Θέμα Α
Στο απόσπασμα του κειμένου ο συγγραφέας κάνει λόγο για τον διαφορετικό τρόπο, που ο κορωνοϊός επηρεάζει τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τις ευπαθείς ομάδες. Οι ευπαθείς ομάδες επηρεάζονται και από περιβαλλοντικούς κινδύνους για την υγεία, καθώς αυτοί μπορούν να προκαλέσουν χρόνιες νόσους. Έτσι, ο άνθρωπος γίνεται ευάλωτος σε άλλες ασθένειες. Ακόμη, ενισχύει τα λεγόμενά του με την αναφορά στην έκθεση με θέμα «Υγιές περιβάλλον, υγιείς ζωές», όπου αναφέρεται ότι ένας στους οχτώ θανάτους στην Ευρώπη οφείλεται στην κακή ποιότητα των περιβαλλοντικών συνθηκών. Καταλήγει, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι η μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης μπορεί να συμβάλλει στον περιορισμό της επιβάρυνσης της ανθρώπινης υγείας από τη συγκεκριμένη νόσο και σε μια υγιή διαβίωση.
Θέμα Β
Β1.α) Λ (Η τρέχουσα πανδημία…γενιές.)
β) Λ (Ο τρόπος…ποικίλει.)
γ) Σ (Ο περιορισμός…υγιή ζωή)
δ) Σ ( Η ενίσχυση της ανθεκτικότητας…την ευημερία μας.)
ε) Λ (Τα μέτρα περιορισμού…στην Ευρώπη.)
Β2. α Ο συγγραφέας του κειμένου χρησιμοποιεί α΄ πληθυντικό (μπορούμε, χρησιμοποιούμε) για να κάνει τον λόγο του πιο ζωντανό, παραστατικό, άμεσο και οικείο στον αναγνώστη. Ακόμη, προσδίδει καθολικότητα, καθώς εντάσσει τόσο τον εαυτό του όσο και τους αναγνώστες του στα λεγόμενά του, ενώ πετυχαίνει να ευαισθητοποιήσει τον δέκτη. Δείχνει την αίσθηση του διαλόγου στο κείμενό του και τονίζει την συλλογική ευθύνη πάνω στο θέμα που αναλύει.
β) Στο κείμενό του ο συγγραφέας διατυπώνει το ερώτημα για το πώς μπορούμε να ανακάμψουμε από την υφιστάμενη κρίση με τέτοιον τρόπο, ώστε να αποτρέψουμε και ενδεχόμενες μελλοντικές κρίσεις (Το πραγματικό ερώτημα…στο μέλλον). Το ερώτημα είναι ερώτηση συνοχής. Με τη χρήση του ερωτήματος αυτού ο συγγραφέας πετυχαίνει να δημιουργήσει την αίσθηση του διαλόγου στο κείμενό του αλλά και να εκφράσει την απορία του πάνω στο θέμα. Ακόμη, αφυπνίζει και προβληματίζει τον δέκτη ενώ, ταυτόχρονα τον ευαισθητοποιεί και προκαλεί την συναισθηματική διέγερσή του.
Β3. εξαπλώθηκε = επεκτάθηκε
κατανοήσουν = καταλάβουν
ευάλωτους = ευαίσθητους
κατορθώσουμε = καταφέρουμε
αποτρέψουν = αναχαιτίσουν
Β4. Στην πρόταση χρησιμοποιείτε ενεργητική σύνταξη.
Μετατροπή σε παθητική: Από τη νόσο COVID-19 προκλήθηκε μια δημόσια υγειονομική κρίση, όπως και μια βαθιά οικονομική κρίση.
Με τη χρήση της ενεργητικής ο συγγραφέας έδινε έμφαση στο υποκείμενο που ενεργεί, καθώς και ζωντάνια και παραστατικότητα στο κείμενο του ενώ έκανε το ύφος άμεσο και οικείο. Με την μετατροπή στην παθητική δόθηκε έμφαση στην πράξη του υποκειμένου, καθολικότητα και επισημότητα στον λόγο.
