Οδηγός Πανελλαδικών: Πώς Aπαντάμε Σωστά στα Θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Οδηγός Πανελλαδικών: Πώς Aπαντάμε Σωστά στα Θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Οδηγός Πανελλαδικών: Πώς Aπαντάμε Σωστά στα Θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

 

Η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία αποτελεί μάθημα – σταθμό για όλους τους υποψηφίους ανεξαρτήτως Ομάδας Προσανατολισμού καθώς μια καλή ή κακή επίδοση μπορεί να γείρει την πλάστιγγα υπέρ ή κατά του στην προσπάθεια για την εξασφάλιση μιας θέσης σε ένα Ανώτερο ή Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Παράλληλα, το γεγονός ότι διαχρονικά ισοδυναμεί με το “βάπτισμα του πυρός” για τους μαθητές αυξάνει περαιτέρω τη σημασία που διαδραματίζει για την επιτυχή έκβαση των Πανελληνίων Εξετάσεων. Υπό αυτό το πρίσμα το filologika.gr σε συνεργασία με τη συνάδελφο Κυριακή Θεοδοσιάδου παρουσιάζουν μερικές πολύτιμες συμβουλές για την επιτυχή εξέταση στο αμφίρροπο αυτό μάθημα.

Πώς Aπαντάμε Σωστά στα Θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Το «μυστικό της επιτυχίας» στις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι ο συνδυασμός καλής προετοιμασίας και σωστής «διαχείρισης» των γνώσεων που αποκόμισαν οι μαθητές στη διάρκεια της προετοιμασίας τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ώστε να γνωρίζουν ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δράσουν στις τελικές εξετάσεις. Γιατί άριστα δε θα γράψει ο μαθητής που απλώς διάβασε πολύ, αλλά αυτός που έμαθε και πώς να διαχειρίζεται τις γνώσεις που απέκτησε.

Αρχικά είναι πολύ σημαντικό να οργανώσουμε σωστά το χρόνο μας. Μέσα από την προετοιμασία που έχουμε κάνει στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία μας έτσι, ώστε να αφιερώσουμε στην κάθε άσκηση το χρόνο που θεωρούμε απαραίτητο, για να την απαντήσουμε σωστά.

Κάτι επίσης σημαντικό που πρέπει να λάβουμε υπόψη στις εξετάσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι πως ο χρόνος που θα αφιερώσουμε στην κάθε άσκηση θα πρέπει να είναι κατά κάποιο τρόπο ανάλογος της βαθμολογίας της. Έτσι, για παράδειγμα είναι παράλογο να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στην άσκηση Α που αφορά τη πύκνωση μέρους ενός κειμένου και η οποία βαθμολογείται με 15 μονάδες και λιγότερο χρόνο στη Παραγωγή λόγου που βαθμολογείται με 30 μονάδες, όσο εύκολο κι αν μας φάνηκε το θέμα.

Ένα βασικό λάθος που παρατηρείται σε πολλούς μαθητές στην εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι ότι ξεκινούν με τις ασκήσεις που τους αγχώνουν, κι αυτές τις περισσότερες φορές είναι οι ασκήσεις που απαιτούν ανάπτυξη λόγου. Το λάθος έγκειται στο γεγονός ότι σε αυτές τις ασκήσεις ο χρόνος που διαθέτουν οι μαθητές τούς φαίνεται πάντα ελάχιστος, με αποτέλεσμα να μη παρατηρούν ότι περνάει γρήγορα. Φτάνουν, λοιπόν, πολλές φορές στο σημείο μετά από ώρα να πανικοβάλλονται και να ολοκληρώνουν πρόχειρα τις εν λόγω ασκήσεις, γιατί έχουν αφήσει αναπάντητες τις υπόλοιπες (ομάδα Β). Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντική η οργάνωση του χρόνου.

Οργάνωση του χρόνου και σειρά απάντησης των ασκήσεων:

  1. Αρχικά, είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε με μια πρώτη και προσεκτική ανάγνωση των κειμένων αναφοράς (λογοτεχνικών και μη), για να μη χρειαστεί να τα διαβάσουμε πολλές φορές, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Μια πρώτη προσεκτική ανάγνωση και μια δεύτερη που εκ των πραγμάτων θα χρειαστεί για την απάντηση των ερωτήσεων που ακολουθούν είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή για τους μαθητές (πάντα με βάση το βαθμό δυσκολίας των κειμένων για τον κάθε μαθητή).
  2. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με την άσκηση Α που αφορά τη πύκνωση μέρους ενός από τα κείμενα αναφοράς και η οποία βαθμολογείται με 15 μονάδες. Ο χρόνος που μπορούμε να αφιερώσουμε σε αυτή την άσκηση, ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας του κειμένου, μπορεί να είναι γύρω στα 20 λεπτά. Είναι σημαντικό, με βάση το νέο σύστημα εξέτασης, να δώσουμε μεγάλη προσοχή στην εκφώνηση για να καταλάβουμε το είδος της πύκνωσης που ζητείται, ώστε να ανατρέξουμε στο κατάλληλο χωρίο του κειμένου. Όσο πιο προσεκτική ήταν η πρώτη ανάγνωση που κάναμε τόσο πιο γρήγορα θα φτάσουμε στη κατανόηση του χωρίου και στη σύνδεση των νοημάτων του.
  3. Μετά περνάμε στις ασκήσεις της ομάδας Β οι οποίες βαθμολογούνται συνολικά με 40 μονάδες. Η σειρά απάντησης βρίσκεται στη κρίση του μαθητή, ωστόσο καλό είναι να ξεκινήσει από τις ερωτήσεις που απαντώνται πιο εύκολα και σε λιγότερο χρόνο, αφήνοντας για το τέλος τις ερωτήσεις που τον δυσκολεύουν. Για αυτή την ομάδα ασκήσεων οι μαθητές θα πρέπει να αφιερώσουν συνολικά περίπου 40-45 λεπτά.
  4. Έπειτα, περνάμε στην ερώτηση που αφορά το Λογοτεχνικό κείμενο και η οποία βαθμολογείται με 15 μονάδες. Η άσκηση αυτή έχει φανεί ότι δυσκολεύει αρκετά τους μαθητές γι’ αυτό θα ήταν καλό να αφιερώσουν τουλάχιστον 35-40 λεπτά, για να την απαντήσουν χωρίς άγχος και να αποφύγουν την προχειρότητα.
  5. Για το τέλος αφήνουμε την Παραγωγή Λόγου που βαθμολογείται με 30 μονάδες και αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι της εξέτασης. Είναι απαραίτητο να αφιερώνουμε στην προετοιμασία (σχεδιάγραμμα) και συγγραφή της Έκθεσης τουλάχιστον 75 λεπτά.

Οι χρόνοι αυτοί είναι ενδεικτικοί και εξαρτώνται από το πόσο εύκολη ή δύσκολη κρίνει ο κάθε μαθητής ξεχωριστά την κάθε άσκηση.

 

Τις παραπάνω οδηγίες επιμελήθηκε η Κυριακή Θεοδοσιάδου

Φιλόλογος, Υπ. Διδάκτωρ Παιδαγωγικής ΠΔΜ και ιδιοκτήτρια στο Φιλολογικό Διδασκαλείο

 

Η ομάδα του filologika.gr


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

0
Would love your thoughts, please comment.x