Εθνικισμός Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Στις δυο πρώτες παραγράφους του κειμένου, η συγγραφέας κάνει λόγο για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται στα σχολικά βιβλία οι ήττες και συνακόλουθα η συνείδηση η οποία δημιουργείται στους μαθητές. Αρχικά, σχετικά με τις απώλειες και τις ήττες στα πεδία των μαχών, τα σχολικά βιβλία εμφανίζουν ως υπαίτιους πάντα τους άλλους. Οι ευθύνες της εξουσίας αποσιωπώνται. Για να τεκμηριωθεί κάτι τέτοιο παραθέτει δύο παραδείγματα από το ιστορικό παρελθόν της Ελλάδας, του ελληνοτουρκικού πολέμου (1897) και της Μικρασιατικής καταστροφής (1922) που πάντα το έθνος- κράτος εμφανίζεται ως θύμα. Έπειτα, η φιλοπατρία που καλλιεργείται στα νέα παιδιά ταυτίζεται με την έννοια της μοιρολατρίας, αντιλαμβάνονται την πατρίδα ως θύμα. Αυτή η συνείδηση τα εμποδίζει ώστε να δημιουργήσουν κριτική σκέψη και να αντιλαμβάνονται τα πραγματικά αίτια πίσω από τα γεγονότα. (127 λέξεις)
Θέμα Β
Β1.
1 Λάθος ( οι Έλληνες ήταν ανεπαρκώς προετοιμασμένοι)
2 Σωστό
3 Σωστό
4 Σωστό
5 Λάθος ( διευκρίνιση: η μοιρολατρία αποτελεί αίτιο της βίας μαζί με την κοινωνική ανισότητα)
Β2. Η φιλοπατρία, αποτελεί νόμιμο στόχο ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Υπό αυτό το πρίσμα καλλιεργείται η μοιρολατρία. Μια έννοια που δημιουργείται στην ψυχή των μαθητών μέσω της διδασκαλίας της ιστορίας, προτείνοντας έναν τύπο έθνους – κράτους ως θύμα. Οι μικροί μαθητές αποκτούν λανθασμένη εικόνα για τα ιστορικά γεγονότα, τις πραγματικές αιτίες που τα προκάλεσαν και τη στάση των εμπλεκομένων. Δεν αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δημιουργείται πρόσφορο έδαφος στη δημαγωγία και κατά συνέπεια στη διαμόρφωση και ύπαρξη εθνικιστικών κομμάτων.
Β3.
Γιατί= αιτιολόγηση
Επίσης= προσθήκη
Παράλειψη εννοούμενης έννοιας της φιλοπατρίας ⇒ Μειώνει την κατανόηση
Ακόμα = προσθήκη
Ανάλογα με= προϋπόθεση
Β4. Η συγγραφέας στην πρώτη παράγραφο του κειμένου προσπαθεί να καταδείξει τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένα τα σχολικά βιβλία Ιστορίας, στα οποία οι ήττες δεν γίνονται αντιληπτές στην πλήρη τους διάσταση. Τα πραγματικά αίτια, η ευθύνη και η προετοιμασία των εμπλεκομένων δεν παρουσιάζονται σφαιρικά και αντικειμενικά. Για να γίνει κατανοητή και να τεκμηριώσει την απάντησή της χρησιμοποιεί δύο ιστορικά παραδείγματα εκείνα του ελληνοτουρκικού πολέμου το 1897 και της Μικρασιατικής καταστροφής το 1922.
Θέμα Γ
Ο εθνικισμός αποτελεί την ακραία έκφραση του πατριωτισμού σε βάρος άλλων χωρών και ανθρώπων. Μια τέτοια μορφή λαμβάνει χώρα εδώ και πολλά χρόνια στο νησί της Κύπρου. Ο συγγραφέας του κειμένου ήταν καθηγητής στην Κύπρο πριν από την τουρκική εισβολή το 1974. Ήταν αρκετά συνδεδεμένος τόσο με τον τόπο όσο και με τους ανθρώπους του. Μετά την εισβολή μεταβαίνει στο νησί το 1995 και αντικρίζει μια τελείως διαφορετική κατάσταση αναφορικά με την κατοχή στο βόρειο τμήμα του νησιού και στην Αμμόχωστο, την περιοχή που εργάστηκε, αλλά και με τη νέα τουριστική ανάπτυξη που τον αποξενώνει με ό, τι γνώριζε μέχρι τότε. Η χρήση του α’ γραμματικού προσώπου (βρεθώ, μιλώ, τραβούμε), της κτητικής αντωνυμίας του α’ προσώπου (μου), αλλά και οι αναμνήσεις που κατακλύζουν το κείμενο όπως και το σχόλιό του στο τέλος του κειμένου (και στα χρόνια της νιότης μου… πλευρά) φανερώνουν τον έντονα βιωματικό τόνο του κειμένου. (148 λέξεις)
Θέμα Δ
Για το Θέμα Δ δεν δίνονται απαντήσεις λόγω της ύπαρξης εναλλακτικών εκφωνήσεων.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Εθνικισμός
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Κατερίνας Κωστάκη, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.