Ενδοοικογενειακή Βία Β Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α. O Αντόνιο Γκουτέρες επισημαίνει τρόπους για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας που βρίσκεται σε έξαρση εν μέσω πανδημίας διεθνώς. Αναλυτικότερα επισημαίνει τόσο την ανάγκη της πρόληψης του φαινομένου όσο και τη δημιουργία καταφυγίων ή ειδικών μηχανισμών ειδοποίησης για τις κακοποιημένες γυναίκες παράλληλα με τη δίωξη των δραστών. Τονίζει επίσης πως το θέμα της ενδοοικογενειακής βίας πρέπει να αποτελεί βασική μέριμνα για τις κυβερνήσεις όλων των κρατών.
Θέμα Β
Β1. Το μήνυμα αποτελεί έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει τη διεθνή κοινότητα για την αύξηση του φαινομένου της βίας κατά των γυναικών μεσούσης της πανδημίας. Για να μας πείσει για την ορθότητα των απόψεών του ο συντάκτης του μηνύματος επικαλείται αποτελέσματα ερευνών από επίσημους (Εθνική Επιτροπή για τις Γυναίκες της Ινδίας) και ανεπίσημους φορείς (Τουρκάλες ακτιβίστριες), στατιστικά στοιχεία από διάφορες χώρες του πλανήτη αλλά και έναν συλλογισμό που επισημαίνει πως η αύξηση της βίας είναι ένα διεθνές φαινόμενο με μεγαλύτερες διαστάσεις από αυτές που γνωρίζουμε επίσημα.
Β.2. Ο ΟΗΕ κρίνει τέλος ότι η βία που ασκούν στις γυναίκες κινδυνεύει να πάρει πιο περίπλοκες μορφές: χρησιμοποιούν την έκθεση στον κοροναϊό ως απειλή, διώχνουν τις γυναίκες από το σπίτι τους χωρίς να έχουν πουθενά αλλού να πάνε.
Το ύφος με την ενεργητική σύνταξη γίνεται πιο άμεσο και λιγότερο επίσημο.
Ο συντάκτης προτιμά την παθητική σύνταξη γιατί έτσι το κείμενο αποκτά πυκνότητα και αντικειμενικότητα.
Β.3. Την ώρα που ο νέος κοροναϊός εξαπλώνεται, ο γενικός γραμματέας ΟΗΕ έχει την πεποίθηση πως οι πληροφορίες από χώρες που έχουν αδύναμους θεσμούς, θα αντανακλούν μόνον την κορυφή του παγόβουνου και αφορούν μόνον τις χειρότερες περιπτώσεις σε αντίθεση με τα στοιχεία που παρέχουν οι χώρες που έχουν πιο οργανωμένα συστήματα καταγραφής των φαινομένων και, επομένως, είναι λογικό να βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Β.4. Στην αφίσα βλέπουμε μια σύνθεση αποτελούμενη από συρραφή ασπρόμαυρων φωτογραφιών που απεικονίζουν γυναικεία πρόσωπα ποικίλων ηλικιών και προέρχονται από διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες. Το κοινό στοιχείο που υποθέτουμε πως συνδέει αυτές τις γυναίκες είναι πως έχουν πέσει θύμα βίας ακριβώς λόγω του φύλου τους καθώς μπορούμε να διαπιστώσουμε πως από τον τρόπο με τον οποίο κοιτούν τον φακό οι περισσότερος βρίσκονται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση ή είναι φοβισμένες αλλά βέβαια και από το γεγονός πως η σύνθεση σχηματίζει τη λέξη βία. Όπως, λοιπόν, επισημαίνεται και στο κείμενο 1 η ενδοοικογενειακή βία αφορά όλες τις γυναίκες του κόσμου και αποτελεί μείζον πρόβλημα της εποχής μας. Για την δυναμική αντιμετώπισή του εκτός από τα μέτρα που προτείνει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ η αφίσα συστήνει στις γυναίκες να σπάσουν τη σιωπή που συνήθως καλύπτει το φαινόμενο αυτό.
Θέμα Γ
Γ. Η Ευτυχία Παναγιώτου αποτίει έναν ποιητικό φόρο τιμής στις γυναίκες που έχασαν με τόσο βάναυσο τρόπο τη ζωή του ή ακόμη αγνοούνται ακόμη, ακριβώς λόγω του φύλου τους. Μέσα από εικόνες (Τα παράθυρα κλείνουν και οι πόρτες κλειδώνουν) δείχνει τον φόβο που βοηθάει στη συγκάλυψη των εγκλημάτων, με παρομοιώσεις όπως (Είναι βρόχι ο σπόρος) αισθητοποιεί την αγωνία του θανάτου που έζησαν οι άτυχες νεαρές κοπέλες από τους κυνηγούς κεφαλών που τα μαλλιά τους αλωνίζουν. Η προσωποποίηση και ο τάφος πλευρίζει τον τυχαίο διαβάτη αφηγείται τον τρόπο και τη συχνότητα των εγκλημάτων αυτών ενώ τα τολμηρά λεκτικά σχήματα όπως το πνιγαλίων κι ο φόβος χρηματίζει σαν φίλος μεταφέρουν την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στην πόλη του Μεξικού όταν συνέβαιναν οι απαγωγές και οι δολοφονίες. Ο αναγνώστης διαβάζοντας το ποίημα αισθάνεται συμπάθεια, θλίψη και οργή για όσα συμβαίνουν στο μακρινό Μεξικό άλλα και σε διαφορετικό βαθμό βιώνουν οι περισσότερες γυναίκες στον πλανήτη.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο (άρθρο)
Τίτλος
Επικαιρικότητα από ένα γεγονός που συνέβη πρόσφατα όπως τα φαινόμενα βίας στην ελληνική κοινωνία, τα οποία μας απασχολούν έντονα.
Διαστάσεις του φαινομένου της βίας: όχι μόνο σωματική αλλά και λεκτική, ψυχολογική. Διασπορά του φαινομένου στο σπίτι, στο σχολείο με τη μορφή κυρίως του εκφοβισμού, στους χώρους εργασίας, στους αθλητικούς χώρους αλλά δυστυχώς και στις περισσότερες κοινωνικές εκδηλώσεις με θύματα, κυρίως, ευάλωτες ομάδες. Ένταση του φαινομένου σε τέτοιο βαθμό που η βία φαντάζει ως ο κύριος τρόπος επίλυσης των διαφορών.
Αντιμετώπιση του φαινομένου: καταγγελία κάθε φαινομένου βίας (σπάσε τη σιωπή), πρόληψη μέσα από την ενημέρωση κυρίως στο σχολείο, περιορισμός του φαινομένου του μιθριδατισμού της βίας από την τηλεόραση και τα παιχνίδια ρόλων στο διαδίκτυο, καταστολή του φαινομένου χωρίς προκλητική και αναίτια επίδειξη κρατικής βίας.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Ενδοοικογενειακή Βία Β Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Πατέλη Βασιλείου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.