταται τις συνέπειες αλλά για τα οποία δεν είναι υπεύθυνη. Οι νέοι σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με μοιραία ανθρώπινα σφάλματα με θύμα το περιβάλλον και τον άνθρωπο εν γένει, υπερθέρμανση του πλανήτη, καταπάτηση ανθρώπινων δικαιωμάτων, πόλεμο. Δεν μένει στη νέα γενιά παρά να συνειδητοποιήσει ότι πραγματικά είναι ικανότερη από τις προηγούμενες γενιές για να δημιουργήσει έναν ομορφότερο κόσμο.
Β3. Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη δεν ορίζει το εφηβικό θέατρο με απόλυτη βεβαιότητα. Αρχικά παραθέτει διάφορες εκδοχές της έννοιας με την επανάληψη «υπάρχει…, υπάρχουν…, υπάρχουν…» στην δεύτερη παράγραφο. Στην διατύπωση του ορισμού της έννοιας εφηβικό θέατρο στη συνέχεια χρησιμοποιεί δυνητική έκφραση «Εφηβικό θέατρο λοιπόν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε…». Αιτιολογεί φυσικά αυτή της την επιφυλακτικότητα με την παρατήρηση: «Πολύς είναι ο αντίλογος για τις παραστάσεις που μπορούμε να ονοματίσουμε εφηβικές, με βασικό επιχείρημα ότι το καλό θέατρο είναι καλό για όλους.». Στόχος της εξάλλου δεν είναι μόνο να ενημερώσει και να αποδείξει μόνο λογικά την έννοια του εφηβικού θεάτρου αλλά και να ευαισθητοποιήσει, να παρακινήσει συναισθηματικά τον αναγνώστη για την αξία του θεάτρου γενικά όπως για παράδειγμα με το ρητορικά ερώτημα: «Και ως προς αυτό δεν υπάρχει βέβαια καμία διαφωνία, πώς άλλωστε γαλουχήθηκαν θεατρικά γενιές και γενιές θεατρόφιλων στο παρελθόν;» και την προφορικότητα στο λόγο «, ε!, τότε δεν χρειάζεται θέατρο στο σχολείο». Η βεβαιότητά της μετριάζεται επίσης με την επισήμανση της προσωπικής της στάσης σε α΄ ενικό πρόσωπο στην τελευταία παράγραφο « όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ τουλάχιστον», «νομίζω». Η άποψή της όμως ότι το εφηβικό θέατρο βοηθάει στην συνειδητοποίηση υπαρξιακών ερωτημάτων που αφορούν γενικότερα τον άνθρωπο εκφράζεται με βεβαιότητα μέσω της οριστικής έγκλισης των ρημάτων π.χ. «Οι έφηβοι έχουν ό,τι ανησυχίες έχετε εσείς κι εγώ», «Το θέατρο στο σχολείο εξυπηρετεί δύο μεγάλα κεφάλαια της εκπαίδευσης. Μπορεί, και οφείλει, να ενισχύσει ισχυρές αξίες για τη ζωή…», «Γι’ αυτήν τη γενιά αξίζει να ερευνήσουμε εκ νέου τρόπους επικοινωνίας και γειτνίασης» και εκφράσεων βεβαιότητας όπως: «Αλλά η αλήθεια είναι η εξής…».
Β4. Το κείμενο II είναι ένα επιστημονικό κείμενο που αφορά στην παιδαγωγική και συγκεκριμένα στο δράμα στην εκπαίδευση. Ο συγγραφέας παραθέτει οδηγίες για την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στο θέατρο στην εκπαίδευση. Πρόκειται για κείμενο μη διαδικαστικών οδηγιών. Αυτό φαίνεται από τα εξής χαρακτηριστικά:
- Ξεκινάει με μια γενική κατατοπιστική εισαγωγή.
- Χρησιμοποιεί κοινά ουσιαστικά που εκφράζουν πρακτικές και διαδικασίες και μάλιστα ειδικούς όρους, αποδίδοντας σε παρένθεση και την διεθνή ορολογία π.χ. «ψηφιακό δράμα» (cyber/digital drama)
- Περιέχει φράσεις πιθανολόγησης όπως: «τα τρισδιάστατα δυνητικά περιβάλλοντα μπορούν να αποτελέσουν…»
- Τα ρήματα που χρησιμοποιούνται είναι κυρίως ρήματα δράσης (προωθείται, έχουν εισβάλει, αξιοποιούνται) και αντίστοιχα ονοματικά σύνολα (χρήσιμο εργαλείο οπτικοποίησης, αλληλεπίδραση, ανταλλαγή απόψεων)
- Στην τελευταία παράγραφο παρουσιάζονται με διαίρεση τα στάδια της χρήσης ψηφιακών μέσων στην θεατρική παράσταση (πριν, κατά την διάρκεια και μετά το τέλος αυτού)
Β5.
- (Flintoff, 2005, pp. 28-33), (Dixon, 2007, p. 563), (Γραμματάς, 2015, σ. 632), Γραμματάς, 2015, σ. 636): Στις παρενθέσεις αυτές περιέχονται παραπομπές στα σχετικά συγγράμματα.
