Περικείμενο - Συγκείμενο Νεοελληνική Γλώσσα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο

Περικείμενο – Συγκείμενο Νεοελληνική Γλώσσα

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Περικείμενο – Συγκείμενο – Νεοελληνική Γλώσσα

Θεωρία - Αναλυτική παρουσίαση

  1. Τι είναι το περικείμενο;

Ο όρος περικείμενο αποδίδει τον όρο context της αγγλικής γλώσσας, ο οποίος αφορά το εξωγλωσσικό περιβάλλον ή τις «πραγματικές συνθήκες» διαμόρφωσης ενός κειμένου. Ό,τι περιβάλλει το κείμενο, δίνει τις ιδιαίτερες διαστάσεις του και καθορίζει την κατανόησή του είναι το περικείμενο. Οι περιβαλλοντικοί όροι δημιουργίας και κατανοήσεως του κειμένου συνδέονται τόσο με το δημιουργό όσο και με το δέκτη και φυσικά με τον κώδικα επικοινωνίας[i].

  1. Είναι απαραίτητο το περικείμενο για την κατανόηση και την ερμηνεία ενός λογοτεχνικού έργου;

Το περικείμενο λειτουργεί σαν «πυξίδα» που μας βοηθά να βρούμε προσανατολισμό μέσα στο λογοτεχνικό έργο, είτε πρόκειται για ποίημα είτε για πεζό κείμενο. Συνεπώς, αξιοποιούμε τον τίτλο και το εισαγωγικό σημείωμα του κειμένου με τα βιογραφικά στοιχεία, την κοσμοθεωρία και τις κοινωνικοπολιτικές αντιλήψεις του συγγραφέα, το χρόνο έκδοσης και όποια άλλη πληροφορία μάς δίνεται προκειμένου να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε καλύτερα το ίδιο το κείμενο.

  1. Τι είναι το συγκείμενο και τα συμφραζόμενα;

Ο όρος συγκείμενο αποδίδει τον αγγλικό όρο cotext και είναι το ευρύτερο (περί το κείμενο) γλωσσικό περιβάλλον, από το οποίο αντλούμε – συχνά –  ιστορικές, κοινωνικές και πολιτισμικές πληροφορίες για την εποχή του συγγραφέα. Επιπλέον, υπάρχει και το συγκείμενο του αναγνώστη, δηλαδή το δικό του ιστορικό και κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο, που συμβάλλει στη διεύρυνση του ερμηνευτικού διαλόγου[ii]γύρω από το κείμενο. Στην περίπτωση του αναγνώστη οι όροι περικείμενο και συγκείμενο ταυτίζονται.

Τα συμφραζόμενα είναι το στενότερο (γύρω από την πρόταση) γλωσσικό περιβάλλον.


Αμείωτη και καθοριστική παραμένει πάντα η σημασία του κειμένου

Ακολουθεί, ενδεικτικά, η ανάλυση – μέσω ερωτήσεων –των μεταγλωσσικών όρων περικείμενο και συγκείμενο σε ένα ποίημα και ένα απόσπασμα διηγήματος. Σημειώνεται ότι στις εκφωνήσεις οι εν λόγω όροι ΔΕΝ αναφέρονται, αλλά οι απαντήσεις βασίζονται στην κατανόηση του περιεχομένου τους.

ΠΟΙΗΣΗ

Εισαγωγικό σημείωμα

(Το ποίημα της Τζένης Μαστοράκη ανήκει στη συλλογή Διόδια (1972), που εκδόθηκε όταν η ποιήτρια ήταν 23 ετών. Κεντρικός άξονας του ποιήματος είναι η σχέση των νέων της γενιάς του ’70 με τους νέους της προηγούμενης γενιάς, που έζησε τη νεότητά της στα δύσκολα χρόνια της δεκαετίας του ’40.)

«Οι μεγάλοι»

Οι μεγάλοι

Κουβαλούν πάντα μέσα τους

το παιδί που υπήρξαν

στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο

το κορίτσι που δεν πρόφτασαν να φιλήσουν

έναν αγιάτρευτο καημό λαχανίδας*.