Θέμα Γ
Θέμα του ποιήματος είναι η καταστροφή του περιβάλλοντος και απώλεια της φυσικής ομορφιάς του τόπου εξαιτίας της αλλοτρίωσης των ανθρώπων. Όπως προκύπτει μέσα από τις αντιθέσεις του ποιήματος (Εκεί που φύτρωνε…στην υψικάμινο, Εκεί που σμίγανε…να δουν διυλιστήριο. Εκεί που η θάλασσα…κι ελάσματα.) ο τόπος είναι εντελώς διαφορετικός πριν και μετά την παρέμβαση του ανθρώπου. Από τη μια παρουσιάζεται ανθισμένος, χώρος λατρείας και κατάνυξης και τόπος κατοικίας των ζώων, ενώ μετά την παρέμβαση του ανθρώπου, ο τόπος γεμίζει “τσιμέντα”, τα ζώα χάνονται, οι τουρίστες, μη σεβόμενοι τον τόπο, πετούν τα αποτσιγαρά τους και μολύνουν την φύση, ενώ οι θάλασσες έχουν γεμίσει ναυπηγεία. Οι αντιθέσεις αυτές τονίζονται ακόμα περισσότερο με τις μεταφορές, οι οποίες ζωντανεύουν το ποίημα, κάνουν τον λόγο ποιητικό και καλαίσθητο (ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα) και με τα επίθετα, τα οποία προσφέρουν ένα είδος συγκινησιακής φόρτισης τόσο στο ποιητικό υποκείμενο, όσο και στον αναγνώστη (ευλαβικά, άδεια, σιδερικά). Ο ποιητής, λοιπόν, προτρέπει την Περσεφόνη να παραμείνει στον Άδη και να μην ανέβει στον επάνω κόσμο των ανθρώπων (Κοιμήσου Περσεφόνη…ποτέ μην ξαναβγείς.), καθώς αυτή, σύμβολο της φυσικής ομορφιάς και της ανανέωσης, δεν έχει θέση στον κόσμο αυτό, όπου το φυσικό περιβάλλον καταστρέφεται στο όνομα του κέρδους.
Προσωπικά θεωρώ ότι οι άνθρωποι πρέπει να αναθεωρήσουν τη σχέση τους με τη φύση και η τεχνολογία να χρησιμοποιηθεί για την προστασία του περιβάλλοντος και όχι για την καταστροφή του. Ο άνθρωπος πρέπει να σέβεται τη φύση και να περιορίσει τον παρεμβατισμό του, ο οποίος καταλήγει να την αλλοιώνει. Όταν έρθει σε πραγματική επαφή με το περιβάλλον χωρίς να προκαλεί την καταστροφή του, τότε η Περσεφόνη θα βγει ξανά “στου κόσμου το μπαλκόνι”.
Θέμα Δ
Αγαπητοί σύνεδροι,
Προβλήματα στο φυσικό περιβάλλον που οφείλονται στην ανθρώπινη δράση
- Παρεμβάσεις στο περιβάλλον, υπερεκμετάλλευση, βιομηχανική ανάπτυξη, υπερβολική άντληση φυσικών πόρων.
- Υπερπληθυσμός, αύξηση βιομηχανικής παραγωγής
- Άκριτη επιδίωξη του οικονομικού κέρδους, υπερκαταναλωτισμός, εκπομπή βιομηχανικών ρύπων.
- Χημικά προϊόντα.
- Ατμοσφαιρική ρύπανση, διοξείδιο του άνθρακα, εκπομπές μολύβδου, χρήση οχημάτων παλαιού τύπου, καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας.
- Αύξηση υλοτομίας.
- Ηχορύπανση.
- Έλλειψη οικολογικής συνείδησης, έλλειψη οικολογικής αγωγής, σπατάλη.
Τρόποι αντιμετώπισης του οικολογικού προβλήματος
- Αξιοποίηση αγοράς, επιδοτήσεις, οικολογικές μέθοδοι παραγωγής, οικολογικά προϊόντα.
- Ενθάρρυνση οικοκαινοτομίας, υπεύθυνη χρήση φυσικών πόρων, περιβαλλοντική τεχνολογία, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
- Εφαρμογή νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος,
- Ευαισθητοποίηση πολιτών, κυκλική οικονομία, προστασία βιοποικιλότητας.
- Ενεργοποίηση πολιτείας, ανακύκλωση, διεθνείς συνεργασίες.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: