Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ

Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Μη Λογοτεχνικό Κείμενο

Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ Γ Λυκείου

 

Το προφίλ αυτών που κακοποιούν και σκοτώνουν ζώα

Ένα φρικιαστικό περιστατικό βίαιης κακοποίησης ζώου συνέβη πριν από λίγες μέρες. Αυτή τη φορά το περιστατικό καταγράφηκε στην Ξάνθη όπου ένα άτυχο σκυλάκι, μόλις δύο μηνών, βρέθηκε με ακρωτηριασμένο πόδι και αυτιά καθώς και διάφορες μαχαιριές στο σώμα του. Πιο συγκεκριμένα, τα άκρα και τα αυτιά του σκύλου φαίνεται πως είχαν κοπεί με μαχαίρι. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα πέθαινε αν δεν το έβρισκε μία φιλόζωη, η οποία έσπευσε, καλώντας φιλοζωική της περιοχής, η οποία και ανέλαβε να το περιθάλψει. Ακόμα χαροπαλεύει και οι δράστες του εγκλήματος δεν εντοπίστηκαν ποτέ. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο, άλλωστε, ειδικά στις πιο μικρές κοινωνίες, οι τυχόν μάρτυρες να σιωπούν, συνήθως από φόβο «μην μπλέξουν».

Λίγες μέρες νωρίτερα, θύελλα αντιδράσεων είχε προκαλέσει μια φωτογραφία η οποία εικόνιζε ένα σκυλί δεμένο στον προφυλακτήρα τους αυτοκινήτου εν κινήσει να σέρνεται από τον οδηγό του οχήματος στην Κρήτη. Οι φωτογραφίες τις οποίες τράβηξε αυτόπτης μάρτυρας οδήγησαν στη σύλληψη του ηλικιωμένου οδηγού του οχήματος ο οποίος ισχυρίστηκε πως με αυτόν τον τρόπο ήθελε να απομακρύνει  το αδέσποτο σκυλί από το χωράφι του.

Υπάρχει βέβαια και η παθητική βία, το να έχει κανείς ζώο στο σπίτι και να μην το φροντίζει σωστά, τα βαρελόσκυλα των νησιών που είναι δεμένα μέρα – νύχτα, η αμέλεια εκείνων που έχουν ένα ζώο περιορισμένο σε ένα μπαλκόνι ή μία ταράτσα, τα σκυλιά που πετιούνται στον δρόμο, επειδή μεγάλωσαν και δεν είναι πια χαριτωμένα, όλα αυτά είναι περιπτώσεις που κανονικά διώκονται από τον νόμο. Δεν χρειάζεται να τα βασανίζει κανείς για να τιμωρηθεί.

Όμως, η σοβαρότερη και πιο ύπουλη μορφή κακοποίησης ζώων στην Ελλάδα, κατά τον καθηγητή τους Κτηνιατρικής σχολής και κτηνιατροδικαστή κ. Δούκα, είναι η δηλητηρίαση. «Κι αυτό διότι σ’ αυτές τις περιπτώσεις κάποιος βάζει φόλα, το ζώο την τρώει σε κάποια στιγμή που ο δράστης δεν είναι καν εκεί και βρίσκεται νεκρό έπειτα από αρκετές ώρες. Δεν υπάρχει δηλαδή μάρτυρας για την πράξη αυτή. Η διάγνωση μπορεί να βγει ως δηλητηρίαση, αλλά δεν υπάρχει ύποπτος, οπότε ακόμα και καταγγελία να γίνει στην αστυνομία, πρόκειται για μήνυση κατ’ αγνώστω. Πρόκειται δηλαδή για ένα έγκλημα που γίνεται με διαφορά χρόνου».