Το πρώτο χνούδι στο πανωχείλι τους

τους Βαρβάρους του Καβάφη*

και μια παλιά φυματίωση.

Τις μέρες τους

Καταχωρισμένες σε δελτία τροφίμων.

Ένα καρφί στον τοίχο

μπορούσε να σημαδέψει μια εποχή

  • τα καλοκαίρια ξυριζόντουσαν

με τον καθρέφτη κρεμασμένο στο παράθυρο.

Όνειρα συνοικιακά

σα μια μοτοσυκλέτα με καρότσα

για πολυμελείς οικογένειες.

Εμείς

κουβαλάμε, απλούστατα, μέσα μας

τους μεγάλους.

(Τζένη Μαστοράκη, Διόδια, Κέδρος)[iii]

 

*έναν αγιάτρευτο καημό λαχανίδας: αναφορά στην εποχή της Κατοχής, όταν οι άνθρωποι πέθαιναν από την πείνα και οι λαχανίδες ήταν συνηθισμένο – αλλά και αυτό δυσεύρετο – φαγητό στην Αθήνα

*οι Βάρβαροι του Καβάφη: το ποίημα «Περιμένοντας τους βαρβάρους».



  • Να δείξετε τη νοηματική σχέση που έχει ο τίτλος με το περιεχόμενο του ποιήματος.

Ο τίτλος του ποιήματος συνδέεται άμεσα και απερίφραστα με το περιεχόμενό του. Ο κεντρικός άξονας του ποιήματος είναι η σχέση των νέων της γενιάς του ’70 με τους νέους της προηγούμενης γενιάς, που έζησε τη νεότητά της στα δύσκολα χρόνια της δεκαετίας του ’40. «Οι μεγάλοι», λοιπόν, για την ποιήτρια που, όταν εκδόθηκε η συγκεκριμένη ποιητική συλλογή, ήταν 23 ετών, είναι οι γονείς της και οι άνθρωποι της ίδιας γενιάς με αυτούς. Κατά συνέπεια, η σύνδεσή της με όσα γράφει είναι βιωματική.

Το ιστορικό περίγραμμα των βιωμάτων των μεγάλων είναι ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, πληροφορία που μας δίνει η ποιήτρια από τον τέταρτο κιόλας στίχο. Από εκεί και πέρα ακολουθεί μια παράθεση αναμνήσεων από την εφηβική ηλικία (το κορίτσι που δεν πρόφτασαν να φιλήσουν/ το πρώτο χνούδι στο πανωχείλι τους), τη δυσκολία σίτισης  στα χρόνια της Κατοχής και την έκθεσή τους σε θανατηφόρες νόσους εξαιτίας της κακής διατροφής (έναν αγιάτρευτο καημό λαχανίδας/ τις μέρες τους/ καταχωρισμένες σε δελτία τροφίμων/ μια παλιά φυματίωση), μια σχολική – ίσως – ανάμνηση από έναν εμβληματικό ποιητή (τους Βάρβαρους του Καβάφη),την έλλειψη πολυτέλειας και το συμφυρμό της αστικής καθημερινότητας στη μεταπολεμική εποχή (ένα καρφί στον τοίχο/ με τον καθρέφτη κρεμασμένο στο παράθυρο/ όνειρα συνοικιακά/ σα μια μοτοσυκλέτα με καρότσα/ για πολυμελείς οικογένειες).

Όλα αυτά τα βιώματα των μεγάλων η ποιήτρια τα «κουβαλά» ως εσωτερικευμένο «αντικείμενο» της δικής της προσωπικής ζωής (Εμείς/ κουβαλάμε, απλούστατα, μέσα μας/ τους μεγάλους).Τα βιώματα στη συνείδησή της ταυτίζονται απόλυτα με τους ανθρώπους, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι. Η επιλογή αυτού του λιτού και μονολεκτικού τίτλου επιβεβαιώνει αυτήν ακριβώς την ταύτιση.

