
Εκδόσεις Ζήτη: Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ Λυκείου
Η εμπειρία (μας) βελτιώνει
Μετά από δύο χρόνια εφαρμογής του νέου συστήματος αξιολόγησης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Γ Λυκείου έχουν διαφωτιστεί πολλά σημεία που αρχικά ήταν σκοτεινά και ασαφή. Τα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων των πρόσφατων ετών και η εξοικείωση εκπαιδευτικών και μαθητών με τις νέες απαιτήσεις αναδιατάσσουν το σκηνικό και θέτουν νέα δεδομένα στην προετοιμασία για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο της συμμόρφωσης που προέκυψε από την χρήση του νέου συστήματος εξέτασης στην πράξη, η συγγραφέας Ἀννα Δ. Σιάτρα σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Ζήτη, προχώρησε στην επικαιροποίηση του υλικού της προκειμένου να συμβαδίζει πλήρως με την εικόνα που διαμορφώνεται μέσα από τις εκφωνήσεις και τα ζητούμενα των θεμάτων των πρόσφατων πανελλήνιων εξετάσεων. Το αποτέλεσμα είναι ένα βιβλίο, πρακτικό, προσαρμοσμένο απολύτως στις μαθησιακές ανάγκες των υποψηφίων και τις διδακτικές απαιτήσεις των εκπαιδευτικών. Στη 2η έκδοση του βιβλίου απουσιάζουν περιττές θεωρητικές αναλύσεις και το σύνολο του υλικού είναι επικεντρωμένο στις αληθινές και ουσιαστικές ανάγκες του μαθητή.
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην εικόναΤο βιβλίο περιλαμβάνει το σύνολο της απαιτούμενης θεωρίας για την ολοκληρωμένη προετοιμασία των υποψηφίων για τις εξετάσεις που θα καθορίσουν την είσοδό τους στη σχολή προτίμησής τους, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα. Εκκινώντας από το πρώτο θέμα, η συγγραφέας, αξιοποιώντας την εμπειρία από τις εκφωνήσεις των θεμάτων των πρόσφατων πανελλήνιων εξετάσεων, παρέχει αναλυτικές οδηγίες για όλα τα στάδια σύνταξης περίληψης τόσο στο σύνολο του κειμένου όσο και μέρους. Το θέμα ολοκληρώνεται με παραδείγματα ενδεικτικής συγγραφής περίληψης, τα οποία λειτουργούν ως δείγμα εργασίας για τους αναγνώστες.
Στο δεύτερο μέρος πραγματοποιείται αναλυτική προσέγγιση της θεωρίας που αφορά την οργάνωση και τη μορφή των κειμένων επί των οποίων δομούνται τα κριτήρια αξιολόγησης. Παρουσιάζεται αναλυτικά η διαδικασία προσέγγισης και ανάλυσης των κειμενικών δεικτών, σε ρεαλιστικό πλαίσιο απαλλαγμένο από θεωρητικολογία και γενικές αναφορές, σε διαφορετικές επικοινωνιακές περιστάσεις και κειμενικά είδη, με απλό και λιτό τρόπο προκειμένου να διευκολύνει την καθημερινή μελέτη του υποψηφίου και την εργασία του εκπαιδευτικού. Αναλύονται οι διαφορετικοί βαθμοί βεβαιότητας του συντάκτη και η τροποποίηση της έκφρασης ανάλογα με την αναγκαιότητα πραγματοποίησης μιας πράξης. Στο δεύτερο μέρος παρατηρείται ολοκληρωμένη προσέγγιση του φαινομένου της πειθούς σε διαφορετικές περιπτώσεις καθώς και εξαντλητική παρουσίαση στοιχείων θεωρίας που σχετίζονται με τη γλώσσα του κειμένου και την εκφορά του λόγου. Η συγγραφέας παραθέτει επακριβείς οδηγίες και συμβουλές για την προσέγγιση πολυτροπικών κειμένων (εικόνες, γελοιογραφίες, πίνακες, διαγράμματα κ.λπ.), τα οποία πλέον περιλαμβάνονται στον νέο τρόπο εξέτασης του μαθήματος, σε συνδυασμό με παραδείγματα εφαρμογής τους για διευκόλυνση του αναγνώστη.
Η ενασχόληση μαθητών και εκπαιδευτικών με λογοτεχνικά κείμενα στο διάστημα των τελευταίων ετών και η προσπάθεια εντοπισμού του νοηματικού κέντρου τους για τη συγγραφή του απαιτούμενου ερμηνευτικού σχολίου κατέδειξε τα προβλήματα και τις δυσκολίες της συγκεκριμένης διαδικασίας. Στην προσπάθειά της να συνεισφέρει ουσιαστικά και έμπρακτα η συγγραφέας, στο τρίτο μέρος του βιβλίου, παραθέτει αναλυτικότατη θεωρία για την παρουσίαση των προσώπων, του χώρου, των θεμάτων κ.λπ. σε συνδυασμό με πιθανές εκφωνήσεις για καθένα από αυτά και υποδείγματα απαντήσεων από τη συγγραφέα. Παράλληλα, εκτίθενται στοιχεία που αφορούν τους αφηγηματικούς τρόπους, το ύφος, τα εκφραστικά μέσα και τα σχήματα λόγου που επέλεξε να χρησιμοποιήσει η συγγραφέας. Όλα τα παραπάνω στοιχεία μπορούν να αναζητηθούν από τους μαθητές αρχικά, κατά την προσέγγιση του λογοτεχνικού κειμένου του κριτηρίου, και στη συνέχεια να αξιοποιηθούν στο στάδιο συγγραφής του ερμηνευτικού τους σχολίου.
Η παρουσίαση της θεωρίας ολοκληρώνεται με οδηγίες και πρακτικές συμβουλές για την παραγωγή λόγου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των διαφορετικών κειμενικών ειδών. Αναγνωρίζοντας τις γλωσσικές ανάγκες των υποψηφίων και την αδυναμία που αντιμετωπίζουν στην έκφραση και τη διατύπωση των ιδεών τους, σε κάθε θεματικό κύκλο που παρουσιάζεται στο βιβλίο περιλαμβάνεται και ενδεικτικό λεξιλόγιο με όρους και φράσεις οι οποίοι προσιδιάζουν στο εξεταζόμενο θέμα.
Το βιβλίο ολοκληρώνεται με σαράντα δυο κριτήρια αξιολόγησης τα οποία καλύπτουν ισάριθμα θέματα σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού. Οι εκφωνήσεις των κριτηρίων συμπορεύονται πλήρως με το νέο πνεύμα εξέτασης, όπως αυτό συγκεκριμενοποιήθηκε και υλοποιήθηκε στα εξεταστικά δοκίμια των πανελληνίων εξετάσεων. Για όλα τα κριτήρια προσφέρονται ενδεικτικές απαντήσεις, οι οποίες βοηθούν τους μαθητές στην αυτοαξιολόγησή τους και συνεισφέρουν ενεργά στην αυτοβελτίωσή τους.
Το βιβλίο «» των μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το , τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία και τα βιβλιοπωλεία των Εκδόσεων σε Αθήνα: Χαριλάου Τρικούπη 22 και Θεσσαλονίκη: Αρμενοπούλου 27.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!