Αστικό Περιβάλλον – Εναλλακτικές Μετακινήσεις: Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α
Α1. Ο συντάκτης του κειμένου υποστηρίζει ότι απαιτείται οριστική αντιμετώπιση των αιτιών που προκαλούν τα προβλήματα στις μεγαλουπόλεις. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας στην πολεοδομία προσφέρει ίσες επαγγελματικές ευκαιρίες ενώ η χρήση της “ τηλεργασίας” και της “ τηλεξυπηρέτησης” δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να περιορίσουν τις καθημερινές τους μετακινήσεις με τα κάθε λογής οχήματα σ’ ένα αφιλόξενο αστικό κέντρο και να συναναστραφούν τους συνανθρώπους τους πεζή.
ΘΕΜΑ Β
Β1.
α. Λάθος 2η παράγραφος “ η διαδικασία… τείνουν να εξαφανιστούν”
β. Σωστό 6η παράγραφος (ολόκληρη)
γ. Σωστό 3η παράγραφος “ αλλά θεωρώ… δεν είναι και η πιο ιδανική”
δ. Λάθος 5η παράγραφος “ Είναι αυτονόητο… του προβλήματος”
ε. Σωστό 2η παράγραφος “ Σου μαθαίνει… και το σώμα”
Β2.
- Γ’ πρόσωπο: επιβάλλουν, σταματήσει, καταργηθούν.
- Παθητική σύνταξη: να αρθούν, κατασκευάζονται, αμβλύνονται
- Επίσημο λεξιλόγιο: αρθούν, αμβλύνονται.
- Αναφορική λειτουργία της γλώσσας.
- Ονοματικά σύνολα: η αναζήτηση προσωρινών λύσεων του προβλήματος
Ο συντάκτης του κειμένου με σοβαρό ύφος, αντικειμενικότητα, αποστασιοποίηση και ουδετερότητα θέλει να επιστήσει την προσοχή στην εξεύρεση μόνιμων, διαχρονικών λύσεων προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις, οι οποίες έχουν χάσει τον ανθρώπινο χαρακτήρα τους. Με αυτό το τρόπο ενισχύει την πειστικότητα του.
Μετατροπή σε απλό ύφος: Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να σταματήσουμε να αναζητούμε προσωρινές λύσεις του προβλήματος. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις αιτίες, αντί να μειώνουμε τις συνέπειες τους. Αντί να κατασκευάζουμε έργα διευκόλυνσης, πρέπει να καταργήσουμε τις ανάγκες που τα επιβάλλουν.
Β3.α. πάντα// από παιδί// από μικρός// Το 2004 // Από τότε// σε ηλικία 12 ετών //Πρώτα// αργότερα// Οι αγώνες συνεχίστηκαν μέχρι το 2011,// όταν ξεκίνησα τα πρώτα brevet (μπρεβέ)..
Η επιλογή της χρήσης πολυάριθμων χρονικών προσδιορισμών ως αρμών που διατηρούν τη συνοχή του κειμένου εξηγείται από τον αυτοβιογραφικό, αφηγηματικό χαρακτήρα της απάντησης του συνεντευξιαζόμενου προσώπου , που δομείται πάνω στον άξονα του χρόνου. Άλλωστε η ερώτηση της δημοσιογράφου αφορά το χρόνο που ο Γιάννης Τζιβιέρης ξεκίνησε την ποδηλασία. Με αυτό τον τρόπο, ο αναγνώστης παρακολουθεί το ρυθμό των εξελίξεων, και με τη βοήθεια των χρονικών ενδείξεων συνδέει παράλληλα τα συμβάντα και τις επιλογές του Γιάννη Τζιβιέρη που τον οδήγησαν στον ποδηλατικό θεσμό των μπρεβέ.
Β3.β. Συγκρίνει τον πραγματικό σκοπό της πόλης με τη σημερινή πραγματικότητα. Από τη μια “Η πόλη είναι το τελειότερο δημιούργημα του ανθρώπου στην προσπάθειά του να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσής του και να αναπτύξει ένα σύστημα κοινωνικών λειτουργιών.” και από την άλλη “ Σήμερα, η πόλη μετατρέπεται προοδευτικά σε έναν απρόσωπο χώρο αφιερωμένο αποκλειστικά στην παραγωγή, ενώ η κατοικία εκτοπίζεται προς την περιφέρεια.” Σκοπός του είναι να αναδείξει τις διαφορές ανάμεσα στον πραγματικό σκοπό της πόλης και στην πραγματικότητα. Με αυτό τον τρόπο μας εισάγει και στο θέμα του που σχετίζεται με την αντιμετώπιση της παρούσας κατάστασης και την εκπλήρωση του πραγματικού στόχου των πόλεων.
ΘΕΜΑ Γ
Βασικό θέμα, κατά τη γνώμη μου, στο κείμενο Γ, στο ποίημα της Ειρήνης Ρηνιώτη φαίνεται να είναι η διαρκής προσπάθεια του ανθρώπου να αντιμετωπίσει τις καταστάσεις και να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες που παρουσιάζονται στη ζωή. Το ποιητικό υποκείμενο με αυτοοαναφορικό, βιωματικό τρόπο όπως δηλώνεται με τη χρήση του α’ ενικού προσώπου εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο στέκεται απέναντι στα πράγματα, την επιθυμία του να προσπαθήσει, να τολμήσει (τολμώ) να τα καταφέρει, αποδεχόμενο το ρίσκο της αποτυχίας. Μέσα από την αντίθεση “δεν ξέρω να ισορροπώ όμως τολμώ” εκφράζεται η επιθυμία του να δοκιμάσει, να αποπειραθεί ακόμη κι αν δεν τα καταφέρει. Ακόμη κι αν ηττηθεί. Ακόμη κι αν αποτύχει. Το ποδήλατο άλλωστε έμφανίζεται ως σύμβολο της επιθυμίας (άστραφτε το ποδήλατο στον ήλιο) αλλά και της προσπάθειας. Με εμφατικό τρόπο ο ευθύς λόγος και η χρήση του θαυμαστικού “ μια βόλτα μόνο!” τονίζουν την επιθυμία του ποιητικού υποκειμένου να δοκιμάσει αν και δεν γνωρίζει τις ισορροπίες. Η πτώση και η αποτυχία έρχονται σύντομα. Η σέλα, τα πετάλια, το τιμόνι, βασικά και ουσιαστικά εξαρτήματα του ποδηλάτου σκορπίζουν στο χώρο παραπέμποντας στην καταστροφή, στην αποτυχία, στη διάλυση και την πτώση. Μόνο το φωτάκι του οδηγού, σύμβολο της αισιοδοξίας και της άσβεστης ελπίδας μένει στο δρόμο για να καθοδηγήσει.
ΘΕΜΑ Δ
Αγαπητές συνδημότισσες, αγαπητοί συνδημότες,
Βρισκόμαστε/Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου, ενός μεταφορικού μέσου το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει ενταχθεί δυναμικά στη ζωή μας. Καθώς οι περισσότεροι από εμάς είμαστε ενεργοί ποδηλάτες παρατηρούμε καθημερινά πόσο αφιλόξενο είναι πια το περιβάλλον των πόλεων, τόσο για εμάς/τους ίδιους, όσο και για τους υπόλοιπους συμπολίτες μας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σύγχρονα αστικά κέντρα οφείλονται σε μεγάλο βαθμό (και) στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος σ ’αυτά. Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί θα πρέπει σίγουρα να αλλάξει και γι’ αυτό υπεύθυνοι είμαστε, πέρα από την επίσημη Πολιτεία, και εμείς οι ίδιοι οι πολίτες.
Τρόποι με τους οποίους υποβαθμίζεται το περιβάλλον στα σύγχρονα αστικά κέντρα:
- άναρχη δόμηση / οικιστική αναρχία, οικοδόμηση σε χώρους πρασίνου
- βιομηχανική και αστική μόλυνση, άμεση και έμμεση μόλυνση με χημικά και τοξικά στερεά, αέρια, υγρά των περιοχών μέσα και γύρω από τις πόλεις
- αυξητική τάση χρήσης των αυτοκινήτων και συνακόλουθη μόλυνση από τα καυσαέρια
- δυσκολίες αέρινης ανανέωσης καθώς τα ψηλά κτήρια εμποδίζουν την κίνηση του αέρα
- αύξηση τοπικά της θερμοκρασίας λόγω του τσιμέντου και της ασφάλτου
- ενεργειακή σπατάλη
- Ηχορύπανση
- Φωτορρύπανση
- Υπερκατανάλωση που αυξάνει τα απορρίμματα
Προτάσεις βελτίωσης της κατάστασης:
- συνειδητοποίηση της αξίας του να ζούμε σε ένα υγιές περιβάλλον, έμπρακτο ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος στις σύγχρονες πόλεις
- ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση επίσημων φορέων και πολιτών
- εξεύρεση καινοτομιών και δημιουργία «έξυπνων πόλεων» με τη συνδρομή ειδικών επιστημόνων
- διάδοση της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων για εναλλακτική κινητικότητα, πιο φιλική προς το περιβάλλον
- δημιουργία ποδηλατοδρόμων και χώρων πρασίνου
- κατασκευή κτιρίων με τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών υλικών
- στροφή προς την ανανεώσιμη ενέργεια (ηλιακή, θερμική, βιοενέργεια, φωτοβολταϊκά), χρηματοδότηση σχετικών προγραμμάτων από το κράτος
- σωστή διαχείριση αποβλήτων
- Συχνή χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς
- Ανακύκλωση.
Επίλογος: Ο άνθρωπος ως “ζῶον πολιτικόν” διαθέτει φύση άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη. Πρόκειται για μια σχέση αλληλεπίδρασης. Χρειάζεται να φροντίσει την πόλη για να ζήσει ευτυχισμένος μέσα σε αυτήν. Θα ήθελα να κλείσω με μια ευχή αλλά ταυτόχρονα και έκφραση ελπίδας πώς όλοι θα συνδράμουμε ώστε η διαβίωση μας στη σύγχρονη πόλη να μην πετύχει μόνο το “ζῆν” αλλά το “εὖ ζῆν”.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αστικό Περιβάλλον – Εναλλακτικές Μετακινήσεις: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις των συναδέλφων Ειρήνη Αρχοντίδου και Ελένη Λεμονάκη, οι οποίες το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τις ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.