  • Μέσα από ποια βιώματα συνδέονται οι δύο γενιές; Ποια πιστεύετε ότι είναι η σύνδεση της δικής σας γενιάς με «τους μεγάλους» της ποιήτριας;

Οι δύο γενιές συνδέονται μέσα από βιώματα της εφηβικής ηλικίας και της χρονικής περιόδου πριν και μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.«Οι μεγάλοι» της ποιήτριας, ως έφηβοι, έχουν ζήσει εμπειρίες που κάθε έφηβος σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο βιώνει και μπορεί να βιώσει, όπως οι αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση και ένας ανεκπλήρωτος έρωτας (το πρώτο χνούδι στο πανωχείλι τους/ το κορίτσι που δεν πρόφτασαν να φιλήσουν).

Η διαφορά τους με τους άλλους εφήβους είναι η δύσκολη χρονική συγκυρία του πολέμου, που καθιστά την επιβίωση ζητούμενο. Ο καθημερινός αγώνας και η αγωνία για την επιβίωση μέσα από την έλλειψη τροφής και την έκθεση σε θανατηφόρες ασθένειες τούς διαφοροποιούν από τους εφήβους των ειρηνικών περιόδων(έναν αγιάτρευτο καημό λαχανίδας/ τις μέρες τους/ καταχωρισμένες σε δελτία τροφίμων/ μια παλιά φυματίωση). Η μεταπολεμική περίοδος είναι μια περίοδος ανασυγκρότησης της χώρας με όλα τα συνακόλουθα προβλήματα. Οι υλικές στερήσεις, η προσπάθεια ένταξης σε έναν αστικό τρόπο ζωής, η σύνθλιψη της ατομικότητας μέσα στις πολυμελείς οικογένειες είναι μερικά από τα βιώματα που αισθητοποιεί η ποιήτρια μέσα από τις εικόνες των στίχων της (κειμενικοί δείκτες)(ένα καρφί στον τοίχο/ με τον καθρέφτη κρεμασμένο στο παράθυρο/ όνειρα συνοικιακά/ σα μια μοτοσυκλέτα με καρότσα/ για πολυμελείς οικογένειες).

Εμείς δε συνδεόμαστε βιωματικά με «τους μεγάλους» της ποιήτριας. Η χρονική απόσταση που μας χωρίζει από τη δεκαετία του ’40 καθιστά τη σύνδεσή μας με αυτά τα γεγονότα ιστορική. «Οι μεγάλοι» είναι οι πραγματικοί άνθρωποι και πρόγονοί μας που έζησαν τις κακουχίες και τις στερήσεις του πολέμου και της μεταπολεμικής περιόδου. Η ποιήτρια αποτυπώνει μέσω της ποίησης τα βιώματα αυτά, που για εμάς πλέον αποτελούν μέρος της εθνικής ιστορίας και αυτοσυνειδησίας μας. Έτσι, κατανοούμε σε επίπεδο ανθρώπων τη δύσκολη αυτή χρονική περίοδο του έθνους μας και οδηγούμαστε σε μια αναπόσπαστη σύνδεση του ιστορικού γεγονότος με τους ανθρώπους.


ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Εισαγωγικό σημείωμα

(Η Βιρτζίνια Γουλφ (1882 – 1941) θεωρείται πρωτοπόρος και νεωτερίστρια λογοτέχνης και συναριθμείται μαζί με τον Προυστ και τον Τζόυς στους τρεις μεγάλους καινοτόμους πεζογράφους που άνοιξαν νέους δρόμους στο ευρωπαϊκό μυθιστόρημα τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Μαχητική εκπρόσωπος του μοντερνισμού διαμορφώνει μια νέα αφηγηματική μορφή ως συνέπεια της νέας θέασης της πραγματικότητας. Η αστάθεια της ταυτότητας του ανθρώπινου υποκειμένου, ο χρόνος και η σχέση του με την υποκειμενικότητα και ο εσωτερικός μονόλογος είναι τα κατεξοχήν στοιχεία της νεωτερικής γραφής της.

