Φανατισμός: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Φανατισμός: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Α
Στο απόσπασμα ο συγγραφέας αναλύει του παράγοντες ενίσχυσης του φανατισμού και των αντίστοιχων φαινομένων. Ως πρωταρχική αιτία αναδεικνύει την αδράνεια του ατόμου που εξαιτίας του φόβου παραμένει παθητικό απέναντι στην εκδήλωση φασιστικών συμπεριφορών. Ακόμη , παρουσιάζει την επίδραση των Μ.Μ.Ε στη διαμόρφωση της συνείδησης των νέων ως παράγοντα ενίσχυσης του εγωισμού τους και της ανάγκης τους για επιβολή. Έτσι, χωρίς την συνεισφορά της παιδείας το άτομο καταλήγει να κατέχει σοβαρά πνευματικά κενά που το καθιστούν έρμαιο του ηγέτη που θα εκμεταλλευτεί την άγνοια και τον φόβο του.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β
1. Ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει ότι η παιδεία είναι το μόνο τελέσφορο μέσο ενάντια στον φανατισμό και τα απότοκα του, επικαλούμενος πρωτίστως τη λογική μας με τη χρήση επιχειρήματος. Σύμφωνα με αυτό ,εφόσον η παιδεία διαμορφώνει ανεξάρτητο πνεύμα με προβληματισμούς και αγωνίες μας καθιστά ακατάλληλους προς χειραγώγηση και εκμετάλλευση. Επιπλέον, προκειμένου να ενισχύσει την πειστικότητα του, αξιοποιεί διαδοχικές μεταφορές «αντιβίωση» , «κτήνος» και το α΄πληθυντικό πρόσωπο «περιέχουμε» επικαλούμενος το συναίσθημα, με σκοπό να μας προβληματίσει με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο, αναφορικά με την προσωπική μας ευθύνη για την υπερίσχυση της ζωώδους έναντι της έλλογης φύσης μας. Τέλος, τα κόμματα και η πολιτική αναδεικνύονται ως επωφελούμενοι της επικράτησης της βίαιης πλευράς μας, εφόσον έτσι γινόμαστε εύκολα χειραγωγήσιμοι. Η χρήση των εισαγωγικών «παράδοση» ενισχύει την ειρωνεία του απέναντι στην παγιωμένες τακτικές των κομμάτων τις οποίες χαρακτηρίζει «ευτελείς» επιτιθέμενος στο ήθος τους. Η άποψη του συγγραφέα είναι πειστική εφόσον το επιχείρημα του βασίζεται σε αληθείς προκείμενες («Αυτή η παιδεία δεν εφησυχάζει…ανασφάλεια, κατασκευάζει ελεύθερους πολίτες») και το συμπέρασμα («Η μόνη αντιβίωση…Παιδεία») που προκύπτει από αυτές είναι έγκυρο, αφού η ελευθερία του πνεύματος που μπορεί να κατακτηθεί μέσω της παιδείας είναι ασύμβατη με την επιβολή και την καθοδήγηση. Ταυτόχρονα οι μεταφορές καθίστανται λειτουργικές αναφορικά με την αισθητοποίηση της βίαιης πλευράς μας και των μέσων αντιμετώπισής τους. Τέλος, οι χαρακτηρισμοί των κομμάτων είναι βάσιμοι εφόσον ο σκοπός τους είναι να κατευθύνουν.
Μονάδες 15
2. Στην πέμπτη παράγραφο ο συγγραφέας διακρίνει δύο μορφές φασισμού την επιθετική και την παθητική. Προκειμένου ν΄ αναπτύξει την θέση του αξιοποιεί την μέθοδο της διαίρεσης (« Ο φασισμός φανερώνεται σε δύο μορφές».) διαχωρίζοντας την προκλητική συμπεριφορά και την αντίδραση από την παθητικότητα και τον φόβο. Ωστόσο και οι δύο συμπεριφορές καταλήγουν στην ενίσχυση φασισμού και για υτό ο συγγραφέας συνδέει με την σχέση αιτίου αποτελέσματος την ανοχή με την πρόκληση («Κι έτσι εδραιώνεται η πρόκληση»).
