Παράδοση και Μουσεία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

Κείμενο Ι

Η δύναμη των μουσείων

Το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων στην προσπάθειά του να αναδείξει τον ρόλο των μουσείων στη σύγχρονη κοινωνία, καθιέρωσε από το 1977 τη 18η Μαΐου ως Διεθνή Ημέρα Μουσείων (International Museum Day). Το μήνυμα αυτής της επετείου είναι να γίνουν τα μουσεία φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών “με σκοπό την ενίσχυση της μόρφωσης, την προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης, την ειρήνη και τη συνεργασία μεταξύ των λαών”.

Η 18η Μαΐου είναι αφιερωμένη κάθε χρόνο σε ένα συγκεκριμένο θέμα που αφορά στα μουσεία και στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το θέμα του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2022 είναι «Η Δύναμη των Μουσείων». Με την επιλογή του θέματος αυτού το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων επιθυμεί να αναδείξει τη δύναμη που έχουν τα μουσεία ως φορείς κοινωνικών αλλαγών και βιώσιμης ανάπτυξης.

Τα μουσεία μεταμορφώνουν τον κόσμο. Παρουσιάζοντας το παρελθόν, ανοίγουν νέους ορίζοντες και διαμορφώνουν νέες καινοτόμες ιδέες με σκοπό την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος.

Ο φετινός εορτασμός θα επικεντρωθεί στη δυναμική συμβολή των μουσείων σε τρία επίκαιρα ζητήματα: βιωσιμότητα: τα μουσεία έχουν τη δύναμη, μέσα από ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, να συμβάλλουν στη συνειδητοποίηση των περιβαλλοντικών προκλήσεων και στη διάδοση επιστημονικών γνώσεων για την αντιμετώπισή τους. Καινοτομία – νέες τεχνολογίες – προσβασιμότητα: οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες που αλλάζουν την καθημερινή ζωή, αναπτύσσονται εξίσου ταχύτατα και στον τομέα των μουσείων. Η ψηφιακή στροφή συμβάλλει στην προσβασιμότητα των μουσειακών συλλογών και στην πολύπλευρη ερμηνεία τους, στην ενίσχυση των εμπειριών του επισκέπτη και γενικότερα στην προβολή των μουσείων. Ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής μέσω της εκπαίδευσης: Μέσα από την ερμηνεία και την παρουσίαση των συλλογών, καθώς και την οργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, τα μουσεία δημιουργούν έναν ιστό που είναι απαραίτητος για την οικοδόμηση και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Τα μουσεία υποστηρίζοντας τις δημοκρατικές αξίες και παρέχοντας ισότιμες ευκαιρίες δια βίου μάθησης για όλους, συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας συμμετοχικής κοινωνίας των πολιτών με γνώσεις και διάθεση προσφοράς και δημιουργίας.

https://icom-greece.mini.icom.museum

(ημερομηνία ανάκτησης: 16/05/2022)

Κείμενο ΙΙ

Η παράδοση δεν είναι μουσειακό είδος

Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί απόσπασμα συνέντευξης που παραχώρησε ο Σταύρος Ξαρχάκος στην «Κ» και τη δημοσιογράφο Γιώτα Συκκά στις 26.10.2021 (πρόκειται για διασκευή για τις ανάγκες του κριτηρίου).

– Σχεδιάσατε ένα φιλόδοξο πολύπλευρο πρόγραμμα τριών κύκλων στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Εθνεγερσία. Ποιες δημιουργικές δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην υλοποίησή του;

– H επιλογή 21 τραγουδιών μέσα από έναν πακτωλό μοναδικών δημοτικών τραγουδιών ήταν η σοβαρότερη δυσκολία που αντιμετώπισα.

– Επιδιώξατε να φέρετε το δημοτικό τραγούδι στο σήμερα. Κάνοντας τώρα τον απολογισμό αυτής της τριπλής εργασίας, τι θα λέγατε ότι επιτύχατε;

– Συνειδητός μας στόχος υπήρξε εξαρχής να κάνουμε όχι απλώς μια αναδρομή στα διάφορα είδη και ύφη του δημοτικού τραγουδιού, αλλά να αναστοχαστούμε σε σχέση με τον διαχρονικό ρόλο και τις λειτουργίες του. Κυρίως θέλαμε να εμπνευστούμε και να αναδημιουργήσουμε προβάλλοντας τη δυναμική της ελληνικής μουσικής παράδοσης στο σήμερα.

