Άγχος Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Θέμα Α
Στο κείμενο «Το άγχος του «εγώ» παρουσιάζονται οι γενεσιουργές συνθήκες του άγχους στην εποχή μας. Η διαρκής αίσθηση της έλλειψη αγαθών σε συνδυασμό με το κυνήγι του ανέφικτου προκαλεί την αγανάκτηση και συνακόλουθα το άγχος και όχι η επιθυμία ολοένα και περισσότερων πραγμάτων. Η σύγκρουση ανάμεσα στις πραγματικές δυνατότητες μας και τις προσδοκίες μας αλλά και ανάμεσα στην επιθυμία μας να αγαπάμε τον εαυτό μας και τη μειωμένη αυτοεκτίμηση μάς απογοητεύουν. Τέλος, η υποταγή του ατόμου στην ταχύτητα και στους ρυθμούς της «μηχανής» εντείνουν το άγχος και αμβλύνουν τον ελεύθερο χρόνο.
Θέμα Β
Λ
Λ
Σ
Λ
Λ
Β2.
Α. Το καθημερινό και οικείο ύφος δηλώνεται με σαφήνεια με τη χρήση α’ πληθυντικού προσώπου π.χ. αναφέρουμε, αναλύουμε κ.α. αλλά και της κτητικής και προσωπικής αντωνυμίας α’ προσώπου (μας) με τα οποία είναι έκδηλη η συλλογικότητα και καθολικότητα των νοημάτων. Η αναφορά στη ζωή του ανθρώπου του Δυτικού κόσμου και το ασύνδετο σχήμα (μας κατατρέχει….βαθμό) διαποτίζει με οικειότητα, απλότητα το κείμενο. Παράλληλα, η αντικειμενικότητα εκφράζεται με την αναφορά σε επιστημονικές θέσεις ειδικών αλλά και τη χρήση του γ’ ενικού και της οριστικής έγκλισης.
Β. Ο συγγραφέας προσπαθεί να πείσει ότι οι αγχωτικές καταστάσεις είναι δύσκολα αντιμετωπίσιμες και επικαλείται τη λογική. Συγκεκριμένα, αξιοποιεί ένα επιχείρημα και αναφέρει ότι το άγχος προκαλεί αρνητικές σκέψεις που γίνονται εμμονές και έτσι δυσάρεστα συναισθήματα κυριαρχούν με αποτέλεσμα την ψυχολογική αστάθεια και την έντονη ανασφάλεια που δύσκολα αντιμετωπίζονται. Το επιχείρημα κρίνεται έγκυρο αφού με λογική αναγκαιότητα και χωρίς λογικά άλματα οδηγούμαστε σε συμπέρασμα και αληθές αφού προκείμενες και συμπέρασμα ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ο συγγραφέας πείθει τον αναγνώστη αναφερόμενος και σε καθημερινές καταστάσεις χρησιμοποιώντας το α΄ πρόσωπο και έτσι δημιουργεί ένα οικείο περιβάλλον με το οποίο ταυτίζεται ο καθένας.
Β3.
Α.
το ηρεμιστικό έχει πετάξει.: η ανησυχία επανήλθε, ανησυχούμε πάλι, προκαλούνται στρεσογόνες καταστάσεις
βυθιζόμαστε στο άγχος. : κυριαρχεί η πίεση, ο άνθρωπος αγχώνεται έντονα
το βασανιστήριο του αστραπιαίου : επώδυνες καταστάσεις εξαιτίας της ταχύτητας
μετατρέπει την ευδαιμονία σε δηλητήριο. : αλλάζει την ευτυχία σε θλιβερές και επικίνδυνες καταστάσεις
Β. Η πρώτη ερώτηση ( Μήπως πρόκειται για άλλη μια ασθένεια του ανδρισμού;) λειτουργεί μεταβατικά και εξυπηρετεί τη δομή του κείμενου. Ο αναγνώστης προβληματίζεται και αναρωτιέται πάνω σε αυτό το ερώτημα και παράλληλα το χωρίο του κείμενου αποκτά ζωντάνια, παραστατικότητα, αμεσότητα αφού δημιουργείται ένα κλίμα διαλόγου. Η δεύτερη ερώτηση (Άγχος της κατάκτησης;) είναι ρητορική και ωθεί τον αναγνώστη να σκεφτεί χωρίς να επιδιώκει μια απάντηση από τον συγγραφέα. Το κείμενο έτσι αποκτά θεατρικότητα και ζωντανό ύφος.
Γ. Ο τίτλος του κειμένου (Το άγχος του «εγώ») είναι περιεκτικός, σχετίζεται άμεσα με το νόημα του κειμένου και εμπεριέχει την πρόθεση του συγγραφέα να αιτιολογήσει την ασθένεια αυτή της εποχής. Συγκεκριμένα, σε όλο το κείμενο το άγχος αποδίδεται στην προσπάθεια ικανοποίησης του «εγώ», μια λέξης που υπάρχει στον τίτλο με εισαγωγικά σαν ένας αδόκιμος όρος. Στην 5η παράγραφο, για παράδειγμα, σαφώς προσωποποιείται το «εγώ» και θεωρείται υπεύθυνο, αφού η αδυναμία ικανοποίησης του οδηγεί σε αγχωτικές καταστάσεις, κάτι που ο συγγραφέας παρουσιάζει σε όλο το κείμενο.
Θέμα Γ
Στο απόσπασμα παρουσιάζεται μια γυναίκα με οικονομικά προβλήματα, η οποία δεν περιμένει βοήθεια από κοντινούς ανθρώπους. Η απελπισία αλλά και απόγνωση είναι εμφανή συναισθήματα στη γυναίκα όταν αναζητά τον «ένοχο» στη 2η παράγραφο ειρωνευόμενη ακόμα και το γιο της (τον προκομένο). Με το ασύνδετο σχήμα( μόχτος,κόπος,πόνος,αγώνας…, οχτριές,φιλίες,κουμπαριές…) αλλά και τη χρήση αποσιωπητικών και θαυμαστικών δηλώνεται η απογοήτευση και αναφερόμενη στο θεό, το υπερφυσικό αναζητά τον λόγο της ταλαιπωρίας της που είναι το χρήμα. Με τις ρητορικές ερωτήσεις ( Τι το θελε; , Δεν…καλαμποκιού;) είναι ξεκάθαρη η απόγνωση αλλά και με τις οπτικές εικόνες (να το ξεράνεις…ψήσεις) φανερώνεται η δυσκολία απόκτησης του ψωμιού. Η πρωταγωνίστρια φτάνει στην υπερβολή από το θυμό της και την θλίψη όταν παρουσιάζει το ψωμί ως έργο του διαβόλου. Οι κοινωνικές αδικίες στο απόσπασμα αναφέρονται στην 4η παράγραφο όπου όλοι εξαρτώνται από αυτούς που έχουν το ψωμί, το χρήμα αλλά και στην 5η παράγραφο όπου αναφέρονται κοινωνικές ανισότητες που οφείλονται στη δυνατότητα ή όχι κάποιου να έχει χρήματα.
Στη σημερινή εποχή δεν αλλάζουν πολύ τα πράγματα αφού το χρήμα κινεί τα νήματα των οικονομικών σχέσεων και επηρεάζει την ποιότητα ζωής. Οι κοινωνικές αδικίες υπέρ των εχόντων είναι μια πραγματικότητα αλλά και οι κοινωνικές ανισότητες διευρύνονται εξαιτίας της οικονομικής δυνατότητας κάποιου. Οι άνθρωποι κυνηγούν το χρήμα και πονούν, κουράζονται, απογοητεύονται, θυμώνουν όταν δεν το έχουν και για την απόκτηση του ωθούνται σε παράνομες και ανήθικες πράξεις.
Θέμα Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο
Ο υποψήφιος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις παρακάτω θέσεις στο κύριο μέρος:
ΑΙΤΙΑ
Υπερβολικές καταναλωτικές επιθυμίες και η αδυναμία εκπλήρωσης των
Η ασυμφωνία ανάμεσα στις προσδοκίες και τις πραγματικές δυνατότητες μας.
Η έλλειψη ελεύθερου χρόνου λόγω υπερεργασίας.
Η σύγκρουση πολλών κοινωνικών ρόλων που έχει επωμιστεί ο άνδρας και η γυναίκα σήμερα.
Η χρήση κινητού τηλεφώνου αφού ο άνθρωπος είναι υποχρεωμένος να είναι διαθέσιμος για όλους ανά πάσα στιγμή.
Η υποταγή του ανθρώπου στους τέλειους και γρήγορους ρυθμούς της «μηχανής».
Τα έντονα οικονομικά προβλήματα π.χ. ανεργία , ανασφάλεια αλλά και αδυσώπητος ανταγωνισμός.
Τα κοινωνικά στερεότυπα στα οποία κάθε άνθρωπος υποτάσσεται για την ομαλή κοινωνική του ένταξη.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Άγχος
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Καπή Γεωργίου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και τουευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.