Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Κείμενο Ι
Ο ρόλος των οικογενειακών σχέσεων
Η κοινωνικοποίηση
Ο βασικός στόχος της οικογένειας όπως και των σχέσεων, οι οποίες αναπτύσσονται μέσα σε αυτή, πρέπει να είναι η κοινωνικοποίηση του νέου ανθρώπου. Δηλαδή η παροχή εκείνου του ψυχολογικού και κοινωνικού πλαισίου όπου το παιδί θα μπορέσει να ξεδιπλώσει τα φτερά του και να εξελιχθεί τόσο ατομικά όσο και κοινωνικά. Ο βαθμός κοινωνικοποιήσεώς του έχει να κάνει με την μορφή των αλληλεπιδράσεων μέσα στην οικογένεια. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ένα παιδί μπορεί να είναι αμέτοχο σε αυτό το μηχανισμό κοινωνικοποίησης, αντιθέτως συμμετέχει ενεργητικά και μπορεί να επηρεάσει όπως είπαμε την ίδια του την κοινωνικοποίηση. Έτσι, όταν μιλάμε για την κοινωνικοποίηση, από την μια αναφερόμαστε στην ικανότητα που έχει το άτομο να δέχεται τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος, να τα επεξεργάζεται και να προσπαθεί να βρει την καλύτερη, δυνατή λύση όσον αφορά τους στόχους και τις ανάγκες του. Και από την άλλη την ικανότητα της οικογένειας να του παράσχει αυτή την δυνατότητα μέσα από τη μορφή των σχέσεων οι οποίες έχουν αναπτυχθεί μέσα σε αυτή.
Κάθε σχέση ενήλικα με παιδί είναι μια παιδαγωγική σχέση. Ακόμα και όταν παίζουμε, τρώμε, μιλάμε με ένα παιδί πάντα κρατάμε έναν παιδαγωγικό ρόλο απέναντί του, είτε το θέλουμε, είτε όχι. Η παιδαγωγική αυτή σχέση στηρίζεται στην επικοινωνία, όπως είπαμε λεκτική και μη λεκτική. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε οι γονείς, διότι τις περισσότερες φορές, ενώ πιστεύουμε ότι έχουμε επιδράσει θετικά, μέσα από το λόγο, απέναντι στα παιδιά μας, με τη συμπεριφορά μας μπορεί να έχουμε επιδράσει αρνητικά.
Όσο καλύτερα νιώθει το παιδί μέσα στην οικογένειά του, τόσο ευκολότερα μπορεί να προσαρμοσθεί στο περιβάλλον του σχολείου και κατ’ επέκταση στο κοινωνικό περιβάλλον, και αντιθέτως. Ένα παιδί που έχει μάθει να αντιμετωπίζει ένα οικογενειακό περιβάλλον με φόβο και ενοχή, διότι οι γονείς του για να μπορέσουν να το προσαρμόσουν στις οικογενειακές απαιτήσεις χρησιμοποίησαν περισσότερο μια παιδαγωγική μέθοδο που στηρίχτηκε στην τιμωρία παρά στην αμοιβή, αυτό το παιδί θα αντιμετωπίσει με επιφυλακτικότητα το σχολείο και κατ΄ επέκταση την κοινωνία και θα αντιδράσει με το ίδιο συναίσθημα που αντιδρά στο οικογενειακό περιβάλλον.
Ο ρόλος της οικογένειας, λοιπόν στην κοινωνικοποίηση του παιδιού είναι καθοριστικός. Στην ουσία η οικογένεια είναι αυτή που θέτει τις βάσεις για την ομαλή κοινωνικοποίηση του παιδιού. Αυτή είναι που προετοιμάζει τον μελλοντικό πολίτη της χώρας, και αυτή είναι που πλάθει και διαμορφώνει την προσωπικότητα του ατόμου. Νομίζω πως αυτές οι λέξεις είναι πολύ φτωχές για να χωρέσουν τη σημαντικότητα του ρόλου της οικογένειας στη ζωή του καθένα μας. Η οικογένεια αποτελεί το πρώτο περιβάλλον του παιδιού και από αυτή αντλεί τα πρώτα του ερεθίσματα και σε αυτή στέλνει τα πρώτα του μηνύματα που έχουν να κάνουν με τις οργανικές και ψυχολογικές του ανάγκες. Από αυτές τις πρώτες στιγμές που το παιδί έρχεται σε επαφή με το οικογενειακό περιβάλλον, αρχίζει να λειτουργεί ο μηχανισμός της κοινωνικοποίησης με βασικούς παράγοντες, σε πρώτο επίπεδο, τους γονείς και σε δεύτερο τα άλλα μέλη της διευρυμένης οικογένειας που το περιβάλλουν, όπως παππούδες, γιαγιάδες, θείοι, θείες, και μετά ο κοινωνικός περίγυρος.
