
Παράδοση και Μουσεία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Α1. Σύμφωνα με το κείμενο τα μουσεία μπορούν να αναδείξουν και να προστατεύσουν την πολιτιστική κληρονομιά. Συνδέουν το παρελθόν με το παρόν για ένα καλύτερο μέλλον. Η δυναμική τους συμβολή εστιάζει σε τρία θέματα. Είναι δυνατόν να συντελέσουν στη βιώσιμη ανάπτυξη. Παράλληλα, να αξιοποιήσουν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να εισάγουν καινοτόμες ιδέες και τέλος να ενισχύσουν την κοινωνική συνοχή μέσω της εκπαίδευσης.
ΘΕΜΑ Β.
Β1.
α. Λ
β. Σ
γ. Σ
δ. Λ
ε. Σ
Β2.α Ο τρόπος ανάπτυξης της 4ης παραγράφου είναι η διαίρεση. Η δυναμική συμβολή των μουσείων , που αποτελεί την διαιρετέα έννοια, διακρίνεται σε τρία επίπεδα (διαιρετική βάση). Τα μέρη της διαίρεσης είναι βιωσιμότητα, καινοτομία – νέες τεχνολογίες – προσβασιμότητα, ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής μέσω της εκπαίδευσης. Η πρόθεση του πομπού με την επιλογή της διαίρεσης είναι να καταστήσει σαφείς στον αναγνώστη τους τομείς στους οποίους μπορούν να δράσουν τα μουσεία, ώστε να ανοίξουν νέους ορίζοντες. Έτσι, ο αναγνώστης μπορεί να επεξεργαστεί ευκολότερα τις πληροφορίες που του παρουσιάζονται για τον σύγχρονο ρόλο των μουσείων.
β. Ο τίτλος του Κειμένου 1 είναι πληροφοριακός, παρουσιάζοντας συνοπτικά το θέμα του κειμένου, δηλαδή τον τρόπο τα μουσεία έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν το μέλλον. Ο τίτλος προϊδεάζει τον αναγνώστη για το περιεχόμενο του κειμένου.
Ενδεικτικός τίτλος: Τα μουσεία ανοίγουν νεους ορίζοντες
Β3α. Παραδείγματα ποιητικής γλώσσας- μετατροπή σε κυριολεξία
ύφη του δημοτικού τραγουδιού- χαρακτηριστικά του δημοτικού τραγουδιού
η ελληνική μουσική παράδοση δεν έχει μόνο βαθιές ρίζες- μακραίωνη ιστορία
Με την αξιοποίηση της ποιητικής γλώσσας ο συντάκτης του κειμένου έχει ως στόχο να φορτίσει συναισθηματικά τον αναγνώστη και να τον συγκινήσει. Η μετατροπή των χωρίων σε κυριολεκτικό λόγο καθιστά το κείμενο περισσότερο πληροφοριακό.
β. Στο απόσπασμα του Κειμένου 2 «Εξάλλου, η δυναμική μιας παράδοσης, ως πράξη μεταβίβασης, δοκιμάζεται και επιβεβαιώνεται ακριβώς στη δυνατότητά της να αναπλάθεται και να εξελίσσεται. Όπως ένα μεγάλο ποτάμι που δέχεται πολλούς παραποτάμους και καταλήγει σε ένα γονιμοποιό δέλτα» η παράδοση παρουσιάζεται κατά αναλογία με ένα ποτάμι. Όπως το ποτάμι συναντά παραποτάμους και καταλήγει σε ένα δέλτα, έτσι και η παράδοση δέχεται στοιχεία που την αναπλάθουν και την εξελίσσουν. Η χρήση της αναλογίας βοηθά στην κατανόηση του θέματος από τον αναγνώστη, καθώς αντιπαραβάλλεται μια άγνωστη κατάσταση με μια γνωστή παρουσιάζοντας ένα κοινό στοιχείο ανάμεσά τους. Παράλληλα, προσδίδεται ζωντάνια και παραστατικότητα στο κείμενο. Τέλος, το ύφος καθίσταται πιο οικείο στον αναγνώστη.
ΘΕΜΑ Γ.