- (με τη μορφή ρομπότ ή ολογράμματος): Η παρένθεση περιέχει μια πρόσθετη πληροφορία ως παράδειγμα για να αποσαφηνιστεί πώς κατά τη διάρκεια του δράματος ο υπολογιστής μπορεί να λειτουργήσει σε μια πιο εξελιγμένη μορφή ως ρόλος.
ΘΕΜΑ Γ.
Κεντρικό θέμα του μονόλογου του Άμλετ είναι ο τρόπος θεατρικής ερμηνείας και το ήθος του ηθοποιού. Ο Άμλετ απευθύνεται στους θεατρίνους με τρόπο σαφή και επιτακτικό με την χρήση της προστακτικής και υποτακτικής έγκλισης στα ρήματα. Τους συμβουλεύει να δείχνουν φυσικότητα στην ερμηνεία τους, να αποφεύγουν την υπερβολή τόσο στην εκφορά του λόγου όσο και στις κινήσεις του σώματος. «Ούτε να πριονίζετε τον αέρα τόσο πολύ με το χέρι σας έτσι»: στο σημείο αυτό μέσω της μεταφοράς και της έμμεσης σκηνικής οδηγίας (έτσι) παριστάνεται η υπερβολή και ο στόμφος στην θεατρική ερμηνεία. Ο Άμλετ πιστεύει ότι η θεατρική τέχνη οφείλει να καθρεφτίζει την φύση και για αυτό δεν πρέπει να παρουσιάζει ούτε υπερβολή ούτε έλλειψη, γιατί διαφορετικά ο θεατής με κρίση θα δυσαρεστηθεί. Για να γίνει κατανοητός στους θεατρίνους παρουσιάζει την γελοία εικόνα των ηθοποιών που μπορούν να εξαπατούν τους ανίδεους αλλά όχι τον ίδιο. Στο τέλος καταλογίζει κακοήθεια στους κωμικούς που παρασύρουν το κοινό να επικεντρωθεί σε αυτούς κι όχι στο μήνυμα του κειμένου υποτιμώντας τους θεατές που τους θαυμάζουν «για να κάμουν κάμποσους χαζούς θεατές να γελάσουν».
Με την προτροπή του Άμλετ για την ερμηνεία ενός κωμικού ηθοποιού ταυτίζομαι απόλυτα. Είναι πολύ εύκολο ένας κωμικός ηθοποιός να κατακτήσει το ανίδεο κοινό με υπερβολές και συνηθισμένες κωμικές πόζες. Έτσι όμως η κωμωδία χάνει την πρώτιστη αξία της· να ανατρέπει τα καθιερωμένα και οδηγεί τον θεατή σε αμφισβήτηση.
ΘΕΜΑ Δ.
Ο μαθητής επιλέγει τον κειμενικό τύπο που επιθυμεί. Σε όποιο τύπο χρησιμοποιήσει πρέπει να κάνει μια σύντομη αναφορά στα προσωπικά του βιώματα από την καλλιτεχνική αγωγή στο σχολείο.
Α ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΙΔΕΕΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
- Το θέατρο στο σχολείο διαπαιδαγωγεί ηθικά και στηρίζει ψυχικά τον έφηβο
- Η τέχνη με την βοήθεια των ψηφιακών μέσων ευνοεί την επικοινωνία και την ανατροφοδότηση των μαθητών με μαθητές άλλων σχολείων εντός και εκτός της χώρας τους.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΙΔΕΕΣ
Η καλλιτεχνική αγωγή στο σχολείο
- αναδεικνύει το ταλέντο των μαθητών σε ένα είδος τέχνης και προάγει νέους καλλιτέχνες
- αποφορτίζει τους μαθητές από την πίεση των μαθημάτων
- ενδυναμώνει τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών ή μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών
- δημιουργεί γέφυρες επικοινωνίας του σχολείου με την κοινότητα όπου ανήκει
- καθιστά τους νέους πιο δημιουργικούς ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους
- δίνει ευκαιρίες προβολής μαθητών με χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθήματα
Β ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: ΤΡΟΠΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΕΙ ΕΝΑΝ ΕΦΗΒΟ ΜΑΘΗΤΗ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ
ΙΔΕΕΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
- εφηβικό θέατρο (θεματική που να σχετίζεται με τις αγωνίες του εφήβου)
- θεατρικές τεχνικές στην εκπαιδευτική διαδικασία με την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΙΔΕΕΣ
- ένταξη των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου
- δημιουργία υλικοτεχνικών υποδομών που να διευκολύνουν τις καλλιτεχνικές δράσεις (εργαστήρια, αίθουσες χορού και μουσικής, μουσικά όργανα, αίθουσες εκδηλώσεων)
- ανάθεση των καλλιτεχνικών μαθημάτων σε ειδικούς και καλλιτέχνες
- μαθητικοί καλλιτεχνικοί αγώνες με βραβεύσεις ως κίνητρο για δράση των μαθητών
- ενίσχυση της ομαδικότητας, των μαθητικών κοινοτήτων
- ανοχή στην ελεύθερη έκφραση των μαθητών
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Καλλιτεχνική Αγωγή Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Άννα Μπουλμέτη, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.