Διαδίκτυο – Ασφάλεια Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Α1. Στο κείμενο διατυπώνονται οδηγίες για την ασφαλή περιήγηση στο διαδίκτυο. Επισημαίνεται ότι απαιτείται αυθεντικό λογισμικό προστασίας από ιούς. Οι κωδικοί πρόσβασης των χρηστών χρειάζεται να είναι σύνθετοι για τη μέγιστη ασφάλεια και τα δεδομένα να αποθηκεύονται, για την αποφυγή κινδύνου απώλειάς τους. Προτείνεται η πλοήγηση σε ασφαλείς ιστοσελίδες και υποδεικνύονται τρόποι να γίνει αυτό. Τέλος, οι χρήστες οφείλουν να προσέχουν τα παραπλανητικά μηνύματα και τις αναρτήσεις προσωπικών δεδομένων στα κοινωνικά δίκτυα.
ΘΕΜΑ Β.
Β1. Το κείμενο 1 ανήκει στο κειμενικό είδος των οδηγιών, καθώς οι συντάκτες τους έχουν στόχο να «καθοδηγήσουν» τους αναγνώστες για μια ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Η χρήση β’ πληθυντικού προσώπου (Εγκαταστήστε, Αποφύγετε) σε συνδυασμό με την επιλογή της προστακτικής έγκλισης (Πλοηγηθείτε, Προσέξτε) κατά την επικοινωνία με τον αναγνώστη αποτελούν δυο από τα κυρίαρχα γλωσσικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν την καταχώριση του κειμένου 1 στο είδος των οδηγιών. Στα παραπάνω στοιχεία έρχεται να προστεθεί και η κυριαρχία ρηματικών φράσεων στο σύνολο του κειμένου (Πλοηγηθείτε στο Internet με ασφάλεια. Αποφύγετε ιστοσελίδες που είναι περισσότερο πιθανό να είναι μολυσμένες. Στον browser που χρησιμοποιείτε προσέξτε τα παρακάτω: να έχετε εγκατεστημένη πάντα την τελευταία έκδοση, να ρυθμίσετε ώστε να λαμβάνει ενημερώσεις αυτόματα) ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του στο είδος των οδηγιών.
Β2.α) Οι συντάκτες έχουν επιλέξει την χρήση ασύνδετου σχήματος. Η συγκεκριμένη επιλογή προσδίδει ζωντάνια στον λόγο, καθώς αποδίδονται άμεσα και λιτά οι πληροφορίες, καθιστώντας το κείμενο παραστατικό. Ταυτόχρονα, αυξάνεται η πληροφορικότητα του αποσπάσματος καθώς επιτρέπεται η παρουσίαση διαφορετικών πληροφοριών από ετερόκλητα πεδία με συντομία.
Β2.β) Η επιλογή μικροπερίοδου λόγου (Αποφύγετε τη χρήση αμφιλεγόμενων εφαρμογών. Χρησιμοποιείτε σύνθετους κωδικούς πρόσβασης. Πλοηγηθείτε στο Internet με ασφάλεια.) συντελεί θετικά στον πληροφοριακό χαρακτήρα του κειμένου. Με τη βοήθεια της συγκεκριμένης επιλογής οι συντάκτες μεταφέρουν εύληπτα και με ακρίβεια τις προσδοκόμενες πληροφορίες στον αναγνώστη. Το μήνυμα μεταδίδεται με απλό και κατανοητό τρόπο ενώ ταυτόχρονα ο λόγος αποκτά ταχύτητα. Το ενδιαφέρον αποδίδεται στην πληροφορία και όχι στον τρόπο δήλωσής της.
Β3. Το σκίτσο υποδηλώνει τη μεταβολή στη χρήση του κινητού τηλεφώνου από συσκευή επικοινωνίας σε βασικό μέσο πλοήγησης στο διαδίκτυο. Πλέον οι άνθρωποι, με τη βοήθειά του, έχουν στο χέρι τους πρόσβαση σε πλήθος πληροφοριών και εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης. Το «σερφάρισμα» που κάποτε γινόταν μόνο από υπολογιστή πλέον μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω κινητού απελευθερώνοντας το χρήστη από τοπικούς και χρονικούς περιορισμούς.
ΘΕΜΑ Γ.
