
Brain drain Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Το brain drain θα αποβεί θετικό για τη χώρα προέλευσης, αν επανενταχθούν οι εμπλουτισμένοι με νέα εφόδια επιστήμονες. Ουσιαστικά, αυτοί οι επιστήμονες ήδη βρίσκονταν σε διαρκή επαφή με την χώρα τους . Η Ισπανία με τις ορθές οικονομικές της επιλογές και υποδομές πέτυχε τη δημιουργική επανένταξη των επιστημόνων της στην οικονομίας της. Απέναντι στα προβλήματα που γεννά η διαρροή επιστημόνων, η χώρα μας , στηριζόμενη και σε κοινή οικονομική πολιτική με την Ε.Ε., με τη δημιουργία ευνοϊκού εργασιακού κλίματος μπορεί να προσελκύσει γηγενείς και ξένους επιστήμονες.
Θέμα Β
Β1.
Λάθος : Η μαζική «διαρροή εγκεφάλων»… Εάν παγιωθεί, μπορεί να εγκλωβίσει μια οικονομία σε μακροχρόνια αποανάπτυξη2 και φτώχεια.
Σωστό: Το καθαρό όφελος τότε (από την αυξημένη τεχνογνωσία, εξωστρέφεια, δικτύωση)
Σωστό: Άλλωστε, σε πολλές περιπτώσεις, δεν φεύγουν πλήρως: μετακινούνται διαρκώς, παραμένουν συνδεδεμένοι, επιστρέφουν.
Λάθος: Η ανάκτηση δεν είναι φενάκη3. Ύστερα από μεγάλη διαρροή εργαζομένων στην κορύφωση της ανεργίας, η Ισπανία ζει τώρα μια θεαματική αύξηση πληθυσμού. Επαναπατρίζεται η γενιά της κρίσης…
Λάθος: Και σε επίπεδο Ε.Ε. να συμβάλουμε, μαζί με άλλα κράτη, στην επεξεργασία νέων πολιτικών συνοχής
Β2.
Ο συγγραφέας στοχεύει στο να αποσαφηνίσει τη βασική του άποψη ότι η ανάκτηση των επιστημόνων και η δημιουργική επανένταξή τους στη χώρα προέλευσης είναι εφικτοί στόχοι. Για να το επιτύχει αυτό, οργανώνει τη σκέψη του με βάση το παράδειγμα της Ισπανίας που τα κατάφερε. Έτσι, ο αναγνώστης σχηματίζει μια σαφή εικόνα για όσα ισχυρίζεται ο συντάκτης.
Β3. Μπορεί το brain drain να μετατραπεί σε ευκαιρία για τη χώρα προέλευσης; (Ρητορικό ερώτημα που λειτουργεί μεταβατικά για τα επόμενα, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη)
Μπορεί, εάν καταφέρει να τους επανεντάξει στο εργατικό της δυναμικό. (χρήση υποθετικής πρότασης που δίνει τη βασική προϋπόθεση επιτυχίας του ισχυρισμού του)
Το καθαρό όφελος τότε (από την αυξημένη τεχνογνωσία, εξωστρέφεια, δικτύωση) θα υπερβαίνει την ωφέλεια του να μην είχαν φύγει. (χρήση παρενθέσεων που λειτουργούν συμπληρωματικά και επεξηγηματικά για τα προηγούμενα)
Άλλωστε, σε πολλές περιπτώσεις… (χρήση της διαρθρωτικής λέξης «Άλλωστε» που λειτουργεί προσθετικά και επεξηγηματικά για τα προηγούμενα)
δεν φεύγουν πλήρως: μετακινούνται διαρκώς, παραμένουν συνδεδεμένοι, επιστρέφουν. (χρήση της διπλής τελείας με πληροφορίες που ακολουθούν και ερμηνεύουν τα προηγούμενα)
Β4. Ο συντάκτης χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο το α΄ πληθυντικό πρόσωπο (να αυξήσουμε, να δουλέψουμε ,να συμβάλουμε, για να καταστήσουμε). Με τη συγκεκριμένη επιλογή η παράγραφος κερδίζει σε ζωντάνια και παραστατικότητα, αφού το α΄ πληθυντικό προσδίδει αμεσότητα και οικειότητα στα λεγόμενα του συντάκτη. Παράλληλα, δηλώνει πνεύμα συλλογικότητας και καθολικότητας (ο συντάκτης τοποθετεί και τον εαυτό του στη διαδικασία/ προβληματισμό που περιγράφει).
Θέμα Γ
Ο συγγραφέας στο συγκεκριμένο κείμενο αφηγείται τον τρόπο που βίωσε την προσπάθεια ανίχνευσης και επιλογής της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Το κυρίαρχο μήνυμα που περνά στις νέες γενιές είναι να κυνηγούν τα όνειρά τους και να επιλέγουν ως αντικείμενο των σπουδών τους αυτό που πραγματικά ποθεί η καρδιά τους. Και στη δική του εποχή υπήρχαν δημοφιλή επαγγέλματα που συνοδεύονταν από κύρος και σημαντικά οικονομικά οφέλη. Η χρήση του α΄ ενικού προσώπου (δεν μπορούσα να κοιμηθώ… Ήθελα να βρω … ζήτησα… Στρώθηκα… δεν ξανακοίταξα) αποδίδει τον προσωπικό, εξομολογητικό τόνο του συντάκτη και δίνει οικειότητα και αμεσότητα στα λεγόμενά του. Με ψυχικό πόνο και μεγάλο προβληματισμό προσπαθεί να βρει τον δρόμο στην επαγγελματική του ζωή. Με τον ευθύ λόγο («Να πάτε… δεν έχει»… «Για όνομα… πουρνάρια;»), το κείμενο αποκτά παραστατικότητα και δραματικότητα. Επίσης, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη που περιμένει την τελική του επαγγελματική επιλογή. Τέλος, με τη χρήση απλού και καθημερινού λεξιλογίου (ξεπεσμένο…. Τρυπώσαμε… να βρω το δρόμο μου… δειλά δειλά… στρώθηκα) τα λόγια του αποκτούν οικείο για τον αναγνώστη τόνο και καθιστούν το ύφος γλαφυρό και παιγνιώδες.