Το διήγημα της «Η κληρονομιά» εκδόθηκε το 1944 και αναφέρεται στις μυστηριώδεις συνθήκες θανάτου μιας γυναίκας, της Άντζελας Κλάντον. Η ίδια κληροδοτεί στον πολιτικά ισχυρό σύζυγό της τους δεκαπέντε τόμους των ημερολογίων της, μέσα από τα οποία θα ανακαλύψει ότι η γυναίκα του είχε μια ανεξάρτητη συναισθηματική ζωή, διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις από τις δικές του και θα αντιληφθεί ότι ο θάνατός της, τελικά, ήταν αυτοκτονία. Το απόσπασμα που ακολουθεί προέρχεται από το Φάκελο Υλικού Νεοελληνική Λογοτεχνία, Δίκτυο 1ο«Όταν θέλεις να φύγεις…» )

«Καημένη δεσποινίς Σίσσυ Μίλλερ» είπε μονολογώντας. Πόσο θα του άρεσε να μοιραζόταν αυτό το αστείο με τη γυναίκα του! Στράφηκε ενστικτωδώς στο ημερολόγιό της. «Ο Γκίλμπερτ», διάβασε ανοίγοντάς το στην τύχη, «Έδειχνε υπέροχος!…». Ήταν σαν να απαντούσε στη ερώτησή του. Μα φυσικά, έμοιαζε να λέει, είσαι πολύ ελκυστικός για τις γυναίκες. Και βέβαια, η Σίσσυ Μίλλερ, ένιωσε το ίδιο. Συνέχισε να διαβάζει: «Πόσο περήφανη νιώθω που είμαι γυναίκα του!». Κι εκείνος ένιωθε πάντα πολύ περήφανος που ήταν άντρας της. Πόσες φορές όταν δειπνούσαν κάπου έξω, την κοίταζε απέναντί του στο τραπέζι κι έλεγε στον εαυτό του «είναι η πιο όμορφη γυναίκα εδώ μέσα!». Συνέχισε να διαβάζει. Εκείνη η πρώτη χρονιά που ήταν υποψήφιος βουλευτής. Είχαν περιοδεύσει στην εκλογική του περιφέρεια. «Όταν ο Γκίλμπερτ κάθισε, το χειροκρότημα ήταν καταπληκτικό. Όλο το ακροατήριο σηκώθηκε και τραγούδησε»:

«Ω, είναι σπουδαίος τύπος!»,  «Ήμουν κατασυγκινημένη». Αυτό το θυμόταν κι εκείνος. Εκείνη καθόταν δίπλα του στην εξέδρα. Μπορούσε ακόμα να δει τη ματιά που του έριξε, και πώς τα μάτια της ήταν γεμάτα δάκρυα. Κι έπειτα; Φυλλομέτρησε τις σελίδες. Είχαν πάει στη Βενετία. Έφερε στη μνήμη του τις χαρούμενες εκείνες διακοπές μετά τις εκλογές. «Φάγαμε παγωτά στο Φλώριανς». Εκείνος χαμογέλασε – εκείνη ήταν ακόμα τόσο παιδί λάτρευε τα παγωτά. «Ο Γκίλμπερτ μού αφηγήθηκε με πολύ ενδιαφέρον την ιστορία της Βενετίας. Μου είπε ότι οι δόγηδες…». Τα είχε καταγράψει όλα με χέρι μαθήτριας. […]

