Η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία αποτελεί μάθημα – σταθμό για όλους τους υποψηφίους ανεξαρτήτως Ομάδας Προσανατολισμού καθώς μια καλή ή κακή επίδοση μπορεί να γείρει την πλάστιγγα υπέρ ή κατά του στην προσπάθεια για την εξασφάλιση μιας θέσης σε ένα Ανώτερο ή Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Παράλληλα, το γεγονός ότι διαχρονικά ισοδυναμεί με το “βάπτισμα του πυρός” για τους μαθητές αυξάνει περαιτέρω τη σημασία που διαδραματίζει για την επιτυχή έκβαση των Πανελληνίων Εξετάσεων. Υπό αυτό το πρίσμα το filologika.gr σε συνεργασία με τη συνάδελφο Κυριακή Θεοδοσιάδου παρουσιάζουν μερικές πολύτιμες συμβουλές για την επιτυχή εξέταση στο αμφίρροπο αυτό μάθημα.
Το «μυστικό της επιτυχίας» στις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι ο συνδυασμός καλής προετοιμασίας και σωστής «διαχείρισης» των γνώσεων που αποκόμισαν οι μαθητές στη διάρκεια της προετοιμασίας τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ώστε να γνωρίζουν ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δράσουν στις τελικές εξετάσεις. Γιατί άριστα δε θα γράψει ο μαθητής που απλώς διάβασε πολύ, αλλά αυτός που έμαθε και πώς να διαχειρίζεται τις γνώσεις που απέκτησε.
Αρχικά είναι πολύ σημαντικό να οργανώσουμε σωστά το χρόνο μας. Μέσα από την προετοιμασία που έχουμε κάνει στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία μας έτσι, ώστε να αφιερώσουμε στην κάθε άσκηση το χρόνο που θεωρούμε απαραίτητο, για να την απαντήσουμε σωστά.
Κάτι επίσης σημαντικό που πρέπει να λάβουμε υπόψη στις εξετάσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι πως ο χρόνος που θα αφιερώσουμε στην κάθε άσκηση θα πρέπει να είναι κατά κάποιο τρόπο ανάλογος της βαθμολογίας της. Έτσι, για παράδειγμα είναι παράλογο να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στην άσκηση Α που αφορά τη πύκνωση μέρους ενός κειμένου και η οποία βαθμολογείται με 15 μονάδες και λιγότερο χρόνο στη Παραγωγή λόγου που βαθμολογείται με 30 μονάδες, όσο εύκολο κι αν μας φάνηκε το θέμα.
Ένα βασικό λάθος που παρατηρείται σε πολλούς μαθητές στην εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι ότι ξεκινούν με τις ασκήσεις που τους αγχώνουν, κι αυτές τις περισσότερες φορές είναι οι ασκήσεις που απαιτούν ανάπτυξη λόγου. Το λάθος έγκειται στο γεγονός ότι σε αυτές τις ασκήσεις ο χρόνος που διαθέτουν οι μαθητές τούς φαίνεται πάντα ελάχιστος, με αποτέλεσμα να μη παρατηρούν ότι περνάει γρήγορα. Φτάνουν, λοιπόν, πολλές φορές στο σημείο μετά από ώρα να πανικοβάλλονται και να ολοκληρώνουν πρόχειρα τις εν λόγω ασκήσεις, γιατί έχουν αφήσει αναπάντητες τις υπόλοιπες (ομάδα Β). Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντική η οργάνωση του χρόνου.
Οι χρόνοι αυτοί είναι ενδεικτικοί και εξαρτώνται από το πόσο εύκολη ή δύσκολη κρίνει ο κάθε μαθητής ξεχωριστά την κάθε άσκηση.
Τις παραπάνω οδηγίες επιμελήθηκε η Κυριακή Θεοδοσιάδου
Φιλόλογος, Υπ. Διδάκτωρ Παιδαγωγικής ΠΔΜ και ιδιοκτήτρια στο Φιλολογικό Διδασκαλείο
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!
Διαγωνισμός από τις Εκδόσεις Ψυχογιός: Μάγκας σε graphic novel Οι Εκδόσεις Ψυχογιός προκηρύσσουν διαγωνισμό…
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται το πλήρες πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2026 : Α. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ…
Ο Μάγκας, το γνωστό φοξ τεριέ από την Αλεξάνδρεια, που μαζί του μεγάλωσαν γενιές και…
Εξεταστέα Ύλη Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025-2026 ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τους υποψηφίους…
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών ολοκλήρωσαν σήμερα το πρόγραμμα των εξετάσεων στα βασικά μαθήματα…
Με την εξέταση των υποψηφίων της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές…