Οι Εγκλίσεις στον λόγο

Οι Εγκλίσεις στον λόγο 

Θεωρία - Αναλυτική παρουσίαση

  1. Ποιες είναι οι Εγκλίσεις και τι δηλώνουν στις Κύριες προτάσεις;

 α) Οριστική: δηλώνει το πραγματικό, το βέβαιο, το δυνατό, το πιθανό (θα + οριστική παρελθοντικού χρόνου – δυνητική οριστική), την παράκληση  (να + οριστική παρελθοντικού χρόνου) ή την ευχή.

  • Άρνηση: δεν (εκτός από την περίπτωση της ευχής όπου έχουμε μη ή μην)

 

Π.χ. Τα παιδιά παίζουν στον κήπο. (πραγματικό)

Σε λίγες ώρες, θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων. (βέβαιο)

Θα ήμουν χαρούμενος. (δυνατό)

Θα έπεσε σε κίνηση. (πιθανό)

Μακάρι να είχα ακούσει τη συμβουλή σου. (ευχή)

Βάζεις ένα χεράκι να τελειώσουμε πιο γρήγορα; (παράκληση)

 

β) Υποτακτική: δηλώνει το ενδεχόμενο, προτροπή/αποτροπή, ευχή, επιθυμία, παραχώρηση, απορία ή απορία μαζί με  αρνητική συναισθηματική φόρτιση, προσταγή

  • Άρνηση: μη ή μην

 

Π.χ. Να προσέχεις στον δρόμο! (προτροπή)

Ας μην είμαστε τόσο απαισιόδοξοι. (αποτροπή)

Ίσως μια μέρα καταλάβεις πόσο άδικα μου φέρθηκες… (πιθανό)

Να έρχεστε πιο συχνά να σας βλέπουμε από κοντά! (επιθυμία)

Να παρέμβω λίγο στη συζήτησή σας; (παραχώρηση)

Να ρωτήσω κάτι; (απορία)

Μα να προσποιείται τον καλό και να με υπονομεύει πίσω από την πλάτη μου; (απορία που εκφράζει μαζί παράπονο/απογοήτευση)

Να έχετε υγεία και ευτυχία! (ευχή)

Μην του δώσεις καμία σημασία! (προσταγή)

 

γ) Προστακτική: δηλώνει προσταγή, απαγόρευση παράκληση, παραχώρηση, προτροπή/αποτροπή, ευχή/ κατάρα, επίμονη ενέργεια

  • Άρνηση: Για την άρνηση στην Προστακτική χρησιμοποιούμε το αρνητικό μόριο μη/μην + υποτακτική

           Π.χ. Σταμάτα πια! (προσταγή)

           Μην την αφήνεις να σε καταδυναστεύει.(απαγόρευση)

           Επίτρεψέ μου να σου μιλήσω. (παράκληση)

           Δώσε τόπο στην οργή… (παραχώρηση)

           Έχε θάρρος στη ζωή! (προτροπή)

           Φτάσε όπου δεν μπορείς! (ευχή)*

           Πες πες κάτι θα μείνει… (επίμονη ενέργεια)

 

*Απόφθεγμα του Νίκου Καζαντζάκη υπό μορφήν ευχής

 

  1. Προτάσεις κρίσεως, προτάσεις επιθυμίας και Δευτερεύουσες προτάσεις.

Οι Κύριες προτάσεις διακρίνονται, σύμφωνα με την εκφορά του νοήματος, σε προτάσεις κρίσεως και προτάσεις επιθυμίας. Οι προτάσεις κρίσεως εκφέρονται με την Οριστική και οι προτάσεις επιθυμίας με την Υποτακτική και την Προστακτική.

Στις Δευτερεύουσες προτάσεις οι Εγκλίσεις υπηρετούν την εκφορά του νοήματος αλλά και την τροπικότητα (βλ. παρακάτω).

