Αυτοκριτική Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Α1. Η συντάκτρια του κείμενου τονίζει πόσο σημαντική είναι η αυτοκριτική για τον άνθρωπο. Ορίζει την αυτοκριτική ως την κριτική που ασκεί κάποιος στον εαυτό του αλλά και ως την επιθυμία που έχει να τον κρίνει αντικειμενικά και αυστηρά. Στη συνέχεια παραθέτει τα ποικίλα πλεονεκτήματα που έχει η αυτοκριτική για τον άνθρωπο. Στον αντίποδα αναφέρεται και στην αρνητική κριτική και στα άσχημα και μη επιθυμητά αποτελέσματα που έχει. Τέλος καταλήγει στο συμπέρασμα πως έπειτα από κάθε πράξη μας πρέπει να ελέγχουμε πως φερόμαστε στον εαυτό μας και να είμαστε ειλικρινείς. Άλλωστε συνεχώς μαθαίνουμε, γιατί οι συμπεριφορές μας είναι διαφορετικές σε κάθε περίπτωση και αυτό που θα πρέπει να κάνουμε είναι να «μελετάμε» την κάθε περίσταση ξεχωριστά.
Θέμα Β
Β1.
- Λ («Ο τρόπος… καταδικάζουμε» §1)
- Σ («Η αυτοκριτική… εξέλιξή του» §2)
- Σ («Από την άλλη… ζωή μας» §4)
- Λ («Επίσης… εξέλιξη» §4)
- Λ («Θεωρείται… να υλοποιήσουμε» §2)
*Η αιτιολόγηση είναι προαιρετική εφόσον η εκφώνηση δεν το ζητάει.
Β2. Στην τέταρτη παράγραφο η συντάκτρια προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες σχετικά με τα αποτελέσματα που έχει η αρνητική αυτοκριτική για τον εαυτό μας. Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποιεί ως τρόπο πειθούς την επίκληση στο συναίσθημα. Πιο συγκεκριμένα ως μέσα πειθούς χρησιμοποιεί α’ πληθυντικό πρόσωπο («φερόμαστε, νιώθουμε, αναπτύσσουμε κ.α. ») για να δείξει ότι η κατάσταση αυτή μας αφορά όλους, καθώς όλοι κάποια στιγμή έχουμε κρίνει αρνητικά τον εαυτό μας, να μας προβληματίσει και να δημιουργήσει ένα κλίμα αμεσότητας ώστε να μπορούμε να ταυτιστούμε με αυτά που διαβάζουμε. Ακόμα χρησιμοποιεί συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο («σκληρά, εσωτερική δυσφορία, πλήθος αρνητικών συναισθημάτων κ.α. »), ασύνδετο σχήμα («υποτιμητικά, αυστηρά,… σκληρά», « φόβος, ανασφάλεια… άγχος»).
Β3. α) Η συντάκτρια επιλέγει να κλείσει το άρθρο της χρησιμοποιώντας αποσιωπητικά : «Η επιλογή είναι δική μας… με ή χωρίς αυτοκριτική… ». Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να προβληματίσει τον αναγνώστη και να τον αφυπνίσει, λέγοντας πως είναι στο χέρι του το πως θα φέρεται στον εαυτό του και σχολιάζει ότι μπορούμε να επιλέξουμε είτε κάνουμε αυτοκριτική είτε όχι.
β) Διαβάζοντας τον τίτλο ο αναγνώστης εύκολα καταλαβαίνει ποιο θέμα αναπτύσσεται στο κείμενο. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει όχι μόνο το βασικό θέμα που είναι η αξία της αυτοκριτικής αλλά με την άνω και κάτω τελεία μας τονίζει ότι ο πιο σημαντικός της ρόλος είναι ως «θεμέλιος λίθος της αυτογνωσίας». Με τα αποσιωπητικά στο τέλος φαίνεται πως η αξία της δεν είναι μόνο αυτή και έτσι αυξάνεται το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ως προς το περιεχόμενο ο τίτλος ανταποκρίνεται αφού αναφέρεται ακριβώς στο θέμα το οποίο και αναλύεται.
Θέμα Γ
Γ1. Στο κείμενο η Σοφία αναφέρεται στα όνειρά της και η Ελένα την προτρέπει να ονειρεύεται, να ξεφύγει από την πίεση και να αρχίζει να δημιουργεί. Χρησιμοποιώντας μια μεταφορά («τον βλέπω να ακτινοβολεί από υγεία και ζωτικότητα» η Σοφία μας δείχνει πως τα όνειρά της την έχουν επηρεάσει άμεσα ακόμα και στο σώμα και στην υγεία της. Ακόμα με τις παρομοιώσεις «σαν μπαλόνι από ήλιον» και « σαν να παρέδωσε ένα μεγάλο βάρος στη γη» τονίζεται πόσο πιο ανάλαφρη και ήρεμη νιώθει τώρα που έδωσε μορφή στα όνειρά της. Τέλος με την ερώτηση «Με τι τρόπο αυτά τα όνειρα θα περάσουν απ’ τη φαντασία στη πραγματικότητα;» φαίνεται τα θεωρεί και λίγο υπερβολικά και πως πιστεύει πως είναι δύσκολο να τα καταφέρει όλα αυτά.
Θεωρώ πως τα όνειρα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Μας δίνουν θάρρος, όρεξη και ελπίδα. Μας κάνουν να σκεφτόμαστε αισιόδοξα, να δημιουργούμε κι να παλεύουμε για να τα κάνουμε πραγματικότητα. Ο άνθρωπος που ονειρεύεται είναι αισιόδοξος, θετικός και έχει μεγαλύτερη χαρά και όρεξη για ζωή. Τα όνειρα μας δίνουν και τη δυνατότητα να ξεφύγουμε για λίγο από τη δύσκολη και κουραστική πραγματικότητα και να ελπίζουμε για ένα καλύτερο μέλλον, Σύμφωνα και με τα παραπάνω είναι φανερό πως πιστεύω στην ευεργετική επίδραση των ονείρων στη ζωή μας. Θα πρέπει να μας δώσει δύναμη να συνεχίσουμε να παλεύουμε και να «πολεμάμε» για τα όνειρά μας.
*Το δεύτερο σκέλος της ερώτησης είναι υποκειμενικό. Δεχόμαστε οποιαδήποτε απάντηση σωστά τεκμηριωμένη.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο (Τίτλος, γ΄ πρόσωπο, επίσημο, αντικειμενικό ύφος)
Ενδεικτικός τίτλος: Αυτοκριτική απαραίτητο στοιχείο του χαρακτήρα!
Πρόλογος: Η αυτοκριτική θεωρείται πολύ σημαντικό προσόν του χαρακτήρα του ανθρώπου και έχει πολλά πλεονεκτήματα για αυτόν, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και σωστής προσωπικότητας.
Κύριο μέρος: α. Οφέλη για τον άνθρωπο:
- Γνωρίζει τον εαυτό του, τις αρετές και τις αδυναμίες του.
- Ελέγχει τις πράξεις και τις παραλείψεις του και έτσι αποφεύγει σφάλματα στις ενέργειές του.
- Καταπολεμά τα ελαττώματά του και τις κακές συνήθειες με την αυτοκυριαρχία.
- Συνηθίζει στην αυτοπειθαρχία.
- Αντιμετωπίζει με υπευθυνότητα τις δυσκολίες, με βάση τις προηγούμενες εμπειρίες, γιατί διδάχθηκε από τα λάθη του.
β. Αναγκαιότητα αυτοέλεγχου στην εποχή μας:
Ωστόσο ο αυτοέλεγχος είναι απαραίτητος ειδικά στην εποχή μας γιατί :
- Όλες οι ηθικοπνευματικές αξίες αμφισβητούνται και περνούν κρίση.
- Ταπεινώνεται η ανθρώπινη προσωπικότητα.
- Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από επιστημονική πρόοδο και τεχνολογική ανάπτυξη
- Οι άνθρωποι δεν έχουν υψηλούς σκοπούς και ιδανικά, είναι αδιάφοροι για τον συνάνθρωπο.
Επίλογος: Συμπερασματικά, η αυτοκριτική και ο αυτοέλεγχος είναι δύο στοιχεία απαραίτητα για τη σωστή διαμόρφωση του χαρακτήρα του ατόμου αλλά και για να μπορέσει να αντιμετωπίσει και να ανταπεξέλθει σωστά στη νέα κοινωνία. Έχοντας αυτοέλεγχο ο άνθρωπος εκτός από τον εαυτό του βοηθάει και τη κοινωνία σαν σύνολο να βελτιωθεί.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αυτοκριτική: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σοφίας Μαχαίρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.