Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”Κείμενο Ι”][vc_column_text]Ζούμε αναμφισβήτητα την εποχή της παντοδυναμίας του σώματος. Το σώμα μοιάζει από μόνο του ένας Θεός, ένα τοτέμ για λατρευτικές δοξασίες αλλά και ένα ταμπού τη στιγμή που γερνάει ή όταν δεν μας αρέσει. Στις παραλίες κάθε καλοκαίρι, φαίνεται εκκεντρικός αυτός που δεν έχει ζωγραφίσει το σώμα του. Το τατουάζ, από συνήθεια της φυλακής και του ποντοπόρου ναυτικού, έχει μετατραπεί σε στολίδι, αφήγηση, υπερβολή ή και τρόμο, ανάλογα με την ποσότητα και τις εικόνες που αυτό αναπαριστά. Αλλά και τα σκουλαρίκια ή οι επεμβάσεις αισθητικής αναδεικνύουν την επιθυμία του υποκειμένου να επέμβει στο σώμα του, να το οικειοποιηθεί, να το αλλάξει, να το βελτιώσει και ίσως τελικά να το αγαπήσει.
Τι θέλει να πει η ψυχή που δεν μπορεί να το αφηγηθεί με άλλον τρόπο και μεταθέτει στο σώμα τη μοίρα της αφήγησης, […] Το σώμα δεν είναι απλώς μια επιφανειακή οντότητα, αλλά η ίδια η προβολή μιας επιφάνειας. Σώμα και ψυχή, άλλωστε, είναι άρρηκτα δεμένα και στοχεύουν σε μια διπλή διεργασία, η πρώτη αφορά στον μετασχηματισμό των ερεθισμάτων τα οποία γεννιούνται στο σώμα και φθάνουν στον ψυχισμό. Και η δεύτερη διεργασία αφορά στο πώς διαχειρίζεται ο ψυχισμός τις ματαιώσεις, τις ελλείψεις και πώς φτιάχνει τη δυνατότητα να μεταφερθούν οι αναπαραστάσεις στον άλλον
Τι συμβαίνει, όμως, με μερικούς ανθρώπους που επιλέγουν να ξαναγεννηθούν μέσω της πλαστικής χειρουργικής, μέσω της παραμόρφωσης, μέσω των υπερβολικά πολλών τατουάζ; Όλοι οι άνθρωποι, λίγο ή πολύ, επεμβαίνουμε στο σώμα μας. Η χρήση μιας αντιγηραντικής κρέμας βρίσκεται στο ίδιο συνεχές με το bottox, η ανάγκη είναι ίδια. Δεν είναι όμως το ίδιο ένας νέος που κάνει ένα μικρό τατουάζ με τους φίλους του ως επιστέγασμα μιας φιλίας με αυτόν που δεν αφήνει ίχνος δέρματος χωρίς τατουάζ.
Όλοι θέλουμε να μας βλέπουν και να μας αγαπούν. Για όλους η ομορφιά -όπως την αντιλαμβάνεται ο καθένας- είναι επιθυμητή. Το ζήτημα είναι, όμως, εάν κατοικούμε σε ένα μονήρες ή σε ένα δυαδικό σώμα. Εάν το σώμα μας, πληγωμένο από την παρουσία του Άλλου, διεκδικεί τη φαντασίωση της νέας γέννησης ή εάν το σώμα μας είναι ανοικτό στην ψυχική επέμβαση του Άλλου, τον έχει εγγράψει μέσα του, τον κουβαλά, οπότε δεν έχει ανάγκη από τόσες πολλές άλλες ναρκισσιστικές ή παθολογικές εγγραφές πάνω στο σώμα.
της Μαριαλένας Σπυροπούλου
(ελαφρώς διασκευασμένο άρθρο – Εφημ. «Καθημερινή»)
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Κείμενο ΙΙ”][vc_column_text]Χαρακτηρίζεται ήδη από αρκετούς κίνηση ιστορικής σημασίας. Και μάλλον είναι: η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε προχθές ότι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια κινηματογραφική παραγωγή προκειμένου να βρεθεί υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλάζουν ριζικά, ώστε να ενθαρρύνουν τη διαφορετικότητα σε ζητήματα φύλου, χρώματος, ερωτικού προσανατολισμού και αναπηρίας, προάγοντας τη συμπερίληψη υποεκπροσωπούμενων ατόμων και ομάδων.