  1. Τροπικότητα

Τα τελευταία χρόνια, εισήχθη ένας νέος όρος από τον χώρο της Γλωσσολογίας, η τροπικότητα. Εισηγητής του όρου αυτού είναι ο Lyons, ο οποίος αντιμετώπιζε τις προτάσεις στη γλώσσα ως λεκτικές δράσεις. Ο τρόπος (η στάση) αντιμετώπισης του λογικού νοήματος κάθε πρότασης από τον ομιλητή, συνιστά τη διαφορετική κάθε φορά τροπικότητα, η οποία γραμματικοποιείται στην ελληνική γλώσσα με τις Εγκλίσεις.

Υπάρχουν δύο μορφές τροπικότητας που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα τρόπων (στάσεων) απέναντι στο νόημα:

  • Η επιστημική τροπικότητα η οποία δηλώνει τη βεβαιότητα ή την υπόθεση κι ανάμεσα τους τη δυνατότητα και την πιθανότητα. Η βεβαιότητα εκφράζεται με την απλή Οριστική, η υπόθεση με τη μορφή να/ ας/ έτσι και + Οριστική, η δυνατότητα με τη δυνητική Οριστική θα + Οριστική παρελθοντικού χρόνου ή ίσως/ μπορεί + Υποτακτική και η πιθανότητα με τη δυνητική Οριστική ή με τη μορφή πρέπει + Υποτακτική.
  • Η δεοντική τροπικότητα η οποία δηλώνει την αναγκαιότητα ή την επιθυμία κι ανάμεσά τους την ευχή και την πρόθεση εκφράζεται με την Υποτακτική και την Προστακτική. Για να δηλωθεί η πρόθεση, προηγούνται στον λόγο ρήματα που δηλώνουν πρόθεση: σκοπεύω/ στοχεύω/ λέω + Υποτακτική.

Η τροπικότητα γραμματικοποιείται μέσω των Εγκλίσεων, αλλά λεξικοποιείται με άπειρους συνδυασμούς λεκτικών τύπων, όπως επιθετικών προσδιορισμών, επιρρημάτων, εμπρόθετων προσδιορισμών, μορίων, κ.ο.κ.

 

Για παράδειγμα, στην πρόταση:

 Σε λίγες ώρες, θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Η στάση του ομιλητή (τροπικότητα) απέναντι στην προοπτική της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων είναι στάση βεβαιότητας που εκφράζεται με την Οριστική.

Αν, όμως, προσθέσουμε τον παρακάτω εμπρόθετο προσδιορισμό…

Σε λίγες ώρες, εκτός απροόπτου, θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων.

Ο εμπρόθετος προσδιορισμός (εκτός απροόπτου) μετριάζει τη βεβαιότητα του ομιλητή.

 

  1. Εγκλίσεις και Δευτερεύουσες προτάσεις:

 

Ονοματικές:

  • Ειδικές: Εκφέρονται με Οριστική ή Δυνητική Οριστική (άποψη/ κρίση/γνώμη)
  • Βουλητικές: Εκφέρονται με Υποτακτική (βούληση/ επιθυμία)
  • Ενδοιαστικές: Εκφέρονται με Υποτακτική (δισταγμός/ ενδοιασμός/ φόβος)
  • Ονοματικές Αναφορικές: Εκφέρονται με Οριστική και Υποτακτική
  • Πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις: Εκφέρονται και με Οριστική και με Υποτακτική

Επιρρηματικές:

  • Αιτιολογικές: Εκφέρονται με Οριστική (αιτία)
  • Εναντιωματικές ή Παραχωρητικές: Εκφέρονται με Οριστική και με Υποτακτική (εναντίωση/ παραχώρηση)
  • Συμπερασματικές: Εκφέρονται με Υποτακτική (συμπέρασμα)
  • Τελικές: Εκφέρονται με Υποτακτική (σκοπός)
  • Χρονικές: Εκφέρονται και με Οριστική και με Υποτακτική
  • Επιρρηματικές Αναφορικές: Εκφέρονται και με Οριστική και με Υποτακτική

 

Οι Υποθετικοί λόγοι διακρίνονται σε:

  • Αυτούς που εκφράζουν το πραγματικό ή τη βεβαιότητα:

Υ: Αν + Οριστική παροντικού χρόνου

Α: Οποιαδήποτε Έγκλιση

 

Π.χ. Αν βρίσκεις νόημα, κάνε το.

Π.χ. Αν με ακούσεις, θα τα καταφέρεις.

 

  • Αυτούς που εκφράζουν το μη πραγματικό/ αντίθετο του πραγματικού ή την απλή σκέψη:

Υ: Αν + Οριστική παρελθοντικού χρόνου

Α: Δυνητική Οριστική

 

Π.χ. Αν πήγαινες νωρίτερα, θα έβρισκες εισιτήρια.

Εκφράζει αυτό που δεν πραγματοποιήθηκε ούτε θα πραγματοποιηθεί, το μη πραγματικό και μη πραγματοποιήσιμο. Νοηματικά αποπνέει μία αίσθηση παρατήρησης κι επίπληξης.

 

Αν είχες πάει νωρίτερα, θα είχες βρει εισιτήρια.

Εκφράζει αυτό που δεν πραγματοποιήθηκε ούτε θα πραγματοποιηθεί, το μη πραγματικό και μη πραγματοποιήσιμο. Νοηματικά διαφέρει από τον προηγούμενο υποθετικό λόγο, καθώς αποπνέει μία αίσθηση συγκατάβασης και κατανόησης.

 

Αν ήμουν στη θέση σου, θα του μιλούσα.

Απλή σκέψη

 

  • Αυτούς που εκφράζουν το προσδοκώμενο ή επαναλαμβανόμενο.

Υ: Αν + Υποτακτική

Α: Υποτακτική και Προστακτική για το προσδοκώμενο/ Οριστική για το επαναλαμβανόμενο

 

Π.χ. Αν ζητήσει συγγνώμη, να τη δεχτείς/ δέξου την. (προσδοκία)

Εκφράζει κάτι που προσδοκούμε να γίνει η υπόθεση και η απόδοση συμπληρώνει αυτή την προσδοκία με μία προτροπή.

 

Π.χ. Αν φάει πολύ το βράδυ, τον πιάνει το στομάχι του. (επανάληψη)

Κάθε φορά που τρώει πολύ το βράδυ, τον πιάνει το στομάχι του.

 

Στους Υποθετικούς λόγους, οι Εγκλίσεις φανερώνουν ένα μεγάλο εύρος σημασιών, πάντα, όμως, σε συνεργασία με τις ρηματικές επιλογές.

 

  1. Εγκλίσεις και συνθήκες επικοινωνίας.

Οι κοινωνικές συνθήκες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις μορφοσυντακτικές επιλογές. Κατά την περίοδο της πανδημίας, οι πρωτόγνωρες κοινωνικές συνθήκες απαίτησαν λεκτικές δράσεις που θα έδιναν έμφαση στην καθολικότητα, τη συνεργασία αλλά και τη βεβαιότητα ότι τα μέτρα αυτά είναι αναγκαία για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της υγειονομικής αυτής κρίσης.

Γι’ αυτό επιλέχθηκε επικοινωνιακά η Οριστική που δηλώνει ότι αυτό που λέγεται, λέγεται με βεβαιότητα, το α’ πληθυντικό πρόσωπο, ώστε να τονιστεί η καθολικότητα του προβλήματος (ένα πρόβλημα που μας αφορά όλους) και να αποφευχθεί το β’ πληθυντικό της Υποτακτικής ή Προστακτικής που συμβουλεύει/ προτρέπει, αλλά «δείχνει τους άλλους» και μπορεί να λειτουργούσε διχαστικά ή τα μόρια να/ας που θα αποδυνάμωναν ίσως την αναγκαιότητα της λήψης μέτρων. Η εστίαση βρίσκεται στις λέξεις που έπονται (σπίτι, ασφαλείς, αποστάσεις, μάσκες), οι οποίες είναι δηλωτικές της κοινωνικής αποστασιοποίησης ως αναγκαίου μέτρου για την αποφυγή της διασποράς του ιού.

  • Μένουμε σπίτι
  • Μένουμε ασφαλείς
  • Τηρούμε τις αποστάσεις
  • Φοράμε τις μάσκες μας

 

  1. Οι Εγκλίσεις ως κειμενικός δείκτης στην Ποίηση:

Οι Εγκλίσεις στην Ποίηση δεν ακολουθούν την αυστηρότητα των κανόνων της γραμματικής κατά γράμμα. Εδώ, τον πρώτο λόγο έχουν το συναίσθημα και η δημιουργικότητα του ποιητή, καθώς με αυτά συνθέτει στοιχεία διαφορετικά μεταξύ τους σε σύνολο συνεκτικό εσωτερικά και αρμονικό. Όλα τα στοιχεία συμπράττουν, για να υπηρετήσουν την πρόθεση του ποιητή. Ο λόγος γίνεται εύπλαστος και κάθε παρέκκλιση γίνεται, ίσως, η αφορμή για περαιτέρω νοηματική διερεύνηση και διεύρυνση.

 

Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου

Δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά

Τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου

Μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά

Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου,

σε περιμένω να’ ρθεις

Μ’ ένα τραγούδι του δρόμου να’ ρθεις όνειρό μου

Το καλοκαίρι που λάμπει τ’ αστέρι με φως να ντυθείς

Με φως να ντυθείς.

Ν. Γκάτσος – Μ. Θεοδωράκης, Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου

 

Κάθε στίχος ισοδυναμεί και με μία διαφορετική Έγκλιση σε αυτό το ποίημα. Μία εναλλαγή ανάμεσα στην παράκληση (κοιμήσου, άσε) και τη βεβαιότητα (δεν απομένει) κι ίσως το πραγματικό, έτσι όπως το φαντάζεται ο ποιητής (κεντά), και όλες αυτές οι σκέψεις καταλήγουν σε μία υπόθεση που καταθέτει τη βαθύτερη, τελικά, προσδοκία της ψυχής του και, συνάμα, αφήνει να εννοηθεί το ενδεχόμενο της επανάληψης (αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου, σε περιμένω να’ ρθεις – κάθε φορά που θα θυμάσαι τ’ όνειρό μου, εγώ θα σε περιμένω να’ ρθεις). Κι αφού έχει εκφράσει τη βαθύτερη επιθυμία του μ’ ένα «αν», αφήνοντας την ελευθερία της ενθύμησης – πώς αλλιώς, αφού δεν μπορεί να επιβληθεί αυτή – μεταβαίνει σε διαδοχικές Υποτακτικές προτροπής (να’ ρθεις, να ντυθείς, να ντυθείς) και με τη δύναμη της επανάληψης μετουσιώνει αυτές τις προτροπές σε μία πρόσκληση γεμάτη από το φως της προσδοκίας κάτω από το φως της νύχτας του καλοκαιριού.

 

 

 

ΠΗΓΕΣ:

Σ. Χατζησαββίδης – Α. Χατζησαββίδου, Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου

Ε. Κατσαρού, Α. Μαγγανά, Α. Σκιά, Β. Τσέλιου, Νεοελληνική Γλώσσα, Γ’ Γυμνασίου

D. Holton, P. Mackridge, Ειρήνη Φιλιππάκη – Warburton, Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας

Γ. Μπαμπινιώτης, Γλωσσολογία και Λογοτεχνία

Την αναλυτική παρουσίαση της θεωρίας προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Μαρία Κασιμάτη, η οποία στη συνέχεια παραχώρησε το υλικό στον ιστότοπό μας  σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.