Κριτήριο Αξιολόγησης Ζωοφιλία ΕΠΑΛ Γ Λυκείου
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1η Δραστηριότητα
Α1. Η κακοποίηση ζώων συσχετίζεται με διάφορες μορφές αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Η απάθεια προς τον σεβασμό της υγείας των ζώων συχνά επεκτείνεται και στα ανθρώπινα όντα. Αμερικανικές έρευνες αποδεικνύουν τη διασύνδεση περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας με την κακοποίηση κατοικίδιων. Η ανοχή στη βία έναντι των ζώων υποθάλπει την βία σε όλες της τις μορφές. Παρόλα αυτά στις μέρες μας παρατηρούνται σημάδια βελτίωσης της κατάστασης.
Λέξεις 61
2η Δραστηριότητα
Β1α) Με την παρουσία των ερωτήσεων ο αρθρογράφος εξωτερικεύει τις σκέψεις του με απλό και κατανοητό τρόπο. Μεταφέρει με αυτόν τον τρόπο τον προβληματισμό του στον αναγνώστη καλώντας τον έμπρακτα να απαντήσει στα ερωτήματα που τίθενται. Έτσι το κείμενο γίνεται πιο διαδραστικό και ο αναγνώστης από παθητικός δέκτης μετατρέπεται σε νοερό συνομιλητή ο οποίος καταλήγει σε δικά του συμπεράσματα χωρίς να αρκείται στις προβαλλόμενες απόψεις του συγγραφέα.
Β1β) Η δομή της 7ης παραγράφου έχει ως εξής:
Θεματική περίοδος: Η κακοποίηση των ζώων … με ψυχοπαθολογικό υπόβαθρο
Λεπτομέρειες: Οι έρευνες έχουν δείξει … κατά της ανθρώπινης ζωής
Κατακλείδα: Δεν υπάρχει
Η παράγραφος αναπτύσσεται με αιτιολόγηση. Ο αρθρογράφος παρουσιάζει μια θέση στην θεματική περίοδο η οποία, για να γίνει αποδεκτή/ κατανοητή, απαιτεί πρόσθετες πληροφορίες, οι οποίες προσφέρονται στις λεπτομέρειες της παραγράφου.
Εναλλακτικά
α1) Τα εισαγωγικά χρησιμοποιούνται για την αυτούσια μεταφορά λόγων τρίτου προσώπου, συγκεκριμένα του αν. καθηγητή κ. Δημήτρη Τόντη.
Η λέξη «πράγματα» χρησιμοποιείται μεταφορικά για να δηλώσει ότι τα ζώα αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα και όχι ζωντανά όντα.
β1) Φρικιαστικό: αποτρόπαιο, αηδιαστικό
Αμέλεια: αδιαφορία, απροσεξία
Συσχέτιση: σύνδεση, διασύνδεση
3η Δραστηριότητα
Ενδεικτικός Τίτλος: Αγαπάτε τα κατοικίδια σας!/ Ξυπνάς μέσα μου τον… άνθρωπο!
Επίκαιρο γεγονός: Αδιαφορία για την παροχή νερού σε αδέσποτα ζώα εν μέσω καλοκαιριού.
α’ ερώτημα
- Σωστή ενημέρωση για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους και συνειδητοποιημένη ανάληψη της ευθύνης τους.
- Φροντίδα σε μόνιμη βάση κι όχι περιστασιακά
- Κατανόηση της ιδιαίτερης φύσης των ζώων συντροφιάς (οι σκύλοι είναι πιστοί – οι γάτες ανεξάρτητες)
- Συνειδητοποίηση ότι είναι έμβια όντα κι όχι άψυχα αντικείμενα, επομένως περισσότερη ανοχή στις υλικές φθορές που μπορεί να επιφέρουν.
- Σκοπός δεν είναι η καταπίεση και η υποταγή στη βούληση του ανθρώπου, αλλά η παροχή φροντίδας και αγάπης.
- Αλλαγή νοοτροπίας απέναντι σε όλα τα ζώα, κατανόηση, ανεκτικότητα και σεβασμός των αναγκών τους.
- Απαλλαγή από την ατομοκεντρική νοοτροπία, ότι δηλαδή αυτός ο κόσμος ανήκει μόνο στους ανθρώπους. Μοιραζόμαστε τον κόσμο με όλα τα έμβια πλάσματα.
β’ ερώτημα
- Έγκυρη ενημέρωση για τις μορφές βίας και κακοποίησης που υφίστανται τα ζώα.
- Καταγγελία των φαινομένων αυτών. Η παθητική στάση ή η αδιαφορία ενισχύει αυτές τις συμπεριφορές.
- Η κακοποίηση αποτελεί πλέον ποινικό αδίκημα. Η επιβολή κυρώσεων λειτουργεί ως μέτρο πρόληψης για ανάλογες κακοποιητικές συμπεριφορές.
- Η υιοθεσία ενός αδέσποτου ζώου και η παροχή φροντίδας και αγάπης σε ένα φιλόξενο και ζεστό περιβάλλον τού εξασφαλίζουν σωματική και ψυχική υγεία, δηλαδή ευζωΐα.