Τα ζώα σε όλες αυτές τις περιπτώσεις φαίνεται να αντιμετωπίζονται ως «πράγματα» και όχι ως έμβια όντα τα οποία βιώνουν τον πόνο. […] Αν και στους περισσότερους από εμάς που ακούμε γι’ αυτά τα συμβάντα δημιουργούνται συναισθήματα φρίκης και αποτροπιασμού, ωστόσο ως κοινωνία στο σύνολο φαίνεται ότι πάσχουμε από έλλειψη σεβασμού απέναντι στα ζώα και δη σε αυτά που ως είδος έχουμε επιλέξει να μας κάνουν συντροφιά – για να μη μιλήσουμε για τη βία που ασκείται στα παραγωγικά ζώα, γιατί αυτή είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα.

Γιατί  κάποιος να κακοποιήσει ένα ανυπεράσπιστο ζώο; Τι είδους κίνητρα μπορεί να έχει; Πώς σκέφτεται και τι νιώθει; (αν νιώθει). Και τελικά ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που κακοποιεί ζώα;

Η κακοποίηση των ζώων έχει αναγνωριστεί από τη δεκαετία του 1980 ως σοβαρή αντικοινωνική συμπεριφορά με ψυχοπαθολογικό υπόβαθρο. Οι έρευνες έχουν δείξει συσχέτιση ανάμεσα στην κακοποίηση ζώων και την επιθετικότητα κατά ανθρώπων και ειδικότερα, την κακοποίηση παιδιών κατά την παιδική και ενήλικη ζωή. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι ανήλικοι που κακοποιούν ζώα, αργότερα ως ενήλικοι, θα επιδείξουν κάποια μορφή διαπροσωπικής βίας. Η βία κατά των ζώων θεωρείται από κορυφαίους ψυχολόγους ως επαναλαμβανόμενη και κλιμακούμενης έντασης, μέχρι του σημείου που ο δράστης εξοικειωμένος με την απαξίωση της ζωής ως έννοιας, μπορεί να στραφεί σε εγκλήματα κατά της ανθρώπινης ζωής.

Όπως επισημαίνει ο αστυνόμος και κτηνίατρος, κ. Α. Περιστέρης, η κακοποίηση ζώων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ενδοοικογενειακή βία. «Μάλιστα αμερικανικές μελέτες έχουν δείξει πως υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας – σε ποσοστό 60%, ακόμη και 70% – συνδέονται με περιστατικά κακοποίησης και θανάτωσης ζώων συντροφιάς».

Τι αντανακλούν τελικά για την ίδια την κοινωνία αυτές οι συμπεριφορές κακοποίησης και τα φρικαλέα εγκλήματα εναντίον των ζώων; Σίγουρα μια κοινωνία σε κρίση και με έλλειμμα φιλοζωικής κουλτούρας. Η ανοχή στη βία κατά των ζώων δείχνει ότι δεν καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει σύνδεση των διαφόρων μορφών βίας στην κοινωνία. Όπως επισημαίνει ο κ. Δούκας «αυτό που χρειάζεται να καταλάβουμε όταν είμαστε μάρτυρες σε τέτοια περιστατικά, είναι ότι αυτός που βλάπτει τους σκύλους και τις γάτες μπορεί ταυτόχρονα να είναι βίαιος στα παιδιά του, στη σύντροφό του, στους ηλικιωμένους, να είναι δηλαδή ένας άνθρωπος που συνιστά απειλή για τις αρμονικές κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις».

Πάντως τα τελευταία χρόνια ο κόσμος καταγγέλλει όλο και περισσότερο περιστατικά κακοποίησης ζώων, αν και εξακολουθεί να υπάρχει ένας αδικαιολόγητος φόβος για αντίποινα εκ μέρους των δραστών. Σε πρόσφατη ημερίδα που διοργανώθηκε στο Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη με θέμα την προστασία, την ευζωία και την κακοποίηση των ζώων  στη χώρα μας ο αν. καθηγητής κ. Δημήτρης Τόντης είχε πει: «Μία κοινωνία δεν κρίνεται από τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα, αλλά και από την απονομή δικαίου σε αυτούς που κακοποιούν τα ζώα ή σε αυτούς που δεν τηρούν τις συνθήκες ευζωίας τους».