Γ. Το βασικό θέμα που θίγεται στο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου «Σφετερισμός των αγαλμάτων» είναι μια διαρκής επικοινωνία του παρόντος με το παρελθόν (Φτιάχνουμε αγάλματα με υλικά από αγάλματα που τα είχαν φτιάξει άλλοι παλιότεροι τεχνίτες, φτιάχνουμε ποιήματα με λέξεις από ποιήματα γραμμένα σ’ άλλους καιρούς από άλλους ποιητές) όσον αφορά τη δημιουργία. Ο σφετερισμός αυτός, όπως τον αποκαλεί το ποιητικό υποκείμενο, φαίνεται να είναι παραγωγικός, διότι μέσω της αξιοποίησης των έργων τέχνης (αγάλματα, ποιήματα) του παρελθόντος, αλλά και μέσω της άντλησης στοιχείων από τις ζωές άλλων ανθρώπων που περάσαν, αναδεικνύεται κάτι καινούργιο και δημιουργικό. Με τη χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου «φτιάχνουμε αγάλματα», «φτιάχνουμε ποιήματα», «σφετεριζόμαστε έργα» φανερώνεται η διάθεση του ποιητικού υποκειμένου να εντάξει τον εαυτό του στο σύνολο των δημιουργών που δεν αποποιούνται το παρελθόν, αλλά συνεχίζουν την παραγωγή έργων ποίησης αξιοποιώντας το. Η επιλογή αυτή προσδίδει έναν τόνο ζωντάνιας και δημιουργεί κλίμα οικειότητας με τον αναγνώστη. Η οικειότητα αυτή επιτυγχάνεται και με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος (Σφετεριζόμαστε έργα, τροποποιούμε σχέδια, αλλάζουμε προοπτικές) με το οποίο ο ρυθμός γίνεται γοργός και ασθματικός, ενώ παράλληλα το ποιητικό υποκείμενο τονίζει τον τρόπο που δρα ο δημιουργός παράγοντας κάτι νέο. Τέλος, η χρήση του Ενεστώτα αναδεικνύει τη διαχρονικότητα του θέματος. Κάθε δημιουργός αξιοποιεί «υλικά», κάθε ποιητής αξιοποιεί ιδέες άλλων ποιητών, ανθρώπινα βιώματα για μια νέα δημιουργία. Πράγματι, οι άνθρωποι μπορούν να αντλούν στοιχεία από το παρελθόν, να τα αξιοποιούν και να τα τοποθετούν παραγωγικά στο παρόν.
ΘΕΜΑ Δ.
Προσφώνηση: Αγαπητοί συμμαθητές, αγαπητές συμμαθήτριες
Πρόλογος:
Αφορμή: εορτασμός της διεθνούς ημέρας των μουσείων
Ιδιότητα: εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας
Έκθεση του θέματος της ομιλίας: η παράδοση μπορεί να αποτελεί σημείο αναφοράς όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον και σε αυτό καθοριστική συμβολή μπορούν να έχουν τα μουσεία που όχι μόνο αποτελούν χώρους διαφύλαξης της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά μπορούν να ανοίξουν νέους ορίζοντες μεταμορφώνοντας τον κόσμο.
Ζητούμενο 1ο: Πως η παράδοση μπορεί να αποτελεί σημείο αναφοράς όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον;
- Οι παραδόσεις αποτελούν στοιχείο τόνωσης της εθνικής συνείδησης, αφού θεωρούνται μέρος της εθνικής ταυτότητας κάθε λαού. Έτσι, βοηθούν τον άνθρωπο να κατανοήσει τις ρίζες του, να γνωρίσει την ιστορία του και να προσανατολίζεται σωστά στο παρόν.
- Συμβάλλει στην πολιτιστική ανάπτυξη, καθώς αξιοποιώντας κανείς στοιχεία του παρελθόντος μπορεί να δημιουργεί για το παρόν και το μέλλον. Η γνώση των παραδόσεων προσφέρει τη δυνατότητα ποιοτικής δημιουργίας στο μέλλον.
- Οι παραδόσεις φέρνουν σε επαφή διαφορετικούς λαούς ενισχύοντας το στοιχείο της πολυπολιτισμικότητας και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις (μέσω της γνώσης του παρελθόντος) ειρηνικής συνύπαρξης στο μέλλον.
- Δημιουργεί στον κάθε λαό ένα αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς ότι ανήκει κάπου, προέρχεται από κάπου. Έτσι, προχωρά στο μέλλον στηριζόμενος στις αξίες του παρελθόντος και αξιοποιώντας τις δημιουργικά στο παρόν.
Ζητούμενο 2ο: Με ποιον τρόπο τα μουσεία μπορούν να συμβάλουν στο παραπάνω ανοίγοντας νέους ορίζοντες;
Σύμφωνα με τα κείμενα τα μουσεία δεν θεωρούνται πια στατικοί χώροι προβολής των προϊόντων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Αντίθετα, έχουν τη δύναμη αξιοποιώντας το παρελθόν και την παράδοση να δημιουργήσουν έναν νέο κόσμο. Επιδιώκουν και αυτά να προσαρμοστούν στις διαρκείς μεταβολές και ανοίξουν νέους ορίζοντες. Ειδικότερα μπορούν να:
- Συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη, ανταποκρινόμενα στις περιβαλλοντικές προκλήσεις. Οφείλουν και αυτά στο μέλλον, ως φορείς πολιτισμού να αφήσουν το θετικό περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
- Καινοτομούν αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία. Πολλά μουσεία προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα που δημιουργεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Πραγματοποιούν εικονικές περιηγήσεις χαρίζοντας στους επισκέπτες τους μοναδικές εμπειρίες.
- Συντελούν στη συνοχή της κοινωνίας μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αφορούν οικογένειες, σχολεία, παιδιά. Παρέχουν ευκαιρίες δια βίου μάθησης σε όλους ενισχύοντας την κοινωνία των πολιτών.
Επίλογος:
Aνακεφαλαίωση: η παράδοση συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Δείχνει την αδιάσπαστη πορεία ενός λαού. Τα μουσεία αποτελούν χώρους ανάδειξής της, ενώ παράλληλα «συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας συμμετοχικής κοινωνίας των πολιτών με γνώσεις και διάθεση προσφοράς και δημιουργίας».
Αποφώνηση: Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Παράδοση και Μουσεία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Δ. Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.