Τα Αντικλείδια: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

Τα Αντικλείδια: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Β Λυκείου (Συνεξέταση)

 

Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.

Πολλοί κοιτάζουν μέσα χωρίς να βλέπουν

τίποτα και προσπερνούνε. Όμως μερικοί

κάτι βλέπουν, το μάτι τους αρπάζει κάτι

και μαγεμένοι πηγαίνουνε να μπουν.

Η πόρτα τότε κλείνει. Χτυπάνε μα κανείς

δεν τους ανοίγει. Ψάχνουνε για το κλειδί.

Κανείς δεν ξέρει ποιος το έχει. Ακόμη

και τη ζωή τους κάποτε χαλάνε μάταια

γυρεύοντας το μυστικό να την ανοίξουν.

Φτιάχνουν αντικλείδια. Προσπαθούν.

Η πόρτα δεν ανοίγει πια. Δεν άνοιξε ποτέ

για όσους μπόρεσαν να ιδούν στο βάθος.

Ίσως τα ποιήματα που γράφτηκαν

από τότε που υπάρχει ο κόσμος

είναι μια ατέλειωτη αρμαθιά αντικλείδια

για ν’ ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης.

 

Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.

Γιώργης Παυλόπουλος

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ 1ο

 Α.1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις Σωστές ή Λανθασμένες.

  • Πρόκειται για ένα αυτοαναφορικό ποίημα, δηλαδή ένα ποίημα που μιλάει για την ποίηση.
  • Στο ποίημα υπάρχουν διάφοροι συμβολισμοί.
  • Στο στίχο «το μάτι τους αρπάζει κάτι» υπάρχει παρομοίωση.
  • Ο αφηγητής είναι κυρίως ομοδιηγητικός και η εστίαση εσωτερική.
  • Επικρατεί η υποτακτική σύνδεση ανάμεσα στις προτάσεις.

Μονάδες 10

Β. Μπορεί τελικά να βρεθεί, σύµφωνα µε το ποίηµα, το κλειδί για την πόρτα της Ποίησης; Αν όχι, τότε τι εκπροσωπούν τα αντικλείδια;

Μονάδες 10

 Γ. «Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή». Να αναλύσετε το νόημα του στίχου.

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ 2ο

Β.1. Να βρείτε 5 χαρακτηριστικά μέσα στο κείμενο που να πιστοποιούν ότι το ποίημα ανήκει στα μοντέρνα/νεωτερικά.

Μονάδες 15

Β.2 Μερικά από τα γνωρίσματα της ποιητικής του Παυλόπουλου είναι:

  • η τεχνική της αντίθεσης-αντίφασης,
  • το σχήμα του κύκλου,
  • οι διασκελισμοί
  • ο πεζολογικός τόνος
  • η μυστηριακή ατμόσφαιρα

 Αναφέρετε από ένα παράδειγμα για το καθένα και εξηγήστε τη λειτουργικότητά του.

 Μονάδες 15

Γ. Το ποίημα αναφέρεται στην Τέχνη της Ποίησης. Σε ένα κείμενο (100-200 λέξεις) φανταστείτε πώς θα ήταν η ζωή των ανθρώπων χωρίς την ευεργετική δύναμη της Τέχνης.

Μονάδες 40

 

Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Μη Λογοτεχνικό Κείμενο Τέχνη

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η συνάδελφος  Γιώτα Τσατσίδου, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Συνεξέτασης
Αιολική Γη
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΠατούχας 1Νυκτερινή Ακρόαση Χατζηθωμάς
Επτανησιακή ΣχολήΠατούχας 2Ζητείται Ελπίς
Γενιά του 30Παραρλάμα 1Τα Αντικλείδια
Παραρλάμα 2Η Κωνσταντίνα και οι Αράχνες της
Μονοτονία
Μονοτονία-Απαντήσεις
Χαλασμένες ΓειτονιέςΣτις γυναίκες
Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.