                                       Μερόπη Κοκκίνη, Lifo, 11/9/2019, διασκευασμένο άρθρο

Παρατηρήσεις

1η Δραστηριότητα

Α1. Σε μία παράγραφο 50-60 λέξεων να παρουσιάσετε το περιεχόμενο των τελευταίων τεσσάρων παραγράφων του κειμένου.

Μονάδες 15

2η Δραστηριότητα

Β1.

α) «Γιατί  κάποιος να κακοποιήσει ένα ανυπεράσπιστο ζώο; Τι είδους κίνητρα μπορεί να έχει; Πώς σκέφτεται και τι νιώθει; (αν νιώθει). Και τελικά ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που κακοποιεί ζώα;» Ποιο σκοπό εξυπηρετεί η παρουσία των ερωτήσεων στο συγκεκριμένο σημείο του κειμένου;

Μονάδες 6

β) Να προσδιορίσετε τη δομή της 7ης παραγράφου (Η κακοποίηση των ζώων… κατά της ανθρώπινης ζωής.) (μονάδες 3) καθώς και τον τρόπο ανάπτυξής της (μονάδες 6).

Μονάδες 9

Εναλλακτικά

α1) Να αιτιολογήσετε την λειτουργία των εισαγωγικών στις παρακάτω περιπτώσεις:

  1. «Μία κοινωνία δεν κρίνεται από τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα, αλλά και από την απονομή δικαίου σε αυτούς που κακοποιούν τα ζώα ή σε αυτούς που δεν τηρούν τις συνθήκες ευζωίας τους».
  2. φαίνεται να αντιμετωπίζονται ως «πράγματα» και όχι ως έμβια όντα

Μονάδες 6

β1) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμία από τις επιτονισμένες λέξεις στις παρακάτω προτάσεις:

  1. Ένα φρικιαστικό περιστατικό βίαιης κακοποίησης ζώου συνέβη πριν από λίγες μέρες.
  2. η αμέλεια εκείνων που έχουν ένα ζώο περιορισμένο σε ένα μπαλκόνι…
  3. Οι έρευνες έχουν δείξει συσχέτιση ανάμεσα στην κακοποίηση ζώων και την επιθετικότητα

Μονάδες 9

3η Δραστηριότητα

Α3. Με αφορμή τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας των ζώων δημοσιεύεις ένα άρθρο στη σχολική εφημερίδα στο οποίο αναφέρεσαι στη σωστή στάση απέναντι στα κατοικίδια ζώα. Ποια θεωρείς ότι είναι η ενδεδειγμένη συμπεριφορά απέναντι στα ζώα αυτά; Πώς μπορούμε να τα προστατεύσουμε από περιστατικά κακοποίησης; Μπορείς να αξιοποιήσεις υλικό από το κείμενο και τις προσωπικές σου εμπειρίες.  (200-250 λέξεις)

Μονάδες 20

Λογοτεχνικό Κείμενο

Εισαγωγικό Σημείωμα

(Ο Μέλιος είναι ένας έφηβος βοσκός που αγαπά τα γράμματα. Όμως, η φτώχεια σε συνδυασμό με την ορφάνια δεν του επιτρέπουν να παρακολουθεί συστηματικά τα μαθήματα του σχολείου και γι’ αυτό αναζητά την γνώση σε διάφορα βιβλία που του δίνει ο καντηλανάφτης του χωριού, ο Περδικόπουλος, ο οποίος παρότι κάτοχος πολλών βιβλίων, δεν διακρίνεται για τα φιλοζωικά του συναισθήματα…)

 

Ο Μέλιος πήρε ξανά τα γελάδια του και τράβηξε κατά τη βοσκή.