Συγκεκριμένα, η Ακαδημία όρισε τέσσερις τομείς στους οποίους θα πρέπει να τηρούνται οι νέες προδιαγραφές: στην ταινία αυτή καθαυτή, στο δημιουργικό και τεχνικό προσωπικό της, στα άτομα που εργάζονται στην παραγωγή με καθεστώς επαγγελματικής μαθητείας και τέλος, στα τμήματα προώθησης και διανομής του κινηματογραφικού προϊόντος. Για να μπορέσει να διεκδικήσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μια παραγωγή θα πρέπει να ικανοποιεί τα κριτήρια διαφορετικότητας σε τουλάχιστον δύο από τους τέσσερις παραπάνω τομείς. Τα νέα μέτρα θα ισχύσουν από την 96η απονομή των Όσκαρ, το 2024.
Κάποιοι θεωρούν ότι στο όνομα της πολιτικής ορθότητας καταστρέφεται ο κινηματογράφος, τη στιγμή κατά την οποία άλλοι, όπως ο δημοσιογράφος Μάρκους Ράιντερ, υπογράμμιζαν ότι αντίστοιχα μέτρα είχαν ληφθεί από το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, χωρίς αποτέλεσμα. Ωστόσο, «πρέπει να αποτυπώσουμε τη διαφορετικότητα του παγκόσμιου πληθυσμού, τόσο στη δημιουργία ταινιών όσο και στο κοινό που συνδέεται μαζί τους», δήλωσαν οι υπεύθυνοι της Ακαδημίας.
του Νικόλα Ζώη (ελαφρώς διασκευασμένο άρθρο – εφημ. «Καθημερινής)
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Κείμενο ΙΙΙ”][vc_column_text]«Οι προσευχές των ναυτικών»
Οι Γιαπωνέζοι ναυτικοί, προτού να κοιμηθούν,
βρίσκουν στην πλώρη μια γωνιά που δεν πηγαίνουν άλλοι
κι ώρα πολλή προσεύχονται βουβοί, γονατιστοί
μπρος σ’ ένα Βούδα κίτρινο που σκύβει το κεφάλι.
Κάτι μακριά ως τα πόδια τους φορώντας νυχτικά,
μασώντας οι ωχροκίτρινοι μικροί Κινέζοι ρύζι,
προφέρουνε με την ψιλή φωνή τους προσευχές
κοιτάζοντας μια χάλκινη παγόδα” που καπνίζει.
[…] Οι Ευρωπαίοι τα χέρια τους κρατώντας ανοιχτά,
εκστατικά προσεύχονται γιομάτοι από ικεσία
και ψάλλουνε καθολικές ωδές μουρμουριστά,
που εμάθαν όταν πήγαιναν μικροί στην εκκλησία,
Και οι Έλληνες, με τη μορφή τη βασανιστική,
από συνήθεια κάνουνε, πριν πέσουν, το σταυρό τους
κι αρχίζοντας με σιγανή φωνή «Πάτερ ημών…»
το μακρουλό σταυρώνουνε λερό προσκέφαλό τους.
Νίκος Καββαδίας – Από την ποιητική συλλογή «Μαραμπού».
Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά το περιεχόμενο των δύο πρώτων παραγράφων του Κειμένου 1 (Ζούμε αναμφισβήτητα…αναπαραστάσεις στον άλλον) σε μια περίληψη των 60-80 λέξεων.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β.
Β1.«Δεν είναι όμως το ίδιο ένας νέος που κάνει ένα μικρό τατουάζ με τους φίλους του ως επιστέγασμα μιας φιλίας με αυτόν που δεν αφήνει ίχνος δέρματος χωρίς τατουάζ.» (Κείμενο 1): Πώς πιστεύετε ότι προκύπτει -με βάση το κείμενο- αυτή η διαπίστωση εκ μέρους της συντάκτριας, Συμμερίζεστε την άποψη της. Να καταγράψετε την απάντησή σας σε ένα ενιαίο κείμενο 120-150 λέξεων περίπου.