Μονάδες 10
3. απεχθείς, παράξενης, ομοιομορφίας, θεμιτή, ταραχή
Μονάδες 5
4. Σκοπός του συγγραφέα στην όγδοη παράγραφο είναι να καταγγείλει την προσωπική μας ευθύνη στην εμφάνιση και την ενίσχυση του νεοναζισμού. Αρχικά, μέσω της επιστημικής διατύπωσης εκφράζει τη βεβαιότητα του («είμαστε εμείς και εσείς»,» βιώνουμε μέρα με τη μέρα» , «ο νεοναζισμός είμαστε εμείς και εσείς») και με το α’ πληθυντικό την καθολικότητα της άποψης του ( «βιώνουμε», «είμαστε»). Η καταγγελτική του διάθεση εκφράζεται μέσω του απαξιωτικού λεξιλογίου (απάνθρωποι), αισθητοποιείται μέσω της μεταφοράς «ανθρωποειδή ερπετά του φασισμού» και ενισχύεται με την ειρωνεία που απορρέει από τη χρήση των εισαγωγικών στη λέξη «ανθρώπινοι».
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Γ
Το ποιητικό υποκείμενο απευθύνεται σε όσους κάποτε ακολούθησαν με τυφλή πίστη και αφοσίωση μιαν ιδέα ή έναν ηγέτη ανατρέποντας την τάξη των πραγμάτων με την επιβολή της βίας και του θανάτου. Οι επιταγές που κατεύθυναν τότε τις πράξεις και τις σκέψεις τους μοιάζουν ως στέρεες αφορμές εκτόνωσης της εσωτερικής πάλης που οι ίδιοι βίωναν. Μιας πάλης που σχετίζεται με την ζωώδη φύση του ανθρώπου άμεσα εξαρτώμενη από τα ένστικτα και τις προσωπικές του ανασφάλειες. Ωστόσο, με την παρέλευση του πολέμου οι ίδιοι άνθρωποι βρέθηκαν έκθετοι στις εσωτερικές τους συγκρούσεις, οι οποίες ζητούσαν επίμονα μια αφορμή εκδήλωσης που δεν σχετιζόταν με υψηλά ιδανικά και αξίες. Σ’ αυτήν την φάση της ζωής τους –αληθινά παρακμιακή («γυμνάζουν αρνητικά τις αισθήσεις τους αποταμιεύοντας όνειρα»)- επιλέγουν την παθητική κατανάλωση και τις επιφανειακές σχέσεις για να κοιμίσουν αυτές τις εσωτερικές συγκρούσεις. Η συχνή εναλλαγή προϊόντων, τρόπων διασκέδασης, ψυχαγωγίας και συντρόφων τους αδρανοποιεί ψυχικά και κατ’ αυτόν τον τρόπο αποτελεί το νέο ναρκωτικό που θα ικανοποιήσει «το θεριό» που τους στοιχειώνει. Όπως γίνεται αντιληπτό, ακόμη και στη σύγχρονη εποχή ο άνθρωπος διατηρεί αμείωτη την ανάγκη εκτόνωσης των εσωτερικών του εντάσεων· εάν ληφθεί μάλιστα υπόψη και η επιπρόσθετη πίεση που υφίσταται από τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες και την αλλοτρίωση των σύγχρονων κοινωνιών, καθίσταται η επιτακτική ανάγκη εξωτερίκευσης των εσωτερικών του παρορμήσεων. Ωστόσο, προκειμένου αυτή να μην αποβεί μοιραία τόσο για τον ίδιο όσο κι για τους άλλους κρίνεται αναγκαίο να απέχει από εκδηλώσεις βίας αλλά να σχετίζεται με την ανάπτυξη του ανθρωπιστικού ιδεώδους μέσω της εθελοντικής δράσης, της επαφής με το ιδανικό του ευ αγωνίζεσθαι μέσω της ενασχόλησης με τον αθλητισμό και σίγουρα δεν θα μπορούσε να παραληφθεί η απόλυτα συνειδητή και δραστήρια στάση του ως πολίτη.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Η συντάκτρια του κριτηρίου δεν επιθυμεί να περιορίσει τη δημιουργική σκέψη των μαθητών για αυτό δεν προσέφερε κάποια υποδειγματική απάντηση στο συγκεκριμένο σημείο.
Μονάδες 30
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Φανατισμός: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Οι απαντήσεις που μόλις διαβάσατε συντάχθηκαν σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχονται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Αργυρώς Καψή, η οποία τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.