Από την ανάγνωση του κειμένου ο αναγνώστης συνειδητοποιεί ότι τα λόγια, τα συναισθήματα και οι προβληματισμοί του συγγραφέα έχουν απήχηση και στη σύγχρονη εποχή. Και οι σημερινοί νέοι προβληματίζονται έντονα για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία που καθορίζεται από την αγορά εργασίας, τις επιρροές από το οικογενειακό και εξωτερικό περιβάλλον και τα προσωπικά «θέλω» καθενός.
Θέμα Δ
Σχεδιάγραμμα της έκθεσης με βάση και τις πληροφορίες του κειμένου.
Πρόλογος
Άρθρο σε σχολική εφημερίδα |
→ Τίτλος που να καλύπτει τον επικαιρικό χαρακτήρα που έχει συνήθως ένα άρθρο. → Άμεση γνωριμία με το θέμα και προσαρμογή στο κατάλληλο επικοινωνιακό πλαίσιο. (με ή χωρίς χρήση αφόρμησης λόγω του περιορισμού στο όριο των λέξεων) → Πολύ σύντομη αποσαφήνιση της έννοιας → Ομαλή μετάβαση στο 1ο ζητούμενο του θέματος, με την κατασκευή ενδεδειγμένης για την επίτευξη του στόχου κατακλείδας. |
Πρώτο ζητούμενο
Παράγραφος πρώτη Η έλλειψη δυνατότητας προσωπικής ευημερίας μέσω του αντικειμένου σπουδών Κορεσμένα επαγγέλματα-ανεργία
Δύσκολες εργασιακές συνθήκες -Χαμηλές οικονομικές απολαβές-υψηλό κόστος ζωής → δεν μπορεί να ζήσει, να δημιουργήσει, να ανεβάσει το επίπεδο της ζωής του
Συναισθηματικός εγκλωβισμός-κατάργηση του αισθήματος της αυτοπραγμάτωσης
Στέρηση της πνευματικής και ψυχικής ελευθερίας |
→ Επιλογή θεματικής πρότασης/περιόδου που φιλοξενεί την κυρίαρχη άποψη της παραγράφου. → Στήριξη της θεματικής πρότασης με λογικό επιχείρημα → Ανάπτυξη/αποσαφήνιση του επιχειρήματος και όχι απλή παράθεσή του.
→ Χρήση δεύτερου επιχειρήματος (δευτερεύουσας ιδέας).
→ Ανάπτυξη/αποσαφήνιση του επιχειρήματος.
→ Χρήση τρίτου επιχειρήματος
→ Ανάπτυξη/αποσαφήνιση του επιχειρήματος.
→ Χρήση κατακλείδας για την ομαλή μετάβαση στο β΄ ζητούμενο. |
Δεύτερο ζητούμενο
Παράγραφος δεύτερη Η χώρα οδηγείται σε οικονομική ύφεση
ποικίλες αλυσιδωτές επιπτώσεις → Υπονόμευση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας: Μειώνεται η οικονομική ισχύς της χώρας, καθώς δεν αξιοποιούνται πλήρως οι πλουτοπαραγωγικές της δυνατότητες, χαμηλό Α.Ε.Π.- μείωση κατανάλωσης
Ύφεση στους τομείς των γραμμάτων και του πολιτισμού: Παρατηρείται αδυναμία ανανέωσης των εστιών πολιτισμού, εξαιτίας της έλλειψης στελέχωσής τους με νέα ταλέντα. πολλά νέα παιδιά με εξαιρετικές ικανότητες και ορθά δομημένες προσωπικότητες δεν έχουν την ευκαιρία να δείξουν την αξία τους |
→ Επιλογή θεματικής πρότασης/περιόδου που φιλοξενεί την κυρίαρχη άποψη της παραγράφου. → Στήριξη της θεματικής πρότασης με λογικό επιχείρημα και ανάπτυξη/αποσαφήνιση του επιχειρήματος και όχι απλή παράθεσή του.
→ Χρήση δεύτερου επιχειρήματος (δευτερεύουσας ιδέας).
→ Ανάπτυξη/αποσαφήνιση του επιχειρήματος.
|
Επίλογος
|
→ Εξαγωγή ισχυρού συμπεράσματος
→ Πολύ σύντομη αποσαφήνισή του → Κλείσιμο του γραπτού με χρήση μηνύματος προς τον αναγνώστη, ανάλογα με τις απαιτήσεις του επικοινωνιακού πλαισίου. |
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Brain drain
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου-συγγραφέα Δημήτρη Μαντά, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.