Παιδεία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κείμενο Ι
Σπουδές στο εξωτερικό, ευλογία ή κατάρα;
[Εισαγωγικό σημείωμα: Το παρακάτω κείμενο έχει γραφτεί από τον φιλόλογο Δρ. Τάσο Χατζηαναστασίου ειδικά για σχολική χρήση για την προετοιμασία των μαθητών της Γ΄ τάξης για τις απολυτήριες και εισαγωγικές εξετάσεις]
Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους χιλιάδες νέοι μας επιλέγουν κάθε χρόνο τα πανεπιστήμια του εξωτερικού για τις προπτυχιακές ή τις μεταπτυχιακές τους σπουδές. Ένας πρώτος λόγος είναι ότι έτσι αποφεύγεται η ψυχοφθόρα, πολυέξοδη αλλά και ιδιαίτερα επίπονη εμπειρία των εισαγωγικών εξετάσεων. Ένας δεύτερος είναι η καλύτερη οργάνωση πολλών ξένων πανεπιστημίων όπου οι φοιτητές γνωρίζουν εξαρχής ότι θα σπουδάσουν τρία ή τέσσερα χρόνια στο προπτυχιακό και ένα ή δύο χρόνια στο μεταπτυχιακό χωρίς τις συνήθεις και κάποτε απρόβλεπτες ταλαιπωρίες που υφίστανται όσοι σπουδάζουν στα ελληνικά ΑΕΙ. Άλλη αιτία είναι το αυξημένο κύρος πολλών πανεπιστημιακών σχολών του εξωτερικού. Στα παραπάνω μπορούμε να προσθέσουμε την τάση της ελληνικής οικογένειας να σπουδάσει πάση θυσία τα βλαστάρια της, ακόμη κι αν τα τελευταία δε δείχνουν κάποια ιδιαίτερη έφεση στη μελέτη. Τέλος, πολλοί προτιμούν μία σχολή του εξωτερικού που προσφέρει καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές από τη σχολή στην οποία πέρασαν συμμετέχοντας στις εισαγωγικές εξετάσεις και, κατά τη γνώμη τους, δεν εξασφαλίζει μία θέση εργασίας.
Κοντά σε αυτά τα σαφή πλεονεκτήματα, υπάρχουν όμως και τα μειονεκτήματα με σημαντικότερο την πιθανότητα ο νέος που φεύγει για σπουδές να παραμείνει εκεί κι αυτό έχει οπωσδήποτε επιπτώσεις στην οικογένεια που χάνει την άμεση επαφή με το αγαπημένο της πρόσωπο. Είναι όμως μεγάλο το κόστος και για την χώρα. Ειδικά για την Ελλάδα που αγωνίζεται και αγωνιά να ξανασταθεί στα πόδια της, η απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων νέων, υψηλού μορφωτικού επιπέδου, υπονομεύει την ανορθωτική προσπάθεια. Η οικονομία της χώρας πλήττεται ωστόσο και από την εξαγωγή συναλλάγματος για τα έξοδα σπουδών και διαβίωσης στο εξωτερικό. Έπειτα, η υπερπαραγωγή πτυχιούχων σε ήδη κορεσμένα επαγγέλματα, όπως η Ιατρική για παράδειγμα, είναι λογικό να αυξάνει την ανεργία των πτυχιούχων. Ανατρέπεται δηλαδή ο σχεδιασμός που προβλέπει πόσοι πτυχιούχοι μπορούν να απορροφηθούν από κάθε ειδικότητα και να ενταχθούν στην εγχώρια αγορά εργασίας.
Η ανακοπή του ρεύματος εξόδου των νέων για σπουδές και εργασία στο εξωτερικό μπορεί να επιτευχθεί με την αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων σε συνδυασμό με μέτρα ανασυγκρότησης της οικονομίας κι αυτό θα είναι προς όφελος τόσο των νέων όσο και της χώρας.
Κείμενο ΙΙ
Κείμενο III
Εισαγωγικό σημείωμα: το ποίημα γράφτηκε το 1962 από τον Κύπριο ποιητή Κώστα Μόντη.
Έλληνες ποιητές
Ελάχιστοι μας διαβάζουν,
ελάχιστοι ξέρουν τη γλώσσα μας,
μένουμε αδικαίωτοι κι αχειροκρότητοι
σ’ αυτή τη μακρινή γωνιά,
όμως αντισταθμίζει που γράφουμε Ελληνικά.
Παρατηρήσεις
Θέμα Α
Να συνοψίσετε σε μία παράγραφο 60-80 λέξεων τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των σπουδών στο εξωτερικό με βάση όσα αναφέρονται στο κείμενο 1.
Μονάδες 15
Θέμα Β
Β.1. Πώς συνδέεται ο τίτλος του κειμένου με το περιεχόμενο; (9 μονάδες) Να δώσετε έναν δικό σας τίτλο στο κείμενο. (6 μονάδες)
Μονάδες 15
Β.2. Στη δεύτερο παράγραφο χρησιμοποιείται ως τρόπος ανάπτυξης το αίτιο και αποτέλεσμα. Να μεταφέρετε στην κόλλα σας ένα αίτιο και το αποτέλεσμά του (7 μονάδες) και να εξηγήσετε τι εξυπηρετεί σε σχέση με τον σκοπό του κειμένου να παρουσιάσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των σπουδών στο εξωτερικό. (8 μονάδες)
Μονάδες 15
Β.3. Ποιο επίκαιρο θέμα θίγει ο γελοιογράφος του Κειμένου 2 και πώς αυτό συνδέεται με το περιεχόμενο του Κειμένου 1; (10 μονάδες)
Μονάδες 10
Θέμα Γ
Αξιοποιώντας τη βασική αντίθεση του κειμένου την οποία πρέπει να επισημάνετε (5 μονάδες), να ερμηνεύσετε σε μία παράγραφο 120-150 λέξεων την άποψη του Μόντη ότι είναι σημαντικό να γράφεται ποίηση στην ελληνική γλώσσα και να σχολιάσετε την τάση κάποιων Ελλήνων καλλιτεχνών που, αντίθετα με τον Κώστα Μόντη, επιλέγουν να εκφραστούν στα αγγλικά. (10 μονάδες)
Μονάδες 15
Θέμα Δ
Να γράψετε μία επιστολή (300-350 λέξεων) σε φίλο ή φίλη σας που σκέφτεται να σπουδάσει στο εξωτερικό, εκθέτοντάς του/της την άποψή σας πάνω στο θέμα.
Μονάδες 30
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο εκλεκτός συνάδελφος Δρ. Τάσος Χατζηαναστασίου, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.