Εκεί, όμως, κατά το μεσημεράκι, άκουσε ένα κλάμα, μα τόσο βουβό, που έλεγες πως ερχότανε απ’ τον κάτου κόσμο. Τι να ’τρεχε μες στην καλαμιά; Μάζωξε τα βόδια κι άρχισε να ψάχνει… Το κλάμα ολοένα και δυνάμωνε, κι όλο και πιο απελπισμένο γινότανε. Έβαζε τ’ αυτί στο χώμα, ανέβαινε στις αγριοαχλαδιές… δεν μπορούσε να ξεδιαλύνει τίποτα. Νεκροταφείο δεν ήταν εκεί γύρω, πουθενά. Το νεκροταφείο ήταν όξω απ’ το χωριό, σε μια ραχούλα με κυπαρίσσια.

Τότε θυμήθηκε τον χτεσινό περίπατο του καντηλανάφτη. Σίγουρα ο Περδικόπουλος την έκανε τη δουλειά.

Ήταν τέτοιο γουρούνι, που δεν κράτησε τον λόγο του, και το έριξε το σκυλί.

Ο Μέλιος τράβηξε ολόισια κατά την πηγάδα. Το κλάμα ανέβαινε τώρα πιο δυνατό και γεμάτο λαχτάρα. Όπως το έλεγε ήταν. Ο Μέλιος έσκυψε. Κάτου, στο στρογγυλό πάτο του πηγαδιού, ένα βραχνιασμένο σκυλί έστελνε τ’ απελπισμένα του ξεφωνητά κατά τον ουρανό.

– Μπάλιο, εσύ είσαι;

– Γά – ου – ου! έκλαψε το σκυλί.

Ο Μέλιος του πέταξε ένα κομμάτι ψωμί. Ούτε να το μυρίσει δεν έσκυψε.

– Γά – ου – ου… συνέχισε το κλάμα του.

Σίγουρα το πηγάδι δεν ήταν βαθύ. Πέντε οργιές, ήταν και δεν ήταν, μα πώς να το γλυτώσει;

– Γά – ου – ου… οδυρότανε συνέχεια το σκυλί

Ο Μέλιος σκέπασε τ’ αυτιά του.

– Σώπα, Μπάλιο… Άσε με να σκεφτώ. Με σαστίζεις.

Το κλάμα δεν τον άφηνε. Πήγε κατά το κοπάδι, μήπως μπορέσει και σκεφτεί πιο ήσυχα. Τίποτα. Τρόπος δε βρισκότανε. Τότε πήρε το μάτι του μια τριχιά τυλιγμένη στα κέρατα του Ζουμή, ενός πεισματάρικου μεγαλόσωμου βοδιού. Σκέφτηκε να του την πάρει και να τη ρίξει στο πηγάδι. Καλά… Μα πού του κόβει του Μπάλιου, να γαντζωθεί και να τον τραβήξει; Για στάσου! Αν κατέβαινε ο ίδιος κάτου κι έπαιρνε στην αγκαλιά του το σκυλί; Σωστό. Μα, αν, αντί να βγουν όξω αυτοί, έπεφτε μέσα και το βόδι; Τότε θυμήθηκε ότι ο Ζουμής ήταν φοβιτσιάρης και δε ζύγωνε ποτέ σε λακκούβα. Ο Μέλιος δε δίστασε. Τράβηξε τον Ζουμή κοντά στο πηγάδι, δέθηκε απ’ τη μέση, κι άφησε καλούμα[1]. Το σκυλί ξαφνικά έπαψε να κλαίει και περίμενε λαχανιάζοντας. Ο Μέλιος πάτησε και πήρε στην αγκαλιά του το ζώο. Κείνο τον μύριζε τρέμοντας σαν να του ’λεγε «σώσε με!» Κατόπι το ’βαλε στον ώμο του, κείνο τον αγκάλιασε υπάκουα απ’ τον λαιμό κι άρχισε να σιγοκλαίει παραπονιάρικα.