Μονάδες 15
B2. α) εκκεντρικός / μετασχηματισμό / βρίσκεται στο ίδιο συνεχές / επιστέγασμα / οι νέες προδιαγραφές: Οι παραπάνω λέξεις και φράσεις (Κείμενο 1 & 2) χαρακτηρίζουν το επίσημο ύφος λόγου. Να τις αντικαταστήσετε με άλλες λέξεις ή φράσεις προκειμένου το ύφος να γίνει πιο οικείο και καθημερινό.
Μονάδες 5
β) Στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1 (Ζούμε αναμφισβήτητα … τελικά να το αγαπήσει) είναι εμφανής τόσο η βεβαιότητα της γράφουσας για κάποιες απόψεις της όσο και ο πιθανολογικός χαρακτήρας κάποιας τοποθέτησής της. Αφού εντοπίσετε από ένα σχετικό απόσπασμα που επιβεβαιώνει τα δύο αυτά δεδομένα, να επισημάνετε τη γλωσσική επιλογή με την οποία αναδεικνύονται.
Μονάδες 05
Β3. Ποια νομίζετε ότι είναι η πρόθεση του συγγραφέα στη δεύτερη παράγραφο του Κειμένου 2 (Συγκεκριμένα … το 2024). Να πληροφορήσει, να ευαισθητοποιήσει ή να προβληματίσει; Επιλέξτε μία από τις τρεις προθέσεις και εξηγήστε πως ο τρόπος με τον οποίο αποφάσισε ο γράφων να οργανώσει την παράγραφο υπηρετεί την πρόθεση αυτή.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Γ.
Γ1. Ο Νίκος Καββαδίας εκτός από ποιητής υπήρξε και ναυτικός γεγονός που του επέτρεψε να ζήσει από κοντά την καθημερινότητα των ναυτικών. Στο Κείμενο 3 παρουσιάζει τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο προσεύχονται στα πλοία οι Ιάπωνες, οι Κινέζοι, οι Ευρωπαίοι, οι Έλληνες… Θα έλεγε, όμως, κανείς πως μελετώντας το ποίημα, διαπιστώνει ότι οι ναυτικοί ως άνθρωποι και παιδιά του ίδιου Θεού εμφανίζουν κάποιο κοινό χαρακτηριστικό. Ποια πιστεύετε ότι είναι η ομοιότητα που θέλει να αναδείξει ο ποιητής; Θεωρείτε ότι η αρμονική συνύπαρξη ανθρώπων από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα είναι εφικτή; (Στην απάντησή σας -150 λέξεων περίπου- να αξιοποιήσετε τουλάχιστον δύο κειμενικούς δείκτες του ποιήματος)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ.
Δ1. Υποθέστε ότι στο πλαίσιο των συναντήσεων του ομίλου ρητορικής του σχολείου σας μελετήσατε το Κείμενο 2 αναφορικά με την προσπάθεια προώθησης του σεβασμού απέναντι στη διαφορετικότητα. Γι’ αυτό, αναλαμβάνετε να εκφωνήσετε έναν αυθόρμητο λόγο προς τα μέλη του ομίλου (350 περίπου λέξεων) στον οποίο θα παρουσιάζετε τη στάση που εσείς επιλέγετε να τηρείτε απέναντι στη διαφορετικότητα. Πιστεύετε ότι ο σεβασμός απέναντι στη διαφορετικότητα πρέπει να επιβάλλεται ή να καλλιεργείται;
Μονάδες 30
Για να δείτε Απαντήσεις στις ερωτήσεις του Κριτηρίου πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
[/vc_column_text][vc_separator color=”peacoc” border_width=”3″][vc_column_text]Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Αντώνη Χατζηλάμπρος, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.[/vc_column_text][vc_column_text]
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
[/vc_column_text][vc_column_text]Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή ΚριτήριαΑξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]