Κερεντζής Λάμπρος. Ψυχολόγος – Ψυχοπαιδαγωγός
(ελαφρώς διασκευασμένη ανάρτηση)
Θέμα Δ
Είδος κειμένου: Άρθρο
Πομπός: Μαθητής/Μαθήτρια
Μέσο: περιοδικό του σχολείου
Όριο λέξεων: 350 λέξεις
Στα κείμενα παρουσιάζονται κάποιες οπτικές σχετικά με τον ρόλο της οικογένειας στη ζωή και την εξέλιξη του παιδιού. Αξιοποιώντας δημιουργικά τις πληροφορίες από το κείμενο Ι να αναπτύξετε τις απόψεις σας σχετικά με την επιρροή της οικογένειας τόσο στην κοινωνικοποίηση όσο και στην υγιή ψυχική και πνευματική εξέλιξη του παιδιού.
30 μονάδες
Ενδεικτική απάντηση
ΕΝΝΟΙΑ: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: ΕΠΙΡΡΟΗ (= ΕΠΙΔΡΑΣΗ) ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ:
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
- ΨΥΧΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
- ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΠΡΟΣΟΧΗ!!
ΙΣΟΜΕΡΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΤΟΜΕΩΝ, ΔΗΛΑΔΗ, με βάση και τον αριθμό των λέξεων πρέπει να παρουσιάσω 2 επιχειρήματα για κάθε τομέα.
2 επιχειρήματα για την κοινωνικοποίηση
2 επιχειρήματα για την ψυχική εξέλιξη
2 επιχειρήματα για την πνευματική εξέλιξη
ΣΥΝΟΛΟ 6 επιχειρήματα.
ΚΑΘΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΠΟΥ 40 ΛΕΞΕΙΣ. ΣΥΝΟΛΟ 240 ΛΕΞΕΙΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την θεματική περίοδο κάθε επιχειρήματος πρέπει να την προετοιμάζουμε στο πρόχειρο.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Πληροφορία από το κείμενο: «Όσο καλύτερα νιώθει το παιδί μέσα στην οικογένειά του, τόσο ευκολότερα μπορεί να προσαρμοσθεί στο περιβάλλον του σχολείου και κατ’ επέκταση στο κοινωνικό περιβάλλον,»
Αναδιατύπωση της πληροφορίας αυτής σε θεματική πρόταση, δηλαδή σε αποδεικτέα θέση.
- Η προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό και κατ’ επέκταση στο κοινωνικό περιβάλλον καθορίζεται από το θετικό κλίμα που επικρατεί στην οικογένεια.
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
Αυτό αποτελεί μια αποδεικτέα θέση η οποία πρέπει να τεκμηριωθεί.
ΠΩΣ τεκμηριώνουμε;
Απαντώντας στα 2 βασικά ερωτήματα: γιατί συμβαίνει αυτό ή πώς συμβαίνει αυτό και στη συνέχεια καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα.
Πληροφορία από το κείμενο: «Η οικογένεια είναι αυτή που προετοιμάζει τον μελλοντικό πολίτη της χώρας»
Αναδιατύπωση της πληροφορίας αυτής σε θεματική πρόταση, δηλαδή σε αποδεικτέα θέση.
- Η οικογένεια διαπλάθει τους μελλοντικούς πολίτες της χώρας.
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
ΨΥΧΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Το κείμενο αναφοράς ΔΕΝ μας δίνει κάποια πληροφορίας για την επίδραση της οικογένειας στην υγιή ψυχική εξέλιξη του παιδιού. Αναγκαστικά θα πρέπει να αναζητήσουμε πληροφορίες είτε από τις γνώσεις μας είτε από την καθημερινή μας εμπειρία.
Σκεφτόμαστε και καταλήγουμε σε εύστοχες ιδέες που σχετίζονται αποκλειστικά και μόνο με το ζητούμενο: Επίδραση της οικογένειας στην ΨΥΧΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ.
- Η οικογένεια εξασφαλίζει την ψυχολογική ασφάλεια και ισορροπία των παιδιών.
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
- Η οικογένεια διδάσκει την αυτοπεποίθηση στο παιδί.
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Και για το υποερώτημα αυτό το κείμενο αναφοράς ΔΕΝ μας δίνει κάποια πληροφορία, δηλαδή για την επίδραση της οικογένειας στην υγιή πνευματική εξέλιξη του παιδιού. Αναγκαστικά θα πρέπει να αναζητήσουμε πληροφορίες είτε από τις γνώσεις μας είτε από την καθημερινή μας εμπειρία.
Σκεφτόμαστε και καταλήγουμε σε εύστοχες ιδέες που σχετίζονται αποκλειστικά και μόνο με το ζητούμενο: Επίδραση της οικογένειας στην ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ.
- Η οικογένεια αποτελεί τον πρώτο φορέα αγωγής και γνώσης
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
- Η οικογένεια φέρνει το παιδί σε επαφή με την τέχνη και την καλαισθησία
- ΓΙΑΤΙ;
- ΠΩΣ;
- ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ;
Το παραπάνω υπόδειγμα παραγωγής λόγου προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Χριστόφορου Στρατούρη, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.