Πήρε έναν άλλο τόμο και τον άνοιξε στην τύχη. «Πόσο δειλή είμαι! Άφησα την ευκαιρία πάλι ανεκμετάλλευτη. Μα μου φάνηκε εγωιστικό να τον απασχολώ με τις δικές μου υποθέσεις, όταν μάλιστα έχει να σκεφτεί τόσα πολλά. Και τόσο σπάνια βρισκόμαστε ένα βράδυ μόνοι μας». Τι σήμαινε αυτό; Α, εδώ βρισκόταν η απάντηση – αναφερόταν στη δουλειά της στο Ηστ Εντ. «Πήρα κουράγιο και μίλησα επιτέλους στον Γκίλμπερτ. Ήταν τόσο ευγενικός, τόσο καλός. Δεν έφερε καμία αντίρρηση». Θυμόταν εκείνη τη συζήτηση. Του είχε πει πως ένιωθε τόσο αδρανής, τόσο άχρηστη. Επιθυμούσε να είχε μια δική της δουλειά. Ήθελε να κάνει κάτι – είχε κοκκινίσει τόσο χαριτωμένα, θυμόταν, καθώς το έλεγε, καθισμένη σ’ αυτή την ίδια καρέκλα – για να βοηθήσει τους άλλους. Την είχε πειράξει χαριτολογώντας. Δεν είχε να κάνει αρκετά, φροντίζοντας εκείνον και το σπίτι; Αν όμως αυτό τη διασκέδαζε, φυσικά εκείνος δεν είχε καμία αντίρρηση. Τι ήταν ακριβώς; Κάποια περιφέρεια; Κάποια επιτροπή; Θα’ πρεπε μόνο να του υποσχεθεί ότι δε θα αρρώσταινε. Έτσι φαινόταν ότι κάθε Τετάρτη πήγαινε στο Γουάιττσάττελ. […]

«Είχα μια έντονη συζήτηση για το σοσιαλισμό με Β.Μ.». Ποιανού ήταν τα αρχικά Β.Μ.; Δεν μπορούσε να συμπληρώσει τα αρχικά του ονόματος ίσως κάποια γυναίκα, υπέθεσε, που είχε γνωρίσει σε κάποια από τις επιτροπές στις οποίες ήταν μέλος. «Ο Β.Μ. έκανε σφοδρή επίθεση κατά της ανώτερης τάξης. Επιστρέψαμε με τον Β.Μ. μετά τη συνάντηση που είχα μαζί του και προσπάθησα να τον πείσω. Μα είναι τόσο στενόμυαλος». Επομένως, ο Β.Μ. ήταν άντρας – χωρίς αμφιβολία κανένας απ΄ αυτούς τους διανοούμενους”, όπως αποκαλούν τους εαυτούς τους, που είναι τόσο επιθετικοί, όπως είπε η Άντζελα, και τόσο στενόμυαλοι. Τον είχε καλέσει προφανώς να έρθει να τη δει. «Ο Β.Μ. ήρθε για δείπνο. Έδωσε το χέρι του στη Μίνι!» Η σημείωση αυτού του θαυμαστικού άλλαξε την εικόνα που είχε πλάσει στο μυαλό του. Ο Β.Μ. δεν ήταν συνηθισμένος με υπηρέτριες. Έδωσε το χέρι του στη Μίνι. Συνεπώς, ήταν ένας από εκείνους τους σαχλούς εργαζόμενους άντρες που επιδεικνύουν τις απόψεις τους σε σαλόνια κυριών.

  • Με ποια κοινωνικά στερεότυπα της εποχής της έρχεται αντιμέτωπη η Άντζελα σύμφωνα με το απόσπασμα; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο.

Η Άντζελα έρχεται αντιμέτωπη με τη μονομέρεια της οικιακής ζωής και την ανισοτιμία άνδρα και γυναίκας που είχε επιβάλει η κοινωνία στη γυναίκα, στις αρχές του 20ου αιώνα. Παρότι είναι μορφωμένη, πράγμα που πιστοποιείται από την αναλυτική έως και λογοτεχνική καταγραφή των εμπειριών της στα ημερολόγιά της, η ζωή της περιορίζεται στο μικρόκοσμο της ιδιωτικής καθημερινότητας. Η ανισοτιμία της σχέσης του ζευγαριού φαίνεται ξεκάθαρα στις διακοπές που κάνουν μαζί, όπου ο πολιτικά ισχυρός και με πείρα από τη ζωή και τα ταξίδια Γκίλμπερτ την αντιμετωπίζει σαν παιδί που πρέπει να του δείξει τον κόσμο. Επιπλέον, το ταξίδι αυτό επιβεβαιώνει την οικονομική ευμάρεια του συζύγου της αλλά και την εξάρτησή της από αυτόν(«Φάγαμε παγωτά στο Φλώριανς». Εκείνος χαμογέλασε – εκείνη ήταν ακόμα τόσο παιδί λάτρευε τα παγωτά. «Ο Γκίλμπερτ μού αφηγήθηκε με πολύ ενδιαφέρον την ιστορία της Βενετίας. Μου είπε ότι οι δόγηδες…». Τα είχε καταγράψει όλα με χέρι μαθήτριας).