– Οι δημιουργοί με τους οποίους συνεργαστήκατε στον πρώτο κύκλο προέρχονται από διαφορετικούς μουσικούς χώρους – έως και από το χιπ χοπ. Πόσο διαφορετικά αντιμετώπισαν τη δημιουργική πρόκληση που θέσατε; Υπήρξαν εκπλήξεις ακόμη και για εσάς;

– Τα πολύ ενδιαφέροντα και ποίκιλα κομμάτια που κατέθεσαν τόσοι καλλιτέχνες, εκπροσωπώντας διαφορετικές γενιές και καταβολές (από την μπαλάντα μέχρι το χιπ χοπ), αποδεικνύουν ότι η ελληνική μουσική παράδοση δεν έχει μόνο βαθιές ρίζες, αλλά κλαδιά που απλώνονται σε κάθε κατεύθυνση. Εξάλλου, η δυναμική μιας παράδοσης, ως πράξη μεταβίβασης, δοκιμάζεται και επιβεβαιώνεται ακριβώς στη δυνατότητά της να αναπλάθεται και να εξελίσσεται. Όπως ένα μεγάλο ποτάμι που δέχεται πολλούς παραποτάμους και καταλήγει σε ένα γονιμοποιό δέλτα. Επιβεβαιώσαμε λοιπόν ότι η μουσική μας παράδοση δεν είναι ένα μουσειακό είδος και υλικό για φολκλορικές αναπαραστάσεις, αλλά μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την έκφραση και επικοινωνία των νέων καλλιτεχνών και ακροατών.

– Τις τελευταίες δεκαετίες οι νεότεροι δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για την παραδοσιακή μουσική και την πολιτισμική τους ταυτότητα. Πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό το ενδιαφέρον; Στο ξεθώριασμα των παλιών παρεξηγήσεων; Στα μουσικά γυμνάσια;

– Απέναντι στην ομοιομορφία της παγκοσμιοποίησης, η ανάγκη πολλών νέων για επανασύνδεση με σταθερά στοιχεία αναφοράς για την πολιτισμική τους ταυτότητα τους έχει οδηγήσει στην επανασύνδεση με το παραδοσιακό τρίπτυχο τραγούδι – μουσική – χορός. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν οπωσδήποτε συμβάλει σημαντικά τα μουσικά σχολεία και οι μουσικές σχολές των πανεπιστημίων, όπου από τη δεκαετία του 1990 διδάσκονται πλέον συστηματικά τα ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, η θεωρία και το πολύμορφο ρεπερτόριο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής στη διαχρονικότητά της (αρχαία, βυζαντινή, δημοτική και αστική). Παράλληλα, λειτουργούν ανάλογα τμήματα σε πολλά ωδεία και μουσικές σχολές σε όλη την Ελλάδα.

– Τι θα συμβουλεύατε τους νέους μαθητές – μουσικούς που θα τιμηθούν με την υποτροφία Σταύρου Ξαρχάκου;

– Θα τους επαναλάμβανα τον τίτλο που επιλέξαμε για το πρόγραμμα παραφράζοντας τον Κάλβο, «Θέλει αρετή και τόλμη το… τραγούδι», γιατί αυτό διδάσκει διαχρονικά στους Έλληνες: ελευθερία και γλώσσα! Και θα τους υπενθύμιζα τη φράση «Μουσικήν ποίει και εργάζου!» Είναι η εντολή που έλαβε στο όνειρό του ο Σωκράτης στον πλατωνικό διάλογο του «Φαίδωνα». Δηλώνει τη σημασία της μουσικής παιδείας και γενικότερα της τέχνης, για την ανύψωση του ανθρώπου από άτομο σε πολίτη, με γνώση και ευαισθησία, με κρίση και ανθρωπιά, με εσωτερική καλλιέργεια και κοινωνική συνείδηση.

(https://www.kathimerini.gr/opinion/interviews/561553996/o-stayros-xarchakos-stin-k-i-paradosi-den-einai-moyseiako-eidos/ )

Κείμενο ΙΙΙ

«Σφετερισμός των αγαλμάτων»

Φτιάχνουμε αγάλματα με υλικά

από αγάλματα που τα είχαν φτιάξει

άλλοι παλιότεροι τεχνίτες,

φτιάχνουμε ποιήματα με λέξεις

από ποιήματα γραμμένα

σ’ άλλους καιρούς από άλλους ποιητές,

φτιάχνουμε ζωές με αισθήματα με βιώματα

που άλλοι άνθρωποι πριν από μας

τα είχαν ζήσει.