Γ. Το κύριο ερώτημα που προκύπτει από το ποίημα «Η γάτα και το πουλί» του Ζακ Πρεβέρ είναι το κατά πόσο ο άνθρωπος πρέπει να υπερασπίζεται την αλήθεια με οποιοδήποτε τίμημα.Η χρήση των επιθέτων (μοναδικό- μοναδική) καθιστούν τη γάτα και το πουλί ως κυρίαρχα σύμβολα στο ποίημα μέσω των οποίων παρουσιάζεται η ιστορία. Η γάτα που στο ποίημα προσωποποιείται, αφού έχει καταβροχθίσει το μισό πουλί,έρχεται αντιμέτωπη με τη συναισθηματική φόρτιση ενός μικρού κοριτσιού που θλίβεται και πονά κατά τη διάρκεια της κηδείας του πουλιού «Το κουβαλάει ένα μικρό κορίτσι- Που δε σταματάει το κλάμα». Τότε η γάτα παίρνοντας τον λόγο και απευθυνόμενη στο μικρό κορίτσι τονίζει πως θα προτιμούσε να είχε φάει ολόκληρο το πουλί «Θα το ’χα φάει ολόκληρο» και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσει το ψέμα λέγοντας πως το πουλί έφυγε μακριά «Να πετάει ως την άκρη του κόσμου». Η χρήση του θαυμαστικού στον τελευταίο στίχο «Δεν πρέπει ποτέ να κάνουμε πράγματα μισά!» τονίζει με εμφατικό τρόπο την απόφαση της γάτας να μετέλθει ενός ψέματος, προκειμένου να μη πληγώσει το κορίτσι και ολόκληρο το χωριό. Η επιλογή της εγείρει ερωτηματικά για το κατά πόσο είναι θεμιτό να χρησιμοποιεί ο άνθρωπος το ψέμα, προκείμενου να μη πληγώνει τον συνάνθρωπό του ή είναι καλύτερη η αποκάλυψη της αλήθειας με κάθε κόστος.
ΘΕΜΑ Δ.
Δ. Κειμενικό είδος: ομιλία
Προσφώνηση: Αγαπητοί ακροατές, αγαπητές ακροάτριες
Πρόλογος: αφορμή- ιδιότητα- θέμα
1ο ερώτημα: κίνδυνοι για τους νέους από την κακή του διαδικτύου:
- Εθισμός στη χρήση του διαδικτύου με επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της ζωής του νέου:
- Κοινωνικά: απώλεια κοινωνικότητας, αποξένωση,αισθήματα ανασφάλειας, απογοήτευσης, μοναξιάς, δημιουργία ψευδαισθήσεων για υποτιθέμενους φίλους (κυρίως δια μέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης).
- Ηθικά: απώλεια αυτοελέγχου και πειθαρχίας.
- Πνευματικά: απώλεια κριτικής, πνευματική νωθρότητα, πνευματική χειραγώγηση.
- Πολιτικά: πολιτική χειραγώγηση, φανατισμός.
- Ψυχολογικά: θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού.
- Παραβίαση της ιδιωτικότητας:
- Κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Απώλεια προσωπικών δεδομένων και διακίνησή τους για αθέμιτους σκοπούς.
- Απώλεια ατομικής ελευθερίας.
- Παραπληροφόρηση- υπερπληροφόρηση:
- Αδυναμία διαχείρισης του όγκου των πληροφοριών
- Αδυναμία γνώσης της πηγής των πληροφοριών και άρα κίνδυνος εξαπάτησης των χρηστών.
2ο ερώτημα: με ποιους τρόπους μπορεί ο νέος να προστατευτεί από τους κινδύνους του διαδικτύου;
Αξιοποίηση των επιχειρημάτων του κειμένου 1:
- Χρήση λογισμικών προστασίας και κωδικών ασφαλείας για την είσοδο στο διαδίκτυο.
- Αποφυγή εισόδου των χρηστών σε μη ασφαλείς ιστοσελίδες και ρύθμιση των παραμέτρων ιδιωτικότητας.
- Προσοχή στην παράθεση πληροφοριών προσωπικής και επαγγελματικής ζωής που αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Άλλα επιχειρήματα:
- Έλλογη χρήση του διαδικτύου- όριο στον καθημερινό χρόνο περιήγησης.
- Ενημέρωση για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την κακή χρήση του.
- Καλλιέργεια νοητικών δυνάμεων για κριτική αντιμετώπιση των πληροφοριών που διακινούνται στο διαδίκτυο.
Επίλογος: αισιόδοξο μήνυμα: το διαδίκτυο ως φίλος με την προϋπόθεση του μέτρου στη χρήση του.
Αποφώνηση: Ευχαριστώ που με ακούσατε.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Διαδίκτυο – Ασφάλεια Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις των συναδέλφων Άννα Σιάτρα και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.