Είναι φανερό ότι η Άντζελα επισκιάζεται από τον πολιτικά φιλόδοξο και νάρκισσο σύζυγό της. Κι ενώ η αρμονία της ιδιωτικής της ζωής θα έπρεπε να την καθιστά ευτυχισμένη, εκείνη κάποια στιγμή αντιλαμβάνεται την κοινωνική της ανυπαρξία και αποφασίζει να αποκτήσει μια δική της εργασία. Φυσικά, η διεκδίκηση της κοινωνικής ζωής από μέρους της είναι εξαιρετικά δύσκολη. Αισθάνεται ενοχές για τα σχέδιά της, διστάζει να μιλήσει στον πολυάσχολο σύζυγό της, νιώθει αμηχανία και ντροπή(«Πόσο δειλή είμαι! Άφησα την ευκαιρία πάλι ανεκμετάλλευτη. Μα μου φάνηκε εγωιστικό να τον απασχολώ με τις δικές μου υποθέσεις, όταν μάλιστα έχει να σκεφτεί τόσα πολλά. Επιθυμούσε να είχε μια δική της δουλειά. Ήθελε να κάνει κάτι – είχε κοκκινίσει τόσο χαριτωμένα). Η απάντηση του Γκίλμπερτ επιβεβαιώνει τη διστακτικότητά της, καθώς την αναχαιτίζει έμμεσα, υπενθυμίζοντάς της το ρόλο της καλής συζύγου και νοικοκυράς και μειώνοντας υπαινικτικά την αξία της εργασίας της (Δεν είχε να κάνει αρκετά, φροντίζοντας εκείνον και το σπίτι; Αν όμως αυτό τη διασκέδαζε, φυσικά εκείνος δεν είχε καμία αντίρρηση.)

Το τελευταίο κοινωνικό στερεότυπο με το οποίο αναμετριέται η Άντζελα είναι η παράνομη σχέση της με τον Β.Μ. Μια σχέση που φαίνεται ότι εκκινεί από την ισότιμη ανταλλαγή πολιτικών απόψεων («Είχα μια έντονη συζήτηση για το σοσιαλισμό με Β.Μ.».) και εξελίσσεται σε ερωτικό δεσμό. Η πρόσκληση του Β.Μ. στο σπίτι της, είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό της τόλμημα, αφού ουσιαστικά καταστρατηγεί το άβατο της μέχρι πρότινος κίβδηλης ιδιωτικής της ευδαιμονίας.

  • Με ποια κοινωνικά στερεότυπα έρχεται αντιμέτωπη η γυναίκα της σημερινής εποχής κατά τη γνώμη σας; Βρίσκετε κοινά σημεία ανάμεσα στη γυναίκα του σήμερα και στην ηρωίδα του διηγήματος;

Στις αρχές του 21ου αιώνα κι ενώ η νομοθετική ισοτιμία των δύο φύλων είναι γεγονός, η γυναίκα εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με κοινωνικά στερεότυπα που συχνά δυσχεραίνουν την προσωπική της ολοκλήρωση. Η κοινωνία μας συνεχίζει να διατηρεί ορισμένα συντηρητικά κοινωνικά σχήματα και να βλέπει με επιφυλακτικότητα επιλογές που αποκλίνουν από αυτά.

Το τρίπτυχο της καλής συζύγου, μητέρας και νοικοκυράς είναι ένα από αυτά τα παραδοσιακά μοτίβα που επιβραβεύεται, όταν εκπληρώνεται από τη γυναίκα με επιτυχία. Από μικρά τα κορίτσια «ανατρέφονται» με ανάλογες παραστάσεις από ταινίες και παραμύθια, ενώ ταυτόχρονα παροτρύνονται να παίζουν με παιχνίδια που τα προετοιμάζουν για αυτούς τους ρόλους. Αργότερα, η ίδια η κοινωνία μέσω της τηλεόρασης και των κοινωνικών προτύπων επιβεβαιώνει αυτές τις παιδικές επιλογές ως επιλογές προετοιμασίας για την ανάληψη των στερεοτυπικών ρόλων. Η έμφυτη ροπή της γυναίκας προς την τρυφερότητα και τη φροντίδα ενισχύεται και επιβραβεύεται κυρίως, όταν συνδυάζεται με την «παροχή υπηρεσιών»  προς το σύζυγο και τα παιδιά. Μια γυναίκα που δεν επιλέγει αυτό το πρότυπο ζωής, θεωρείται ιδιάζουσα περίπτωση και εγείρει ερωτήματα στον κοινωνικό περίγυρο. Συνεπώς, ο οικιακός κόσμος είναι και για τη γυναίκα της σημερινής εποχής προαπαιτούμενο της κοινωνικής της καταξίωσης και κάθε απόκλιση από αυτές τις νόρμες αντιμετωπίζεται με καχυποψία.

Η απόφαση μιας γυναίκας να πάρει διαζύγιο είναι μια προσωπική επιλογή με κοινωνικό αντίκτυπο για την ίδια και το παιδί ή τα παιδιά της – αν και όταν υπάρχουν ασφαλώς. Ακόμη και σήμερα, η επιλογή αυτή κλονίζει τον οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο. Οι πρώτες αντιδράσεις – σχεδόν πάντα – συνδέονται με ερωτήσεις προσβλητικές και ενοχοποιητικές για την προσωπικότητά της. Παρότι ο νόμος προβλέπει την παροχή οικονομικής συνεισφοράς από την πλευρά του πρώην συζύγου, αυτή δεν είναι πάντα εφικτή ή δεδομένη. Η γυναίκα θεωρείται αδύναμη να στηρίξει την κοινωνική της ζωή μετά από ένα διαζύγιο, ειδικά όταν υπάρχουν παιδιά και σε πολλές κλειστές κοινωνίες στιγματίζεται από τον περίγυρο ως «η διαζευγμένη» ή «αυτή που δεν μπόρεσε να κρατήσει τον άντρα της». Δυστυχώς, αυτές οι νοοτροπίες εξακολουθούν να ευδοκιμούν και να οδηγούν πολλές γυναίκες σε οικογενειακό συμβιβασμό και σε ηθικά αδιέξοδα.

Η επαγγελματική και οικονομική χειραφέτηση της γυναίκας, δηλαδή η ένταξή της στην κοινωνική ζωή, δεν επέφερε τη συνακόλουθη αποδοχή της ισοτιμίας της σε σχέση με τον άνδρα. Η πολλαπλότητα των ρόλων στους οποίους πρέπει να αντεπεξέρχεται καθημερινά με επιτυχία και η δυσμενής κριτική που δέχεται, όταν λάβει μια απόφαση ανεξαρτησίας, είναι μερικά από τα κοινωνικά στερεότυπα που συντηρεί η κοινωνία μας έναν αιώνα μετά την «κληρονομιά» της Β. Γουλφ. Η γυναίκα του σήμερα αντιμετωπίζει εν πολλοίς τα ίδια στερεότυπα με την ηρωίδα του διηγήματος.

 

[i] Γ. Μπαμπινιώτη, Γλωσσολογία και Λογοτεχνία, Από την Τεχνική στην Τέχνη του Λόγου, β’ έκδοση 1991, σελ. 190 – 192

[ii] Πρόγραμμα Σπουδών: Νέα Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Γ’ τάξη Ενιαίου Λυκείου, σελ. 19

[iii] Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γ’ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ

Την αναλυτική παρουσίαση της θεωρίας προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Μαρία Κασιμάτη, η οποία στη συνέχεια παραχώρησε το υλικό στον ιστότοπό μας  σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.