Σφετεριζόμαστε έργα, τροποποιούμε

σχέδια, αλλάζουμε προοπτικές

κάτι καινούργιο επινοούμε

φτιάχνουμε πράγματα ολότελα δικά μας

αφήνοντας πάντοτε τα ίχνη

μιας προγενέστερης προέλευσης.

Συνεχίζουμε βάζοντας τ’ όνομά μας

δίπλα σ’ άλλα ονόματα

ακόμα και σ’ εκείνα

που θα θέλαμε να σβήσουμε.

Τίτος Πατρίκιος, σελ. 292, Ποιήματα Β΄ 1957-2017, εκδόσεις Κίχλη, Αθήνα 2018

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ Α.

Α1. Να αποδώσετε περιληπτικά σε ένα δικό σας κείμενο 60-70 λέξεων τα χαρακτηριστικά των μουσείων, όπως αυτά αποδίδονται στο Κείμενο 1.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β.

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το Κείμενο 1 και το Κείμενο 2, τις παρακάτω περιόδους λόγου, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος:

Κείμενο 1

α. Τα μουσεία ως χώροι διατήρησης των παραδόσεων δεν μπορούν να επιφέρουν κοινωνικές αλλαγές.

β.  Τα μουσεία δημιουργούν καινοτόμες ιδέες με σκοπό τη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος.

γ.  Τα μουσεία ανταποκρίνονται με διάφορα προγράμματα στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Κείμενο 2

δ.  Η παράδοση θεωρείται στατική και δεν μπορεί να εξελίσσεται.

ε.   Η μουσική παιδεία ανυψώνει τον άνθρωπο από άτομο σε πολίτη.

Μονάδες 10

Β2.α. Ο τρόπος ανάπτυξης της 4ης παραγράφου του Κειμένου 1 είναι η διαίρεση. Να τεκμηριώσετε την παραπάνω άποψη με συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο και στη συνέχεια να καταγράψετε την πρόθεση που εξυπηρετεί αυτή η επιλογή.

Μονάδες 8

β. Να εξετάσετε τον τίτλο του Κειμένου 1 ως προς την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητά του και στη συνέχεια, να συντάξετε έναν δικό σας τίτλο.

Μονάδες 7

Β3α. Να εντοπίσετε στο Κείμενο 2 δύο παραδείγματα ποιητικής λειτουργίας στη γλώσσα και να τη μετατρέψετε στην αντίθετή της. Ποια διαφορά παρατηρείτε ως προς το επικοινωνιακό αποτέλεσμα;

Μονάδες 7

β. Στο απόσπασμα του Κειμένου 2 «Εξάλλου, η δυναμική μιας παράδοσης, ως πράξη μεταβίβασης, δοκιμάζεται και επιβεβαιώνεται ακριβώς στη δυνατότητά της να αναπλάθεται και να εξελίσσεται. Όπως ένα μεγάλο ποτάμι που δέχεται πολλούς παραποτάμους και καταλήγει σε ένα γονιμοποιό δέλτα» χρησιμοποιείται μια αναλογία. Να την εντοπίσετε και να εξετάσετε τον ρόλο της στο ύφος του κειμένου.

Μονάδες 8

ΘΕΜΑ Γ.

Γ. Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας,  το βασικό θέμα που θίγεται στο Κείμενο 3, κατά τη γνώμη σας; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ.

Δ. Σύμφωνα με το Κείμενο 2 «η δυναμική μιας παράδοσης, ως πράξη μεταβίβασης, δοκιμάζεται και επιβεβαιώνεται ακριβώς στη δυνατότητά της να αναπλάθεται και να εξελίσσεται.» Με βάση την παραπάνω άποψη να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα:

α. Πώς η παράδοση μπορεί να αποτελεί σημείο αναφοράς όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον;

β. Με ποιον τρόπο τα μουσεία μπορούν να συμβάλουν στο παραπάνω ανοίγοντας νέους ορίζοντες;

Υποθέστε ότι εκφωνείτε ομιλία σε εκδήλωση που πραγματοποιεί το σχολείο σας με αφορμή τη διεθνή ημέρα των μουσείων. (350-400 λέξεις)

Μονάδες 30 

 

Για να δείτε Απαντήσεις στις ερωτήσεις του Κριτηρίου πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Παράδοση και Μουσεία Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) – Απαντήσεις

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της  συναδέλφου-συγγραφέα Άννα Δ. Σιάτρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.