– Τ ι ι!… Ζουμή!… τσίριξε ο Μέλιος από κάτου άγρια.

Ο Ζουμής ανησύχησε λίγο, μα δεν το κούνησε. Κρύος ιδρώτας άρχισε να λούζει τον Μέλιο, μα, ξαφνικά, του ’ρθε μια καλύτερη σκέψη. Έσκυψε με το σκυλί στον ώμο, πήρε ένα χαλίκι και το πέταξε με βρισιές κατά πάνου. Ο Ζουμής πήρε δρόμο. Σε δύο λεπτά ήταν απάνω.

Ο Μέλιος έλυσε το σκοινί απ’ τη μέση του και ξάπλωσε ν’ ανασάνει. Το σκυλί έψαξε να βρει την αμασκάλη του, τη μύρισε, ξάπλωσε δίπλα του κι έκλεισε μ’ ευτυχία τα μάτια.

Απ’ τη μέρα εκείνη έγινε σκλάβος του. Μόνο ο θάνατος πια θα τους χώριζε. Δεν ήταν αχάριστος φίλος ο Μπάλιος. Σε λίγο έμαθε να κάνει χρέη παραγιού. Όσες ώρες ο Μέλιος διάβαζε κάτω απ’ την αχλαδιά, κείνος φύλαγε τα γελάδια… κι αλίμονο, αν έκαναν καμιά ζημιά… αν κάνανε πως ζυγώνανε στα στάχυα! Ριχνότανε απάνου τους, σαν δραγάτης[2], και τα γύριζε πίσω.

Μενέλαος Λουντέμης, Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα, σελ. 291 – 293


[1]  χαλαρό νήμα, σκοινί

[2] αγροφύλακας

Παρατηρήσεις

1η Δραστηριότητα

Β1. Να παρουσιάσετε σε μία παράγραφο 60 – 70 λέξεων τη συναισθηματική κατάσταση του σκύλου (Μπάλιου), από την αρχή έως το τέλος του αποσπάσματος, τεκμηριώνοντας την απάντησή σας με στοιχεία μέσα από το κείμενο.

Μονάδες 15

2η Δραστηριότητα

Β2. α) Το συγκεκριμένο απόσπασμα ως μέρος μυθιστορήματος διαθέτει πολλά αφηγηματικά στοιχεία, ιστορικοί χρόνοι, αναδρομές, επιρρηματικοί προσδιορισμοί χρόνου. Να αναφέρετε τρία (3) σημεία μέσα από το κείμενο που αποδεικνύουν τον αφηγηματικό του χαρακτήρα.

Μονάδες 9

β) «Κρύος ιδρώτας άρχισε να λούζει τον Μέλιο»

«Μόνο ο θάνατος πια θα τους χώριζε»

Να αναγνωρίσετε ποιο από τα ακόλουθα εκφραστικά μέσα, μεταφορά, παρομοίωση, ασύνδετο σχήμα, υπερβολή, χρησιμοποιεί ο αφηγητής σε καθεμιά από τις παραπάνω προτάσεις (μονάδες 2) και ποιο είναι νόημα δηλώνεται σε κάθε περίπτωση (μονάδες 4);

Μονάδες 6

3η Δραστηριότητα

Β.3. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη στάση του Μέλιου απέναντι στον σκύλο; Πιστεύετε πως τα ζώα αντιμετωπίζονται με σεβασμό στις μέρες μας; Να απαντήσετε και στα δύο ερωτήματα σε ένα ενιαίο κείμενο 100 – 150 λέξεων, αιτιολογώντας τις απόψεις σας.

Μονάδες 20

 

Για να δείτε τις απαντήσεις στο παρόν Κριτήριο αξιολόγησης πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι συνάδελφοι Κασιμάτη Μαρία και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία